Sivu 1/4
Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 17:43
Kirjoittaja lada_r
Eli ysiluokka menossa ja yhteishaku ensiviikolla, eikä oikeen tiedä mihin sitä hakisi ykkösvaihtoehtona.
Tiedän kaikki hakutoiveeni, mutta kahden ensimmäisen järjestys on vielä auki.
1./2. Ajoneuvoasentaja
1./2.Autonkuljettaja
Eli jos täällä on kyseisten alojen hommissa olevia, niin kertokaa ammattinne hyviä ja huonoja puolia!
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 18:01
Kirjoittaja ,_,/ukka
En oo kumpikaan, mutta tunnen molempia.
Asentaja:
+Päivätyö
+Ei ole niin yksinäistä, kun päivittäin samat työkaverit
-vieraalla työskenneltäessä palkkaus ei oo hääviä
Kuljettaja:
+Maisemat vaihtuu
-Saattaa vapaat olla vähän miten sattuu
Eli eri asioista tykkääville eri työt.
,_,/ukka
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 18:46
Kirjoittaja Nonnis
Veikkaisin, että asentajana pääset helpommalla, saat asialliset työajat ja opit jotain harrastuksen kannalta hyödyllistä.
Ja mä olen siis kuorma-autonkuljettaja.
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 18:54
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Käyt autoasentajalinjan ja perustat koulun jälkeen pienkonekorjaamon. Jossa huollat, korjaat ja teroitat kaikki pienkoneet, saksit, veitset, jääkairat, luistimet. Kaikki lasten ja mummujen ja ukkien korjausta vaativat veleheet, vaikkapa leluauto. Kehitä itsestäsi sellainen jokapaikan Pertti, meinaan Ekspertti, niin hommia kyllä riittää. Tuossahan tuli jo 1:si vinkki ja tässä toinen, joka on kaikista tärkein palvelualan yrittäjille. Lapset ovat kaikista tärkeimmät asiakkaat, heidän on tultava aina, siis aina ensimmäisenä ja parhaalla mahdollisella tavalla kohdelluiksi. He ovat tulevia parhaita asiakkaita.
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 19:04
Kirjoittaja rotsi4
Rekkakortin voi saada armeijassakin, ei sitä välttämättä tarvi kolmea vuotta opiskella, ja silläkin pääsee kuskiksi.
Asentajan taidoista on hyötyä jokapuolelle, ja on mahkuja päästä töihin aika laajasti.
Lähetetty: 2.3.2008 19:13
Kirjoittaja Jusu
Itse pohdiskelin aikoinaan samaa, mitään erikoista kiinnostusta mihinkään ammattiin ei silloin ollut, mutta kun jotain piti valita, niin valkkasin noista kahdesta aikoinaan kuljetuksen lähinnä siksi, että siihen sisältyi myös ajo-opetus. Asentajakandidaatit sen sijaan joutuivat tavallisen autokoulun penkille maksamaan maltaita ja mansikoita plus alvin.
Ammatin risuista ja ruusuista en jaksa ryhtyä satuilemaan, kun ne vaihtelee melkoisesti sen mukaan, mitä lähtee rahtaamaan.
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 19:20
Kirjoittaja pappa- igor
itse oon ajoneuvoasentaja.... välillä v*tuttaa se paskassa rypeminen pienellä palkalla, mutta kuten on joka hommassa: toisinaan siitä pitää ja toisinaan söis mieluummin vaikka pieniä kiviä kun tekis työtänsä... Ja eihän sitä hommaa ole pakko alkaa tekeen mihin on saanut koulutuksen

mutta muuten oon ihan tykänny koko pienen ikäni pelata kaiken näköisten moottoreiden ja muuten pärisevien laitteiden kanssa

ammattikoulu aika oli kyllä h*lvetin hienoo!!!!

Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 19:31
Kirjoittaja Mara
rotsi4 kirjoitti:Rekkakortin voi saada armeijassakin
Asentajan taidoista on hyötyä jokapuolelle, ja on mahkuja päästä töihin aika laajasti.
Ei saa enää intistä korttia, loppui siviiliin siirto n. muutama vuosi sitten.
Asentajan koulutuksesta samaa mieltä.
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 19:37
Kirjoittaja Nonnis
Uusien EU-direktiivien takia ei pian pääse kuskiksikaan mikä tahansa pelle ilman mitään kuljetusalan koulutusta

Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 19:51
Kirjoittaja lada combi
Mara kirjoitti:Ei saa enää intistä korttia, loppui siviiliin siirto n. muutama vuosi sitten.
Ootkos nyt ihan varma
Itse olen menossa kyllä vahvastin ajamaan kuorma-auto korttia inttiin Heinäkuusta

ison E:n ajaisin, jos olisi nyt C-kortti (BC-kortti riittää mulle henkilöautopuolella). Itse kylläkin saanut sellaista infoa, että kyllä sieltä kortin saa ja jonkun kuljettajatutkintopaperin (kuljetuspuolella 8-12kk palvelusaika)

näin muistelisin...
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 20:02
Kirjoittaja ralli lada
Itse sain viime viikolla suoritettua intissä E-kortin inssin ja kirjalliset, kyllä ne vielä siirtävät kuulemma sen siviiliin. Ensi vuonna tulee jotenkin lisää vielä tuota kuljetuskoulutusta kuulemma.
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 20:31
Kirjoittaja START
itse en ole kumpikaan mutta on niissä molemmis hyviä ja huonoja puolia, asenus puolesta on hyötyä harrastuksissakin
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 20:43
Kirjoittaja Lada-Jussi
Nonnis kirjoitti:Uusien EU-direktiivien takia ei pian pääse kuskiksikaan mikä tahansa pelle ilman mitään kuljetusalan koulutusta

onko sekin huhu totta, että jos on silmälasit niin ei enää saa kuorma-auto korttia? aika erikoinen juttu, mutta jotkut näin väitti silloin kun sain tossa syksyllä lasit.
eikös tulevaisuuden kannalta molemmat ole vähän huonoja aloja. Tieliikennekuljetukset joudutaan lopettaa öljynpuutteen ja luonnon tuhoutumisen takia toisaalta auton asentajia ei enää tarvita kun siirrytää kertakäyttöautoihin, mitäs koulutusta johonkin öljynvaihtohuoltoihin enää tarvitaan, nykyään autot on ihan huoltovapaitakin. Lisäksi ympäristö ja öljysyistä ei kohta voi enää autoillakaan.
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 21:12
Kirjoittaja Mara
lada combi kirjoitti:Mara kirjoitti:Ei saa enää intistä korttia, loppui siviiliin siirto n. muutama vuosi sitten.
Ootkos nyt ihan varma

No...en enää...
Aikoinaan Haminassa ajoin E-kortin siviiliin (-01) ja sanoivat, että onnistuu enää muutaman vuoden.
Voi toki (toivottavasti )olla, että oli paikallinen juttu tai tornihuhu.
Re: Jatkokoulutukseen minne?
Lähetetty: 2.3.2008 21:20
Kirjoittaja ladaracing pori
Asennuspuolesta on kokemusta,unohda se suosiolla. Pas*aa hommaa huonolla palkalla.
rutisevia rekkakuskeja jotka vahtii perseentakana jokaista hommaa.
Lue itsesi koneenkuljettajaksi,tienaavat enemmän pelkällä istumisella kuin me asentajat kädet pa*kassa.
Pieni esimerkki viime viikolta:
Asiakkaalta meni kuormurin kannesta ventiili poikki,ei ollut pitänyt mitään ääntä ensin.
No ranskan pojat tarvivat printin moottorinohjaus boxin tiedoista joista huomattiinkin että oli käynyt moottori ylikierroksilla ja syy löytyi sieltä eli asiakkaan piikkiin meni korjaus.
Kyseessä oli maitoauto joten kiire oli kova,3 päivää annoimme arvioksi työlle.
päivä purkuun,päivä koneistamolla ja päivä kasaamiseen.
Omistaja tuli joka saat*nan aamu kello 9 hallille rutisemaan joko pian olisi valmista.
Kun sitä vihdoin alettiin kasamaan kolmantena päivänä ilmoitti omistaja että 12 päivällä tulee kuljettaja ja ottaa auton ajoon että siihen malliin auto kuntoon.
työnjohto ilmoitti että tervetuloa vaan mutta ottaa hinurin mukaan jos silloin auton tarvitsee.
No työ valmistui neljäksi ja asiakas sai autonsa ja lähti töihinsä autolla.
Kului muutama tunti ja hälypuhelin soi,omistaja huusi suu vaahdossa ettei autosta oltu korjattu sitten sähkösäätöistä peiliä joka oli rikki.
NO MISTÄ VIT*STA ME TIEDETÄÄN ETTÄ PEILIKIN PITI KORJATA KUN AUTO OLI KANSIREMONTTIIN TUOTU.
Näitä tälläisiä tyyppejä riittää useampiakin kuljettajien valiojoukoissa.
P.s. tämä sama kaveri soitti viime juhannuksena hälypuhelimeen,mankka ei toiminut ja olisi pitänyt lähteä tienpäälle sitä korjaamaan.