Kylmäkäynnistys edelleen kuralla
- NesteHukka
Kylmäkäynnistys edelleen kuralla
Eipä tässä voi taas muuta kun alkaa kyselemään. Laitoin virityspuolelle, kun ei ole Ladan vakio-osasta kiinni, jonka kanssa on ongelmia.
Miten ihmeessä tuon Nivan saa käynnistymään kylmänä hyvin tuolla Weberin DGV:llä?
Kyseisessä kaasarissa on manuaaliryyppi, niinkuin Ladan vakiokaasarissakin, ja olen kokeillut eri aamuina eri ryypyn asennoilla, mutta aina saa sahata puoli minuuttia ennenkuin edes lupaa.
Kaikki muu pitäisi olla kunnossa, ja kyllä tuo Ladan vakiokaasarilla lähti hyvin käyntiin kylmänä.
Nyt on että jos tuo auto tuossa ruokatuntiin asti seisoo, niin se lähtee kyllä komeasti käyntiin, mutta jos seisoo pihassa yön yli, niin taas saa sahata ihan hulluna.
En millään viitsisi vaihtaa takaisin Ladan omaa kaasaria, kun tällä vääntää niin hyvin alhaalta asti.
Miten ihmeessä tuon Nivan saa käynnistymään kylmänä hyvin tuolla Weberin DGV:llä?
Kyseisessä kaasarissa on manuaaliryyppi, niinkuin Ladan vakiokaasarissakin, ja olen kokeillut eri aamuina eri ryypyn asennoilla, mutta aina saa sahata puoli minuuttia ennenkuin edes lupaa.
Kaikki muu pitäisi olla kunnossa, ja kyllä tuo Ladan vakiokaasarilla lähti hyvin käyntiin kylmänä.
Nyt on että jos tuo auto tuossa ruokatuntiin asti seisoo, niin se lähtee kyllä komeasti käyntiin, mutta jos seisoo pihassa yön yli, niin taas saa sahata ihan hulluna.
En millään viitsisi vaihtaa takaisin Ladan omaa kaasaria, kun tällä vääntää niin hyvin alhaalta asti.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
Re: -
Enpä ole kyllä, mutta jos homma on näissä lämpötiloissa kiinni kaasun pumppauksesta, niin luulenpa ettei tarvii paljon avainta näyttää -30 asteen pakkasella. Joku isompi juttu täytyisi keksiä.evo2 kirjoitti:ootko kokeillu kaasua pumpata ennen starttausta?
- NesteHukka
Olen kokeillut jo tuotakin. Ei auttanut.Jone kirjoitti:Onko kohokammiossa tarpeeksi bensaa? Jos sulla on alkuperäinen bensapumppu, niin sillä voi pumpata myös ennakkoon käsin. Jos tämä tepsii, niin kohokammiossa on mahdollisesti vuoto tai uimuri takertelee.
Kun tuossa noin vuosi sitten yhtä weberiä asentelin niin ilmeni samoja ongelmia, eli kylmänä sai sahata ihan tuskassa. Vikana oli että bensa valui takaisin tankkiin kun auto seisoi ja uimurikammio vuoti hieman kiihdytyspumpun läpi. uusin kiihdytyspumpun kalvon ja nostin bensapintaa hieman. Nykyäänkin tuolla saa kylmänä pumpata kaasua sellaiset 15-20 kertaa ja sitten ihan pintakaasulla starttaa nin lähtee heti. Laitoin tuon ominaisuuksien piikkiin. Kaasarina tuossa 34ADF weberi.
- NesteHukka
Mulla taitaa olla jossakin tarpeettomana käytetty Biltemasta ostettu Huugon sähköpumppu. Voisi tuon viritellä, niin saa kohokammion täyteen ainakin sitten heti.
Vähän kyllä aloin epäillä, että tässä olisi nyt kyse siitä että mulla on liian iso pääsuutin ykköskurkussa. Kyllähän tuo kone nyt aika lähelle ilman lämpötilaa varmaan jäähtyy jo kolmessa ja puolessa tunnissa, niin kun tuossa lähdin syömään, starttasinkin kokonaan ilman ryyppyä, ja se lähti heti.
Tosin hyvin se on ennenkin ruoka-aikaan lähtenyt, mutta kyllä luulisi ilman ryyppyä sentään vähän yskivän.
Vähän kyllä aloin epäillä, että tässä olisi nyt kyse siitä että mulla on liian iso pääsuutin ykköskurkussa. Kyllähän tuo kone nyt aika lähelle ilman lämpötilaa varmaan jäähtyy jo kolmessa ja puolessa tunnissa, niin kun tuossa lähdin syömään, starttasinkin kokonaan ilman ryyppyä, ja se lähti heti.
Tosin hyvin se on ennenkin ruoka-aikaan lähtenyt, mutta kyllä luulisi ilman ryyppyä sentään vähän yskivän.
- NesteHukka
Re: -
Kyllä mulla on lambda anturi, ja FMI:n mittarikin, mutta kun olisi joskus aikaa asentaa...evo2 kirjoitti:sunkin kannattaisi investoida lambda-anturiin niin saisit seokset kohalleen.
niitä saa tosi edullisesti käytettyinä.
ei me rahat hukkaan voin taata!

Tällä hetkellä mittari on moottoripyörässä, ja kohta sitä tarvitaan Fiiatissakin...
wbo2
Mutta toi vanha lambda on aika surkea tuohon seosten tarkkailuun. Laajakaistalambdalla pystyy jo ihan oikeasti tarkkailemaan seoksia...
Ikävänä puolena on vain tuon mittarin hinta, kun laitoin juuri mittarin tilaukseen niin hinnaksi tuli noin 180 euroa + tulli/alv. Anturin kun taas tilaa jenkeistä niin saa samaan hintaan kuin täältä uuden lämmitettävän lambdan.
Mutta nämäkin on sijoituksia harrastukseen ja harrastukseen kuluneita rahoja ei lasketa
Ikävänä puolena on vain tuon mittarin hinta, kun laitoin juuri mittarin tilaukseen niin hinnaksi tuli noin 180 euroa + tulli/alv. Anturin kun taas tilaa jenkeistä niin saa samaan hintaan kuin täältä uuden lämmitettävän lambdan.
Mutta nämäkin on sijoituksia harrastukseen ja harrastukseen kuluneita rahoja ei lasketa

- NesteHukka
Re: wbo2
Siis mikä vanha Lambda? Tiedätkö ettei FMI:n mittarin kanssa käytettäisi laajakaistalambdaa?Jankos kirjoitti:Mutta toi vanha lambda on aika surkea tuohon seosten tarkkailuun. Laajakaistalambdalla pystyy jo ihan oikeasti tarkkailemaan seoksia...
On se vanhalla tavallisella lämmitettävällä anturilla.
Täältä tilasin mittarin:
wbo2.com
Sieltä löytyy aikalailla tietoa tuosta uudestakin.
Laajakaistalambdaa käytetään uusissa kuten esim vw:n 1,8t koneet. Tällä anturilla pystytään mittaamaan rikkaampiakin seoksia paremmalla erottelukyvyllä. Vanhan tyypin lamdathan on tehty lambda arvon 1 tarkkailuun ja niissä tuo rikkaan seoksen mittaus on hieman epätarkkaa...
Täältä tilasin mittarin:
wbo2.com
Sieltä löytyy aikalailla tietoa tuosta uudestakin.
Laajakaistalambdaa käytetään uusissa kuten esim vw:n 1,8t koneet. Tällä anturilla pystytään mittaamaan rikkaampiakin seoksia paremmalla erottelukyvyllä. Vanhan tyypin lamdathan on tehty lambda arvon 1 tarkkailuun ja niissä tuo rikkaan seoksen mittaus on hieman epätarkkaa...
Lambda-anturin paikka ?
Rakentelin itselleni myös tuollaisen seosmittarin jossa ledit vilkkuu kuin joulukuusessa, olisi tarkoitus saada säädettyä tyhjäkäyntiseokset kohdalleen.
Minulla oli tarkoitus mitata seoksia pakoputken päästä mutta luettuani vähän lambda-anturin toiminnasta selvisi että pakoputken päästä ei varmaan mitään lukemia saa.
Olisiko jollain tietoa mihin kohtaan pakoputkistoa se anturi Ladassa pitäisi laittaa ja mistä saisi sellaisen holkin jossa on vastaava kierre kuin anturissa? Ehkä joku kattiladan pakoputkenpätkä sopii vai.. ?
Auto on 2105 92vm. jossa ei kattia ole
Minulla oli tarkoitus mitata seoksia pakoputken päästä mutta luettuani vähän lambda-anturin toiminnasta selvisi että pakoputken päästä ei varmaan mitään lukemia saa.
Olisiko jollain tietoa mihin kohtaan pakoputkistoa se anturi Ladassa pitäisi laittaa ja mistä saisi sellaisen holkin jossa on vastaava kierre kuin anturissa? Ehkä joku kattiladan pakoputkenpätkä sopii vai.. ?
Auto on 2105 92vm. jossa ei kattia ole
Anturin paikka
Kattivehkeissä se anturi on pakosarjassa siellä valuosassa (ainakin 1,7i).
Mutta lämmitettävän anturin voi laittaa sinne alaskin missä putket yhdistyy. Mutterit mitä olen käyttänyt pakosarjassa on jotain hydrauliikkaputkien kiristysmuttereita. Olen noita hakenut hydrauliikkafirmasta ja sanonut että tämmöstä kierrettä kaipaan ja aina on löytynyt eikä maksa paljon...
Mutta lämmitettävän anturin voi laittaa sinne alaskin missä putket yhdistyy. Mutterit mitä olen käyttänyt pakosarjassa on jotain hydrauliikkaputkien kiristysmuttereita. Olen noita hakenut hydrauliikkafirmasta ja sanonut että tämmöstä kierrettä kaipaan ja aina on löytynyt eikä maksa paljon...