Sivu 1/3

Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 9.3.2008 17:42
Kirjoittaja vesman
Eli pitäs teettää teräsvauhtipyörä ja pitäs tietää onko mahdollista
tehdä ladan vauhtipyörää mallina käyttäen kytkinpintaa 228mm.
Tarkotus olis käyttää tota fiuden 228mm paineasetelmaa.
Ja missä hinnoissa noi suurinpiirtein on??

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 9.3.2008 18:54
Kirjoittaja ladaracing pori
0-euroa jos tunnet jonkun laserleikkaajan,sorvilla vaan oikeanmoiseksi koneistus.
Tarkoitus tehdä varastoonkin muutama kpl niin teräs kuin alumiinisia vauhtipyöriä.
Myyntiin näitä ei tuli kuin kokonaisen moottorin kanssa

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 9.3.2008 20:09
Kirjoittaja onte
kestääkö muka alumiininen vauhtipyörä?

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 9.3.2008 22:04
Kirjoittaja ladaracing pori
Niitähän ihan myydäänkin ladaan suoraan.
http://www.clutchnet.com/search.php?mode=search

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 8:32
Kirjoittaja Stefa
vesman kirjoitti:Eli pitäs teettää teräsvauhtipyörä ja pitäs tietää onko mahdollista
tehdä ladan vauhtipyörää mallina käyttäen kytkinpintaa 228mm.
Tarkotus olis käyttää tota fiuden 228mm paineasetelmaa.
Ja missä hinnoissa noi suurinpiirtein on??
Eli jos ymmärsin oikein, niin haluat tehdä vauhtiksen, joka on ladan ulkomitalla, mutta fiiun 228mm kytkinasetelmalle? En sano ihan satavarmaksi, mutta väittäisin ettei onnistu ihan helposti. Tulee nimittäin kytkinasetelman kiinnityspultit puoliksi hammaskehään. Eli onnistuu kun jyrsii hammastuksen suoraan vauhtipyörään -> jos joku suostuu tekemään niin on kallista. Voisi onnistua myös sorvaamalla hammaskehää ohuemmaksi ja siten suurentaa ite vauhtista. Tarkasta toteamalla itse, nämä on vanhoja muisteloita kun noita joskus pyörittelin.

Pari vaihtoehtoista ratkaisutapaa. Oletan, että ny puhutaan takavedosta? Käytä fiiun vauhtista, holkita reiät ja jyrsi kytkinkoppa sopivaksi, tai käytä fiiun laatikkoakin. Tai kahlaile läpi joidenkin muiden merkkien kytkinasetelmia jos löytyy pienemmällä halkaisijalla oleva. Jos pyörän kerta tekee, niin sitten on ihan sama mille asetelmalle sen tekee.

Yleisesti vauhtiksista: fiatin vauhtikset siis ovat ulkohalkaisijaltaan ladaa isompia ja 1,6 on 10mm kiinnityspulteilla ja paksulla hammaskehällä -> ladan vauhtis käy suoraan. Ei voi tapittaa isolle (215/228) kytkimelle. 2l vaparin ja turbon pyörät ovat 12mm kiinnityspulteilla, eli tarvii holkittaa jos laittaa ladaan. Ohut hammaskehä, eli vaparin pyörän voi tapittaa turbon kytkimelle (215->228). Vino- ja pystykoneiden vauhtikset eroavat offsetiltään, siten että jos käyttää vinokoneen pyörää esimerkiksi ladan laatikon kanssa, niin starttia saa upottaa koppaan noin 10mm.

Että jos laitat tarkkaan kokoonpanon mitä meinaat, niin arvotaan sitten järkevää ratkaisutapaa. Piirustuksiakinhan noista vauhtiksista on jos tietää mitä tahtoo...

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 10:09
Kirjoittaja Team perseauki racing
ilmeisesti haetaan katukäyttöön pitävämpää kytkintä... tuo sintteri kytkin on kyllä hieman huono ajaa neljän ruuhkassa, mutta tuolla ladaracing porin linkittämillä sivuilla ainakin oli jos jonulaista verisota niin asetelmista kuin kytkimistä

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 21:16
Kirjoittaja vesman
Joo takavetoon tulossa ja katukäyttöön hiemman mukavampaa kytkintä ajaa.
Laatikoks tulee fiatin sileekylkinen laatikko. Ja sitten löytyy vielä tollanen
2.0 tc vauhtis 215mm kytkimelle. Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Mutta jos teettää tolla fiatin vauhtiksella sen vaan kytkinpintaa 228mm ja
pultin reijät 10mm??

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 21:21
Kirjoittaja Mara
vesman kirjoitti:Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Riippuu moottorista, jos on Ladan omalla koneella, ei startti mahdu mitenkään kuskin puolelle.

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 21:26
Kirjoittaja markku
vesman kirjoitti:Joo takavetoon tulossa ja katukäyttöön hiemman mukavampaa kytkintä ajaa.
Laatikoks tulee fiatin sileekylkinen laatikko. Ja sitten löytyy vielä tollanen
2.0 tc vauhtis 215mm kytkimelle. Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Mutta jos teettää tolla fiatin vauhtiksella sen vaan kytkinpintaa 228mm ja
pultin reijät 10mm??
Ja varaudu hyvillä peltisaksilla vaihtamaan fiat laatikko , joutuu melkoisesti muokkaamaan ladan tunnelia .

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 21:29
Kirjoittaja vesman
Ladan omalla koneella tulee.
tunnelin saa silputtua rälläkällä ja millin laikalla :D

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 21:31
Kirjoittaja 1800tc
vesman kirjoitti:Joo takavetoon tulossa ja katukäyttöön hiemman mukavampaa kytkintä ajaa.
Laatikoks tulee fiatin sileekylkinen laatikko. Ja sitten löytyy vielä tollanen
2.0 tc vauhtis 215mm kytkimelle. Kytkinkopassa vaan startin paikka väärälläpuolella tossa laatikossa,
sopisko ladan orkkis tilalle vai hommata fiatin vastaava??
Mutta jos teettää tolla fiatin vauhtiksella sen vaan kytkinpintaa 228mm ja
pultin reijät 10mm??
Laatikkoon käy 1600 työntötanko koneisen 131:n sileäkylkisestä kytkin koppa ja siinä on startti oikealla.ladan koppa ei käy tohon sileä kylkiseen.
Joo joutuu tunnelia muokkaamaan paljon mut se on helppo homma ei muuta ku rälläkkää ja hitsiä.....

Tuossa nestekytkin viritystä siihen koppaan..

http://s103.photobucket.com/albums/m131 ... IM0623.jpg

http://s103.photobucket.com/albums/m131 ... IM0622.jpg

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 21:38
Kirjoittaja ATS 8x13
Alumiinisessa vauhtipyörässä täytyy olla teräksinen pinta kytkinlevylle.

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 10.3.2008 22:04
Kirjoittaja ladaracing pori
Jep, muuten kuluu puhki melko nopiasti

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 1.6.2008 20:45
Kirjoittaja 1200sport
mistä noita teräspyörii saa ostaa ja mitä maksaa. Antaaks paljo tehoo lisää?

Re: Teräsvauhtipyörä

Lähetetty: 1.6.2008 20:48
Kirjoittaja khonkonen
1200sport kirjoitti:mistä noita teräspyörii saa ostaa ja mitä maksaa. Antaaks paljo tehoo lisää?
Niitä ei myydä ihan kenelle tahansa. Ensin pitää todistaa, että harrastaa tosissaan ladoja ja et osaa ajaa ladalla, johon asennetaan teräsvauhtipyörä. Niiden hinnat pyörii 100-500 euron haarukassa riippuen paljonko haluaa ladaansa tehoa. Ilman tätä teräsvauhtipyörää ei kannata alkaa edes yrittään ladaan yli 100 hepan lisäystä.