Takavakaaja?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
urpo600
Viestit: 222
Liittynyt: 6.2.2007 14:14
Paikkakunta: Dragsfjärd

Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja urpo600 »

Mikä tää mahtaa olla?
Näyttäys ihan kuin se olis joka "takavakaaja"

Kuva
Kuva
Niva 2121 1700i -78 (Projekti)
Suzuki VZ800 Marauder 2002 (Bobberiprojekti)
Galleria: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/th ... ?album=749
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

no sehän se taitaapi olla :shock:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

On noita parempiakin versioita nähty,sellainen joka tulee myös akseliin kiinni.
Käyttötarkoitusta en vaan keksi sille näillä teillä,pitohan siitä häviää sisemmältä pyörältä jos ei lukkoa ole.
Avatar
mickey-69
Viestit: 560
Liittynyt: 25.7.2005 13:14
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja mickey-69 »

ladaracing pori kirjoitti:On noita parempiakin versioita nähty,sellainen joka tulee myös akseliin kiinni.
Käyttötarkoitusta en vaan keksi sille näillä teillä,pitohan siitä häviää sisemmältä pyörältä jos ei lukkoa ole.
Joo, näinhän se on..., kyllä taka-akselin pitää keinua mahd. vapaasti... Kaksi pyörää kun vetää paremmin kuin yksi...
Aja millä ajat ja Ladalla loput
Avatar
ss127
Viestit: 247
Liittynyt: 26.7.2004 10:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja ss127 »

Toi toisessa kuvassa oleva punainen vakaaja on Fiat Argentan takavakaaja. Unkarin pojat käyttävät aika paljon tuota.Se nimittäin menee suoraan Ladan taka-akselin pitkittäistukien tilalle.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.

PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)

team LADA VAZ HERE
ATS 8x13

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Meinaan kokeilla takavakaajaa omaan autoon. Lähinnä kiinnostaa se, että miten se vaikuttaa asfaltilla auton yli/ aliohjautuvuuteen. Kun on tuplavakaaja ja mersun jouset edessä niin oletan että takavakaajaa käyttämällä puskeminen vähenee kun perä irtoaa luisuun herkemmin. Soralla se kyllä saattaa heikentää pitoa, mutta muuttaa kyllä autoa aina yliohjaavaan suuntaan. Toisaalta jos autossa on vakaajat molemmissa päissä ja auto kääntyy hyvin mutkiin niin jousia löysäämällä voidaan ainakin jossain olosuhteissa saada lisää pitoa (kun kallistelu pysyy samalla kurissa). Mutta tässäkin jälleen kerran vaikuttaa kaikki kaikkeen, joten kannattaa kokeilla paljon eri ratkaisuja.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

ATS 8x13 kirjoitti:Meinaan kokeilla takavakaajaa omaan autoon. Lähinnä kiinnostaa se, että miten se vaikuttaa asfaltilla auton yli/ aliohjautuvuuteen. Kun on tuplavakaaja ja mersun jouset edessä niin oletan että takavakaajaa käyttämällä puskeminen vähenee kun perä irtoaa luisuun herkemmin. Soralla se kyllä saattaa heikentää pitoa, mutta muuttaa kyllä autoa aina yliohjaavaan suuntaan.
Noinhan se juuri menee, kun pito huononee niin perä irtoaa herkemmin ja auto yliohjaa. Eli driftinkihommia.
ATS 8x13 kirjoitti:Toisaalta jos autossa on vakaajat molemmissa päissä ja auto kääntyy hyvin mutkiin niin jousia löysäämällä voidaan ainakin jossain olosuhteissa saada lisää pitoa (kun kallistelu pysyy samalla kurissa). Mutta tässäkin jälleen kerran vaikuttaa kaikki kaikkeen, joten kannattaa kokeilla paljon eri ratkaisuja.
Ideanahan olisi saada kaikki pyörät pysymään mahdollisimman hyvin tiessä kiinni. Vakaajien kanssa vaan on se ongelma, että ne sitovat pyörät toisiinsa. Eli jos ajaa monttuun, niin pyörä irtoaa tiestä koska vakaaja ei anna seurata tietä. Tai jos ajaa toisen pyörän töyssyyn, niin toinenkin nousee irti tiestä. Mutta tosiaan moni asia vaikuttaa. Kuitenkaan ei ehkä kannata kokeilla mahdollisimman paljon eri ratkaisuja, vaan vähän fundeerata hommaa ensin tai kopioida jonkin muun ratkaisu :roll:
Vauhdin tae - alamäki
ATS 8x13

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Vakaajathan vaikuttaa auton kallistumaan ainoastaan kaarreajossa. Suoraan ajettaessa ne ei saa vaikuttaa auton ominaisuuksiin, koska muuten jousitus ja iskunvaimennus ei toimisi niin kun niiden kuuluu toimia. Tietysti liian jäykkiä vakaajia ei kannata käyttää, koska silloin käyttäytyminen on varmasti edellä mainittua. Mutta kyllä ne vakaajatkin kiertyy ja jousen sekä iskunvaimentimen vaikutus painaa rengasta kohti maata. Jos olen ymmärtänyt oikein niin vakaajat toimivat ainoastaan jousituksen apuna mutkissa.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Kerrohan ihmessä kuvien kera kokemuksista,itse en tuohon usko.
kannnattaisiko kumminkin tutustua auton alustan toimintaan jostain viritysoppaasta ensin??
ladastakin tarvisi heivata nelilinkki pois ja tehdä 3-linkki :shock:
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Kallistelunvaimentimesta taitaa yksinkertaisin malli olla etuveto Ladojen taka-akseli. Kokemukseni perusteella paras jousitus kaikkine vakaimineen, jotka pyrkivät pitämään auton korin vakioasennossa ajoalustaansa nähden, ottaen huomioon pitkittäis- ja poikittaiskiihtyvyydet tai hidastuvuudet, on Citroen Xm Berlinen kaasuhydraulinen jousitus. Tietysti silläkin on rajansa, mutta tälläisillä ns. tavallisilla autoilijoilla ne olivat varmasti kaukana. Ja toisaalta kaikki hyvä ja erikoinen maksaa. Muistelen, että samaan aikaan olisi uuden Citikan hinnalla saanut ostettua 20kpl. uusia Ladoja.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei ole edes kovin vaikeaa tehdä esimerkiksi autoa joka kallistuukin sisäkurvin puolelle mutkassa. Eikä tarvitse yhtään vakaajaa. Moni ei tule edes ajatelleeksikaan mikä kaikki alustan toimivuuteen vaikuttaa ja ainakin musta peräpää on keulaa hankalampi :? Pääpointtina kun kuitenkin on, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Siksi yleensä ollaankin aivan metsässä kun aletaan sorkkia ja nämä teinitontitukset vasta hyviä ovatkin.

Aloittakaa vaikka: tällä.
Vauhdin tae - alamäki
ATS 8x13

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Eihän esim. asfalttiradalle tai rallin sora ek:ille voida tehdä samanlaista alustaa. Se pitäisi tajuta jokaisen. Mutta kertokaa ihmeessä, että miksi esim. Mitsubishi Lancer ralliautoissa on joissakin versioissa auton sisältäsäädettävät (jäykkyyssäätö) vakaajat molemmissa päissä autoa? No tietysti sen takia, että auton kääntyvyyttä voidaan helposti muuttaa vaikka kesken ek:n. (käykö esim. kartturi samalla muttamassa ajon aikana taka-akselin tuentaratkaisun? En oikein usko.) Ja miten takaveto-Ladan esim. etuvakaaja vaikuttaa mitenkään mihinkään kun tasaisella ajetaan suoraan? Ja samasta tilanteesta jarrutetaan tai kiihdytetään? Ei juuri mitenkään, koska se on käytännössä saranoitu kaikista kiinnityksistä autoon. Ja kun sitten vielä kopioidaan kaikille samanlaiset ratkaisut, niin siinä sitä vasta tarvitseekin ajatella.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

Kannatta nyt otaa selville asioita ennenkuin huutelee niitä,lue ajatuksella tuo fiat foorumin alusta topic.
P.s. Jos mitsun otat vertailukohdaksi niin siinä on erillisjousitus perässä EI OLE JÄYKKÄ AKSELI kuten ladassa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

ladaracing pori kirjoitti:Kannatta nyt otaa selville asioita ennenkuin huutelee niitä,lue ajatuksella tuo fiat foorumin alusta topic.
P.s. Jos mitsun otat vertailukohdaksi niin siinä on erillisjousitus perässä EI OLE JÄYKKÄ AKSELI kuten ladassa.
Näin on.Myös Wartburgissa oli erillisjousitus takana ja sillähän voitettiin pikkuluokan SM aikoinaan.Ei nyt hevosvankkureita aleta verrata Autoihin :lol: :lol:
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: Takavakaaja?

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

tosta vakaajasta sen verran että kokeilee ladaa ilman etuvakaajaa ja vakaajankanssa niin huomaa eron meillä on tuplavakaaja omassa rallipelissä eikä ihanheti pois oteta.Etupään tukivarsien kiinnityksiä joutu muuttelemaan aika paljon että edes jollain tavalla toimii takapää muutettu aikaradikaalisesti nyt kääntyy ja on vetopitoja huomattavasti enemmän kun ennen.Toi mitsu juttu ,onko niitä suomenrallipoluilla kun n,ja a,ryhmänlaitteita ja niistä ei varmaankaan saa edes poistaa noita vakaajia eikä varmaan liiemmin lisäillä,voin olla väärässäkin .Kyllä melkein väittäisin ladankohdalla että etupään kanssa joutuu painimaan enemmän kun takapään ei meinaa saada millään etu pyöriä kuriin viikon verran kun tunkkailin ilman jousia ja simmittelin tukivarsia niin sain jonniimoiseksi hyvää siitä ei varmaan saa ikinä.Hommaa jatketaan niin kauan kun ladalla ajellaan kilipaa.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Vastaa Viestiin