Jousen "paistaminen"

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
BAeMk51A

Jousen "paistaminen"

Viesti Kirjoittaja BAeMk51A »

Joo oon haudutellu tällasta ideaa... larha pitäs saada vähä alaspäin , joten
kun olen lueskellut tuosta jousen paistamisesta, eli kotona on iso leivinuuni se 200-300C , tehdä hyvä puristin mihin sopii kaksi jousta vetää
jousia vähän kasaan n40mm ja pistää uuniin , n2h:n ajaksi. Onko kukaan kokeillut tätä , karkaistuuko jo jousi tuossa lämmössä kovaksi? vai vaikuttaako kuinkaan, painuuko kasaan? Netistä löytyy ristiriitaista tietoa jotkut kehuu, jotkut haukkuu... :?: Saisi ainakin mukavasti noin ja juuri niin paljon kuin haluaa. Toinen olisi että milloin on tämä VAZ-21073-40
olisi tyyppihyväksytty. Tai no mielestäni yksilö olisi rekisteröity ??.09.1995
joten on onneksi alle -96 mutta taas vm-96 eihän noilla mitään eroa ole joten luulisin että saisi tehdä noin kun ei tarvitse TUV-papruja.
Kysyn vielä akelta asiaa.
Näin :roll:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kantsii ennen uuniin laittoa ruskistaa paistinpannulla reilussa rasvassa niin tulee mureempi! :lol:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Laita paistin alle kokonaisia sipuleita ja hiero pintaan valkosipulimurskaa. Suolaa pinta kunnolla. Ruskista eka korkeella lämmöllä ja anna sitten hautoa tuntikaupalla. Älä kuitenkaan anna kuivua. Peitä foliolla, mutta ei liian tiukkaan.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
BAeMk51A

JEP

Viesti Kirjoittaja BAeMk51A »

:D :D :D
Niin jos pysyttäis asias, vaikka ladalla ajetaankin.
Ootteko ikään kuullukkaan tuollaisesta? Kun sekoititte ruoanlaittoon sen.
Avatar
jta
Viestit: 4420
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Ei mun tietääkseni vielä pitäis karkaistua noin pienessä lämpötilassa... Mutta ei siitä varmaankaan haittaa ole ja jos on niin voi mennä se ponnekkuus siitä jousesta. Mutta varmaksi en mee sanoon mitään... Mutta sehän selviä jos kokeilet jollain vanhalla jousella ja annat testi tulokset tänne kaikkien luettavaksi?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun teräs sulaa noin tuhannessa asteessa,niin enpä usko menetelmän toimivan.Kun jousi jäähtyy niin se palaa alkuperäiseen mittaansa.Karkaisu tarkoittaa teräksen nopeaa jäähdyttämistä,jolloin se kovenee.Esim jos hitsatun kappaleen jäähdyttää nopeasti vedellä kovenee se niin,ettei metalliporakaan siihen tahdo pystyä.
Voisiko kokeilla esimerkiksi jousen gratinointia betonilla.Vääntele rautalankoja jousen väliin sikin sokin.Päällystä välit betonilla.Betonin kuivuttua voit ottaa puristuksen pois.Kas kummaa jouset ovat madaltuneet.Asenna paikalleen.Renkaiden paineita joutuu laskemaan,muuten pyörät pomppivat kuopissa.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Joo kyllä tosta jotain juttua on virittäjän käsikirjan alustaosassa...en o kyllä kokeillu mutta kyllä sen jousen pitäis hiukan jäädä alemmas....

Metallurgisesti toi menee vissiin päästön puoleen eli poistaa jännityksiä ja sitä myöden ko kerran kasaan puristettuna niin kyllä se pitäsi sitä myöden hiukan lyhentyä...no jos joku tietää paremmin saa oikaista nää kun tuli ihan takaraivosta eli en tsekannu kirjoista :wink:

Edit Luulen että saat kyllä puristaa aika paljon kasaan niitä jousia ennenkuin jotain muutosta voi havaita lämmityksen jälkeen, no kerropa kokemuksia jos kokeilet...uudet jouset on ladaan halpoja nin ei tarvi autoa seisottaa...vanhojakin saa vaikka ilmaiseksi jos haluat tehdä ensin koeversion.......

Edit 2 Onhan se kiva kun ihmiset huomioi kyssärit mutta vois niistä asioista hiukan ottaa selvääkin ettei tule kaikkea ruuanlaittovinkkejä tms vaikka leivinuunista olikin kyse :roll:
124/2101 practical beauty
harry

Kannattako uunittaa??

Viesti Kirjoittaja harry »

Näillä hinnoilla

http://www.motonet.fi

JOUSEN MADALLUSSARJA LADA TAKAVETOISET
Nosto-/laskusarja (tarvitaan 1/jousi). . . . . . . . . . . 67-6015 4.04 ???
hougan

rälläkkääää...

Viesti Kirjoittaja hougan »

jousi poikki ja iskarin lyhennys. ei iskarii välttämät tarvii lyhentää, mut jos paljo tiputtaa ois se hyvä.. :wink:
max40w

Viesti Kirjoittaja max40w »

Näillä hinnoilla

http://www.motonet.fi

JOUSEN MADALLUSSARJA LADA TAKAVETOISET
Nosto-/laskusarja (tarvitaan 1/jousi). . . . . . . . . . . 67-6015 4.04 ???
Jos oikein käsitin niin nuo tulee tavalliseen jouseen puristamaan tai levittämään. Ainakin ne biltemassa volvoon yms. myytävät on leluja ja en tiedä mitä inssi tykkää. Jokainen tuunaa tavallaan...
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Noh. Otetaan ensin kaasuhitasuslaitteet ja kulmahiomakone katkaisulaikalla.

1. Katkaistaan kulmahiomakonella jousesta pala pois( voit aloittaa leikkaamalla vaikka jousen alkupäästä esim. yhden kierroksen).

2. Kaasuhitsauslaitteiteisiin noin 200-300L suutin ja sillä lämmität katkaistun Jousen päätä niin että saat sen taipumaan "alaspäin" (voi käyttää esim 3 kg pajavasaraa), niin että jousen päästä tulee tasainen.

3. Jousi on lyhennetty.

Toi uuni homma ei saata oiken toimia. Jos kyseessä olisi esin lämpökarkaistu kappale sen voi "päästää" tuolla kyseisellä tavalla.
Tällöin Teräksen kovuus vähenee hiukan mutta samalla saadaan karkaisussa menetettyä sitkeyttä takaisin.
Lada rules
Tatzka

Viesti Kirjoittaja Tatzka »

Hmm :? Olen aina luullut että auton jouset on karkaistuja simmottis sopivasti niin että jos niitä lämmittämään menee, se on yhtä kuin päästäminen ja silloin jousi menettää ominaisuutensa.. se ei siis enää jousta :D

Mitä ne nyt sitten on, jousiterästä/pianolankaa tms. Ainakin pienten jousten (ilmakiväärin jne) kanssa kun olen kokeillut, niin kun sitä lämmittää kosaanilla ja puristaa, niin jousen saa lyhyemmäksi. Sitten kun jousi oli jäähtynyt ja sitä puristi/venytti niin sepäs ei palautunutkaan vaan jäi asentoonsa kuin rautalanka. Lämmittämällä ihan punahehkuiseksi ja nopeasti vedessä karkaisemalla kimmoisuuden sai takaisin, mutta sittenpä karkaisua olikin liikaa ja jousesta tuli hauras --> meni poikki.

Oisko tuo 300 astetta sitten ajateltu olevan sellainen lämpötila että kimmoisuutta ei menetetä mutta päästetään sopivasti jousen lyhentämiseksi hmh :?: Voisi kuvitella että niistä tulee samalla kyllä löysemmätkin..
Teme

Viesti Kirjoittaja Teme »

Sattuuko kellään olemaan kokemusta niistä motonetin nosto/lasku sarjasta? Ainakin näyttää aika leluilta.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ei varsinaista kokemusta ole motoneti lasku/nostosarjoista, mutta pitkään käytettynä ne katkaisee jousen ja ovat lisäksi laittomat useimpien katsastusmiesten mielestä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin