Sivu 1/5

Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 22.6.2008 9:51
Kirjoittaja kommari2105
Eipä ollu kummonen juttu muuttaa ajo ominaisuuksia, tuosta vehkeestä.
Loppu turha vaeltelu tuulella :lol:

Kieroksia jousista pois kylmän viileesti 2. jokaisesta.

Tuli napakka ajaa.

Näin tein eessä ylä pallo irti 3.kpl 13mm läpi pulttii, saattaa katketa irrottaessa, (katkes)
muutama, sit iskari pois sitä pitää kannatella lankulla alatukivarresta et lähtee hellästi pois,
pultti mopolla yläpäästä irti, ja alhaalta 2.kpl 13mm Pulttia sit putoo iskari.

Auto oli nostturilla.

Sit järeelä rauta kangella jousi etukautta pois, ja eiku paineilma vingulla poikki, (jos mahollista)
Mallina kulma laikkuri, näppärä vehe pelti hommissa. Käy myös rälläkkä.

Katkastuu kohtaa kannattaa sipistellä, ettei tuu katsastuksessa pulimiikkii.
Jousija lyhennettiin alapäästä.
Joissain tapauksissa saattaa joutuu, käyttämään jousipuristinta, taakse mahtuu kaks, eessä oli paha laittaa mut lähtipä tuo yhelläkin, ja sillä kangella.

Taka pää onkin sit jo helpompi, takaiskari alapäästä irti 19mm pultti.
Kannattaa irrottaa molemmat yhtä aikaa antaa perä riittävästi tilaa repii juoset välistä.
Nosturilla laskee ja lankulla kannattelee, ni melkein tippuu juosi iteksiään pois.
niin "melkein" on kysymys uusista jousista.
Vähä ahisti mut gangee ei voi vastustaa.

Tuli kyllä hyvä aikaa meni reilu 3h iltasella.
kuvakin ois, en vaan saa sitä nyt koneele kännykästä.
Ohjelman asennus keljuilee.
Ottaa varmaan paikalliset jäsenet kuvan jos tarves vaatii.
:lol:

Onse helppoo ku on pelit ja vehkeet. :lol: :lol:

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 22.6.2008 11:05
Kirjoittaja ElManu
Kerkesit puottamaan ennemmin.. :lol: Eilen sain tehtyä jousipuristimen etujousille, vähä helepottaa, ko ei oo nosturia meijän "tallilla"..
Tänään vois lähtee puottamaan, samanverta arvelin ko sinähi..

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 22.6.2008 17:34
Kirjoittaja kommari2105
Joo tuli hyvä ajaa mut joutuu putkee muuttamaan viellä panjon kohalta :lol:
Paukuttaa montuissa. heh
Kaveri vitsaili et kyllä se ajan kanssa muotoutuu paikalleen. :lol:

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 23.6.2008 16:08
Kirjoittaja rammracing
Moi!
Kadulla toi 2 kierrost saattaa pelata ,mut ei soralla eikä rallis!

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 23.6.2008 16:52
Kirjoittaja kommari2105
Totta unohtu kirjottaa et asfalttilla toimii, ja
soralla vähä kova mut hiekka pesu on varma jos haluu massata pohjan uusiks. :lol:

Rallissa on omat jutut sit. :lol:

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 28.6.2008 11:22
Kirjoittaja ElManu
Saimpahan eilen väsättyä tuohon omaani tuplavakaajan. Loppu se keulan pomppiminen mutkissa! :D

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 28.6.2008 12:41
Kirjoittaja kommari2105
:lol:
Mistä sie sen löysit? :lol:
Saitko jostain, mie aattelin ruveta ehtii niitä lyhempii iskareita.
:?

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 29.6.2008 20:41
Kirjoittaja ElManu
Hyvä tuli mummon jalasta, ko ite tehtiin.. :D ;)
Minulle tulloo loppuviikosta 240 Volvon takakaasuiskarit, Sachs:n tekeleet. Aika sopuhintaan.. 8)

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 1.7.2008 12:42
Kirjoittaja kommari2105
Onko volvossa lyhemmät iskarit.
saattaa ainakin olla jäykemmät. :lol:

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 3.7.2008 10:49
Kirjoittaja ElManu
Täältä voorumin syövereistä mie ton tiedon löysin. Viikonloppuna sit ihmetellään, onko kirjotukset totta vai ei.. :lol:

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 3.7.2008 11:44
Kirjoittaja kommari2105
Niin se on onne lyhemmät ne volvon iskarit
sieltä mäkin ne tiedot kaivoin , siis täältä foorumista. :lol:

Jos ei oo lyhemmät ni kyllälöytyy muistakin merkeistä niitä ja paljon jäykempii ku volvon.
Laita sit nuo kaasut myyntiin ku saan ne toiset vaihettuu. :lol:

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 31.7.2008 11:40
Kirjoittaja kommari2105
Nyt on 240 turbo volvon iskarit takana on sopivan jäykkä.
Eteen on viellä hakusessa, pituus ladan vakiossa iskarissa 380mm ylä asennossa ja alhaala 280mm,
ylä kiinitys 8mm tappi, lenkki alhaala 10mm reikä. 40e kpl.

Vaihto ehtoisesti toyota hiace etu 420mm ylä ja ala sama ku ladas siis 280mm.
kiinitys ylhäälä 10mm tappi ja alhaala 12mm reikä. lenkissä.
Sama mitsun pakussa L200 ois järeet ja hintakin oli sama 40e kpl. Muumimaailma, paikalliset tietää.

Jossain skodassa on saman kokoinen etu iskari mut jäykkyydestä ei oo tietoo.

Tässä tapauksessa tuo pituus ratkasee. pitäs olla vaan 350mm ylhäälä. suoraks vedettynä.

Ku panee jäykemmät iskarit ni pyörät pysyy maassa ja menee helposti läpi katsastuksen.
ei tarvii selitellä vakaaja tangoista.

Ratkasu löyty peräkärrin iskarista, lenkit ainoistaan molemmissa päissä mut tekevälle se on pikku juttu.
Pituus kyseisissä iskareissa 350mm ylä asento ja alhaala sama taas ku ladassa. siis 280mm
10mm reikä lenkissä. Ja hinta vaihtelee varmaan 15e-50e välissä. Et edullista kokeila.

Sit yleinen ilmotus takatyöntö ladassa taka iskari vinossa , se käyttäytyy eri laila ku pystyssä oleva iskari.
Siksi vinossa oleva iskari pitää olla jäykempi, ku suorassa oleva.
8)

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 4.8.2008 16:33
Kirjoittaja vesman
Onko noi 240 volvon iskarit ladan omia kuinka paljon lyhemmät?

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 4.8.2008 23:45
Kirjoittaja Joen musikka
kommari2105 kirjoitti: Siksi vinossa oleva iskari pitää olla jäykempi, ku suorassa oleva.
8)
Tuota mie en usko noin vain!Kun pystyiskari liikkuu vaikkapa 100 mm,niin Ladan pepussa iskarin liike lienee 120:n paikkeilla.Jäykempi - tarkoitatko hitaampi?Jos takapenkkiläinen tuntee kuopan pepussaan yhtä kipeästi pysty- kuin vinoiskareilla,on pystyiskarin oltava hitaampi.Nyt ei puhuta jousista - ne olkoot yhtä jäykät molemmissa! :D

Re: Muutin ajo ominaisuudet

Lähetetty: 5.8.2008 11:53
Kirjoittaja IlkkaHe
Mietippäs mussukka nyt uudelleen, asia lienee juurikin päin vastoin :)

Laitappas vaikka iskari lähes vaakatasoon! ei tapahdu juuri yhtään liikettä enää. eli kyllä se pysty iskari vaan liikkuu pitemmästi samoilla joustoilla, joten vaimennus teho on myös tehokkaampi.