turboladan polttoainejärjestelmästä?
turboladan polttoainejärjestelmästä?
Minkäslaisia polttoainejärjestelmiä Ladaan turbon asentaneilla on käytössä? Bensan painehan ei varmaan vakiopumpulla riitä ahdoilla?
Tulipa mieleen, että säädettävä regulaattorihan olisi varmaan aika hyvä ratkaisu, voisi bensanpaineella säätää seosta? Silloin ei tarvitsisi suuttimien kanssa niin paljon arpoa? Kellään tällaisista kokemusta?
Toisaalta nuo voivat kyllä olla kalliita, purkaamolta voisi löytää sopivaan hintaan vaikka jonkun turbo-saabin regun samalla kun etsiskelee pumppua..
Toisaalta nuo voivat kyllä olla kalliita, purkaamolta voisi löytää sopivaan hintaan vaikka jonkun turbo-saabin regun samalla kun etsiskelee pumppua..
Kaasuttimissa on neulaventtiili jonka tehtävänä on pitää bensanpinta vakiona. Neulaventtiili kestää noin 0.3 bar suuremman paineen kuin mitä kaasarin imevän ilman paine tai kaasariin ahdettavan ilman paine on. Jos paine on suurempi alkaa kaasutin tulvia joten kaasuttimissa ei voi bensanpaineella säätää seoksia (kaasuttimen tulviessa tosin kone saa kakkua liikaakin).jokke78 kirjoitti:Tulipa mieleen, että säädettävä regulaattorihan olisi varmaan aika hyvä ratkaisu, voisi bensanpaineella säätää seosta? Silloin ei tarvitsisi suuttimien kanssa niin paljon arpoa? Kellään tällaisista kokemusta?
Toisaalta nuo voivat kyllä olla kalliita, purkaamolta voisi löytää sopivaan hintaan vaikka jonkun turbo-saabin regun samalla kun etsiskelee pumppua..
Saabin K-jetronicin järjestelmäpaine on muistaakseni 5.2 bar joten jos laitat saapin regulaattorin kaasutinpeliin tulvii kaasutin todella rankasti ellei sitten posahda palasiksi. Suosittelisin siis että ostat sen 40 euron regulaattorin joka on tarkoitettu turpokaasuttimille.
Olen samaa mieltä, ruiskukoneissa on niin paljon isompi bensanpaine että todennäköisesti räjähdys on varma jos laitat ruiskun säätimen kaasarin kanssa ja lisäksi noissa alkuperäisissä säätimissä on harvoin säätömahdollisuus ja nuo toimii kaiken lisäksi vain alipaineella lukuunottamatta turbo vehkeitä. Bensan paine olisi oltava 0.2-0.3bar enemmän kuin ahtopaine läpi koko kierrosalueen. Itselläni kävi pieni vahinko paineiden säädössä paineet nousi 4 bar kun säätelin regulaattoria seurauksena tosta oli aika räjähdysherkkä tilanne kuuma turbo täynnä bensaa pakosarjan päällä kiehui bensa lisäksi bensaa lenti ympäri konehuonetta, että kehottaisin todella hommaamaan tuon kaasari turbon säätimen.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Ok, kiitoksia neuvoista. Täytyypä sitten käydä sopiva säädin ostamassa.
Ahtoa en kovin paljon ajatellut laittaa, joku 0.4bar saanee aluksi riittää. Bensanpaineeksi tulisi sitten ehkä joku 0.6bar maksimissaan. Tai no, paljonkohan hyväkuntoista vakiokonetta uskaltaisi ahtaa..? Cooleriakaan kun ei nyt tuohon taida tulla.
Ahtoa en kovin paljon ajatellut laittaa, joku 0.4bar saanee aluksi riittää. Bensanpaineeksi tulisi sitten ehkä joku 0.6bar maksimissaan. Tai no, paljonkohan hyväkuntoista vakiokonetta uskaltaisi ahtaa..? Cooleriakaan kun ei nyt tuohon taida tulla.
Itselläni ahtopaineet 0.4bar ja bensanpaineet 0.6-0.8bar(kaasari weber DCOE40 vaakatupla) ilman cooleria ei ongelmia ainakaan vielä huomenna tehomittaukseen niin selviää onnistuiko viritys:?:. hyväkuntoiseen vakiokoneeseen 0.5bar korkeintaan ellet halua tuhota
konetta täydellisesti.

Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Lada_VFTS kirjoitti:Itselläni ahtopaineet 0.4bar ja bensanpaineet 0.6-0.8bar(kaasari weber DCOE40 vaakatupla) ilman cooleria ei ongelmia ainakaan vielä huomenna tehomittaukseen niin selviää onnistuiko viritys:?:. hyväkuntoiseen vakiokoneeseen 0.5bar korkeintaan ellet halua tuhotakonetta täydellisesti.
Uskaltaa hyväkuntoista ahtaa enemmänkin minä ajelin täysin vakio sisuskaluilla ilman cooleria noin 0.7bar (joskus vähän ylikin) sitten coolerin kans aluksi samoilla paineilla kunnes nostin 1.1bar jonka jjäkeen hajosi kannen tiiviste ei muita vaurioita. Ja laakerit koneeseen kannattaa vaihtaa suosista jos suunnittelee ahtamista vaikka vanhat ei mitenkään oireilisikaan.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Ainakin ruiskubemareissa on hyvät pumput(320i ja ehkä myös neloskoneiset).jokke78 kirjoitti:Bensapumppua olen etsiskellyt, mutta tuntuuvat ruiskupumput olevan yleensä bensatankissa.. Osaakos kukaan sanoa, missä autossa olisi sopiva, kahden letkun väliin tuleva bensapumppu??
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
kohta on turpo kiinni.. :)
Alkaa tarvittavat osat ja letkut olla kasassa paineensäädintä lukuunottamatta..
Nyt voisivat hyvät neuvot olla tarpeen. Minkähän kokoisia suuttimia kannattaisi alkuun kokeilla vakiokaasariin puolen baarin paineilla ja mistä vakiokaasarit ovat bensaa vuotaneet? Mitäs kaikkea vakiokaasareille on yleensäkin jouduttu tekemään turbokäytössä? Onko sillä joku saanut auton toimimaan "tarpeeksi hyvin" vai onko se ollut vain ns. väliaikaisratkaisuna?
Nyt voisivat hyvät neuvot olla tarpeen. Minkähän kokoisia suuttimia kannattaisi alkuun kokeilla vakiokaasariin puolen baarin paineilla ja mistä vakiokaasarit ovat bensaa vuotaneet? Mitäs kaikkea vakiokaasareille on yleensäkin jouduttu tekemään turbokäytössä? Onko sillä joku saanut auton toimimaan "tarpeeksi hyvin" vai onko se ollut vain ns. väliaikaisratkaisuna?