Sivu 1/3

Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 18:30
Kirjoittaja Yogi
TV-uutisista tuli juuri juttu, että yleisen hintatason nousuun nähden autohuoltojen hinnat ovat kolminkertaistuneet. Näytti vielä rajun kaavion. Merkkihuoltojen vapautuksen toivottiin lisäävän kilpailua ja laskevan hintoja, mutta toisin kävi. Tässä oli ilmeisesti sama juttu, kuin katsastuksessakin, eli isot ketjut ostavat pieniä korjaamoja ja kirivät hintoja ylöspäin. Tämä yleinen huoltohintojen raju nousu alkoi siitä, kun EU vapautti merkkihuollot hintojen laskun toivossa viisi vuotta sitten...

Mulla on ainakin todella iso kynnys ostaa mitään kovin uutta autoa, koska joskus muistan, että taannoin oli iso remontti, jos korjaamo otti korjaustyöstä 150e. Tämä sisälsi esim. kytkinpaketin ja sen vaihtotyön etuvetoiseen autoon. Nykyään se taitaa olla joku hinnat alkaen-hinta pelkälle kevythuollolle. Yhden naapurin Fiat Marea hajosi tielle ja se näytti myöhemmin merkkikorjaamon kuittia. Jotain nokka-akseleihin liittyvää tms. oli muistaakseni vaihdettu, ei kuitenkaan nokkakeppiä ja loppulasku 800e.

Luultavasti kolminkertainen hintojen nousu ei kuitenkaan näy asentajien palkoissa, vaan menee johonkin oíhan muuhun. Omistajat kylpee rahoissa.

Onneksi näiden autojen kanssa osaa sen verran itse pelata, ettei tarvi turvautua korjaamojen apuun kuin erittäin harvoin.

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 18:38
Kirjoittaja Honecker
Meitin Fiat Stilosta vaihdettiin neljä polttimoa. Hinta 167 euroa. Meinasin saada halvauksen tiskillä. Jos joku olis mulle tullu vaikka vuonna 2000 sanomaan, että maksan 1000 mk neljän polttimon vaihdosta, olisin käskenyt Kupittaalle. Tosin en taida olla ihan terve, että suostuin maksamaan Deltalle kyseisen summan.

Sanottakoon nyt vielä, että aika paljon piti purkaa tavaraa Fiatista konehuoneen puolelta, että vaihto onnistui. Jos olis ollu järjellisesti mahdollista, olisin tietenkin vaihtanut itse (kuten Ladassa voi tehdä).

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 19:22
Kirjoittaja Lada-Jussi
olikohan Eurosamaran esitteessä määräaikaishuoltojen hinnoiksi merkitty jotain 400 mk (15000 km) kun euroaikana muutama vuosi sitten kysyin piruuttaan mitä perushuolto ruiskusamaraan maksaisi merkkihuollossa, oli hinta alkaen 400 euroa, nykyään sekin kuullostaa pieneltä summalta, mutta jos alkaa verrata vanhoihin hintoihin niin aivan tolkuton nousu, jospa palkatkin nousisi samaa tahtia.

Jos uuden Ladan hinta tuntuu kovalta, niin varmaan jos laskisi huoltokustannukset niin auton lopullinen hinta olisi suhteellisen edullinen, taitaa calinassakin olla vielä aika huoltoystävällinen rakenne kotitekijällekin

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 19:29
Kirjoittaja pressa
Honecker kirjoitti:Meitin Fiat Stilosta vaihdettiin neljä polttimoa. Hinta 167 euroa.
eli passatti volsuun on lampunvahto vielä kalliimmpaa, yleiskorjaamossa vaihdettiin oikea ajovalo ja hintaa 170e. Passatissa tarvitsee ottaa vain puskuri/keulapala irti että pääsee umpion taakse ja saa lampun vaihdettua.

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 19:30
Kirjoittaja Nonnis
Ja sitten näissä autoissa on tietenkin H7:ja, jotka palaa kolmen viikon välein :lol:

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 19:36
Kirjoittaja ,_,/ukka
Lada-Jussi kirjoitti:jospa palkatkin nousisi samaa tahtia.
jussi se jaksaa valittaa, kaikille muille paitsi palkan maksajalle :lol:

Tuota mä kuitenkin ihmettelen, kun ihmiset sanoo ettei uuteen autoon voi tehdä huoltoja/remontteja ite :shock: Samanlaiset öljyproput ja suodattimet kai niissä on ku vanhoissakin. Jos polttimoiden vaihtoa varten pitää paljon purkaa, niin purkaa, ei kai ne muovikaukalot sitä tiedä tekeekö sen purkamisen auton omistaja vai palkattu huoltomies. Nivelten/iskarien/pakoputkien vaihdot, vanha pois ja uus tilalle. Laite jolla lukee vikakoodit autoista maksaa 100euron kahta puolta, ei jää anturiviatkaan löytymättä...

,_,/ukka

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 19:37
Kirjoittaja ff8728
Takavuosina oli paljonkin juttua noista polttimoiden vaihtotöistä tiedotusvälineissä. Maalaistollon järkeen ei kyllä hevin uppoa satojen eurojen laskut lampunvaihdosta. Ladaan vaihtuu näppärästi, yhtä helposti tuohon käyttöautookin...

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 19:42
Kirjoittaja pressa
ff8728 kirjoitti: Maalaistollon järkeen ei kyllä hevin uppoa satojen eurojen laskut lampunvaihdosta.
itse tuota passattia 45min tutkin, totesin ettei autoa nostamatta saa kaikkia ruuveja auki millä puskurimysteeriö on kiinni. Ei se auto tiedä kuka korjaa mutta itselläni ei ainakaan ole nosturia mille auton saisi että pääsisi alta ruuvaamaan.

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 19:45
Kirjoittaja Jaska HKI
,_,/ukka kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:jospa palkatkin nousisi samaa tahtia.
jussi se jaksaa valittaa, kaikille muille paitsi palkan maksajalle :lol:

Tuota mä kuitenkin ihmettelen, kun ihmiset sanoo ettei uuteen autoon voi tehdä huoltoja/remontteja ite :shock: Samanlaiset öljyproput ja suodattimet kai niissä on ku vanhoissakin. Jos polttimoiden vaihtoa varten pitää paljon purkaa, niin purkaa, ei kai ne muovikaukalot sitä tiedä tekeekö sen purkamisen auton omistaja vai palkattu huoltomies. Nivelten/iskarien/pakoputkien vaihdot, vanha pois ja uus tilalle. Laite jolla lukee vikakoodit autoista maksaa 100euron kahta puolta, ei jää anturiviatkaan löytymättä...

,_,/ukka
.....no miten käy nykyautoissa vaihteistoöljyn tarkistus/lisäys? Lada 110 noin 1 min....paljonko pitää purkaa?

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 20:05
Kirjoittaja Lada-Jussi
,_,/ukka kirjoitti:
Lada-Jussi kirjoitti:jospa palkatkin nousisi samaa tahtia.
jussi se jaksaa valittaa, kaikille muille paitsi palkan maksajalle :lol:

Tuota mä kuitenkin ihmettelen, kun ihmiset sanoo ettei uuteen autoon voi tehdä huoltoja/remontteja ite :shock: Samanlaiset öljyproput ja suodattimet kai niissä on ku vanhoissakin. Jos polttimoiden vaihtoa varten pitää paljon purkaa, niin purkaa, ei kai ne muovikaukalot sitä tiedä tekeekö sen purkamisen auton omistaja vai palkattu huoltomies. Nivelten/iskarien/pakoputkien vaihdot, vanha pois ja uus tilalle. Laite jolla lukee vikakoodit autoista maksaa 100euron kahta puolta, ei jää anturiviatkaan löytymättä...

,_,/ukka
joo siis osittain ihan liioiteltua ettei uutta autoa voisi itse huoltaa, itseasiassa huoltotarvekkin on paljon pienempi uusissa, ei tarvii enää säädellä venttiilejä tms. Nappiksessa ja Nivassa on myöskin aika työläs polttimon vaihto, ettei se ladassakaan aina niin helppoa, uudemmissa toki hyvin yksinkertaista.

itellä ei ainakaan ole mahdollisuutta valittaa palkasta sen maksajalle, kun palkat tulee suoraa taulukoista, tai no valtion palkoilla maksajia on tietysti veronmaksajat, eli siksi voin valittaa teille kaikille veronmaksajille täällä :lol:

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 20:16
Kirjoittaja ,_,/ukka
pressa kirjoitti:itse tuota passattia 45min tutkin, totesin ettei autoa nostamatta saa kaikkia ruuveja auki millä puskurimysteeriö on kiinni. Ei se auto tiedä kuka korjaa mutta itselläni ei ainakaan ole nosturia mille auton saisi että pääsisi alta ruuvaamaan.
Hallitunkki? Auton keulan nosto 20cm koholle, niin luulis mahtuvan.

,_,/ukka

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 22:08
Kirjoittaja sakke
Ja sitten kun sitä viimeistä ruuvia ei löydy millään ja alkaa tulla jo hiki, niin se itseajateltu 170 euron säästö muuttuukin investoinniksi uuteen 2000 euron puskuriin.

Kyllä tommosesta tuhannen markan lampunvaihdosta pitäs voida tuomita jo auton suunnittelija vähintään vankilaan.

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 22:16
Kirjoittaja Vanja-eno
Jaska HKI kirjoitti: .....no miten käy nykyautoissa vaihteistoöljyn tarkistus/lisäys? Lada 110 noin 1 min....paljonko pitää purkaa?
Ja vanhassa Skoda Octaviassa n. 30 sek :D

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 22:26
Kirjoittaja sakke
Vanja-eno kirjoitti:
Jaska HKI kirjoitti: .....no miten käy nykyautoissa vaihteistoöljyn tarkistus/lisäys? Lada 110 noin 1 min....paljonko pitää purkaa?
Ja vanhassa Skoda Octaviassa n. 30 sek :D
Hitaiks käytte vanhemmiten. Mulla menny mersun kanssa ku 5 sekuntia todeta että "jaha, ne on taas lattialla" - tai niinjoo. Tää oli vasta pelkkä tarkistus. Lisäyksessä sitten menikin jo useampi vuorokausi.

Re: Autohuoltojen hinnat

Lähetetty: 24.4.2008 22:30
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Autokorjaamojen omistajat eivät kenties kylve rahoissa vaan autotekniikan kehittäjät, autoteollisuus ja varsinkin huoltolaitteiden valmistajat. Autokorjaamon on kai ostettava noita kalliita leluja pysyäkseen korjaamolistalla.

Nopean tekniikkamuutoksen varjopuolia on juuri se, että korjaaminen, huoltaminen ja toimintakuntoisena pito käyvät kalliiksi. Siihenhän tämä on menossa, että yhä useammin kuuluu kommentti "Ei Kannata Korjata!". Teollisuudelle ja kehittäjille on edullista, että autokanta kiertää mahdollisimman nopeasti: Uusi Auto ---> Käytetään jonkin aikaa ---> Viallinen auto ---> Ei kannata korjata auto ---> Varaosia (ei kannata ostaa) ---> Romutus ---> Kierrätys ---> Uusi Auto. Tätä teknologiateollisuus toivoo. Kaikkiin noihin nuoliin voisi kirjoittaa "Kuluttaa energiaa". Niin kauan kun energia on halpaa tämä systeemi sopii teollisuudelle.

Siis miksi ihmetellä "korjauksen" kalleutta? Tekniikka ja teknologia se on joka leviää. Väitetään, että Me haluamme yhä hienompaa tekniikkaa ja teknologiaa. Olisiko tässä taas se Ukin kyselemä "Manipulaatio" vaikuttamassa. Jokainen voi miettiä asiaa omalta kohdaltaan.

Korjaamoyrittäjä on aika ahtaassa välissä Asiakkaan ja monimutkaistuvan elektronisoituvan teknologian välissä. Pakko nostaa hintoja, kun on maksettava lelujen valmistajalle. Ilman leluja olet entinen yrittäjä. Odottakaas vielä kun kilpailu johtaa siihen, että markkinat jaetaan muutaman suuren kesken. Pieni häviää aina kilpailun isolle. Vai voiko joku väittää vastaan. Sitten kun markkinoilla on kaksi ketjua, näennäinen kilpailu toimii. Mutta näiden isojen etu on jakaa markkinat ja hinnat kyllä ovat sen mukaiset.

Vapaa markkinatalous johtaa pahimmillaan vahvojen voittamisen kilpailussa. Suuri on vahva. Vaikka olisi minkälaiset lait, tarpeeksi suuret jyräävät. Ne jakavat markkinat ja määräävät hinnat. Näin on käynyt Suomessa asfaltti kartellien osalta. No sakkoja tuli, mutta ne on helppoa maksaa kun voitot ovat olleet niin valtavat. Kartellimarkkinatalous, johon kilpailu pahimmillaan johtaa, on kovaa tavalliselle kuluttajalle, josta kilpaillaan.

Eli hintojen ihmettely on turhaa. Kehtasi se yksi johtaja siinä sanoa, että "Ilman kilpailua hinnat olisivat nousseet moninkertaisiksi". Ketjuuntuminen on kartellisoitumisen alku. Kun ketjut ovat tarpeeksi vahvoja, ne voivat jakaa markkinat ja sopia hinnoista.

Mikä sitten olisi hyvä meille tavan kuluttajille? Parasta olisi harkita tarkoin omaa kulutuskäyttäytymistään. Vai onko mikään meille hyväksi? On! Ladailu ja taas Ladailu. Voisiko parempaa rakasta viheliäistä harrastetta olla? Aivan loistavaa vääntöä sellaisten lelujen kanssa, joille vielä saattaa itse pärjätä tai ainakin saa edes yrittää. Ehkä kaikki Ladat eivät enää sovi tähän kastiin, mutta monet sopivat. En uskaltaisi edes kurkata uuden Japi-auton konepellin alle. :idea: :mrgreen: :idea: