Ladailijat kun tunnetusti ovat kaikkien alojen asiantuntijoita, joten kysyn taalta. Ostin justiinsa savustuslaatikon ja huomenna olisi tarkoitus kokeilla kalan savustamista ja tarvitsisin hieman neuvoja.. Laatikon mukana tuli kaksi semmoista pyoreaa astiaa joihin on tarkoitus laittaa jotain palavaa nestetta ja laatikko sitten nostetaan naiden palavien astioiden paalle. Laatikon sisakorkeus on n. 15cm ja siella on ritilat kahdessa kerroksessa 2cm ja 10cm korkeudessa.
Kummalle tasolle kala kannattaa laittaa?
Kuinka paljon suolaa / sokeria?
Kuinka paljon savustuspuruja laatikon pohjalle?
Onko jotain nyrkkisaantoa kuinka kauan kalan kypsyminen kestaa?
Jotain muuta erityista joka tulisi ottaa huomioon?
Kiitos jo etukateen.
Kalan savustaminen
Kalan savustaminen
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Re: Kalan savustaminen
Minä olen savustellut isommalla laitteella, mutta jotakin...Vissiin ei paljon väliä kummalle tasolle kalat laitta, vaikka molemmille. Luulen että savu ja lämpökin muodostuu melko tasaisesti tuohon laatikkoon. Itse en käytä sokeria, suolaa ennen savustusta. Ei sinne paksua kerrosta purua tarvitse, kokeilemalla löytyy sopiva määrä. Minä tunnustelen kuinka evät irtoaa kalasta, kypsästä kalasta irtoaa lähes itsestään. Minä laitan savustusverstaani avotulen päälle. Tietysti ulkona pitää savustusjutut hoitaa.
warre 353w sedan,
- PECTOPAH MECTA HOMEP
- Viesti:
Laita kalaatestimielessä vaikka kummallekin tasolle. Laita vaikkapa viisi palaa sokeria ja kourallinen savustuspuruja. Karkeaa suolaa itse käytän. Sitä pitää laittaa riittävästi. Kypsymisaika voi olla esim. 20-30 minuuttia. Tuo savustaminen on vähän sellaista käsikopelolla tehtävää hommaa. Valmistin kyllä aikoinaan sellaisella suurella kaasupöntöllä paljonkin lohia ja niiden piti olla tasan 30 minuuttia siellä uunissa, mutta se olikin säädetty se lämpötila ja muut jutut tasan kuudelle täysikasvuidelle lohelle. Noissa avotulihommissa vaikuttaa tuuli, kalan koko yms. kaikkeen.
Kiitos vinkeista. Tanaan kokeilin jollain halvalla kalalla ja homma onnistui kaikinpuolin erittain hyvin. Huomenna yritan lohen savustamista.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
- Lada Scandinavia
Olen näin savustanut.
Pöntön pohjalle valmiita puunpuruja. 3 palaa sokeria.
Kalan sisälle suolaa, joka savustuksen yhteydessä imeytyy koko kalaan. Myös kalojen joukkoon voi laittaa yrttejä.
Savustus aika vaihtelee kalojen määrästä.
PalloGrillissä missä grillaan rillimakkaroita, ennen kuin otan makkarat pois, laitan lopuksi hiilloksen päälle puun lastuja ja kansi kiinni.
Ilmaritilä vähän auki, savua tulee ja makkaroihin tulee savunmaku ja vieraatkin tykkää.
Pöntön pohjalle valmiita puunpuruja. 3 palaa sokeria.
Kalan sisälle suolaa, joka savustuksen yhteydessä imeytyy koko kalaan. Myös kalojen joukkoon voi laittaa yrttejä.
Savustus aika vaihtelee kalojen määrästä.
PalloGrillissä missä grillaan rillimakkaroita, ennen kuin otan makkarat pois, laitan lopuksi hiilloksen päälle puun lastuja ja kansi kiinni.
Ilmaritilä vähän auki, savua tulee ja makkaroihin tulee savunmaku ja vieraatkin tykkää.
- START
- Lada kerhon jäsen
itse on tullut jonnin verran harrasteltua näin:
edellisenä päivänä karkeaa merisuolaa kalojen sisään reilusti. seuraavana päivänä rilliin tulet savupönttö rillin päälle (pyöreän mallinen vapaa-ajan metallista valmistettu reilun kokonen pönttö) metsän laiasta leppäkeppi, vuolee lastuja sopivasti pöntön pohjalle. kalat on jo siinä välissä vedessä liossa ollut sytimisen ja vuolemisen ajan. kalat pönttöön luukku kiinni ja lisää puita. ootetaan 15minuuttia lisätään puita ja ootetaan vielä reilu kymmenen minuttia kalat pois pöntöstä kattoo että on hyvän värisiä ja selkä evä lähtee helposti irti nyppäämällä. sen jälkeen ne voikin sitten vaikka syödä, lämpimänä niin paljon kun jaksaa ja kymänä vaikka töihin evääks.
edellisenä päivänä karkeaa merisuolaa kalojen sisään reilusti. seuraavana päivänä rilliin tulet savupönttö rillin päälle (pyöreän mallinen vapaa-ajan metallista valmistettu reilun kokonen pönttö) metsän laiasta leppäkeppi, vuolee lastuja sopivasti pöntön pohjalle. kalat on jo siinä välissä vedessä liossa ollut sytimisen ja vuolemisen ajan. kalat pönttöön luukku kiinni ja lisää puita. ootetaan 15minuuttia lisätään puita ja ootetaan vielä reilu kymmenen minuttia kalat pois pöntöstä kattoo että on hyvän värisiä ja selkä evä lähtee helposti irti nyppäämällä. sen jälkeen ne voikin sitten vaikka syödä, lämpimänä niin paljon kun jaksaa ja kymänä vaikka töihin evääks.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
IL02 kirjoitti:Kiitos vinkeista. Tanaan kokeilin jollain halvalla kalalla ja homma onnistui kaikinpuolin erittain hyvin. Huomenna yritan lohen savustamista.
Lohi ottaa rasvaisena savua vähän herkemmin kuin jotkut kotoisammat kalat.
Mä olen loheen laittanut pan-suolaa sen verran, että kala on valkoinen sisältä. Sitten sokeria saman verran. Pari tuntia jääkaapissa ja sitten pyyhitään kala kuivaksi ja laitetaan hetkeksi avonaiseen, kuumaan pönttöön kuivahtamaan. Sitten vasta lisätään purut ja oksa katajaa. Puruihin vielä ruokalusikallinen sokeria. Savustetaan 30-50 min, kalan koosta riippuen.
Puruja laitan yleensä sen puoli pussia, sillä tulee savukalaa.