Sorry pressa mutta tuo sinun automatiikka on muutenkin pepusta..
Parempi tulee näin:
Ostetaan normi sulkeva rele kahdella 87 navalla. Lisäksi ostetaan diodi, virran kestoltaan n.5A (riittää varmasti). Sit pöllitään jostain johtoa.
1. Etsitään releelle mukava paikka lokasuojan kupeesta konehuoneeseen.
2. Vedetään laturille tulevalta ohkaiselta johdolta haaroitus releen 86 napaan.
3. Otetaan umpioon tuleva liitin irti ja siitä etsitään parkkien ja lähivalojen johdot.
4. Lähivalon johtoon laitetaan jälleen haaroitus ja vedetään releen 87 napaan.
5. Parkkien johtoon laitetaan haaroitus ja vedetään releen 87 napaan mutta tämän johdon väliin kytketään diodi, estosuunta umpiosta releeseen päin.
6. Releen navalle 30 vedetään jostain jatkuva virta, esim laturin paksusta johdosta. Tähän laitetaan sulake väliin mielellään.
7. Releen napa 85 maadoitetaan johdon avustuksella esim releen kiinnitysruuvin alle.
Ja kas! Nyt meillä on valoautomatiikka joka sytyttää valot kun kone on käynnissä. Näin valot eivät syty käännettäessä virrat päälle ja lamput eivät suotta vilku ja saa jännitepiikkejä koneen käynnistyessä.
Mikäli haluaa hienostella, voi molempiin releen 87 navalta lähteviin johtoihin kytkeä diodeja sarjaan jolloin saadaan alennetulla jännitteellä toimivat päivävalot, jokainen diodi haukkaa jännitettä oman kynnysjännitteensä verran eli n. 0,7V. Kuten kalliimmissakin autoissa on. Näin säästetään valoisalla kelillä polttimoita koska ne toimivat osateholla ja viileämpänä. Myös bensan säästö on huomattava.
