Elikkäs tämmönen lennokas idea..kun kerran samaran kone pitäs mennä takaveto lootaan suht helposti joten otetaan paremmin saatavilla oleva samaran 1.5L lohko ja heitetään siihen vanhempi 80mm kampiakseli ja jostain sopivat männät/kiertokanget niin tulee 1.7L kone. Käyköhän tuo vanhemman kompura samran lohkoon ja tuo olisi kiva vielä varmistaa et käviskö se samaran mylly takaveto lootaan?
Tai sitten otetaan vaan se samaran kone 71mm iskulla ja saadaan aika paljon paremmin kierroksia ottava mylly ...ahdin siihen kylkeen. Millanenhan on tuossa samarassa vauhtipyörä. Liekö valurautaa vielä.
Vaikeeks menee tämä koneen valinta :/
Eikös samaran koneessa ole eri sylinteriväli/lohkonpituus kun takavetokoneissa. Voisi olla tuo 1.5 monipisteruisku aika hyvä aihio turbokoneeksi tai muuhun viritykseen
niis koneis on eri sylinteriväli joten ei varmaan mene kampiakselit vaihtamalla. mut ohan venäjällä pidempi iskuisia kampia Samaran koneeseen joilla on saatu 1,6-1,8 litraisia koneita (en nyt muista paljon sylinterin halkaisijaan on puututtu, mut ei paljoa)
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
no eipä se haittaa eli ei ainakaan noin yhdistelemällä mene. Ihan hyvältä kuulostaa tuo samaran mylly ja saatavuuskin on parempi kuin noilla vanhemmilla isolohkoilla. miten lie oisko jollain kuvia tuollasesta koneesta kun ei livenä ole eteen tullut. Tuosta koneen sopivuudesta sen verran et huhu kertoo et sopis kun porais ohjuritapin reikää isommaks lootasta.
1600 koneessa on 82 mm sylinterin halkaisija ja iskunpituus on 74,8 mm
sylinterin tilavuus 1580 см³ puristussuhde 10
teho kw/hv r/min 60/82 5600
vääntö Nm r/min 124 3600
sylinteri 1,4 mm korkeempi, 2110 nokka-akseli, kärjetön + solex (tai sitten monipisteruisku ja elektroninen sytytys)
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Heitetäänpä tämmöinen idea. Laitetaan ladaan bemarin 1.6-1.8 kaasarikoneen lohko,vaihdelaatikko mossesta, saadaan kone vinoon. Koneen sisälle toinen kampura, kiertokanget poraus isommaksi saadaan iskutilavuus 2.2l. Lisäksi asennetaan koneeseen ruisku bemarin 1.8 neloskoneesta, käydään tehomittauksessa hakemassa todistus tehoista 100.8 hp. Tämän jälkeen katsastukseen ja leima paperiin. Lopulta saadaan lada missä on 2.2l, monipisteruisku ja tehoa n.170hp. Tai jos sattuu olemaan hieman ylimääräistä rahaa voi saksasta tuoda m3:sen tekniikan ja vaihtaa osat vakio lohkoon. Olisi kiva lelu ohitella m3:sen tekniikalla olikohan tehoja 250hp tietämillä.
Lada_VFTS kirjoitti:Heitetäänpä tämmöinen idea. Laitetaan ladaan bemarin 1.6-1.8 kaasarikoneen lohko,vaihdelaatikko mossesta, saadaan kone vinoon. Koneen sisälle toinen kampura, kiertokanget poraus isommaksi saadaan iskutilavuus 2.2l. Lisäksi asennetaan koneeseen ruisku bemarin 1.8 neloskoneesta, käydään tehomittauksessa hakemassa todistus tehoista 100.8 hp. Tämän jälkeen katsastukseen ja leima paperiin. Lopulta saadaan lada missä on 2.2l, monipisteruisku ja tehoa n.170hp. Tai jos sattuu olemaan hieman ylimääräistä rahaa voi saksasta tuoda m3:sen tekniikan ja vaihtaa osat vakio lohkoon. Olisi kiva lelu ohitella m3:sen tekniikalla olikohan tehoja 250hp tietämillä.
Entäs Mossen kone johon ehkä BMW:n sisuskalut, turbo kylkeen ja reilusti ahtoa ~450 heppaa.
No Joku enemmän asiaan perehtynyt sanoa/kirjoittaa miten suuri ihme on saada samaran kone laatikko lamppuseen ja toimimaan. mulla olisi jouten yksi 1500i samaran kone mutta kori läpimätä ja taas hyväkorinen 2107. ja näin poliisi valtiossa kuinkas vouti tuollaiseen leiman antaa vai jääkö katukäyttö haaveeksi
ei vaikeuksia voutien suhteen eikä leiman jos on esim. TM paprut et paljoko on siinä samaran koneessa tehoja ja ladan vertailuautosta alustan eli jarrujen/kallistuksen vakaimen jne . osalta paprut. Eli lada 1700i on vertailuauto josta tehokäyrät esim TM palstoilta tai muualta. Ei ongelmia. Sovitus ilmeisesti menee kun isontaa jotain laatikon ohjauspinnin reikää. Ei tietoa tarkkaan ja miten startti sopii on myös kysymys merkki. Noita ovat kyllä tehneet. Tietääkö joku enemmän asiasta?
ottakaa huomioon että samarassa on virranjakaja nokka akselin päässä, eli kun laittaa samaran koneen takavetoon niin joutuu modifioimaan tulipeltiä. takavedon laatikkon se sopii poraamalla jotain reikää isommaksi ja takavedon moottorin korvat pitäis sopia suoraan samaran koneeseen...
Huom kyse oli 1500i mallista josta sattumoisin puuttuu noi turhat virranjakajat että tilanpuolesta sopii. mutta olisiko viisaampaa laittaa ladan oma kytkin kotelo vai porata samaran koteloon reikiä lisää mites noi boorit osuuko jako kohdalleen onko kukaan muuten tehnyt moista