Selailin tuossa Keltaisen pörssin nettiä ja sieltä rysähti silimille tämmöinen vekotin.
Just pari viikkoa sitten puhuin yhdelle tutulle kun se käänsi kakskymppisellä valmetilla perunamaataan, että mahtaisi saada kyntöaura kyytiä jos tuollaiseen laittaisi edes Ladan moottorin...
Viimeksi muokannut Jusu, 28.12.2008 15:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onhan se tietysti erikoinen, mutta samalla pilattu yksi Suomen traktoriteollisuuden ikoneista turhalla tuunauksella. Mitä järkeä tässäkin nyt on ollut, miksi toi piikkilangan kiristäjän oma kone on pitänyt vaihtaa.
No omaa konettaan saa tietysti laitella miten haluaa, siihen ei tietysti ole kahta sanaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
aika hieno idea, jokainenhan tekee omistamalleen traktorille mitä haluaa
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Sepesusi kirjoitti:Eikös tuossa ole kaksi laatikkoa peräkkäin,tuskin tuolla nopeusrajoituksia pääsee rikkomaan
Ladan lootassahan suurin vaihde on suora eli nopeus suhteessa kierroksiin ei muutu, mutta koska Ladan pannu ottaa liki kolminkertaisesti kierroksia valametin tekeleeseen verrattuna, huippunopeus noussee samassa suhteessa.
Mutta alennusvaihteissa ainakin löytyy, kun valikoi kummastakin lodjusta ykkösen niin rakkineesta mahtaa päästä takaperin konttaamallakin ohi...
Tuo olisi kiva nähdä livenä ja liikkumassa. Aika vahvaa pajataitoa tämä osoittaa. Eikä tuo pikku Valmetti nyt niiin harvinainen ole, että tässä nyt mikään pyhäinhäväistys olisi kyseessä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Näkyy tuossa pikku-Valmetissa olevan niin harva rengaskuvio, että lumiketjuista ei taida olla paljon apua kun ne jäävät kuvion väliin. Voi siis olla ettei yksikään ketjujen lenkki tapaa ajossa maahan kiinni.
Oisko ollu viime talvena ku tämmöinen pikkuvallu oli myynnissä mersun V8:lla.
Ei tämä nyt mikään pyhäin hävästys ole. Varmaan kaikki 80-luvulle asti säilyneet pikkuvalmetit säilyy mailman loppuun asti. Myynnissäkin näyttää olevan jatkuvasti. Vanha traktori kun ei juuri ruostu tai kulu korjaus kelvottomaksi vaikka unohtus vähäksi aikaa johonkin kuusen alle.
Motiiveja tuommosen tekemiselle en juuri keksi, mutta huvinsa kullakin...
Kamaz kirjoitti:Näkyy tuossa pikku-Valmetissa olevan niin harva rengaskuvio, että lumiketjuista ei taida olla paljon apua kun ne jäävät kuvion väliin. Voi siis olla ettei yksikään ketjujen lenkki tapaa ajossa maahan kiinni.
Kun kumpikin peräkkäin kytketyistä laatikoista on vitosella ja koneessa varvia yli seitsemän tonttua, niin kyllä varmaan ottaa ketjut kiinni tienpintaan!
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Kamaz kirjoitti:Näkyy tuossa pikku-Valmetissa olevan niin harva rengaskuvio, että lumiketjuista ei taida olla paljon apua kun ne jäävät kuvion väliin. Voi siis olla ettei yksikään ketjujen lenkki tapaa ajossa maahan kiinni.
Ei toi kuvio sinänsä mitään haittaa, mutta toi lumiketjun malli on onneton (pelkät lenkit). Ainoa oikea lumiketjumalli on "riimuketjut" joissa on väliriimut poikittain. Noi on kyllä käsittääkseni Valmet 20:n alkuperäisketjut, joten asia on siinä mielessä kunnossa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Olen ajanut pikkuValmetilla,mutta eikö 60hv tossa 680kg:n häkkyrässä ole vähän liikaa.Alkuperäinen lienee 18hv.Ajan nykyyisin 5000kG:n Willellä jossa on noin 100hv ja liikkuhan tuokin
jyväskylässä eräällä korjaamolla oli myös tuollainen, omistaja tosin nukkui pois joten en tiedä misää nykyisin liikkuu.... raju laitos,autoa hinattaessa ylämäkeen keuli ja pitoa ei tahtonut edessä muutenkaan olla vaikka piikirenkaat siellä olikin....