Unkarin pojat on näköjään tutkineet tuota öp-mittaria ja todenneet sivuillansa että tuo piruhan näyttää liian vähän: http://www.ladaclub.hu/muszaki/musz_olajmuszerjav.html
Eli ei ne ladojen paineet olekaan niin alhaiset kuin mittari näyttää vaan se on vähän alakanttiin se näyttämä...
Öljynpainemittari
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Aika jännä jos ne näyttää ihan järjestelmällisesti kaikki tuon verran alakanttiin!
Jokseenkin selviönä sen väärin näyttämistä olenkin pitänyt, kun en oikein henk koht usko, että tyhjäkäynnillä esiintyisi öljynpaineen sijasta alipainetta öljykanavissa
Jos tuota kalibrointikuvaa katsoo, niin omassa Ladassa olisi sen mukaan paineita 3000rpm paikkeilla jotakin 2-3 kiloa, ja jossakin 5000 rpm kohdalla jonkin verran yli neljän kilon.
Jokseenkin selviönä sen väärin näyttämistä olenkin pitänyt, kun en oikein henk koht usko, että tyhjäkäynnillä esiintyisi öljynpaineen sijasta alipainetta öljykanavissa

Jos tuota kalibrointikuvaa katsoo, niin omassa Ladassa olisi sen mukaan paineita 3000rpm paikkeilla jotakin 2-3 kiloa, ja jossakin 5000 rpm kohdalla jonkin verran yli neljän kilon.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
öljyä ja aivopesua
Oman Ladani mittari näyttää tyhjäkäynnillä aika tasan nollaa, joten siellä lienee sitten runsas kilo painetta tuhannella kierroksella. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun painaa reilusti kaasua, mittari käy yli neljässä kilossa joten moottorisssa lienee hetkellisesti jopa viiden kilon paine.NesteHukka kirjoitti:Aika jännä jos ne näyttää ihan järjestelmällisesti kaikki tuon verran alakanttiin!
Tai sitten mittarit eivät ole tasalaatuisia.
Mitenkähän tuo mittarin kalibrointi tuossa suoritetaan? Kyllä tuossa kuvassa on joku vastus kytkettynä mittariin tai jotakin, mutta kun en ymmärrä tuota siansaksaa. Pitääkö jotain osia korvata uusilla? Neuvostoliittolaisten komponenttien tilalle ei taida länsimaiset käydä.
Voisikohan mittariin vaihtaa sisuskalut jostain mittarista jossa olisi samanarvoinen asteikko?

Kalibrointi
Elektroniikan säännöt pätee kyllä ihan samallatavalla suomessa, venäjällä ja muissakin maissa eli kyllä noihin ihan mikä tahansa täältäkin löytyvä vastus käy.
löytyy sieltä englanniksikin sama juttu jos kerran unkari on jotenkin vaikeata
http://www.ladaclub.hu/tagok/tagok_bizzart.htm
Tuosta englannin kielisestähän selviää että ovat paineilmalla kalibroineet tuon, eli kyllä se melko helppoa onkin, kun kompuraan laittaa paineet ja sitten alkaa tiputtamaan ja vertaamaan kompuran/mittarin näyttämää.
löytyy sieltä englanniksikin sama juttu jos kerran unkari on jotenkin vaikeata

http://www.ladaclub.hu/tagok/tagok_bizzart.htm
Tuosta englannin kielisestähän selviää että ovat paineilmalla kalibroineet tuon, eli kyllä se melko helppoa onkin, kun kompuraan laittaa paineet ja sitten alkaa tiputtamaan ja vertaamaan kompuran/mittarin näyttämää.
Selevähän tuo...
Aikas selvä juttu kun tuota huonolla peruskouluenglannilla (ja euroword translatorilla) tulkkasin.
Voihan mittarin pohjan tietysti maalata mustaksi ja tehdä uudet merkinnät valkoisella maalilla samalla kun paineistaa mittarin anturia. Tai mustalla maalilla valkoiselle pohjalle. Tuninkia...
Alkuperäisyysaste siinä kyllä kärsii...
Voihan mittarin pohjan tietysti maalata mustaksi ja tehdä uudet merkinnät valkoisella maalilla samalla kun paineistaa mittarin anturia. Tai mustalla maalilla valkoiselle pohjalle. Tuninkia...

Alkuperäisyysaste siinä kyllä kärsii...