Sivu 1/2
110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 23.1.2008 21:33
Kirjoittaja larssi21074
Tässä muutamia vihjeitä joita on kuvin selvennetty, kuvat löytyvät isoina galleriasta "larssi21074n vityskuvat" käyttäjän kansiosta koska en osaa kirjoittaa viritys..
Raitisilmasuodatin ilmanottokanavaan:
Mikäli ei halua käyttää siellä vaikeasti vaihdettavaa paperisuodatinta, voi karkeasuodattimen tehdä esim rosteriverkosta. Siitä ei mene läpi koivunsiemenet eivätkä lehdet. Kanavat, puhallin ja kenno pysyvät puhtaampana. Suodatin kannattaa rakentaa konehuoneen puolelle oikeaan päätyyn lämmityslaitteen kanavaan. Eli kohtaan josta ilma otetaan sisälle. Tuossa kohtaa suodatin ei pääse tukkeutumaan koska sen tulopuolen kotelon voi huuhdella vedellä.
Messinkinen lämmityslaitteen kenno:
Messinkinen kenno on paremmin lämpöä johtava kuin alumiininen ja nostaa lämmitystehoa. Lisäksi se on vahvempi kun päädyt ovat juotetut ja messinkiset. Ei ala vuotamaan päätyjen välistä kuten orkkis! Vasemmalla original ja oikealla messinkinen.
Kiertovesipumppu lämmityslaitteen kennolle
Aihetta käsitelty toisessa aiheessa =>
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =3&t=20144
Tässä kuva minun toteutuksesta. Ohjauksen pumpulle saa helposti kun käyttää sisäilmankierrätyksen kytkintä ja johtimia (mikäli sisäilman kiertoa ei ole). Kojelautaan tulee valmiit johdot kyseiseen kytkimeen. Itse tein lisäksi ledistä valon joka palaa kun pumppu on päällä. Jarrupääsylinterin säiliön tasokytkimen johtoihin on teipattu sen johdot konehuoneen puolella ja sieltä saa maadoituksen kytkimen kautta pumpulle ja toisesta johdosta katkotun (napa 15) jännitteen.
Kanavien parantaminen
Ohje on "löydetty netistä" ja ei minun skannaama tietenkään. Siinä kerrotaan kuvin kuinka voi parantaa kanavia. Kirjoitan lisää aiheesta kun toteutan tuon. Sen verran tutkin että kojelaudan yläosan joutuu purkamaan. Samalla aion tutkia kanavien suunnittelua ja tarkoitus on saada enemmän jälkatila puhallusta etenkin eteen.
Näillä ohjeilla vähennetään keskikonsolin, mittariston ja hanskakotelon lämmitystä ja lämpö ohjataan sinne missä sitä tarvitaan.
Lämpötilasäätimen säätäminen
Kojelaudan lämpötilasäätimessä on kupeessa ruuvi josta voi säätää automaattiasentojen haluttua lämpötilaa kuumemmalle tai kylmemmälle. Kannattaa kääntää oman maun mukaan pikkasen kuumempaan niin saa kuumimman automaattiasennon ja "täysillä" asennon eroa pienennettyä.
Penkinlämmittimet
Eivät varsinaisesti liity lämmityslaitteeseen mutta mukavaa on talvella istua kylmään autoon kun perse ei jäädy!
Näitä saa alkuperäisenä sarjana venäjältä ja helpot asentaa alkuperäisten istuinverhouksien alle ja kojelautaan omalle paikalle tulee kytkin mukana.

Ilmankierron parantaminen
Lähetetty: 23.1.2008 23:19
Kirjoittaja larssi21074
Kattoluukku
Monet vihaavat kattoluukkua. Yleensä vain niin kauan kuin ovat ilman sitä..
Helppo asentaa 110:n kattoon ja kesähelteillä on todella hyvä apu ilmankierron parantamiseksi. Ei tarvitse puhallinta käyttää ja saa vedottoman ilmanvaihdon. Tehostaa myös lämmitystä ja huurteenpoistoa viileillä keleillä. Voin ottaa mitat asennuskohdasta jos joku tarvitsee.
Puhaltimet hattuhyllyyn
tämä on vasta suunnittelu asteella mutta ajattelin laittaa tietokonepuhaltimet hattuhyllyyn että saa ilman kiertämään takakonttiin ja sitä kautta pihalle. Tehostaa varmasti huurteen poistoa ja takatilojen lämpiämistä. Samalla myös takakontti pysyy kuivempana. Vaatii ehkä jonkunlaisen ilman poistoventtiilin takapuskurin taakse. Kerron lisää kun saan toteutettua.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 24.1.2008 6:29
Kirjoittaja ff8728
Tämä jos mikä on selkeää ja asiallista tietoa, ohjetta, kiitos larssi.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 24.1.2008 6:36
Kirjoittaja Lada-Jussi
tämä on tällaista järkevää tuuninkia, vaikka tietysti tuninki on pahaksi
onko noista tietokonetuulettimista oikeesti jotain hyötyä ilman kierron parantamisessa? tuntuu jotenkin että ne on niin pieniä ja onnettomia.
kattoluukusta on kokemuksia ja täytyy myöntää että se oli ilmanvaihdon kannalta aivan ehdoton varuste
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 24.1.2008 8:59
Kirjoittaja IlkkaHe
epäilen että tietokone tuulettimet olis liian tehottomia tuohon tarkoitukseen, mutta sietää kokeilla..
Itellähän on tuossa yhessä Talbotissa takalasin lämppäri vähän heikko (nelisen lankaa keskellä vain lämmittävät...) joten laitoin takalasin lämmittimen päällä ollessa 2kpl 80mm tietokoneen tuulettimia puhaltamaan takalasille

poistaa huurretta melko hyvinkin, joten takalasi ei edes pääse jäätymään, koska takalasin lämmitin saa tehottomuutensa takia olla aina päällä. Toimivaa lämmitintähän en pilaa pitkällä ajalla käyttöä...
Muuten TODELLA asiallista neuvomista! ja tätähän voi halutessaan kaikkea soveltaa myös vanhempiin ladoihin

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 24.1.2008 10:07
Kirjoittaja ladamaster
Hyvät ohjeet orggis 110 "pilaamiseen".

Kohta ei suomesta löydy enää kunnollisia alkuperäisiä Ladoja ollenkaan!
110 lämppäri alkaa jossain vaiheessa puhaltamaan kylmää naamalle ja lämmintä jalkoihin. Maantiellä ongelmasta pääsee eroon, kun laittaa puhaltimen nolla asentoon ja säätää lämppäriä jonnekin 26 tai 28 asentoon ja ohjaa lämmön puoliksi ylös ja alas. Silloin termostaatti ohjaa autoon lämmitystä, mutta kun puhallin ei ole päällä tulee maantieajossa kiertoa yleensä sopivasti ja matkustaminen on mukavaa.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 24.1.2008 14:44
Kirjoittaja larssi21074
Uskon kyllä noihin tietokone puhaltimiin. Onhan joissain autoissa pelkät reiät hattuhyllyssä joista ilma kiertää takakontin kautta pihalle. Nyt takamatkustus tiloihin muodotuu "pussi" yläosaan koska ilma kiertää ulos takaovien alareunojen kautta. Takapenkillä on viieetä istua vaikka jalkatiloihin tuleekin pieni lämmitys.
Takapotkussakin on hyviä kokemuksia kun laittaa puhaltimet poistoaukkojen kohdalle sisäpuollelle!
Mutta kuten totesin niin ensisijaisesti teen ne sen takia että takakontin ilma kiertäisi ja kontti pysyisi kuivempana. Ja nyt konttiin saa edes teoreettisen ylipaineen eikä pitäisi tulla pölyä sinne ulkoa päin. Tuo pölyn tulo ei edes ole ollut ongelma mutta takakontin hikoilu on ongelma. Pienikin kosteus pesii verhoiluissa eikä kuivu ilman tuuletusta.
Toki monia näistä ohjeista voi soveltaa myös muihin autoihin mutta tuossa ne on toteutettu 110 malliin vanhanmallisella lämmityslaitteella. Eli en jokaista ohjetta voi allekirjoittaa kun sovelletaan muihin versioihin.
Enkä näillä ohjeilla vihjaa että kannattais laittaa jokaiseen papan helmeen kattoluukkua tai muitakaan virityksiä mutta käyttöautot on erikseen ja niitä saa tuunata!

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 25.1.2008 20:37
Kirjoittaja pinpate
Larssi21074 on kirjoittanut ja kuvittanut jälleen asiaa!
Tämänkaltaista selkeää ohjeistusta ja ideointia lisää!
Ei ole tärkeää että auto on ns.orkkis, se on tärkeää että
se on käyttäjäänsä tyydyttävässä kunnossa.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 25.1.2008 20:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
no siis onhan tää käytön kannalta ihan eri tuunausta ku jotkut kamalan näköiset evohöylät joilla ei ole ajossa käytännön hyötyä ja näyttää aivan naurettavalta
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 8.2.2008 18:07
Kirjoittaja larssi21074
Tulispa kunnon pakkaset niin pääsis vertailemaan lämmityslaitteita eli orkkista ja messinkikennolla varustettua..
Tällä hetkellä kokemukset messinki kennosta ei ole kovin hyviä. Lämmintä ei tule kovinkaan hyvin.. Asiaan kyllä vaikuttaa se että suuntausläppä ei toimi. Puhaltaa ilmaa vain tuulilasille. Ei juurikaan puhalla lattioille eli lämmitysilma menee hukkaan kun lämmitetään vain tuulilasia. Sinne sentään puhaltaa ihan lämpöstä.
No asiata saa sitten parempaa kokemusta kunhan ´parantelen nuo kanavat ja korjaan ilman ohjausläpän.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 9.2.2008 12:08
Kirjoittaja Jaska HKI
IlkkaHe kirjoitti:epäilen että tietokone tuulettimet olis liian tehottomia tuohon tarkoitukseen, mutta sietää kokeilla..
Itellähän on tuossa yhessä Talbotissa takalasin lämppäri vähän heikko (nelisen lankaa keskellä vain lämmittävät...) joten laitoin takalasin lämmittimen päällä ollessa 2kpl 80mm tietokoneen tuulettimia puhaltamaan takalasille

poistaa huurretta melko hyvinkin, joten takalasi ei edes pääse jäätymään, koska takalasin lämmitin saa tehottomuutensa takia olla aina päällä. Toimivaa lämmitintähän en pilaa pitkällä ajalla käyttöä...
Muuten TODELLA asiallista neuvomista! ja tätähän voi halutessaan kaikkea soveltaa myös vanhempiin ladoihin

Samaraan laitoin tietokonetuulettimet ilmanpoistoläppien luo....hyvinhän nuo toimi.Virrat ontin takavaloista,siis aina päällä.
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 12.11.2008 17:54
Kirjoittaja larssi21074
Kun oli tuolla teknisissä kymysyksissä kysytty kojelaudan purkamisesta niin tässä jotain ohjeita purkamiseen ja paranteluun:
Kojetaulu
täytyy purkaa kokonaisuutena irti. Ensin lattian keskikonsoli irti (penkkien välissä, jonka läpi vaihekeppi tulee). Tämän jälkeen mittari irti kehyksineen. Keskikosolista kaikki irti (lämmönsäätimet, kytkimet, radio, valvontapaneeli ja kello). Sitten kannattaa ottaa myös hanskakotelo irti niin saa enemmän tilaa. Ja sulakerasia myös pois sekä tietysti valojen korkeudensäädön käyttökytkin. Eräitä johtoja joutuu myös purkamaan.
Kojelauta on kiinni periaatteessa 6:lla ruuvilla.
-Keskikonsolin molemmilla puolilla on 6mm mutteri kun poistaa keskikonsolin alaosan muoviverhoilut niin ovat siinä takimmaisen yläkulman kohdalla.
-sulakerasian takana on myös 6mm mutteri ja vastaavasti hanskalokeron oikealla puolella symmetrisesti oikealla puolella.
-Yläosasta kojelauta on kiinni kojelaudan päissä olevien ilmaritilöiden alta 6mm muttereilla. (ne ylemmät ritilät joita ei voi säätää)
Nyt pitäis alkaa kojelauta erkanemaan rintapellistä. Helpottaa jos rattiakselin purkaa.. Sähköt pitää samalla pujotella pois kun kojelautaa saa irti.
Nyt kun kojelauta on kokonaisena irrallaan, sen voi pöydällä purkaa ja tehdä siihen nuo lämmityskanavan muutokset. Nyt pääsee myös ilmanohjausläppään käsiksi ja saa sen kunnostettua jos on tarve. Tämän osan yleisin vika on että säätöläppä vääntyy ajanmyötä. Sen huomaa siitä että poikittainliukuva suuntausvipu alkaa jäykistymään keskivaiheilla eli tuulilasin puhalluksen kohdalla. Yleensä oireena on myös se että jalkatilan puhallus heikkenee ja aina puhaltaa vain tuulilasille. Läppä kannattaa väännellä kuumailmapuhaltimen kanssa suoraksi ja tehdä siihen jäykiste esim alumiinisestä kulmaprofiilista. Toiminta kannattaa tarkistaa sen jälkeen että vipu liikkuu täysin kevyesti edestakaisin.
Kannattaa samalla tarkistaa että läppä ei ääriasennoissaa ota mihinkään kiinni, saattaa aiheuttaa resonatio ääniä muuten.
Kojelauta on kasattu 3:sta suuremmasta päällekkäin levasta osasta ja kannattaa purkaa kokonaan. Kasaaminen kannattaa tehdä käyttäen esimerkiksi würthin pikinauhaa ja liimaa käyttäen kaikissa vastakkain olevissa pinnoissa. Tällä tavalla loppuu lämpitilanvaihtelusta aiheutuva paukkuminen ja natina häviää! Kojelaudasta saa lähes täysin äänettömän!
Samalla voi lisätä äänieristeitä rintapeltiin kun kojelauta on irrallaan. Etenkin yläosassa eriste loppu turhan alas ja sinne voi lisätä jotain äänieristemattoa.
Onnea matkaan.. Hommaan kannattaa varata muutaman kappaletta aikaa sekä reilusti olutta!

Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 12.11.2008 19:32
Kirjoittaja pinpate
Hyvää tietoa, Larssi! Kiitos!
Ennenkuin voin sitä hyödyntää täytyy odottaa takuuajan
päättymistä. Sitten...
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 12.11.2008 19:40
Kirjoittaja pinpate
[quote="ladamaster"]Hyvät ohjeet orggis 110 "pilaamiseen".

Kohta ei suomesta löydy enää kunnollisia alkuperäisiä Ladoja ollenkaan!
Tuohon "pilaamiseen" johtavat tekniset seikat joita valmistaja
ei ole huomioinut. Tiettyjä virittelytarpeita satakympistäkin löytyi.
Orggis on hieno käsite, mutta siitä kiinni pitäminen johtaa valitettavasti
tiettyjen puutteiden hyväksymiseen ja niistä kärsimiseen. Ei hyvä!
Re: 110:n lämmityslaitteen parantaminen (vanha malli)
Lähetetty: 29.11.2008 11:52
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
110-sarjan lämmityslaitetta on käsitelty melkoisesti täällä
http://www.autolada.ru/viewtopic.php?t=173805
Katso otsikoiden
Система отопления и вентиляции (САУО) ja
Система охлаждения
alta.
Tyypillinen muutos on ollut asentaa kuristuslaippa termostaattikoteloon, millä on saatu tehostetuksi nestekiertoa lämmityskennossa.
Tässä asiaa venttiilin asentamisesta lämmityslaitteen nestekiertoon:
http://zufa66.narod.ru/photoalbum11.html
Jä tässä eräs kuvakokoelma muutoksista:
http://foto.mail.ru/mail/leon115/-/
lämpimin terveisin
SvS