Tarinan sankarista voi lukea lisää AI:n sivuilla http://lada1970.1g.fi/, sieltä löytyy koko stoori ja lisäksi Tuulilasin koeajo otsikolla "Isoveli" (löytyy myös omalta sivultani), ihan samalla autolla ajettu.

Mistäs nyt tuulee? Autoilun historian siipien havinaa on aistittava pääkaupunkiseudulla taas aavistuksen enemmän, hain nimittäin "Sipulille" kaveriksi toisen tuplalampun.
Жигули 1600, sisämarkkinamalli, poikkeaa vientiversiosta jonkin verran. 31 vuotta vanhaan koeajokuuluisuuteen löytyy yhtäläisyyksiä muun muassa vuosimalli (ensirek. 21.2.1977) ja mikä ihastuttavinta, väri. Auto ei tietenkään ole enää uusi, joskaan sillä ei kuulemma koskaan ole lähdetty ajamaan edes märällä kelillä, saati sitten talvella. Pikkuvirheitä on paljon, eikä montaa suoraa pellinpalasta löydy. Silti mielestäni tallinhämärissä (sattumoisin muuten taas) ottamani nokia-kuvat eivät tee oikeutta autolle. Sisustus on vaalea, ovipahveihin tuli tuona vuonna koristekirjailut, kuten myös rattiin, viikinkivenelogolla höystettynä. Joku pönttö on repinyt hienot niskatuet pois etupenkeistä. Mietin kyllä sitäkin että toveri on jättänyt toverimallista toverin niskan tukemiset pois länsimaisena hapatuksena. Aidoilla ladatovereilla on kuitenkin tunnetuin ajoasento kaukana näistä niskatuista

Niin, mites nyt tähän päädyttiin. Oikeastaan olin ostamassa erästä Moskvitshia, seurasin auton myynnin ohella http://www.mosseliiga.ee/ -sivuston kauppatoria josta vähän aavistelin auton menevän kaupaksi ennenkuin ehätän itse paikalle tinkimään viimeisetkin turhat kroonit pois. Niinhän siinä sitten kävikin ja oli otettava varasuunnitelma käyttöön, siirtyen 150 kilometriä etelään. Oikeastaan koko tarina sai alkunsa kumminkin tästä sirosta kaunottaresta. SA:n entinen YK-turistisotilasbussi, "Läyhä", Namibiat sun muut pimeimmät Afrikat kiertänyt Lahti-korinen Scania K112 saa uuden kunniakkaan palvelusmääräyksen etelänaapurissamme

Muuten oli ihan kivaa, auto kulki tosi hyvin mutta tietenkään pikkuprinsessa ei tykännyt seuraavana aamuna miellyttävän hyytävässä vesisateessa suoritetusta huoltamisestaan. Parituntiseksi venähtänyt palikka-operaatio saatiin kuitenkin kunnialla läpi. Melko tarkkahan tuo on kärkivälistä, mutta että vielä kynttilänkin liekkivälistä


-kärjet 2 kpl
-kondensaattori
-tulpanjohdot
-tulpat
-pyörijä
-jännitteensäädin
-ilmansuodatin
yhteensä ~28 €uroa, sähköosat harvinaisen laadukkaantuntuista saksalaisvalmistetta, pyörijä oli vielä orggis sdelanoe v SSSR. Vielä pitäs kun vaan sais aikaseks vaihtaa jakokettinki ja öljyt uusiin. Eilen tulin takas kotiin ja lähdin samantien vaihtamaan talvirenkaat alle, miltei nyyberit Nordmannit löyty kellarista

Nyt on ehditty taivaltaa yhdessä jonkun 400 kilometriä, auto kulkee hyvin, paljon vähemmän tätä tarvii ajaa kuin Sipulia, jarrutkin on paremmat tai ainakin tehokkaammat. Oon oikeastaan todella tyytyväinen etten päässyt kaupoille siitä mossesta


Tänään pääsin töistä just sillai että olin katsastusaseman ovenrivassa kiinni kello 20:03, eli kolmisen minuuttia myöhässä. Kuulumisten lisäksi olisi tietysti halunnu kysellä että mitäs sarjaa kilpiä niillä ois ollu tarjolla, eihän sitä nyt ihan mitä tahansa yhdistelmiä tämmöiseen KGB-autoon huolita

Tullissa meni Vilhovuorenkadulla kokonaista 10 minuuttia, suurin osa tietysti siinä kun vielä vapisevin käsin yritin kirjoitella autotuonti-ilmoitusta tai mikä se nyt ikinä olikaan. Tyttö otti kopiot täyttämistäni kaavakkeista, löi toisen leiman maahantuloilmoitukseen ja se oli siinä, verotuspäätös tulee jälleen postissa.
Pomo muuten sano kun ajoin ulos laivasta näytille tän kanssa että noin nuori ja nyt jo noin sekasin, mitähän se silläkin tarkotti
