No jo on se kumma... Ladastani on pitemmän aikaa hävinny jäähdytysnesteet ja öljyt normaalia nopeammin, ovat menneet sekasin sillä huohotin reijästä pulppuaa vaaleanruskeaa "mönjää". Ja viimeksi kun lisäsin öljyä niin hävisi kyllä vieläkin nopeammin, ihmekös tuo kun öljyn mittatikku oli ajossa lentänyt helvettiin ja moottoritila oli täynnä öljy-ä.
Niin osaisiko joku moottorivelho sanoa että miten helvetissä se noin vaan voi sieltä irrota???
Ja olisikohan nyt kyse kannentiivisteistä tai kannen kieroudesta?
no sehän se. jos vaihdan kannentiivisteet niin alkaako paineet taas kulkemaan normaalisti vai pitääkö se mönjä poistaa jollai muulla tavalla??
entäs jos väliaikaisesti laitan jonkin tulpan mittatikun paikalle? tulisiko paineet sitten kumminki siitä vai huohotinreijästä?
Auttakaa tyhmää:)
Amatöörin arvio: Vaihda kannentiiviste. Puhdista jäähdytysjärjestelmä ja vaihda uudet nesteet. Öljypuolikin on lirutettava tyhjiin ja vaihdettava öljyt. Mitähän muuta kaikkea vielä olisi puhditettava, että saat sen toimimaan? Enpä osaa sanoa.
Älä nyt heti rupea kantta avaamaan " tai saat toki jos haluat" , avaa tukkeutunut huohotin letku niin jo alkaa lada taas huohottaa ... kannattaa ottaa selvää miksi huohottaa noin paljon kun esim minulla ei sitä ongelmaa ole eikä vie öljyäkään
markku kirjoitti:Älä nyt heti rupea kantta avaamaan " tai saat toki jos haluat" , avaa tukkeutunut huohotin letku niin jo alkaa lada taas huohottaa ... kannattaa ottaa selvää miksi huohottaa noin paljon kun esim minulla ei sitä ongelmaa ole eikä vie öljyäkään
hmm... miten saisi selville ? ekana tulee ainakin mieleen kun jäähdytin nesteet menee sekaisin öljyn kanssa niin on kannessa vikaa?:) laitan tilapäisesti mittatikun paikalle jonkun tulpan ja lisään öljyä ja katson mitä tapahtuu
Jaha että vedet ja öljyt sekaisen , sitten kone auki vaan joko kannen tiiviste tai kansi/lohkossa halkeama josta pääsee sekoittumaan ....... sitä se tekee kun kenkää antaa ...."no vitsi vaan" , remppaa edessä.
markku kirjoitti:Älä nyt heti rupea kantta avaamaan " tai saat toki jos haluat" , avaa tukkeutunut huohotin letku niin jo alkaa lada taas huohottaa ... kannattaa ottaa selvää miksi huohottaa noin paljon kun esim minulla ei sitä ongelmaa ole eikä vie öljyäkään
Kävi kans samalla lailla tässä muutama viikko sitten. Eli öljytikku pomppas paikaltaan,mutta onneks oli pysynyt konetilassa. Putsasin huohotin letkun sekä sen "säiliön". Meni pari viikkoo ja kone alkoi taas käymään vähän väkinäisesti.Tarkastin sen letkun ja taas oli kertynyt mäihää joka tukki sen. Tässä putkessahan on semmoinen sihti lanka hässäkkä,mikä estää mäihän pääsyn ilmanputsariin saakka.Sitäkään ei uskalla pois ottaa,koska ilo on lyhyt aikainen. Seuraavan kerran aattelin laittaa eri putken siihen taitettuna maata kohti ja vaihtaa joskus tulevaisuudessa kannentiivisteen. Tätä mäihää on myös venttiilikopan korkissa jonkun verran,mutta esim. öljynmittatikussa sitä ei ilmene. Ja mitä olen jäähdytin nestettä katsellut,niin ei siinäkään näy mitään normaalista poikkeavaa. Toivottavasti pelit kestää siihen asti,että kerkee sen kannentiivisteen vaihtaa.
Se valkonen mitä kertyy öljykorkkiin jne. niin voi olla myöskin kylmälimaa. Eli öljyn sekaan kertyy vettä kun ei ajeta kuin lyhyttä matkaa. Eli ei välttämättä vikaa ole. Mutta tuo huohotin letku niin sitä kyllä kannattaa talvella tarkkailla ettei pääse jäätyyn tukkoon.
on tullut vastaan täysin ehjiäkin ladoja joihin talvella kertyy ihan sairaasti limaa. Syynä lyhyet ajot, moottori ei ehdi lämpiämään niin että kosteus haihtuisi pois.
No toi kylmälima selittäs sitten minun ongelman. Autolla tulee ajettua ehkä pari kertaa viikossa ja sekin ajo on tommosta 4-5 km suuntaansa ja välissä kone kerkee osin jäähtyä. Eli kaupassa käyntiä tai hakee mukeloita hoidosta. Eli ilmeisesti ei kannata hoppuilla sen kannentiivisteen kanssa,vaan ootellaan kesää ja katellaan.
Koska on viimeeksi vaihdettu öljyt ja jäähdytysneste? Jos et tiedä tai moisista operaatioista on aikaa, ei kai olisi pahitteeksi tehdä noita toimia. Silloin näkisit näiden ämneiden mahdollisen sekoittumisen. Kyllä vetiset öljyt heti huomaa ja öljyiset jäähdytysnesteet myös. Operaatiot eivät ole vaikeita eivätkä tule kalliiksi ainakaan itse tehtynä.