Koska talvirenkaille 2014
- Lada-Jussi
- Viestit: 10211
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Koska kesärenkaille?
joo noinhan se on, mutta ei kai noin leveitä olla laittamas, tai ei tosta kymeenlaakson porukasta koskaa tiiä
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Koska kesärenkaille?
Joo, oli vain esimerkki. Mutta siis se renkaan korkeus ei välttämättä muutu läheskään yhtä paljon kuin mitä pelkästä 70-->55 muutoksesta voisi luulla.
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Koska kesärenkaille?
Mulla on ollut 175/70 14" kumit alla ja alkavat aliohjaamaan jo vähänkin tiukemmassa mutkassa. En tiedä miten suoria mutkia siellä landella on, mutta täällä päin kaikki moottoritien rampit saa ajaa sisään ja ulos 100 lasissa jos kantti kestää. Löytyy täältä myös niitä mutkateitä ja jos meinaa ajaa omalla kaistallaan niin ei tollasilla 70 profiilisilla tee paskaakaan. Maasturit on sitävarten jos joutuu kokoajan ajamaan kelirikkoisella tai muuten huonokuntoisella tiellä.Lada-Jussi kirjoitti:missäköhän jokari löytää sellaisia kurvikkaita teitä missä voi sellaista vauhtia ajaa ettei 70-sarjaset riitä, ite oikaisin tänään axteekilla tutun pikkutien kautta jossa ei ole kuitenkaan nopeusrajoitusta, eli 80 saa ajaa ja parhaimmillaan sitä mentiinkin, alla kuitenkin 165/70-13 renkaat ja ei ollut ongelmia vaikka noi oli ihan äärimmäiset tieliikenneolosuhteet. päin vastoin tuolla routavaurioisella tiellä olis ollut kamalampaa ajaa jollain jämäkällä alustalla.
Tänä kesänä tulee käyttöön sopivan kokoiset 205/40 17" vanteilla, ei pitäisi ainakaan kumi antaa paljon periksi...
Viimeksi muokannut BME316, 14.4.2008 21:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Koska kesärenkaille?
Siinähän se tärkein jo tulikin. Itekkin sen verta reippaasti tykkään ajella ramppeja, kadunkulmia ja nopeampia mutkia että Ladankin ajo-omituisuuksilla seittemänkymppiset on se rajottava tekijä.
Puhumattakaan moottoritievauhdeista ja sivutuulesta. Takavetoon kun tuo tuuli käy reippaasti niin renkaat on se myötäävä osa. Ei meinaa kaistojen sisällä pysyä kun korkeaprofiiliset muljuaa niin pirusti.
Matalampiprofiilisissa renkaissa runko ja kyljet on aina jäykempiä verrattuna korkeampiprofiiliisin. Renkaan sivun korkeudella ei ole tässä yhteydessä mitään tekemistä.
Suosittelen Jussille ja pullakumeille tulla kokeileen Virojoen Museotietä, matkavauhtina pidetään 80-120 km/h, tiukoissa mutkissa niin kovaa kuin uskaltaa (ja niitähän riittää). Sillä tiellä loppuu kyllä vakioladasta ajo-ominaisuudet täysin
Puhumattakaan moottoritievauhdeista ja sivutuulesta. Takavetoon kun tuo tuuli käy reippaasti niin renkaat on se myötäävä osa. Ei meinaa kaistojen sisällä pysyä kun korkeaprofiiliset muljuaa niin pirusti.
Matalampiprofiilisissa renkaissa runko ja kyljet on aina jäykempiä verrattuna korkeampiprofiiliisin. Renkaan sivun korkeudella ei ole tässä yhteydessä mitään tekemistä.
Suosittelen Jussille ja pullakumeille tulla kokeileen Virojoen Museotietä, matkavauhtina pidetään 80-120 km/h, tiukoissa mutkissa niin kovaa kuin uskaltaa (ja niitähän riittää). Sillä tiellä loppuu kyllä vakioladasta ajo-ominaisuudet täysin
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10211
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Koska kesärenkaille?
tuskin museotiellä saa noin lujaa ajaa?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Re: Koska kesärenkaille?
Kyse ei ole mistään kivipäällysteisestä tiestä, vaikka nimestä voisi niin herkästi päätelläkinLada-Jussi kirjoitti:tuskin museotiellä saa noin lujaa ajaa?
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Koska kesärenkaille?
Käyttikseen tuli eilen laitettua uutta Kumhoa alle... aivan loistava ajaa
Ladassa vielä nastat... pitänee tuosta varaosa-autosta ottaa alla olevat vanhat nastarenkaan, nyppiä piikit pois ja ei muuta kuin kovaa ajoa
Ladassa vielä nastat... pitänee tuosta varaosa-autosta ottaa alla olevat vanhat nastarenkaan, nyppiä piikit pois ja ei muuta kuin kovaa ajoa
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Re: Koska kesärenkaille?
Onnea moottoritielle sadekelillä Täytyykin kiertää kaukaa Lada merkkiset autot hurjemmalla ilmalla, jos näissä tällaisia rengastuksia käytetään...Qulle kirjoitti:Käyttikseen tuli eilen laitettua uutta Kumhoa alle... aivan loistava ajaa
Ladassa vielä nastat... pitänee tuosta varaosa-autosta ottaa alla olevat vanhat nastarenkaan, nyppiä piikit pois ja ei muuta kuin kovaa ajoa
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Koska kesärenkaille?
Kuinkahan paljon matka-aikaa lyhentää jos ajaa moottoritien rampin 100km/h nopeudella 80km/h sijaan
,_,/ukka
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Koska kesärenkaille?
Jos ramppi on 300m pitkä niin satasen vauhdissa noin 10 sekuntia,80 vauhdilla menee jo 12 sekuntia ...siis 2 sekuntia.,_,/ukka kirjoitti:Kuinkahan paljon matka-aikaa lyhentää jos ajaa moottoritien rampin 100km/h nopeudella 80km/h sijaan
,_,/ukka
Re: Koska kesärenkaille?
Se säästetty kaksi sekuntia menee moninkertaisesti hidastetöyssyihin, jotka pitää ajaa vaaarrroooovvvaassti.
Re: Koska kesärenkaille?
Ehkä jotkut ajaa kiireen takia, minä ajan ihan vain ajamisen ilon takia. Moni nykyajan ihminen kun ei pysty käsittämään sitä että autolla voi ajaa muutenkin kuin pakollista ajoa.,_,/ukka kirjoitti:Kuinkahan paljon matka-aikaa lyhentää jos ajaa moottoritien rampin 100km/h nopeudella 80km/h sijaan
,_,/ukka
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Koska kesärenkaille?
Saako siinä rampissa sitten jotenkin paremmat kiksit kun mittari näyttää 100km/h 80km/h sijaan? Eikös se 80km/h tunnu korkeilla renkailla samalta kuin 100km/h matalilla?BME316 kirjoitti:Ehkä jotkut ajaa kiireen takia, minä ajan ihan vain ajamisen ilon takia. Moni nykyajan ihminen kun ei pysty käsittämään sitä että autolla voi ajaa muutenkin kuin pakollista ajoa.,_,/ukka kirjoitti:Kuinkahan paljon matka-aikaa lyhentää jos ajaa moottoritien rampin 100km/h nopeudella 80km/h sijaan
Kaippa sitä on sitten liian vanha, kun ei oikein käsitä eroa
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Re: Koska kesärenkaille?
Vastaus: kyllä saa. Tervetuloa ajamaan Kotkaan ramppeja 80km/h nopeudella 70 pullakumeilla. Hyvä jos edes 60km/h nopeudella selviät ilman sellaista tunnetta kuin renkaat lähtisivät alta. Ehkä joidenkin mielestä tuntuu että vauhti tuntuu samalta kun renkaat antaa myöden, ei vaan sivuttaisvoimat ole lähellekään samat. Myös pelko lentää pusikkoon on voimakkaampi kun ajaa tiukkaan mutkaan pullakumeilla vanne asvalttia hipoen.,_,/ukka kirjoitti:Saako siinä rampissa sitten jotenkin paremmat kiksit kun mittari näyttää 100km/h 80km/h sijaan? Eikös se 80km/h tunnu korkeilla renkailla samalta kuin 100km/h matalilla?
Kaippa sitä on sitten liian vanha, kun ei oikein käsitä eroa
,_,/ukka
Vauhdin tunteen voi saada ihan missä vain muuallakin tieosuudella, en nyt tarkoittanut että jokainen ramppi täytyy vetää satanen lasissa.
Eihän näiden autojen tarvitse mitään mukavia olla kaupunkiajossa (eikä takaveto sitä todellakaan ole vakioalustalla), joten matalaprofiilirenkaita kannattaa käyttää ajonautinnon takaamiseksi.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Re: Koska kesärenkaille?
Tukevammilla renkailla ajo on mielestäni tarkempaa ja vakaampaa.
Lisäksi jos ajaa paljon niin saattaa huomata itsessään sellaisen käsittämättömältä kuulostavan ominaisuuden kun mukavuuden halu. Kun renkaat eivät kokoajan venkoile alla niin ajaminen on paljon nautittavampaa.
Ja en kyllä ikinä menisi enää laittamaan nastattomia talvirenkaita mihinkään autoon. Paitsi johonkin peltoautoon. Sama pätee pinnoitettuihin renkaisiin.
Lisäksi jos ajaa paljon niin saattaa huomata itsessään sellaisen käsittämättömältä kuulostavan ominaisuuden kun mukavuuden halu. Kun renkaat eivät kokoajan venkoile alla niin ajaminen on paljon nautittavampaa.
Ja en kyllä ikinä menisi enää laittamaan nastattomia talvirenkaita mihinkään autoon. Paitsi johonkin peltoautoon. Sama pätee pinnoitettuihin renkaisiin.
.