ohjaus tuli jäykäksi 1200
ohjaus tuli jäykäksi 1200
Laitoin uuden alapallo nivelen kun vanha tuntui jäykältä.uusi on vieläkin tiukempi just jaksaa kiertää ohjaus pyörää .Tiputin öljyäkin kumin välistä vika ei ole raidetankoissa ostin motonetistä
toisella puolen kevyt ylempi myös vaihdettu eikä sekään tee kiusaa
toisella puolen kevyt ylempi myös vaihdettu eikä sekään tee kiusaa
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Olisko vikaa ohjausvaihteessa?
Sektoriakselin pinnassa voi olla naarmuja,kuoppautumista tai muuta pintavikaa.Kierukka akselin vastusmomentin kuuluisi olla 0,23....0,68 Nm.Välileyjä vahentämällä pyörimisvastus lisääntyy ja välilevyjä lisäämällä pyrimisvastus vähenee.
Sektoriakselin pinnassa voi olla naarmuja,kuoppautumista tai muuta pintavikaa.Kierukka akselin vastusmomentin kuuluisi olla 0,23....0,68 Nm.Välileyjä vahentämällä pyörimisvastus lisääntyy ja välilevyjä lisäämällä pyrimisvastus vähenee.
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Yksikin jäykkä pallo tekee ohjauksen älyttömän raskaaksi, tiedän sen kokemuksesta. Jotkut pallonivelet on vaan niin sikajäykkiä uutenakin että ne saa paiskoa suoraan romukoppaan.Tilalle herkempi pallo ja taas mennään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Tervehdykset toivottelen.
Aikoinaan oli ala- ja yläpallonivelet erilaisia. Alapallonivel kantoi kuorman ja yläpallo piti vain olka-akselin ylätukivarressa. Jos laittoi väärän pallonivelen alaniveleksi, niin ohjaus tuli jäykäksi ja jonkun ajan kuluttua saattoi tulla nivelentappi läpi koska sillä ei ollut liukupintaa kunnollista vetosuuntaan. Kannattaa ottaa selvää oliko oikean numeroinen pallonivel, ettei vaan olisi sattunut yläpallo alas.
Aikoinaan oli ala- ja yläpallonivelet erilaisia. Alapallonivel kantoi kuorman ja yläpallo piti vain olka-akselin ylätukivarressa. Jos laittoi väärän pallonivelen alaniveleksi, niin ohjaus tuli jäykäksi ja jonkun ajan kuluttua saattoi tulla nivelentappi läpi koska sillä ei ollut liukupintaa kunnollista vetosuuntaan. Kannattaa ottaa selvää oliko oikean numeroinen pallonivel, ettei vaan olisi sattunut yläpallo alas.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
ei kaiketi erillainen yläpallo pyöreä kupu alapallo tasainen vanhassa oli sama onkelma vaikka oli rasv. nippakin ei kai auta kuin laittaa uusi on se niin piukka raidetanko auki yritin kääntää-laitoin jopa nipan sekä pyöritettiin mutteri mopolla kele näitäkin saa olla aina vaihtelemassa
eipä se ainakaan ole jämähtänyt hiekka puhallettiin ala ja ylä tuet puhtaaksi sinkkimaalia pohjaan menee se taas 30vuotta
eipä se ainakaan ole jämähtänyt hiekka puhallettiin ala ja ylä tuet puhtaaksi sinkkimaalia pohjaan menee se taas 30vuotta
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Hommasin itelleni ladan 1200 ladan talviautoksi. Siinä on ohjaus kummallisen tahmea ja pirun jäykkä ,eikä se palauta missään asennossa ollenkaan.
Olisiko vinkkejä missä vika voisi olla. Kaveri kertoi että simpukka voisi olla liian kireällä. Jos tuo on vikana niin mistä kiristys tehdään ja kuinka kireällä simpukan kuuluu olla.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Olisiko vinkkejä missä vika voisi olla. Kaveri kertoi että simpukka voisi olla liian kireällä. Jos tuo on vikana niin mistä kiristys tehdään ja kuinka kireällä simpukan kuuluu olla.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Simpukan välyksen säätö on sen päällä, 17mm lukkomutteri ja sen keskellä tappi jossa ruuvarille ura ja niiden alla näkyy piparkakun muotoinen aluslevy. Siitä tapista kääntäen löysemmälle, vaikka muutama aluslevyn kolollinen ensalkuun.
Hyväkuntoiset ripustukset ja oikein säädetty simpukka eivät ihan hirveästi häviä edes hammastangolle..
Onko laitteesta muuten mahdollisesti joskus ollut ratti irti tai vaihdettu jo pienempään?
Hyväkuntoiset ripustukset ja oikein säädetty simpukka eivät ihan hirveästi häviä edes hammastangolle..

Onko laitteesta muuten mahdollisesti joskus ollut ratti irti tai vaihdettu jo pienempään?
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Ralliratti siinä on. Se selittää varmaan ainakin osittain tuota jäykkyyttä mutta ei tahmeutta.
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Nyt on simpukka säädetty ,ei auttanut. Koeajolla huomasin säädön olessa tosi löysällä että ohjaus on tahmea myös välys kohdassa jolloin pyörät ei edes käänny. Onko tuossa ratin akselilla jotain kiristystä?
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
^ Noniin. Silläpä siitä ratista kyselinkin. Ratin koko ei vaikuta juurikaan jäykkyyteen, mutta vithuiksi tehty asennus senkin edestä..
Eli nyt ratti irti ja katso, onko vilkun palautinrenkaan nännit oikeassa asennossa ratissa olevien koloihin tai vastaaviin haarukoihin. Takuulla on tahmea ohjaus jos palautinrengas on taipunut käyräksi ja kahnaa kiinni mihin sattuu.
Eli nyt ratti irti ja katso, onko vilkun palautinrenkaan nännit oikeassa asennossa ratissa olevien koloihin tai vastaaviin haarukoihin. Takuulla on tahmea ohjaus jos palautinrengas on taipunut käyräksi ja kahnaa kiinni mihin sattuu.
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Nyt sain ohjauksen kevyemmäksi kun vaihdoin kaikki ohjausnivelet säädin aurauskulmat ja rasvasin alapallot. Vilkkujen palautus nastatkin olivat oikeassa paikassa.
Mutta ei tuo ohajus vieläkään keskitä onko tuo ominaisuus vai pitääkö alkaa etsimään vielä vikoja.
Mutta ei tuo ohajus vieläkään keskitä onko tuo ominaisuus vai pitääkö alkaa etsimään vielä vikoja.
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Tervehdykset toivottelen.
Kohteita on monta joista voi jäykistää nimittäin ohjausta. Ralliratti ei ainakaan helpota tilannetta. Onko ollut simpukka levällään, ohjausakselinrunko irti tai käytetty löysällä 1200 ei ole korkeudensäätöä joten simpukka ja ohjausakseli linjaan (reiissä senverran välystä että voi kanittaa jos ei laita suurinpiirtein linjaansa, Simpukka säädelty oikein (hävinnyt jonnekin säätölevyjä) Apusimpukka liian tiukalla, joku nivel tiukka ja kuiva. Ohjauskulmat pielessä. Vilkku ja valovipujen runko kierossa ahdistaa ohjausakselia. Empä muuta hoksaa.
Kohteita on monta joista voi jäykistää nimittäin ohjausta. Ralliratti ei ainakaan helpota tilannetta. Onko ollut simpukka levällään, ohjausakselinrunko irti tai käytetty löysällä 1200 ei ole korkeudensäätöä joten simpukka ja ohjausakseli linjaan (reiissä senverran välystä että voi kanittaa jos ei laita suurinpiirtein linjaansa, Simpukka säädelty oikein (hävinnyt jonnekin säätölevyjä) Apusimpukka liian tiukalla, joku nivel tiukka ja kuiva. Ohjauskulmat pielessä. Vilkku ja valovipujen runko kierossa ahdistaa ohjausakselia. Empä muuta hoksaa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Tuossa Startin nappiksessa ei aikoinaan palauttanut ohjaus ja oli muutenkin jäykkä, niin joku "holkki" ohjausakselissa oli kuiva. Öljyämällä rupesi ohjaus toimimaan huomattavasti nöyremmin.
21013 2300tic
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Kyllä sen ohjauksen pitäisi keskittää, vähän tapauksesta ja renkaistakin riippuen.
Oletko kattonut onko ohjaussimpukassa ollenkaan öljyä? Omaan romuuni olen laittanut ATF-öljyä joka herkistää ohjausta varsinkin talvella ihan kivasti.
Lisäksi apusimpukka on usein näistä niin huonona että jäkittää vastaan kunnolla kääntäessä. Kuulalaakeroitu apusimpukka auttaa tähänkin.
Ohjauskulmista kiinnostaisi eniten caster eli olka-akselin takakallistuma, se on se asia joka pyrkii keskittämään etupyöriä.
Oletko kattonut onko ohjaussimpukassa ollenkaan öljyä? Omaan romuuni olen laittanut ATF-öljyä joka herkistää ohjausta varsinkin talvella ihan kivasti.
Lisäksi apusimpukka on usein näistä niin huonona että jäkittää vastaan kunnolla kääntäessä. Kuulalaakeroitu apusimpukka auttaa tähänkin.
Ohjauskulmista kiinnostaisi eniten caster eli olka-akselin takakallistuma, se on se asia joka pyrkii keskittämään etupyöriä.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ohjaus tuli jäykäksi 1200
Tuo jäykkyys ei ole enää mikään ongelma kun vaihdoin nuo raidetangonpäät jne.
Voiko tuota kasteria säätää tässä kamppeessa ollenkaan?
Voiko tuota kasteria säätää tässä kamppeessa ollenkaan?