Projekti: Niva -90 TC

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Nonniin, taisi murjotus Nivan kanssa loppua, ja poistin sen myynnistä.
Tulin siihen lopputulokseen, että nyt siitä aletaan sitten tehdä 2.0 TC Niva!

Koneeksi on tallissa osina Chroma CHT kakslitrainen, jonka siis pitäisi tehojen puolesta kelvata muutoskatsastuksessa.
Jälkeenpäin siihen voi päivittää Chroman ruiskun, mikä sekin löytyy osista.

Kaipaisin kommentteja, että millaisia ongelmia on odotettavissa projektissa?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10561
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja pressa »

NesteHukka kirjoitti:Kaipaisin kommentteja, että millaisia ongelmia on odotettavissa projektissa?
muutama sanoo että menee aivan pilale kun vaihdetaan vääränmerkkinen kone
toiselta suunalta huudetaan että laita myös veeperi ja rälläköi tunkinkorvat pois
itse koneen vaihtoonhan pätee kaikki samat mitä niistä sivutolkulla on kirjoitettu eli moottorihan on samoin kuin takavetoisessakin
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Minä kun harrastan sekä Ladaa että Fiattia, niin minun mielestäni se ei mene mitenkään pilalle :)
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja markku »

Oisit vaan ostanut minulta tupliksen ja siihen sen tekniikan ei olisi tarvinnut kattia eikä päästöistä välittää .... mutta sanon että ei bolt homma "kokemusta on" .
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

markku kirjoitti:Oisit vaan ostanut minulta tupliksen ja siihen sen tekniikan ei olisi tarvinnut kattia eikä päästöistä välittää .... mutta sanon että ei bolt homma "kokemusta on" .
Se sun laitos on liian harvinainen raiskattavaksi eteläsuomen suolateillä. Talviauton virkaa kun tämä Ladailu mulla ajaa.
Tarvii paremman kodin se.
Mulla on ollut pitkään haave tehdä tämä 2.0 TC konversio, niin kaipa se sitten pitää tehdä :) Vaivaa voi olla, mutta on mulla aikaa.
Niva vaan on sellainen auto, että se oikein kiljuu sinne konepellin alle kaksilitraisen vääntöä!
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja Mara »

pressa kirjoitti:toiselta suunalta huudetaan että laita myös veeperi ja rälläköi tunkinkorvat pois
Tartutaan nyt sitten tähän provoon.
Tunkinkorvajuttuhan lähti muuten toiselta taholta, kun Weberi. Mutta niin se on, ettei niitä yleensä tarvi rälläköidä, muutamassa mun omassa ne on käytännössä irronneet ns. luontaisen poistuman kautta.
Hyvä huudella jostain pohjoisemmasta, täällä suolataan teitä niin, että riittää, jo monta kertaa tänäkin syksynä! :evil:
Ja nyt loppu OT.

Se Stefan juttu vinoTC:stä Ladaan kertoo jo paljon moottorin modauksesta, kuten varmaan tiedätkin. :wink:
2102 16V ex.
2103 -75
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja markku »

Varaudu katin asennukseen kumminkin .... otan osaa henkisesti projektiin kun tiedän miten paljon se vie voimia kaikin tavoin .. mutta jos kysyttävää niin apua saa sen mitä meikäläinen osaa .
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3665
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja AI »

Mulla olisi raiskattavaksi -74 2101 jossa ei mitään katteja tarvita eikä päästöjä nuuskita. Kilvissäkin on ja leimaa kuukaudeksi. Kone käy kolmella pytyllä ja vaihdelaatikon tarvitset jostain paremman (ellet avaa ja korjaa vanhaa).
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

markku kirjoitti:Varaudu katin asennukseen kumminkin .... otan osaa henkisesti projektiin kun tiedän miten paljon se vie voimia kaikin tavoin .. mutta jos kysyttävää niin apua saa sen mitä meikäläinen osaa .
Mun mielestä ei pitäisi vaatia kattia, mutta olen kyllä siihenkin varautunut. Onneksi ne ei nykyään enää maksa juuri mitään, ja jos pitää valita 1600cc ilman kattia vs 2000cc katilla, niin otan jälkimmäisen. Aion kuitenkin sen koneen pitää aika vakiokunnossa.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Katti tarvitaan jos auto on 1.7.-87 jälkeen ensirekisteröity. päästönormi R15/04 1.7.87-31.12.91
8 § Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moot-torinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen (vaihtoehtoisesti bensiinikäyttöisen henkilö- tai pakettiauton moottorin tulee olla varustettu taikka se tulee varustaa moottorille sopivalla katalysaattorilla) ja autoa koskevien käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten tulee täyttyä.
-riippuu toki katsastusmiehestä.


Mulla on myös vastaava projekti suunitteilla vm-87Nivaan. Tarkoitus olisi laittaa 2.0pysty-TC Nivaan. Moottori odottaa tallin lattialla kunnostettuna.
Kuva
Mutta siitä sitten enemmän kun saan projektin startattua.

http://www12.asphost4free.com/baxdesign ... fiva2.html <--tuolla jonkun "Fiva"projekti englanniks.


Kumman meinasit laittaa, Fiatin vai Ladan vaihdelaatikon? Kumpikohan olis helpompi. Fiatin laatikko olis vissiin kestävämpi, mutta kooltaan korkeampi ja pidempi.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja kapa »

Jos vaihdettava moottori on saman ikäinen tai uudempi kuin auto johon se asennetaan ei tarvi kattia. Eli jos moottori täyttää alunperin vähintään samat päästövaatimukset mitä autolta johon se tulee vaaditaan niin se riittää, tietty pitää olla mustaa valkoisella tästä asiasta.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

Onko projekti edistynyt? Itte olen tässä lomalla sovitellut tota mu pysty TC:tä Nivaan.
Kyllä siinä tekemistä riittä.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

ihkulainen kirjoitti: Kumman meinasit laittaa, Fiatin vai Ladan vaihdelaatikon? Kumpikohan olis helpompi. Fiatin laatikko olis vissiin kestävämpi, mutta kooltaan korkeampi ja pidempi.

Taitaa tulla ongelmia jakolaatikon kanssa tuolla fiiatin laatikolla,taitaa olla pitempi kuin ladan ja eikös se jakovaihteisto tullut kiinni laatikon perään?
Avatar
ihkulainen
Viestit: 160
Liittynyt: 29.3.2006 17:30
Paikkakunta: SuurSalo

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja ihkulainen »

siirtää jakolaatikkoa taaksepäin -> pidentää etukardaania ja lyhentää takakardaania-> kääntää taka-akselia pidentämällä kahta pitkittäistukea, ettei kardaanikulma niin suuri. :) tollain mä aattelin tehdä...
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80

vaz 2106 - 1600 -87
Avatar
1800tc
Viestit: 114
Liittynyt: 6.1.2006 18:54
Paikkakunta: mikkeli

Re: Projekti: Niva -90 TC

Viesti Kirjoittaja 1800tc »

ihkulainen kirjoitti:siirtää jakolaatikkoa taaksepäin -> pidentää etukardaania ja lyhentää takakardaania-> kääntää taka-akselia pidentämällä kahta pitkittäistukea, ettei kardaanikulma niin suuri. :) tollain mä aattelin tehdä...
Näinhän se onnistuu,Kyl toi sileä kylkinen on eri maata kun toi oma laatikko. :lol:
lada 2105 -81 2,0 tc turbo ic.
http://s103.photobucket.com/albums/m131 ... IM1053.jpg
MB c200 CDI -01
Vastaa Viestiin