
irronnut vetari
irronnut vetari
joo kävi tässä ennen joulua ko. haaveri että irtos vetari kuskinpuolelta (2107 axtec-94). piti ensin helkutimmoista kolketta ja sitten yhtäkkiä rysähti ja löi komeet liekit ja kipinäsuihkun kun lens pyörä kaikkine jarruosineen jonnekin, ei jääny kun akselinpää jäljelle! matkaa kotiin 350km
miten tähän vois varautua tulevaisuudessa kun nyt on toinen takaveto lada alla. pitäskö ne vaihtaa tietyin väliajoin? ko. axteekilla oli ajettu vain 126 000km. huoltoohjelmassa ei ole halastua sanaa koko vetareista, mutta tietääpä ainaki että niinkin voi käydä.

Re: irronnut vetari
Eipä kyllä kovin yleistä taida olla tuollanen. En muista ainakaan kuulleeni vastaavista tapauksista.
Mutta ite epäilisin että liekkö takapyöränlaakeri pettäny ja siitä syystä lähteny koko hoito liikkeelle. Nuohan ei oikein ennakoitavissa ole. Saattaavat pettää melko yllättäinkin. Noillehhan ei vaihtoon oo muuta määräaikaa kuin se että millon hajoavat/menevät väljiksi.
Mutta ite epäilisin että liekkö takapyöränlaakeri pettäny ja siitä syystä lähteny koko hoito liikkeelle. Nuohan ei oikein ennakoitavissa ole. Saattaavat pettää melko yllättäinkin. Noillehhan ei vaihtoon oo muuta määräaikaa kuin se että millon hajoavat/menevät väljiksi.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: irronnut vetari
Tervehdykset toivottelen.
Minä hieman ihmettelen, että lähtenyt kaikki jarruosat vetoakselin mukana irti, jos laakeri rikkoutuu. Laakerivian vuoksi jos akseli tulee ulos, niin sen mukanahan pitäisi tulla vain pyörä ja jarrurumpu. Jos kaikki osat ovat tulleet aksenlin kera ulkotöihin, silloin ovat ne neljä pulttia irronneet tai katkenneet, joka on kyllä aika harvinaista. Tulee ensimmäisenä mieleen turman aiheuttajaksi, että ne neljä jarrukilven kiinnitys ruuvia ovat olleet irti. Laitettu sitten ns. kasaan, mutta unohdettu kiristää kunnolla kiinni. Ovat irronneet kuvatunlaisin seurauksin.
Minä hieman ihmettelen, että lähtenyt kaikki jarruosat vetoakselin mukana irti, jos laakeri rikkoutuu. Laakerivian vuoksi jos akseli tulee ulos, niin sen mukanahan pitäisi tulla vain pyörä ja jarrurumpu. Jos kaikki osat ovat tulleet aksenlin kera ulkotöihin, silloin ovat ne neljä pulttia irronneet tai katkenneet, joka on kyllä aika harvinaista. Tulee ensimmäisenä mieleen turman aiheuttajaksi, että ne neljä jarrukilven kiinnitys ruuvia ovat olleet irti. Laitettu sitten ns. kasaan, mutta unohdettu kiristää kunnolla kiinni. Ovat irronneet kuvatunlaisin seurauksin.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: irronnut vetari
kyllä veikkaan turmanaiheuttajaksi myös hajamielistä asentajaa eli autolle on joskus tehty jotain huoltoa ja ne jarrukilven ruuvit ovat jääneet löysälle. Itsestään ne ruuvit eivät aukea millään, ja voithan tarkistaa kun avaat jarruja niiden ruuvien kireydet.
Re: irronnut vetari
jarrukilpeä ei ole käytetty auki joten tuskin ne löysällä ovat olleet.. ei hinausauton kuskikaan 20v. kokemuksella ollut kuullut moisesta. pientä ääntä se jostain takaakselin tienoilta piti jotain melki pari vuotta mutta aattelin että vetopyörästö se vaan kolisee.. eikös pyöränlaakerien kunnon voi kokeilla ravistelemalla pyörää kun se on ilmassa ja jos on väljää, niin vaihtoon.. no ko. axteekki oli kyllä muutenkin sellanen pommi jossa oli niin paljon vikoja, ettei niitä kerinnyt korjaamaan
toivottavasti ei tolle 1600sl:lle käy samoin..

Re: irronnut vetari
onko auto ollut sinulla uudesta asti ja kaikki huollot tehty itse? (vain tällöin voit olla varma ettei ruuveihin ole satuttu) Jos kaksi vuotta jo kolissut niin ehkä olisi ollut syytä tarkistaa akselisto jo aiemmin (ennen vahinkoa)pappa-ladailija kirjoitti:jarrukilpeä ei ole käytetty auki joten tuskin ne löysällä ovat olleet.. . pientä ääntä se jostain takaakselin tienoilta piti jotain melki pari vuotta mutta aattelin että vetopyörästö se vaan kolisee..
Re: irronnut vetari
80 000 oli ajettu kun ostin.. käytin sitä korjaamolla mutta ei ne sanonu mitään muutakun että jatka ajoa, ei haittaa.. ja totta siinä jotain muutakin kun menin ulos kattomaan sitä haaveria niin akselin päästä löi pitkät liekit 

Re: irronnut vetari
Taas menee vähän offiin, mutta kerron kuitenkin kaksi kokemusta vetoakselin katkeamisesta. Viimeisin oli vuonna jotain, kun Escortista oli tullut Twin Cam- versio. Joensuun Linnunlahdella oli jäärata-ajot, joissa Matti J.Kemiläinen talutti lähtöviivalle semmoisen varustettuna renkaan läpi pultatuilla 5 cm:n piikeillä. Lähtösuoran puolivälissä lähti takapyörä akseleineen melkoisella vauhdilla lumihankeen.
Edellinen tapaus sattuikin sitten vähän aikaisemmin noin vuonna 1952. Isä Pavelilla oli tukinajossa saksalainen nelivetoford bensaveekasilla. Normaaliajossa tuota etuvetoa ei käytetty. Kerran talvella vetoakseli napsahti poikki ja matkaa ihmisten ilmoille oli jonkin verran. Pavelille ei tässäkään tapauksessa mennyt sormi suuhun, vaan hän veisteli kirveellä parimetrisestä tukista suksen, laittoi sinne etuperän ja laatikon väliin kardaaninpätkän ja matka jatkui etuvedolla. En muista miten se suksi kiinnitettiin, mutta se lojui varmaan kymmenisen vuotta meidän takapihalla,
Edellinen tapaus sattuikin sitten vähän aikaisemmin noin vuonna 1952. Isä Pavelilla oli tukinajossa saksalainen nelivetoford bensaveekasilla. Normaaliajossa tuota etuvetoa ei käytetty. Kerran talvella vetoakseli napsahti poikki ja matkaa ihmisten ilmoille oli jonkin verran. Pavelille ei tässäkään tapauksessa mennyt sormi suuhun, vaan hän veisteli kirveellä parimetrisestä tukista suksen, laittoi sinne etuperän ja laatikon väliin kardaaninpätkän ja matka jatkui etuvedolla. En muista miten se suksi kiinnitettiin, mutta se lojui varmaan kymmenisen vuotta meidän takapihalla,
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: irronnut vetari
Tervehdykset toivottelen.
En epäile sitä yhtään etteikö vetoakseli olisi tullut pois paikoiltaan. Mutta se on vähän ihmeellistä, että jarrukilpikin kaikkine hiluineen tulee mukana jos on laakeririkko. Yleisimminhän akseli tulee katselemaan ulkoista maailmaa laakerin sisäkehän kanssa, josta laakerista on jakorengas rikkoutunut ja puolukat tulleet kehien välistä pois. Kilpihän taas pitää ulkokehää pesässään, eikä poistu ilman pulttien irtoamista.
En epäile sitä yhtään etteikö vetoakseli olisi tullut pois paikoiltaan. Mutta se on vähän ihmeellistä, että jarrukilpikin kaikkine hiluineen tulee mukana jos on laakeririkko. Yleisimminhän akseli tulee katselemaan ulkoista maailmaa laakerin sisäkehän kanssa, josta laakerista on jakorengas rikkoutunut ja puolukat tulleet kehien välistä pois. Kilpihän taas pitää ulkokehää pesässään, eikä poistu ilman pulttien irtoamista.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: irronnut vetari
Tervehdykset toivottelen.
Tarkoitus oli sanoa, että kilpi pysyy kiinni pulteillaan joilla on kiinni myös se levy joka pitää laakerin pesässään. Jos pyörä tulee akseleineen ulos, niin eikös se akseli ole jotakin 60-70cm pitkä. On se melko kaukana ulkopuolella ennen kuin akselin uritus on tullut pois taka-akselistosta. Ns. veto loppuu siihen, kun uritus tulee pois ison tasauspyörän sisältä. Oli vielä näkynyt liekit ja komeat kipinäsuihkut. Herää pikkuhiljaa ajatus, että jos nyt sittenkin vetoakseli on mennyt poikki? Tai sitten taka-akseli mennyt laakeripesän juuresta poikki, jollaista en ole kuullut tapahtuneen. Mutta kertahan se on ensimmäinenkin. En keksi muita mahdollisuuksia.
Tarkoitus oli sanoa, että kilpi pysyy kiinni pulteillaan joilla on kiinni myös se levy joka pitää laakerin pesässään. Jos pyörä tulee akseleineen ulos, niin eikös se akseli ole jotakin 60-70cm pitkä. On se melko kaukana ulkopuolella ennen kuin akselin uritus on tullut pois taka-akselistosta. Ns. veto loppuu siihen, kun uritus tulee pois ison tasauspyörän sisältä. Oli vielä näkynyt liekit ja komeat kipinäsuihkut. Herää pikkuhiljaa ajatus, että jos nyt sittenkin vetoakseli on mennyt poikki? Tai sitten taka-akseli mennyt laakeripesän juuresta poikki, jollaista en ole kuullut tapahtuneen. Mutta kertahan se on ensimmäinenkin. En keksi muita mahdollisuuksia.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- LADA-POWER!
- Viestit: 176
- Liittynyt: 8.11.2005 11:49
- Paikkakunta: tuusula
Re: irronnut vetari
kuva taka-akselista auttaisi asiaa...
Lada poweria!
Isäpuolella: Samara 1,5i -02
Omat rottelot:
Toyota Corolla DX -80 (projekti)
Opel omega 2,0 i automaatti -86 (peltoauto)
Yamaha YZ 125 -89
ex- lada 1200s -88 (peltoauto) (vaikka lada paalattu, silti hengessä mukana)
Ladagalleriassa
Isäpuolella: Samara 1,5i -02
Omat rottelot:
Toyota Corolla DX -80 (projekti)
Opel omega 2,0 i automaatti -86 (peltoauto)
Yamaha YZ 125 -89
ex- lada 1200s -88 (peltoauto) (vaikka lada paalattu, silti hengessä mukana)
Ladagalleriassa
Re: irronnut vetari
onhan siitä otettu kuva vanhalla filmikameralla, mutta sitä ei oikein taida saada koneelle...
- LADA-POWER!
- Viestit: 176
- Liittynyt: 8.11.2005 11:49
- Paikkakunta: tuusula
Re: irronnut vetari
skannerillahan tuokin onnistuisi...(jos sattuu omistaan tai joku tuttu omistaa)pappa-ladailija kirjoitti:onhan siitä otettu kuva vanhalla filmikameralla, mutta sitä ei oikein taida saada koneelle...
Lada poweria!
Isäpuolella: Samara 1,5i -02
Omat rottelot:
Toyota Corolla DX -80 (projekti)
Opel omega 2,0 i automaatti -86 (peltoauto)
Yamaha YZ 125 -89
ex- lada 1200s -88 (peltoauto) (vaikka lada paalattu, silti hengessä mukana)
Ladagalleriassa
Isäpuolella: Samara 1,5i -02
Omat rottelot:
Toyota Corolla DX -80 (projekti)
Opel omega 2,0 i automaatti -86 (peltoauto)
Yamaha YZ 125 -89
ex- lada 1200s -88 (peltoauto) (vaikka lada paalattu, silti hengessä mukana)
Ladagalleriassa
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: irronnut vetari
itselle tuli viime kesänä purkuun farkku josta oli vetari tullut rummun kanssa pihalle, oli matkalla repinyt kegät irti ja jarru kilpi oli revennyt ja solmussa,tosin paikallaan joten kuten kiinni. tässäkään tapauksessa auto ei ollut pitänyt mitään tavallisesta(ladasta) poikkeavaa ääntä
tässäkin tapauksessa tuli komia kipinä suihu kun perä putosi asfalttiin ja vaujtia nyt kuitenkin oli melkein 80, onneksi pahemmilta saati henkilö vahingoilta vältytiin.
oli laakeri pettänyt ainakin tuossa farkussa
tässäkin tapauksessa tuli komia kipinä suihu kun perä putosi asfalttiin ja vaujtia nyt kuitenkin oli melkein 80, onneksi pahemmilta saati henkilö vahingoilta vältytiin.
oli laakeri pettänyt ainakin tuossa farkussa
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...