Sivu 1/10
Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 19:40
Kirjoittaja Lada-Jussi
Lähes joka aiheessa taas ajankohtainen asia tarvinnee oman äänestyksensä
Pitääkö Ladan olla orkkis vai tuunattu?
Orkkis=niin alkuperäisissä osissaan kuin vain normaalikäytöllä voidaan olettaa olevan niin teknisesti kuin ulkonäöllisesti
Tuning=pakko muutella alkuperäistä ulkomuotoa jotenkin tai tekniikkaa on piristettävä tai muutettava
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 19:51
Kirjoittaja Lada-Jussi
Itse olen enemmän alkuperäisen kannalla
Hyväksyttävää tuunausta jota ei voida pitää tuninkina on alkuperäisten Konela tuninkien käyttö joita on kyseiseen malliin voinut saada (lohkolämmitin, vetokoukku, kumimatot, jossain myös takaikkunan ritilät, kapselit, lisäjarruvalo, yms) rikkinäisten osien korvaaminen mahdollisimman samanlaisella uudella, niin että tekniset arvot ei juurikaan muutu ja ulkonäkö pysyy samana, tästä tarvii poiketa mikäli alkuperäistä vastaavaa osaa ei enää ole mistään saatavilla. Jossain määrin hyväksyttävää on auton muuttaminen vastaamaan enemmän alkuperämaan sisämarkkinamallia, mm. lisäämällä tai vähentämällä varustelua.
en suosi tahalllista ja turhaa osien poistelua tai korvaamista erillaisilla ratkaisuilla, puskurien poisto (mikäli ei ole kyse luokitusten mukaisesta ralliautosta missä niitä ei kuulu olla), kärjellisen sytytyksen vaihtaminen kärjettömään (ei perusteltua), moottorin koon muuttaminen ja erityisesti erimerkkisen moottorin vaihtaminen. Tässä muutamia esimerkkejä mainitakseni.
Täydelliseen Orkkisteluun on vaikea päästä jo pelkän osasaatavuuden takia, 100% orkkistelu tarkottaisi sitä että myös koripeltien tulisi olla tehtaan jäljiltä, tämä harvemmin on Suomessa mahdollista. Myös kuluvat osat kuluu loppuun aikanaan eikä vaihdon jälkeen enää auto ole 100% originaal
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 20:23
Kirjoittaja lada combi
Orkkis Lada on hieno
Oma Combi on melkolailla Orkkis kunnossa lukuun ottamatta vanteen kromikehiä (ei kuvassa), kuulalaakeroitua apusimpukkaa, Venttiilikoppa maalattu punaiseksi...
Konelan lisävarusteista löytyy: ralliratti, konepellin lumisuojat, vetokoukku, lohkolämmitin, kuramatot, Konela-look kylkiteipit (ei kuvassa)...
Autoa olen pyrkinyt pitää orkkishengessä. Autoa olen itse paikka maalaillut yms. mahdollisimman orkkisväreillä ja kaikkea olen yrittänyt pitää suhkot orkkiksena
Eli tälläinen VAZ-21043-03 löytyy multa

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 20:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
toi combi on hyvä esimerkki melko asiallisesta laitteesta, ihan äkkiseltään huomautaisin ehkä tuosta ralliratista, vuonna 1990 taisi aika vähän enää konelalla olla noita tuninkeja tarjolla, enempi samaraa keskitytty enää, mutta voi olla, kyllä sen ehkä voisi hyväksyä.
Mites vanteiden alkuperä, noin vaaleita oli usein uudemmissa? Itekin -90 mallin 2107:aan laittanut uudemmat tubeles vanteet (orkkikset venäläiset) mutta tähänkin löytyi jo perusteltava syy, tubetype päälikumeja ei enää tahdo saada mistään ja tubetype vanteesta ei saa tehdä tubelesta ku se olis laiton, osien saannin vaikeus siis sanelee tämän tuningin.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 21:09
Kirjoittaja samarai
Itse ehdottomasti orkkiksen kannalla, mutta jos joku haluaa tuunailla - se ei tietysti kuulu minulle, varsinkin jos se tekee omistajan tyytyväiseksi.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 21:16
Kirjoittaja Teemu Kankaanpää
Itsekki orkkiksen kannalla, paitsi ralliautojen suhteen en.

Mullaki toi 2105 on ihan orkkiksena, väreistä en mene takuuseen.. Mutta orkkisosia kyl tohon pistän mitä tarvii..
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 21:33
Kirjoittaja Samara87/88
veikkaappa
no ei. ei tääkään oo niin yksiselitteinen.
jos joku hirmu siisti tuplalamppu päätyy jonkun amistunarin pilkottavaksi, ja parhaimmillaan paaliin sit, niin kyllähän se ottaa ketä tahansa sydämmestä. Mieluummin orkkis.
mut jos joku haluaa jonkun vanhan (tai vähä uudemman

) samaran paskan uhrata ja toteuttaa itseään niin en näe siinä mitään pahaa, päin vastoin. Tai kanttilampun. Tai vaikka nappiksen
ja taas toinen ääripää, joku orkkis kauhtunu lerppahuuli nauvostosamara aiheuttaa lähinnä myötähäpeän tunteen...
eiköhä jokainen loppupeleissä päätä mitä autolleen tekee... peltiähän ne vaan on. ja kunnioitettakoon kaikkien mielipiteitä, ja päätöksiä
edt. hienoa Jussi kun teit tän äänestyksen, itelläki oli aikomus joku tällänen alottaa, missä saa hiekkalaatikolla tapella rauhassa, niin ei tädit häiriinny
vastapuoli ehti tehdä ensin... no no. Eipäs nyt aloiteta. uskon, että jossain syvällä sisimmässään myös kovimmat "mine EN tuunaa" henkilöt arvostavat talttahampaidenkin suorituksia, eivät vaan myönnä.
kyllä täälläkin naapuri kylällä oleva tuplalamppu on sellainen ilmestys että väkisinkin ajonopeus tippuu kävelyvauhdiksi, eikä oo tuunattu (kait) yhtään.
ja onhan Jussillakin näitä projekteja, niinku HCPU, perks eikös sitä pitäs mennä ostaa Hilux jos tarvii pick uppia, sehän on väärin modata auto palvelemaan omia kieroutuneita tarkoitusperiään, ainoa oikea ratkaisu on ostaa sopiva auto tarkoitukseen, ORKKIS!!!
ja muistakee, aina

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 21:55
Kirjoittaja köhmä
Orkkistuning on mun juttu!
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 22:08
Kirjoittaja noose01
Riippuu autosta.
Itse harrastan ehkäpä "käyttö-tuunausta". Eli pieniä parannuksia jotka eivät ole peruuttamattomia.
Näihin lasken esim tukevammat renkaat/vanteet, alustan muutokset, ratin ja penkkien ja jopa moottorin vaihtamisen.
Mielestäni ruosteinen orkkis ei ole kaunis. Sen sijaan viimeisenpäälle siisti orkkis tai "käyttö-tuunattu" saa arvostusta.
Kaikenmaailman kakkosnelosesta tehdyt lintulaudat ja mattamustat maalaukset sen sijaan ovat ruokottoman rumia.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 22:20
Kirjoittaja Soukka
Ite oon samoilla linjoilla kun noose01, käyttö tuunaus on hyvästä, ite laitan omaan autoon parempaa alustaa ja koneeseen piristystä että auto ois parempi ajaa mikä taas edistää turvallisuutta, tosin jossain vaiheessa ostan ladan missä on 4 pyöreetä lamppua ja entisöin sen ja sillä kruisin vaan ympäriinsä.
Mutta toi että tekee käyttöautosta hyvän käyttää on ihan ok, sitte taas nää tappiin madalletut isoilla plingplingeillä olevat amistuning autot naurattaa, auton pitää olla hyvä ja käytännöllinen, sitten jos tahtoo ladan pitää orkkiksena niin se on väärä jos etsii hyvää käyttöautoa mille ei tahdo tehdä mitään että se ois itelelle hyvä käyttää, semmosta autoa ei taida ees olla olemassa?
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 22:20
Kirjoittaja sakke
Oma (Lada) aina orkkiksena, muiden hyvällä maulla vaalittuja/kunnostettuja/laitettuja autoja on kiva katsoa, olivat ne sitten mitä tyylisuuntaa hyvänsä.
Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 22:46
Kirjoittaja Jokari
Samoilla linjoilla kuin noose. Kaikkea mukavuuteen ja ajettavuuteen liittyvää on tullut parannettua. Pientä ulkonäön kohotusta, koneen pientä piristelyä yms.
Kaikki mattamustat sikalinttahirvitykset joutaa vaikka paalata...
Takavetoinen Lada sellaisenaan ei juuri jaksa sykähdyttää ulkonäkönsä tai varsinkin ajettavuutensa takia. Siksi onkin tullut päiviteltyä iskaria, rengasta ja vannetta, rattia, penkkiä yms. Autoa siitä ei saa tekemälläkään, mutta edes hieman lähemmäksi sitä voi päästä.
Millään muulla foorumilla en ole törmänny täällä vallitsevaan hirveään tuning-vastaisuuteen. Muita automerkkejä tuunataan, viritellään ja laitellaan sulassa sovussa. Eikä kukaan itke, vaikka kohteena olisikin joku mallisarjan ekoja edustaja yksilö.
En myöskään tajua tota järjettömyyteen asti vietyä orkkistelua. Ei käytössä ollut auto voi olla samassa kunnossa kuin tehtaan linjalta lähtiessään. Ja miksi pitäisi, se voi olla silti orkkis kaikinpuolin. Eihän museoleimaa vartenkaan edellytetä mitään täysin virheetöntä autoa.
Tuollainen ajatteluhan tarkoittaa myös, että ajetaan tehtaan alkup. öljyillä ja liemillä yms.
Moni takavedon omistaja on kyllä käyttänyt em. metodia ainakin osittain, sen verta hirveässä kunnossa tuppaa Suomen takavetoladakanta olemaan.
Loppupeleissähän nämä ovat vain kasa rautaa, ei näistä kannata tehdä elämää suurempaa numeroa itselleen tai muille.
Eli tiivistettynä; TUNING

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 23:05
Kirjoittaja mikko853
Jos takavetoista Ladaa ajatellaan niin pakko on vähintään ratin verran tuunata kun ei muuten mahdu ajamaan, kiitos 192cm pituuteni, joista suurin osa tulee jaloista. Pikkutuninki tyyliin kirkkaat vilkut, alumiinivanteet, 2107 kojelauta 2105:ssa, krominen pakoputken pää tms. on ihan ok, mutta tämän tyyliset härpäkkeet ovat niin kamalia että

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 23:11
Kirjoittaja Mara
Omien mieltymysten mukaan parannellaan ulkonäköä, ajettavuutta ja muita käyttöominaisuuksia aina silloin kun jaksaa.
Vakiota mulla ei enää ole ollut pitkään aikaan, vuosikausiin, mutta alkuperäis
hengessä tehdään muutokset, ei korisarjoja, kattoluukkuja ja moottoritkin pysyy merkin sisällä. Värien ja muiden juttujen pitää pelata yhteen, ettei näytä "tekemällä tehdyltä", vaan niin, että asiaa tuntematon voisi kuvitella alkuperäiseksikin.

Pyrin vain korostamaan parhaita puolia näissä laitteissa, vaihtelevalla menestyksellä..

Re: Orkkis vai Tuning
Lähetetty: 8.10.2007 23:13
Kirjoittaja audiq
Jokari kirjoitti:
Millään muulla foorumilla en ole törmänny täällä vallitsevaan hirveään tuning-vastaisuuteen. Muita automerkkejä tuunataan, viritellään ja laitellaan sulassa sovussa. Eikä kukaan itke, vaikka kohteena olisikin joku mallisarjan ekoja edustaja yksilö.
Muilla foorumeilla tuning -sanalla on vähän toisenlainen merkitys. Täällä se tarkoittaa liian usein lopullista kuoliniskua autolle, eikä ikuista elämää harrastajan hyvissä käsissä...