Sivu 1/2

Lada- tekniikan sanastoa.

Lähetetty: 25.4.2004 13:50
Kirjoittaja Viilettäjä
Eli en tiedä siitä yhtään mitään. :)

Täällä foorumeilla vilahtelee tasaiseen tahtiin näitä sanoja, useimmiten kaikkea muuta kuin imartelevaan sävyyn:
- Katti / kattila
- Axtec / axteekki

Jostain syystä vain tuli mieleen, että pitäisikö tuollaisia Axteekilla varustettuja Ladoja varoa, kun Ladaa katselen. Sen verran pahaa kuittia täällä siitä on. :)

Lähetetty: 25.4.2004 14:40
Kirjoittaja RTJN65
No noissa vuoden 1991-1995 välillä suomeen tuoduissa on Axtec (Asteekki/ Asteekkijumala) sähköisellä ohjaimella varustettu solex kaasari. Lisänä pakoputkesta löytyy katalysaattori (katti/kattilada) ja lamda anturi.

Ei noi pahoja ole mutta jo 100 tkm jälkeen voi olla päästöissä ongelmia. Yleensä korjaamokeikka on kallis.

Itse yritä selvittää Axtec saloja ja nyt on menossa uuden korvauskaasarin muutostyöt (kaasari 21083-1107010-31) josta saisi apua kenties vaivaan.

Muuten eivät ole Ladoja kummempia.

Lähetetty: 25.4.2004 18:30
Kirjoittaja Viilettäjä
Axtecci ei ole ruisku, da? Ja saako tuollaisen kalliisti korjattavan axteekin tilalle sitten ihan heittämällä "kunnon" kaasarin ja meneekö vielä uusinta katsakstuksesta helposti läpi?
(harvalla ladalla on alle 100 000 ajettu ;) )

Lähetetty: 25.4.2004 18:56
Kirjoittaja RTJN65
Axtekki on tavallaan systeemin nimitys (sähköinen axtec ohjaus+solex kaasutin+lamda anturi+katalysaattori). Se ei ole ruisku. Kaasuttimessa on kaksi sähköohjattua venttiiliä polttoaineen osittaiseen syöttöön.

Nykyjään ei mitään muuta mahdollisuutta ole kuin yrittää korjata nykyistä kaasaria ja toivoa että katalysaattori ja lamda on kunnossa.

Noita korvaus kaasuttimia on monenlaisia (vanhempia ja Webereitä) niissä vain ei ole sähköistä ohjausta joten toiminnan kannalta ei kenties ole oikea ratkaisu jos meinaa vielä katsastaa Ladan joskus.

Nyt yritetään löytää ratkaisua pulmaan siis. Jos toi löytämäni kaasari voidaan varustella Axteekikisi niin kyllä se tuo apua ongelmaan. Periaatteessa siitä tulee lähes alkuperäinen versio.

Lähetetty: 25.4.2004 20:16
Kirjoittaja Misha
no, minun kokemuksessani ongelmana taitaa lähinnä olla se, että axteekkien edelliset omistajat eivät ole kohdelleet niitä erityisen hellävaraisesti. Kyseessä on suhteellisen monimutkainen laite (ainakin verrattuna tavalliseen kaasuriin) joten korjaaminen on myös hieman enemmän tarkkuutta vaativaa.

Itselläni meni axteekki vaihtoon kun edellinen omistaja oli onnistunut irroittamaan kaasarin kannen varsinaisesta kaasarista, murtamaan yhden letkun sisääntulon ja sotkemaan vivuston niin ettei se toiminut kunnolla. Kyllä siitä ehkä olisi vielä kalun saanut, mutta halpa hyväkuntoinen vaihturi oli tarjolla, joten päätin vaihtaa. Nyt toimii moitteettomasti tuo vehje.

Tietysti tuunareille tuo on ongelmallinen vehje, kun tilalle ei voi laittaa weberiä tms... mutta sehän ei ole axteekin vaan lainsäädännön vika.

Lähetetty: 25.4.2004 22:30
Kirjoittaja lada 1200s
Paras vaihtoehto on varmaan joku 80-luvun lopun kanttilamppunen
1200s, niitä löytyy viellä ihan hyviä. Tai jos haluaa voiman tuntua niin 1600sl ei ole hassumpi vaihtoehto. :D

Lähetetty: 26.4.2004 10:26
Kirjoittaja Viilettäjä
Elikkä siis sellainen Lada jossa on axteekki ei ole siitä suositeltavimmasta päästä. Harmi harmi, suurin osa palikka-malleista joita katselen on -91 vuoden jälkeen valmistettuja, että sillaisti. Niissähän on axteekki sitten vakiona. Ei huvittaisi maksaa paria sataa korjaamolle jos auto maksaa saman verran.
Olisiko sitten 1700i parempi vaihtoehto? Joku vain väitti, että 2107 larpoissa on "tyyppivika", että viitosvaihde menee tosi nopeesti paskaksi. Eikä niitä löydä yhtä helposti.

Mitkäs olisi parhaita malleja 2107 ja 2105 sarjoista? Kertokaa nyt kun te takuulla tiedätte paremmin. :oops:

Lähetetty: 26.4.2004 11:59
Kirjoittaja lada 1200s
No 2105 sarjasta suosittelen tosiaan 1200 ässää, itellänikin on sellainen.
Kaverillani on 2107 1600sl, 5 vaihteinen, hyvin on kestäny kovasta käytöstä huolimatta.
Itse en kyllä lähtis ostamaan 1300 2107, siinä on jakopää hihnalla.

Lähetetty: 26.4.2004 14:48
Kirjoittaja Viilettäjä
Mitä vikaa hihnajakajassa on?

Jos haluaisi nyt tuollaisen 5-vaihteisen 1500S:n kuitenkin (kiihtyy nopeemmin ym.), pitäisi katsoa vm 90-91. niissä ei ole vielä asteekkia, mutta uudempi kaasutinmalli ja KÄRJETÖN sytkä (kärjetön sellainen on aina kauhea plussa, puhuu uudemman Mankin ja vanhan Pappa-tuntsan omistanut syvällä kokemuksen rinta-äänellä :wink: ). No huhhuh, siinähän sitä on kapea haarukka mistä ladaa etsiä... :(

Ja tuosta ruiskusta vielä. Siinähän ei ole axteettia? Ei voi olla kun se on ruisku, eli ei ole sitten kaasariakaan. En voi tässä olla väärässä (kai). Mutta tokihan ruiskun korjaus paljon enemmän maksaa tietenkin, mutta eipä se niin helposti hajoakkaan. (kai)

Hienoa että on olemassa ystävällisiä Ladisteja jotka jaksaa vastailla tyhmiin kysymyksiin. :D

Lähetetty: 26.4.2004 17:44
Kirjoittaja Jankos
Hihnakoneessa ei ainakaan mun mielestä ole mitään erikoista vikaa, ainoastaan se ominaisuus että pitää hihna vaihtaa joskus mutta sen vaihtaa melkeinpä jokainen... Mutta etuna hihnakoneessa on erittäin hiljainen käyntiääni kejukoneeseen verrattuna, ketjukun pitää aina rallatustaan.

Noissa katittomissa kaasaripeleissä ei muuten normaalisti ole kärjetöntä sytkää, ellei ole jälkeen laitettu. Mutta 40 euroahan taitaa olla setin hinta, eli ei paljoa.

Lähetetty: 26.4.2004 19:11
Kirjoittaja Boris
Kyllä toi Axteccikin toimii ihan Ladamaiseen tapaan. Tosin sitten kun se ei enää toimi niin kannataa varmaan hankkiutua eroon ja äkkiä.

Lähetetty: 26.4.2004 19:47
Kirjoittaja RTJN65
Kyllä astekki toimii kun sitä vähän huoltaa. Siihen se yleensä kaatuu.

jep

Lähetetty: 26.4.2004 20:03
Kirjoittaja Lada-Jussi
ite suosittelen 1200 ässää, se on todella kestävää varmaa perustavaraa ja varsinkin alle 87 maali joissa on katsastuksessa 1% vähemmän ja vaihteistona vielä alkuperäinen 2101, uudempien 2105 vaihteisto on hivenen ähkympi lähtemään.

Lähetetty: 26.4.2004 22:12
Kirjoittaja max40w
1700i mallista on kokemusta. Mukavasti menee niin kauan kun ei viat iske. Ruiskun osien saanti ja kotikorjaus hankalaa. Tuossakaan mallissa ei kovin kehittynyttä tekniikkaa ole, vaan polttoainetta annostelee General Motorssin 1-piste ruisku. Erona kehittyneempiin monipisteruiskuihin on huonompi polttoainetalous ja teho, ts. 1-pisteruiskulla ei saada niin tarkkaa polttoaineen annostelua.

Axtec-mallit tosiaan vielä vika-alttiimpia, mutta en silti suosittele tuota 1700 mallia. Kaiken näköistä elektroniikkaa ja alipaineletkua, joten tekniikka paljon vikaherkempää kuin vanhemmissa malleissa. Lisäksi tuntuu, ettei laatu aina noissa uudemmissa takavedoissa päätä huimaa. Sinua on varoitettu...

Jos ladaa katselet, niin suosittelen takaveto 71-91 ja samarat i-mallia. Tuo sammy on ihan hyvä käyttöauto ja nuo ruiskumallit mukavia ajaa.

Lähetetty: 27.4.2004 0:27
Kirjoittaja Viilettäjä
Katkojasta: siis Ladoihihin voi asentaa kärjettömän katkojan, niihinkin joissa sitä ei alkujaan ollut?!

Hihnan vaihtaminen käy ihan rutiinilla. Se ei ole mikään ongelma, eikä se kumiläpyskä paljoa maksa.

ja uskotaan maxia tossa ruisku hommelissa, että joo... sitten ollaankin karsittu tehokkaasti Ladat näihin:
- vm. 90-91 2105 1500S <- tuntuisi parhaalta. hankalin löytää, uskoisin. kiituri.
- vm. 86-90 2105 1200S <- laiskin!
- vm. 86-91 2107 1300S <- 2. laiskin
- vm. 86-91 2107 1600SL <- kiituri.

Eli siis mitkä näistä on ketjuilla? Remmi-vekottimet kun tosiaan päästää vähemmän kilkutusta, niin ei tarvitse palahallista hakea metritolkulla huopaa pellien väliin. olenhan hifisti. :)

Etsin oikeastaan tuollaista takaveto mallia lähinnä siksi, että sellaisella tuntee ajavansa, takavedot on parempia ja näyttää mersulta (tosi kaukaa katsottuna). plus siksi että sellaisella ajaminen on kivaa, sanoinko sen jo?