Sivu 1/3
Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 6.2.2008 19:50
Kirjoittaja Tappari
Ajelin tuossa aamulla töihin ennen kuutta. Kehä ykkösen ja kehä kolmosen välissä ohitin suola-auton. Suola sinkoili minunkin autooni ohittaessani sitä. Tie oli täysin sula. Siksi ajattelinkin, että ne ennakoivat tulevaa pakkasta. Odottelin siinä tien päällä liikkuessani koko päivän, että koska alkaa pakastaa, mutta ei alkanut koko päivänä. Taas kerran tielle levitettiin suolaa aivan turhaan.

Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 8:25
Kirjoittaja Qulle
Joo ei vaan mene tajuntaan, miksi maassa jossa on talvirengaspakko, suolataan ylipäätänsä teitä ja vielä noin tolkuttoman paljon
Kyllä se vauhti pitää aina sovittaa keliin ja ajoneuvon ominaisuuksiin... puhumattakaan omista ajotaidoista.
Ja ihan turha on mussuttaa, että raskaan kaluston takia suolataan... aivan varmasti nykyisin on jostain saatavilla sellaista rengastusta, että liukkaalla rekatkin liikkuvat.
Tässä kohtaa voitaisiin reilusti antaa verohelpotuksia tai muita tukia ko. tyyppisten renkaiden hankintaan... ja lisäämällä vetäviä akseleita, niin alkaa se isokin laatikko liikkumaan

Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 8:57
Kirjoittaja Nonnis
Te ette taida tietää, mitä raskaan kaluston renkaat maksaa... Ja mitä maksaa teiden kunnostaminen sen jälkeen, kun tuolla rullaa 60 t yhdistelmät piikkipyörillä
Tehän voitte henkilöautoillanne ajella vaihtoehtoisia reittejä, suolattomia sivuteitä.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 9:14
Kirjoittaja pressa
pinnatut noin 250e/kpl ja uudet noin 500e/kpl, eli kalliitahan ne on verrattuna ladan renkaaseen.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 10:10
Kirjoittaja Qulle
Nonnis kirjoitti:Te ette taida tietää, mitä raskaan kaluston renkaat maksaa... Ja mitä maksaa teiden kunnostaminen sen jälkeen, kun tuolla rullaa 60 t yhdistelmät piikkipyörillä
Tehän voitte henkilöautoillanne ajella vaihtoehtoisia reittejä, suolattomia sivuteitä.
Menikö joku kohta ohi tuosta "voidaan vaikka verotuksella keventää renkaiden hankintakuluja..." ?
En nyt ajatellutkaan, että nastoja niihin oltaisiin laittamassa... kyllä nykyisellään varmasti löytyy sellainen seos, että tuollaisella massalla alkaa pitoa löytymään alustalla kuin alustalla.
Ja kyllähän tiestö säästyy, kun sitä ei suolalla pidetä talvella koko aikaa sulana... kuvittelisin, että parin sentin jääkerros on aika hyvä suoja paljaalle asfaltille.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 10:37
Kirjoittaja Nonnis
No mikähän se semmonen seos mahtaisi olla ja miksi sitä ei käytetä?
Ja mikä rutina siitä syntyisi, jos verovaroilla ostettaisiin kuljetusyhtiöille renkaita... Puhumattakaan siitä, että henkilöautoilijat ei enää pystyiskään ajaan ympäri vuoden kuin kesällä, veikkaan, että sieltä suunnalta se suurin itku tulisi jos suolaus lopetettaisiin.
No, Hämeenkyrö-Tampere-väliä ei enää edes aurata, kyllä on tienpito mallillaan, kiitos YIT... Eikös semmonen YIT olekin kiinteistöhuoltofirma, kai ne sitten kiinteistötraktoreilla joutuu kolmostietä hoitaan... Hämeenkyröstä pohjoiseen tien hoitaa Destia ja eron kyllä huomaa.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 10:50
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Eilisessä Hesrissa juttu, että koulubussi ajoi rajusti ulos.
Otsikossa, että vielä ei tiedetä, oliko kaikilla koululaisilla bussissa turvavyöt.
Otsikko olisi pitänyt olla näin, Koulubussi ajoi ulos, kun ei ollut talvirenkaita.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Heikki Anteroinen sanoo.
"Olisi todella iso kustannus, jos meillä olisi raskaissa autoissa talvirengaspakko".
Aivan järjen köyhyyttä, kustannus on se tärkein tekijä ja eikä näin ollen liikenne turvallisuus ja ihmishenki.
Veljeni omakohtainen kokemus oli, kun Huittisista oli tulossa Turkuun ja rekka tuli vastaan ja se alkoi heittelehtiä ja kaatui lopulta kyljelleen. Rekka kaatuneena tuli koko tien leveydellä vastaan ja tie oli jäinen. Veljeni autossa oli lähes uudet nastarenkaat ja hän jarrutti voimakkaasti(kiitos ABS) ja rekka vain lähestyy. Yhteentörmäys oli lähellä, rekan ja veljeni auton välimatka oli vain noin 20m, kun ajoneuvot olivat pysähtyneet.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 10:53
Kirjoittaja Nonnis
En tiedä etelän linja-autofirmoista, mutta kyllä ainakin täälläpäin rahtikalusto käyttää talvirenkaita. Tosin jäällä se on aika lailla yks ja sama mikä kuvio kumissa on.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 11:52
Kirjoittaja ,_,/ukka
Kyllä kai riittävän pehmeällä kumiseoksella saisi raskaaseen kalustoon pitävempiäkin renkaita, mutta samalla lyhenee renkaan kestoikä.
,_,/ukka
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 11:59
Kirjoittaja veli alexei
Lada Scandinavia kirjoitti:Otsikossa, että vielä ei tiedetä, oliko kaikilla koululaisilla bussissa turvavyöt.

Onko siis jossain busseissa turvavyöt kaikille? Minä en ole nähnyt vöitä kun etupenkeissä ja sitten siinä käytävän päässä olevassa takapenkissä. Voi satunnaisesti joissain muissakin penkeissä olla, mutta en ole tavannut bussia jossa kaikille olisi vyöt.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 12:00
Kirjoittaja ,_,/ukka
Lada Scandinavia kirjoitti:Eilisessä Hesrissa juttu, että koulubussi ajoi rajusti ulos.
Otsikossa, että vielä ei tiedetä, oliko kaikilla koululaisilla bussissa turvavyöt.
Otsikko olisi pitänyt olla näin, Koulubussi ajoi ulos, kun ei ollut talvirenkaita.
Kaikki etelän kuskit ei vaan osaa ajaa liukkaalla. Oon kerran ollut linja-auton kyydissä kun tällainen sulien teiden kuski ajoi normaalilla talvikelillä. Pelotti oikeasti. Monta valtatien risteystä meni renkaat lukossa 50m ohi, kun ei tajunnut aloittaa jarruttamaan ajoissa eikä pysyä sulilla ajourilla. Liikkeelle lähdöissä renkaiden sutimiseen koetti lääkkeeksi polkea kierrokset rajotinta vasten. Linja-autoasemien jäisillä pihoilla piti auton suunnassa kimpoilemalla betonilaitureista, kun auto ei rattaita kääntämällä kääntynyt, niin käänsi lisää ja polki jarrulla takarenkaatkin sutiksi. Tuli pistettyä turvavyöt
,_,/ukka
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 15:27
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Ei kai se ole liikkeelle lähtö se ongelma, mielestäni ongelma on ohjattavuus ja pysähtyminen. Raskaalleliikenteelle talvirengaspakko, kuten kevyemmällekin. Nykypäivän pehmeillä seoksilla saadaan varmasti niihinkin sopivat ns. kitkarenkaat. Pitäisi saada sitä turvallisuusasennetta lisättyä, varsinkin ajokelien vaihtuessa nopeassa tahdissa, ettei tarvitsisi otsikoihin kirjoitella talven yllättäneen, liukkauden yllättäneen jne. Tieliikennelaissa on muistaakseni pykälä jossa vaaditaan, että ajoneuvo on hallittava "kaikissa" ennalta varoittamattomissa tilanteissa. Kukapa muu kuin kuljettaja on se joka hallitsee. Mihin meillä on kiire, kun emme kuitenkaan kerkiä joka paikassa käydä, emmekä kaikkea tehdä. Aina, siis aina, suurin osa jää vajaaksi, tai tekemättä, taikka kokematta.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 15:32
Kirjoittaja Teemu Kankaanpää
Lämpimiä kelejä viikonlopuks ja ens viikolle.. hienoa joo tosiaan.
Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 15:56
Kirjoittaja jaasu
Teemu Kankaanpää kirjoitti:Lämpimiä kelejä viikonlopuks ja ens viikolle.. hienoa joo tosiaan.
minusta oikeesti hienoo

ei oo ni kylmä rassata kakkos latukkaa pihalla

Re: Suolaa, suolaa...
Lähetetty: 7.2.2008 17:43
Kirjoittaja Nonnis
Parhaiten tietävät aina ne, jotka eivät ole hiacea isommalla ajaneet.