Sivu 1/1
Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Lähetetty: 13.4.2004 10:45
Kirjoittaja Jaska HKI
Nakutus johtuu siitä,että polttoainesesos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee.
1.Kierrosten laskeminen
2.Kuormituksen pienentäminen
3.Imuilman kuristaminen
4.Puristuksen pienentäminen
5.Kaasuttimen säätäminen.Lihavammalla tai laihemmalla seoksella kuin nakutusherkällä 4...12% ilmaylimääräisellä seoksella.
6.Ilman kosteuden lisääntyessä
7.ilman ominaispainon alentuessa(vuoristo,imuilman jäähdytyksen vähentämisellä)
8.Sytytystulppien oikealla sijoituksella
9.Oikealla palamistilan muotoilulla
10.Sytytyksen myöhäisemmälle siirtämisellä
11.Jäähdytyksen tehostamisella
12.Korkeamman oktaaniluvun omaavalla polttonesteellä(oktaanin korotin)
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Lähetetty: 13.4.2004 17:31
Kirjoittaja Turbiini
Jaska HKI kirjoitti:Nakutus johtuu siitä,että polttoainesesos syttyy jossakin kohdassa palotilaa lämmön ja puristuspaineen vaikutuksesta jo ennen kuin sytytyskipinä iskee.
1.Kierrosten laskeminen
2.Kuormituksen pienentäminen
3.Imuilman kuristaminen
Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
2ja3: nuohan tarkoittavat samaa
Pieni tarkennus vielä siihen että nakutusta syntyy myös kipinän jälkeenkin kun pensa syttyy niin paine nousee jolloin palotilan reunoilla voi tapahtua itsesyttymistä, sytynmyöhäistäminen, palotilan muoto ja tulpan sijoitus vaikuttavat tähän.
Lähetetty: 13.4.2004 18:31
Kirjoittaja Jaska HKI
Joo kyllä se niin on! Dieselvähentää nakutusta pienemmillä kierrosluvuilla,suurella kuormituksella,ahtamisella,puristuspaineen nostamisella,jäähdytyksen vähentämisellä(Kylmäkäynnistys dieselillä)
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Lähetetty: 3.5.2004 11:03
Kirjoittaja Rubberduck
Turbiini kirjoitti:Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
Ja jos ihan vielä pilkkua viilataan: nakutustaipumus on kovinta suurimman tehollisen keskipaineen aluella, eli kaasu pohjassa suurimman väännön kierroksilla. Miksikö? Silloin sylinterin täytös on paras ja puristussyttymisen mahdollisuus suurin.
Lähetetty: 14.8.2004 9:14
Kirjoittaja just for fun
S&W vähentää huomattavasti detonointia

Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Lähetetty: 15.8.2004 18:11
Kirjoittaja NesteHukka
Rubberduck kirjoitti:Turbiini kirjoitti:Ei nut aivan noin
1: pensa kone nakuttaa herkemmin pienillä kierroksilla joten kierroksia pitää lisätä.
Ja jos ihan vielä pilkkua viilataan: nakutustaipumus on kovinta suurimman tehollisen keskipaineen aluella, eli kaasu pohjassa suurimman väännön kierroksilla. Miksikö? Silloin sylinterin täytös on paras ja puristussyttymisen mahdollisuus suurin.
Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Lähetetty: 15.8.2004 19:11
Kirjoittaja Turbiini
NesteHukka kirjoitti:Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Onko alipainesäädin käytössä? nuo säännöthän pitää paikkansa silloin kun ennakko ei muutu. Keskipako säätimellä nostetaan ennakkoa kierroksilla ja alipainesäätimellä kuormituksen mukaan, valitettavan harvoin virikoneessa toimii vakio jakajan ennakko käyrät varsinkin alipaine säädin on ongelmallinen, joten se yleensä jätetään pois toiminnasta.
Re: Kaksitoista konstia nakutuksen vähentämiseen
Lähetetty: 16.8.2004 10:15
Kirjoittaja NesteHukka
Turbiini kirjoitti:NesteHukka kirjoitti:Minkähän takia sitten minä olen Fiatin TC koneen kanssa kärsinyt nimenomaan progressiovaiheen nakutuksesta? Kaasu pohjassa ei ole ikinä nakuttanut, mutta juuri silloin kun pitää ylämäkeen lisätä vähän kaasua.
Oli jossakin vaiheessa jopa niin paha, että meni kansipahvi.
Onko alipainesäädin käytössä? nuo säännöthän pitää paikkansa silloin kun ennakko ei muutu. Keskipako säätimellä nostetaan ennakkoa kierroksilla ja alipainesäätimellä kuormituksen mukaan, valitettavan harvoin virikoneessa toimii vakio jakajan ennakko käyrät varsinkin alipaine säädin on ongelmallinen, joten se yleensä jätetään pois toiminnasta.
Eipä ole alipainesäädintä, alunperinkään. Sitäpaitsi vaikka olisikin, niin kaasuläppiä avatessahan alipainesäätäjä myöhästää sytytystä