Sivu 1/3

Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 7.8.2007 14:28
Kirjoittaja Mäntä
Miten olette muutelleet tuota Ladan ohjausta, että saisi renkaat kääntymään enemmän? Voiko siihen vaihtaa laillisesti erillaiset ohjaus systeemit esim. toisesta autosta :? Hitsatahan näitä ohjaus systeemejä ei saa...
Joku puhui joskus, että jotain rajoittimia viilaamalla saisi kääntymään enemmän, mutta vaikuttaako tuo niin paljon, että sitä kannattaisi alkaa tekemään?
Miten ralli Ladoissa renkaita saadaan kääntymään enemmän? Vai onko niissä ohjaus aivan vakio...

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 7.8.2007 21:31
Kirjoittaja ladaracing pori
Tarkitat varmaankin AMATÖÖRIT eivät saa hitsata ohjauksen osia.
Itse tehnyt useammatkin ohjausvarret ilman mitään ongelmia.
Muutama keino pyörien kääntymiseen on mutta täällä niistä ei vitsi huudella...jatketaan yv:n puolella.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 7.8.2007 21:55
Kirjoittaja tonnijänis
kehtaatko laittaa mullekkin pari vinkkiä tästä aiheesta.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 9.8.2007 16:56
Kirjoittaja lada 1300s
Ei kai rallin säännöt anna muutenkaan hitsata ohjauslaitteita? Niin ei kai ralli Ladoissa ole hitsattuja ohjaus osia?

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 9.8.2007 19:12
Kirjoittaja ladaracing pori
Missä kohtaa sääntökirjaa niin mahtaa lukea???

Otetaan asioista selvää ennenkuin huudellaan.
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/

Ne jotka kirjoitteli yv:llä malttakka hetki.
Kuvia ja tekstiä on tulossa,kotikone vaan temppuilee ja kuvat ovat siellä koneessa tallessa.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 9.8.2007 23:24
Kirjoittaja Lada-Jussi
pistäkkö mulleki yv:tä niistä ohjausvarsien muutoksista?

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 12.8.2007 11:35
Kirjoittaja Jaska HKI
.....ohjauksessa oli liikaa klappia,se tuli mutkaan..... ja sitten tuotiin pappia :lol: :lol:

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 13.8.2007 11:13
Kirjoittaja ladaracing pori
[quote="Lada-Jussi"]pistäkkö mulleki yv:tä niistä ohjausvarsien muutoksista?[/quote]

Miksi?? Sehän on laitonta ja taitaa olla vieläpä tuunausta.

No pistetään sen verran että lyhennät niitä n.3cm mistä?sen haluat varmasti tietää.
Sen verran tässä nyt yleisesti kerrotaan ennenkuin peltotuunaajat alkavat katkoa niitä niin ÄLKÄÄ TEHKÖ MITÄÄN MISTÄ ETTE OLE VARMOJA!!!!
Itselläni on jigi noiden tekemistä varten joka on tehty ryssistä tuoduista ohjausvarren mallikappaleista.

Niin muuten ladatietäjät,kyllähän te tiedätte että noita varsia saa valmiinakin erimittaisina.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 13.8.2007 22:28
Kirjoittaja Lada-Jussi
ladaracing pori kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:pistäkkö mulleki yv:tä niistä ohjausvarsien muutoksista?
Miksi?? Sehän on laitonta ja taitaa olla vieläpä tuunausta.

No pistetään sen verran että lyhennät niitä n.3cm mistä?sen haluat varmasti tietää.
Sen verran tässä nyt yleisesti kerrotaan ennenkuin peltotuunaajat alkavat katkoa niitä niin ÄLKÄÄ TEHKÖ MITÄÄN MISTÄ ETTE OLE VARMOJA!!!!
Itselläni on jigi noiden tekemistä varten joka on tehty ryssistä tuoduista ohjausvarren mallikappaleista.

Niin muuten ladatietäjät,kyllähän te tiedätte että noita varsia saa valmiinakin erimittaisina.
eihän se tuunausta ole silloin jos tehdään orkkista VFTS:ää, silloinhan juuri muutoksia pitää alkaa tekemään, mut mä sainkin jo täydellisen vastauksen toisaalta.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 14.8.2007 7:29
Kirjoittaja ladaracing pori
Tuskimpa jussi teet mitään vfts:ää,veikkaisin vain hillitöntä uteliaisuuttasi.
Hyvä että sait tiedon muualta.
enää ei tarvitse kuin tehdä ne ohjeen mukaisesti.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 14.8.2007 11:41
Kirjoittaja IlkkaHe
ladaracing pori kirjoitti:Tuskimpa jussi teet mitään vfts:ää,veikkaisin vain hillitöntä uteliaisuuttasi.
Hyvä että sait tiedon muualta.
enää ei tarvitse kuin tehdä ne ohjeen mukaisesti.

Tässähän ei minun mielestäni mitään pahaa ole? kaikillahan on joihinkin asioidin tyydyttämätön tiedonhalu.

Ja minuakin kiinnostaisi nää ohjauksen muutokset/parantelut, ja niitä sinulta yksityis viestillä kyselinkin, lupasit vastata lomalta tullessasi, edelleen neuvoja odottelen, vaikka taitaa suurimmalla osalla olla jo lomat takanapäin....

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 14.8.2007 17:30
Kirjoittaja ladaracing pori
Niin jostain Saksan keikasta taisit mainita viimeisessä yv:ssä johon myöskin kirjoitit ottavasi yhteyttä paluusi jälkeen,no mutta pistän sulle kanssa s-postilla tulemaan omakohtaisia kokemuksia assu alustasta.

Niin s-postia on lähtenyt kaikille osoitteensa lähettäneille.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 20.8.2007 18:30
Kirjoittaja warremies
Sääntökirjassa sanotaan esim. V1600 -luokan kohdalla seuraavaa:

"4. Sallitut tai pakolliset muutokset ja lisäykset

KAIKKI NE MUUTOKSET, JOTKA EIVÄT OLE NÄISSÄ SÄÄNNÖISSÄ SALLITTU TEHTÄVÄKSI, ON NIMENOMAAN KIELLETTY.

SALLITTU MUUTOS EI SAA JOHTAA MUUTOKSEEN, JOKA EI OLE ERIKSEEN SALLITTU.

Ainoa, mitä autolle saa tehdä, on normaali huolto tai kuluneen tai vaurioituneen osan vaihto. Muutosten ja asennusten sallitut rajat määritellään jäljempänä. Mikä tahansa osa, joka on kulunut käytössä tai vaurioitunut, saadaan vaihtaa vain alkuperäisen samanlaisen osan kanssa.

Autojen tulee ehdottomasti olla täsmälleen sarjavalmisteisia malleja."

N-ryhmän kohdalla:

"4. Sallitut tai pakolliset muutokset ja lisäykset

KAIKKI NE MUUTOKSET, JOTKA EIVÄT OLE NÄISSÄ SÄÄNNÖISSÄ SALLITTU TEHTÄVÄKSI, ON NIMENOMAAN KIELLETTY.

Ainoa, mitä autolle saa tehdä, on normaali huolto tai kuluneen tai vaurioituneen osan vaihto. Muutosten ja asennusten sallitut rajat määritellään jäljempänä. Mikä tahansa osa, joka on kulunut käytössä tai vaurioitunut, saadaan vaihtaa vain alkuperäisen samanlaisen osan kanssa.

Autojen tulee ehdottomasti olla täsmälleen sarjavalmisteisia malleja ja perusluokituksen mukaisia."

Ja A-ryhmän kohdalla seuraavasti:

"5. SALLITUT MUUTOKSET JA LISÄYKSET
YLEISTÄ:

Alkuperäiset mekaaniset osat, jotka liittyvät autoa eteenpäin liikuttaviin osiin tai jousitusjärjestelmään, lukuunottamatta ohjaus- ja jarrujärjestelmän sekä pyöränripustuksen osia, ja jotka ovat käyneet läpi kaikki normaalit valmistajan sarjavalmistukseen tarkoittamat koneistusvaiheet, riippumatta näissä säännöissä vapaasti muutettaviksi sallituista, voidaan viimeistellä kiillottamalla ja hiomalla, mutta osaa ei saa vaihtaa toiseen. Toisin sanoen sarjavalmisteista osaa saadaan hioa, tasapainottaa, oikaista, keventää tai sen muotoa muuttaa koneistaen, edellyttäen, että sen alkuperä voidaan aina todeta. Myös lämpö- ja kemiallinen käsittely on sallittu.

Ylläolevat muutokset saa tehdä seuraavilla ehdoilla, että luokitustodistuksessa annettuja mittoja ja painoja noudatetaan.

KAIKKI AINEEN JA OSIEN LISÄÄMINEN ON KIELLETTY, JOS SITÄ EI OLE ERIKSEEN NÄISSÄ SÄÄNNÖISSÄ SALLITTU.

Poistettua ainetta ei saa käyttää uudelleen. Onnettomuuden johdosta tehty korin ja rungon oikaisu ja korjaus on sallittu ainetta lisäämällä (täyteaineet, hitsaukset jne.); muihin osiin ei saa lisätä ainetta, elleivät nämä säännöt sitä salli.

Pultit, mutterit ja ruuvit voidaan vapaasti vaihtaa toisiin pultteihin, muttereihin ja ruuveihin ja lukituksena käyttää mitä tahansa menetelmää (koskee koko autoa)."


Eihän säännöissä kyllä sanota, että ohjauslaitteiden osia SAA hitsata.. Enkä halua väitellä vastaan kenenkään kanssa asiasta, mutta kun sitä erikseen sallittua -kohtaa en löydä etsimälläkään.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 20.8.2007 21:26
Kirjoittaja ladaracing pori
Katsoppa oikean ryhmän säännöt,autot kun ovat vain kelpoisia f-ryhmään.

3.3 Pyöränripustus
3.3.1

Tukivarret ovat vapaat seuraavin rajoituksin.

* Jousituksen tyypin tulee säilyä (erillisjousitus tai jäykkä akseli)
* Vain kyseiseen automalliin tarkoitettuja tehdasvalmisteisia tukivarsia saa käyttää.
* Akseliväli saa muuttua enintään 30mm, samoin pyörännapojen sijainti auton pituussuunnassa.

3.3.2

Pyöränripustuksen osien kiinnityspisteet ovat vapaat.
3.3.3

Lisätuentoja saa asentaa, vain välttämättömät korimuutukset on sallittu.
3.3.4

Lisäjousien asentaminen on sallittu, mikäli pääjousen tyyppi ja toiminta (kannatettava auto ilman lisäjousta) säilytetään alkuperäisenä.
3.3.5

Aktiivijousitus ja ajon aikana muuttuva jousitus on kielletty, muuten iskunvaimentimet ovat vapaat.
3.3.6

Kallistuksenvaimentimet ovat vapaat, vaikka ne olisivat pyöränripustuksen osia.
3.3.7

Ohjauksen välityssuhde on vapaa, mutta ohjausvälityksen kotelo on säilytettävä alkuperäisenä. Tehostimen voi poistaa tai lisätä.
3.3.8

Luokitellusta poikkeava nelipyöräohjaus on kielletty.
3.3.9



3.3.7 Toteaa että ohjausvälitys on vapaa,joten se siitä sillä juuri noilla lyhkäsillä varsilla muutetaan tuota ohjauksen välityssuhdetta.


Nuo V-1600 luokan säännöt on perseestä muutenkin,vakioautoja kaikin puolin.
N-ryhmäläiset ovat vain muutamalta osalta parempia kuin tuo V-1600
A-Ryhmässäkin on tarkasti määritelty mitä saa tehdä/mitä on luokiteltu.

F-ryhmä on taas rakentajan taivas,lähes kaikki on vapaata.
Lisäksi nuo lyhkäset varret on ladan ralliosaston keksintöjä ei meidän siis tod.näk. luokiteltu jossain vaiheessa ladaan.

Aktiivista VFTS-kilpakulttuuria on vielä Unkarissa,Puolassa ja muissa vanhoissa itäblokin maissa.

Re: Ohjauksen muutokset

Lähetetty: 21.8.2007 8:57
Kirjoittaja mickey-69
F-ryhmä on taas rakentajan taivas,lähes kaikki on vapaata.
Lisäksi nuo lyhkäset varret on ladan ralliosaston keksintöjä ei meidän siis tod.näk. luokiteltu jossain vaiheessa ladaan.
Joo, ei noi kääntövarret ole mitään "kyläseppien" keksintöjä, vaan aikoinaan B-ryhmään luokiteltuja osia...

Pikkuisen toivois lisää vapauksia vieläkin... Lada tunnetusti antaa tasoitusta Starboille painossa, joten ne "seitinohuet" aluluukut ois kivat.... :lol: :lol: