Ensin olisi kai hyvä varmistua koteloiden kunnosta. Minä massautin NEITIn kotelot. Kunto tarkastetaan helmakoteloista ottamalla kaikki tulppaukset pois. Kaivelemalla ja tiirailemaal. Puhaltamalla painevedellä tai -ilmalla. Jos kotelot ovat kohta menossa hitsaukseen, älkää missään nimessä ruiskiko mitään. Siis EI MITÄÄN sellaiseen koteloon, jolle on tulossa hitsaus näkyvissä olevana ajanjaksona. Eli esim. 5v.
Jos kotelot ovat hyvät eivätkä vaadi hitsausta, ne puhdistetaan annetaan kuivaa. Helmalista on yksi piru. Se on pelkkä ruosteenkerääjä ja ruosteen kasvualusta. Lista pois ja tulpat tilalle. Tai hitsataan listankiinnitysreiät umpeen.
Koteloiden tuuletus on tietääkseni tärkeä. Itse varmistan käyttöautoistani sen siten, että avaan etuovenkarmin alaosassa olevan ison reiän auki. Eli muovilista pois ja saksilla tai mattoveitsellä reiän muotoinen aukko mattoon. Koteloihin kertyy aina vettä. Kondensiovettähän sinne näinkin päätyy, mutta luulisin tuon operaation parantavan helmakotelon huohotusta. Kommentoikaa!
Ovet on helppo massata sisusteet poistettuna. Takapyörän takakoteloihin pääsee takakontin kautta.
Kuitenkin: Onko hyötyä massata hiekkaisia, mutaisia, vetisiä ja ruosteisia koteloita? Mielestäni ei. Siellä ne ruosteet muhivat komeasti.
Siis ei tököttiä hitsausta odottaviin paikkoihin. Kukaan ei varmasti halua rakentaa Ladastaan PaloPommia! Kukaan ei suostu hitsaamaan LiekehtivääLadaa. Melkein kaikki tökötti on jotakin sellaista kemikaalia, joka syttyy mukavasti. Kokeilkaa polyuretaania. Sitä vaan koteloihin ja hitsailemaan. Kuumenee auto itsestään ja sitten reiät on helppo juottaa kiinni koritinalla.
Tällästä. Muistakaa, olen vain SuomalaisUgrilaisten piharemonttien harrastaja. Jollain on varmasti parempaa tietoa.