Sivu 1/1
Virranjakajan muutos ja paineen kesto
Lähetetty: 5.4.2004 10:52
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Nyt saattaa tulla tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin. Kun turbokäytössä pitää sytytysennakkoa saada "myöhästymään" eli ilmeisesti jonnekkin 15-20 asteen tietämille normaalin noin 35 asteen sijasta. Apuna tässä voi käyttää V.Vierin konstruktiota alipainesäätimen muuttamisesta painesäätimeksi eli kääntämällä kellon toimintasuuntaa jousen avulla.
Voiko tämän saman efektin toteuttaa rajoittamalla keskipakoennakon toimintaa eli estää niiden liike joka aiheuttaisi liiallisen sytytysennakon. Jakajan sisällähän on eräänlaiset nuijat jotka ajautuvat ulkokehälle keskipakovoiman vaikutuksesta kierrosten noustessa. Eli keskipakovoima voittaa jousivoiman jolla nämä "nuijat" palautuvat sitten takaisin alkuperäiseen asentoon kierrosten pienentyessä. Nyt siis ajatuksena olisi estää näiden nuijien liikettä siten että maksimi ennakko olisi esim 20 astetta. VAkiojousia käyttäen liike olisi ainakin lineaarinen. Joskus olen vastaavan muutoksen tehnyt vaparikoneeseen jonka tarkoituksena oli estää yläennakon meno yli 36 asteen.
Ja toinen kysymys eli kyssäri tähän perään. Paljon kestää Ladan vakio kaasutin painetta turbokäytössä ennenkuin alkaa paikat ratkeamaan. Käytössä on vm-80 mallinen eli mekaanisesti molemmat kurkut levälleen kaasutin. Ja millainen sen toiminta on paineistettuna. Näissä karvahattu turbotuksessa on kuuleman mukaan käytetty myös volvon strömberiä eli sitä juuttuvakurkkuista, kestää hyvin painetta ihan sellaisenaan ja lisärikastus on helppo toteuttaa pienellä vivustolla jolla pudotetaan suutinputkea alemmas, eli ryyppyä päälle.
Näillä kysymyksillä jos millä munaan itseni mutta eipähän ole ensimäinen kerta

Lähetetty: 5.4.2004 16:03
Kirjoittaja Stefa
Mielestäni tuo keskipakosäätimen toiminnan rajoittaminen ei ole ratkaisu tuohon sytkä myöhästämiseen koska nuo "nuijat" tottelevat kierroksia eivät ahtoja. Eli matalilla kierroksilla vedätettäessä ahtoja tulee reilusti mutta sytkä ei myöhästy.
Lähetetty: 5.4.2004 16:59
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Hmm. Näinhän se taitaa olla. Kuten huomaatte en juuri tajua turbotekniikasta mutta parempi lienee kuitenkin kysyä viisaammilta ennenkuin lähtee kokeilemaan miten ahtaa, vaikka veivin lohkosta läpi. Tästä tulee nyt kyllä päähän pinttymä mutta mietin silti mahdollisuutta pelata näiden ennakkojen suhteen jousivoimilla ja muuttamalla näiden ns. nuijien painoja jne jne. Aikani turattuani tyydyn todennäköisesti kohtalooni ja teen tämän V.Vieri tyyppisen ratkaisun.
Mutta tähän toiseen kysymykseen, paljonko kestää vai kestääkö. Tarvittaessa hankin vaikka uuden kaasuttimen jos se tarjoaa apua.
Lähetetty: 5.4.2004 20:53
Kirjoittaja Turbiini
Mulla on nyt kattiladan kaasarilla 1bar eikä ole ainakaan vielä haljennu.
Muistelisin että tuossa vanhemmassa on kohokammion huohotus ulkopuolinen joten se pitää tukkia ja vetää letku ahtoputkeen. tuskin siinä muuta suurta ongelmaa on suutinten kanssa vaan saa tapella että saa seokset kohdalle, myös neulaventtiiilin voi joutua suurentamaan.
Niin ja tuosta keskipako ennakon rajoittamisesta mulla ainakin on jo täydet ennakot silloinkun ahdot rupeaa nousemaan joten kyllähän sen silläkin saa jotenkin tehtyä, silloin tosin ollaan aavistuksen myöhäisellä osakuormalla.
Lähetetty: 6.4.2004 9:42
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Nythän käy niin että polttoainepumppu pitää vaihtaa esim. jostain ruiskuautosta niin miltäpä kuulostaisi ajatus käyttää Ladan omaa kaasutinta sekä sähköohjattua lisäsuutinta joka hoitaisi tarvittavan rikastuksen. Toimintaa ohjaa painekytkin eli määrätyn ahtopaineen jälkeen aukeaa lisäsuutin joka syöttää polttoainetta suoraan esim. imusarjaan. Tällöin suuttimien kanssa taistelu saattaisi jäädä vähemmälle. Toteutettavissa esim. mersun kylmäkäynnistyssuuttimella.
Nämä on nyt vain näitä minun ajatuksia joissa ei välttämättä ole järkeä mutta koettakaa kestää.

Lähetetty: 6.4.2004 17:07
Kirjoittaja Turbiini
No onnistuuhan rikastus lisä suuttimellakin, mutta ne valmiit ohjaus poksit on kalliita ja itse ei jaksa rakentaa, kun sitä ei voi tehdä pelkällä painekytkimellä koska silloin menee pensaa aina sama määrä kierroksista riippumatta eli pienillä kierroksilla rikkaalla ja suurilla laihalla.
Keskipakosäädin kahdella jousella...
Lähetetty: 7.4.2004 8:06
Kirjoittaja Jaska HKI
....siten,että löysempi jousi säätää ennakkoa enemmän alakierroksilla,minkä jälkeen tulee vahvempi jousi,jonka säätö on vähäisempää kierrosten noustessa.Säätökäyrästä tulee kulmikas siten,että tämä kulma sijaitsee siinä pisteessä,missä löysemmän jousen säätö loppuu ja jäykemmän jousen säätö alkaa.
Toisen jousen löysyys saadaan aikaan tekemällä sen ja toisen pään silmukka soikeaksi.Silmukan muotoa ei pidä muuttaa,sillä silloin ennakkokäyrä muuttuu ja moottorin ominaisuudet huononevat.
Lähetetty: 7.4.2004 16:42
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Mutta, entäs jos tämän jäykemmän jousen hallitsemaa massaa lisäisi eli toiminta alkaisikin jo hennomman jousen vaikutuspiiristä eikäs tällöin toiminnan kulmikkuutta saada muutetuksi. Kuten jo aiemmin sanoin tästä tulee päähänpinttymä josta on vaikea päästä irti.
Lähetetty: 7.4.2004 19:50
Kirjoittaja Jaska HKI
Mainitsemasi kahden jousen mukanaolo vaatisi tukipisteen muutoksen säätöpainoon nähden.Toinen ongelma oli se,että miten löytäisi sellaisen jousiyhdistemän,mikä toimisi säädön alkuvaiheessa riittävän lepsusti (ettei sytytysennakko säätyisi liian vähän),koska keskipakosäätö loppuu yleensä 1400r/min-2000r/min.
Kahdella jousella toteutettua sytysennakon säätöä voidaan verrata panssarivaunulla ajoon oikealle kaartuvalla tiellä,missä ohjausta saa kääntää kaksi kertaa hetken kerrallaan ja käännön jälkeen mennään suoraan.Vähän kankeata,mutta sinnepäin.
Sytytysennakon säädössä tälläisilla laitteilla päädytään kompromissiin tehon,polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen välillä.
Lähetetty: 7.4.2004 20:06
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Selaisin tuossa äsken innoissani nettiä aiheeseen liittyen. Törmäsin tälläiseen kuin volvon r-sport turbosarjan virranjakajaan jossa alipainekello toimi myös painekellona eli muutteli ennakoita paineen mukaisesti joko myöhästäen tai aikaistaen niitä. Pitäsi kai tutkaillla tarkemmin saisiko tuollaista kelloa soveltamalla Ladan jakajaan. Tämän luulisi olevan toimiva systeemi jos kerran sellainen volvoon kelpuutettu.

mites
Lähetetty: 7.4.2004 20:08
Kirjoittaja Lada-Jussi
entäs elektroninen jakajaton suorasytytysjärjestelmä, jota täällä on useampaan otteeseenkin oltu tekemässä, ratkaiseeko se näitä ongelmia?
Re: mites
Lähetetty: 7.4.2004 21:16
Kirjoittaja Turbiini
Lada-Jussi kirjoitti:entäs elektroninen jakajaton suorasytytysjärjestelmä, jota täällä on useampaan otteeseenkin oltu tekemässä, ratkaiseeko se näitä ongelmia?
Kyllä mutta ladan osista ei käy kuin puolat ja tunnistimet, eli ohjain poksi pitää itse tehdä tai ostaa joku valmis ohjelmoitava.