Maakaasuauto

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Nyt tuli tehtyä heräteostos – tilasin maakaasuauton! Reilun kilometrin päässä asunnostani on Gasumin tankkauspiste, joka on häirinnyt silmääni edullisella polttoaineella jo puoli vuotta. Päädyin ostamaan Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton, koska se on edullisin ja vähäpäästöisin maakaasuauto: yhdistetty kulutus tuottaa 133 g/km hiilidioksidia. Sen alle ei pääse kuin todella pikkuautot, ja Opel Combo Tour on sentään tila-auto; tavaratila suojaverhon alla 510 litrasta 2700 litraan penkit taitettuna.

Vieläkään ei ole myynnissä Suomessa muita vaihtoehtopolttoaineita kuin maakaasu. Vety-autot näyttävät olevan ikuinen lupaus, joka ei milloinkaan toteudu. Sähköautojen kehitystä yritetään estää valtiovallan ja autoteollisuuden tahoilta: valtiovalta verotuksellaan ja autoteollisuus kehittämällä vain polttomoottoreita. Plug-In hybridiautotkin odottavat tuloaan markkinoille. Toyota Prius ei ole säväyttänyt: siihen ei saa vetokoukkua, jota pidän välttämättömänä lisävarusteena. Tekniikan maailman lehden, 60’000 km kestotestissä, Priuksen keskikulutus oli 5.82 l/100 km eli 1.5 € litrahinnalla 8.73 €. Maakaasu kilohinta on tänään 1.11€. Opel Combo Tour 1.6 CNG kuluttaa kaupunkiajossa 10’100 l /100 km (6.6 kg) 7.33 €/100 km, maantiellä 5’900 l/100 km (3.9 kg) 4.33 € ja yhdistetyssä ajossa 7’500 l/100 km (4.9 kg) 5.44 €. Maakaasutankkeihin mahtuu yhteensä 110 litraa, eli 19 kg maakaasua – tankatessa keskimäärin 17.5 kg maakaasua 200 bar paineella. Tällä määrällä ajaa kaupungissa 288 km, maantiellä 487 km ja sekalaisessa ajossa 388 km. Kun kaasu loppuu vaihtaa auto automaattisesti bensalle, jota on 14 litraa (n. 200 km). Laskin, että vastaava bensa-auto vie 100 km 9.40 € ja diesel 10.18 €, jos ajomäärä on vuodessa 15’000 km. Bensa-auto on maakaasuautoa selvästi halvempi, ja diesel kalliimpi, joten maakaasuautolla pitää ajaa 60’000 km bensa-autoon nähden, ennen kuin alan säästää rahaa itselleni. Sitä ennen säästän vain luontoa.

Maakaasu on metaania (CH4), jota Gasum tuo Venäjältä Imatran kautta Etelä-Suomeen aina Tampereelle asti. Tällä hetkellä tankkauspisteitä on 10, mutta niiden määrää on lisääntymässä 30 pisteeseen vuoteen 2010 mennessä. Jotkut sikalat tekevät sikojen jätteistä metaania. Tätä biokaasua myydään Jyväskylän seudulla. Kaatopaikoilta otetaan talteen 570 GWh metaania, mutta tätä määrää voitaisiin helposti satakertaistaa. Hirveintä on, että ihmisten ulosteet huuhdotaan juomakelpoisella vedellä, ja sitten se puhdistetaan takaisin juomakelpoiseksi käyttämällä valtavasti energiaa, kun tämä jäte voitaisiin muuttaa helposti metaanipolttoaineeksi. Biojätteistä saadaan 60% metaania ja 40% hiilidioksidia. Metaani on ilmakehässä 21 kertaa pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, eli jos se laitetaan autoon, niin se muuttuu vaarattomammaksi hiilidioksidiksi. Maakaasuauto tuottaa 40 kertaa vähemmin syöpää aiheuttavia hiukkasia kuin nykyaikainen dieselauto, ja 10 kertaa vähemmin typpioksideja. Siksi Helsingin kaupunki on ottanut maakaasubusseja käyttöönsä.

Koeajoin Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton. Ensimmäinen vaikutelma on auton hassu ulkonäkö: matala konepelti ja korkea kori. Kun autoon istuu, olo on kuin akvaariossa: katto on todella korkealla, ja tuulilasi on valtava. Taustapeilit ovat myöskin lainattu rekasta. Opel on kuitenkin hyvin henkilöauton oloinen, ja sitä on helppo ajaa. Takamatkustajille on liukuovet, jotka ovat näppärät parkkialueella – ei tarvitse kolhia muita autoja. Ainoastaan korkea kynnys haittaa takamatkustajien liikkumista, mutta tämä koskee vain vammaisia. Tehoja maakaasuautossa ei ole kuin 69 kW, mutta vääntö tulee mukavasti alhaisilla kierroksilla, joten kaupunkiliikenteessä on helppo ajaa. Tehostettua ohjausta on helppo pyörittää, ja se tuntuu mukavalta. ABS jarrut ovat kevyet käyttää, ja ne pysäyttävät auton nopeasti. Joka pyörässä on levyjarrut, koska autoa myydään pakettiautonakin. Kun lähdin koeajon jälkeen ajamaan Ladallani, niin en meinannut saada autoa kääntymään ja sitten en pysähtymään – voi miten ihminen tottuu nopeasti keveyteen! Ladailuni kesti 1976 - 2008. Vaikka minusta on tullut luopio, niin sisältäni olen vielä ladailija – yritän säästää!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Onnittelut ennakkoluulottomasta valinnasta.32 vuotta Ladalla kyllä pitäisi riittää....taivaspaikka on varma :lol:
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Meilläpäin on pari maakaasutaksia. olisiko olleet Volvoja. Hullunhalpoja polttoainekuluja ne kertoilivat. Älä hylkää tätä palstaa, vaan kerro kokemuksistasi kunhan niitä kertyy.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Ei ole tarkoitus hylätä Ladaboardia, ja aioin kertoa kokemuksiani maakaasuautosta.

Uutta autoa ostaessa on hyvä tietää huoltojen hinnat. Opelissa on perinteisesti ollut kohtuuhintaiset huollot. Opel Combo Tour 1.6 CNG huollot ovat 30’000 km tai yhden vuoden välein. A-huollot ovat 30’000 km välein ja B-huollot 60’000 km välein. Maakaasuauton huollot eroavat vastaavasta bensa-autosta: jakohihnan, sytytystulppien ja kaasulaitteiden osalta. Jakohihna pitää vaihtaa 90’000 tai 6 vuoden välein, kun bensa-autossa 150’000 km tai 10 vuoden välein. Sytytystulpat pitää vaihtaa kaksi kertaa tiheämmin kuin bensa-autossa. Kaasulaitteista tarkastetaan niiden tiiveys ja toiminta 2 vuoden välein. Kolmelle kaasusäiliölle ei tarvitse tehdä paineenkestotestiä koko auton elinaikana. Moottoriöljynä suositellaan käytettäväksi LongLife GM-LL-A-025 öljyä, jota menee suodattimen kanssa 3.5 litraa. Huomasin, että kyseinen moottoriöljy maksaa Motonetissä vain 26.50 € 5 litran kannussa – edullista!

Opel Combo Tour 1.6 CNG huoltohinnat:

30 Tkm 180€
60 Tkm 350€
90 Tkm 160€ + jakohihna 350€ + vesipumppu
120 Tkm 330€
150 Tkm 160€
180 Tkm 330€ + jakohihna 350€ + vesipumppu
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Autoilija joutuu usein testikuskiksi, kun ostaa uutta tekniikkaa. Tämä ei pidä paikkansa Opel Combo Tour 1.6 CNG ostaessa - Opel perus 1.6-litrainen bensamoottori on vain optimoitu kaasukäyttöön. Tärkein muutos on puristuspaineen nosto 10.5 → 12.5, koska metaanin oktaaniluku on erittäin korkea: 130 oktaanista. Puristuspainetta ei kuitenkaan nostettu enempää, koska maakaasuauton pitää toimia myös bensalla. Monissa maissa on myynnissä todella matalaoktaanista bensaa, ja 95-oktaaninen bensa on jo superia. Korkean puristussuhteen vuoksi on Opel Combo Tour 1.6 CNG moottoria vahvistettu muiltakin osin, esimerkiksi männät ovat kestävämmät kuin bensa-autossa.

Opelin uusi maakaasumoottori esiteltiin yleisölle jo vuonna 2001. Ensimmäinen automalli, johon uusi moottori asennettiin, oli 7-paikkainen Opel Zafira 1.6 CNG, jota myytiin vuonna 2002 yli 20’000 kappaletta – etupäässä Saksassa. Myöhemmin syyskuussa 2002 Opel esitti Astra Station Wagon 1.6 CNG, mutta tämä farmarimalli osoittautui pettymykseksi myynnillisesti Opelille, ja sen tuotanto lopetettiin 3600 auton jälkeen keväällä 2003. Kesäkuussa 2005 markkinoille tuli Opel Combo Tour 1.6 CNG, jota myytiin sekä pakettiautona, että 5-paikkaisena tila-autona.

Opelin valmistamat maakaasuautot ovat voittaneet monia ympäristöpalkintoja – erityisesti kaupunkien ilmanlaadun parantajina. Verkehrsclub Deutschland – German Motor Club on antanut vuosina 2002, 2003 ja 2004 palkinnon Opel Zafira 1.6 CNG parhaimpana 7-hengen autona päästöjen suhteen. Elokuussa 2002 Saksan kaasuteollisuus myönsi Zafiralle ympäristöpalkinnon. Syyskuussa 2002 IAA antoi palkinnon. Elokuussa 2005 voittaa Combo CNG VerkehrsRundschau –lehden kaasuautojen vertailutestin. Helmikuussa 2006 Saksan ympäristöministeriö esitti Combo CNG esimerkillisenä ympäristöautona. Huhtikuussa 2006 voitti Zafira CNG Saksan autolehtien “Fleet Award 2006”.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Neuvostoliitossa ajeltiin ympäristöystävällisesti kaasuilla jo 70-luvulla ja sitäkin ennen oli puukaasut, eli Neuvostoautoteollisuus olisi mitallit ansainnut jo ennen länsimaisia.

Harmi että toi kaasun käyttö Suomessa on vielä varsin hankalaa, täytyy tosiaan asua kaasutankkausaseman lähellä ja niitä ei ihan joka kylässä ole.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Deltan toiminnan ansiosta on enää tasan yksi Lada henkilöautomalli tarjolla: pikkuauto Kalina 119 ja sekin vielä ylihintaan. En oikein innostunut tästä autosta.

Minulla tankkausmatka lyhenee maakaasun johdosta. Tähän asti olen käyttänyt 95-asemaa, koska siellä on 4 centtiä halvempaa bensaa kuin muissa Lappeenrannan bensa-asemissa. Sinne on matkaa kotoa 3 kilometriä. Maakaasuasema on vain 1.4 kilometrin päässä kotoa, eli huomattava tankkausmatkan säästö!

Minun matkat suuntautuvat enimmäkseen Etelä-Suomeen, jossa on runsaasti maakaasuasemia: Lappeenranta, Kouvola, Kotka, Hamina, Riihimäki, Helsinki, Espoo ja Tampere. Tällä hetkellä on Joensuu ongelma, sillä siellä asuu veljeni. Imatralla tulee näillä näkymin olemaan viimeinen kaasuntankkauspaikka pohjoiseen mennessä, ja Imatralta on matkaa Joensuuhun noin 200 km. Opelin kaasutankki riittää 488 km matkalle, joten Joensuun reissu tulee olemaan täpärällä kaasupolttoaineella.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Gasum myy omakotitalon omistajille, jotka ovat liittyneet maakaasuverkkoon, maakaasun kotitankkauslaitetta asennettuna hintaan 5’900 euroa. Kotitankkauslaitteella maakaasuauton tankkaaminen on todella halpaa noin 45 c/kg, kun kaasuntankkausasemalla se on 1.11 €/kg. Mutta 5’900 eurolla esimerkiksi Combo CNG ajaa maantieajoa, 3.9 kg/100 km kulutuksella, 136’290 km, ja sekalaista ajoa, 4.9 kg/100 km 108’476 km. Jos lasketaan kotitankkauslaitteen hinta ja 45 c/kg polttoainehinta, ja verrataan sitä maakaasuaseman 1.11 €/kg hintaan, niin pitää ajaa 4.9 kg/100 km keskikulutuksella 893’900 km ennen kuin alkaa olla plussalla kotitankkauslaitteen kanssa. Yhtälöön pitää lisätä vielä kotitankkauslaitteen korot ja kuoletukset, huollot ja sähkönkulutus (800W). Eli kotitankkauslaite alkaa tuottaa reaalisesti vasta, kun autolla on ajettu noin 2’000’000 kilometriä.

Taloudellisesti kotitankkauslaite ei toimi, mutta olisi hienoa tankata kotonaan autotallissa – aina tankki täynnä matkaan lähtiessä.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Verottaja varmaan keksii jonkin koukun, jos kaasuautojen yleistyessä tällaisesta kotitankkausasemasta alkaa myydä kohtuullisella katteella kaasua muutamalle naapurillekin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Nyt vähän nolottaa :( - aikaisemmat laskelmat ovat väärät. En löytänyt pöytälaskinta, ja laskin Windows laskimella väärin. Parannetaan laskelmia vähän. Kotitankkauslaite maksaa 5’900 €, ja kotikaasu 0,59 €/m³, eli maakaasukilo 0,88 €/kg. Oletetaan, että maakaasuautomme syö 4.9 kg/100 km maakaasua. Saamme 500’000 km matkalla seuraavan tuloksen:

Gasumilla tankatessa: 5000 (100km) x 1.11 €/kg x 4.9 kg/100 km = 27’195 €
Kotitankkaus: 5000 (100km) x 0,88 €/kg x 4.9 kg/100 km + 5’900 € = 27’460 €

Puolen miljoonan kilometrin jälkeen kotitankkaus alkaa kannattaa, jos ei oteta huomioon tankkauslaitteen korkoja, kuoletusta, huoltoa ja sähkönkulutusta (800W).
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Lada-Jussi kirjoitti:Neuvostoliitossa ajeltiin ympäristöystävällisesti kaasuilla jo 70-luvulla ja sitäkin ennen oli puukaasut, eli Neuvostoautoteollisuus olisi mitallit ansainnut jo ennen länsimaisia.

Harmi että toi kaasun käyttö Suomessa on vielä varsin hankalaa, täytyy tosiaan asua kaasutankkausaseman lähellä ja niitä ei ihan joka kylässä ole.
Neuvostoliiton ansiosta 1940-luvulla puolet Suomen autokalustosta kulki pilkkeillä.Eräänlaista ekologiaan pakottamista tykinputkea pitkin :?
haminalainen

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja haminalainen »

[/quote] Neuvostoliiton ansiosta 1940-luvulla puolet Suomen autokalustosta kulki pilkkeillä.Eräänlaista ekologiaan pakottamista tykinputkea pitkin :?[/quote]

Tiijä vaikka oltais pian samassa tilanteessa, tällä kertaa vain "Vapaan" Vennään, eikä enää N:liiton ansiosta...
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Me kaikki toivomme, ettei Putin hermostu, ja sulje maakaasuhanoja, eikö niin?

Pari asiaa jäi harmittamaan Opel Combo Tour 1.6 CNG maakaasuauton tilauksessa. Ensimmäinen asia on, ettei siihen saa vakionopeussäädintä lisävarusteenakaan. Minulla on ollut jokaisessa Ladassa vakionopeussäädin, ja tämän vuoksi olen tottunut ajamaan maantieajoa ilman kaasujalkaa. Saan varmaankin kipeän polven ja nilkan kaasupolkimen käytöstä! Sitten pitää tuijottaa koko ajan nopeusmittaria, ettei autoa aja liian lujaa, ja saa ylinopeussakkoa.

Toinen asia mikä harmittaa, on se, ettei mitään korjaamokäsikirjaa tähän maakaasuautoon löydy. Kysyin tätä puhelimitse maahantuojalta, ja vastauksena oli, että ”mitä sinä sillä teet?” Tähän asti olen saanut jokaiseen polttomoottorivekottimeen Service Manualin, muttei tietenkään tähän Opeliin. Haluan aina tutustua uuteen autoon syvemmin, kuin mitä omistajan käsikirjassa kerrotaan. Tuntuu hassulta maksaa merkkikorjaamon tuntiveloitusta, niin yksinkertaisista hommista, mitä auton perushuolto on.

Sitten odotan pelonsekaisella kunnioituksella CAN-väyläistä autoa. Digitaalisesta CAN-väylästä pitää pysyä loitolla – ei voi enää käyttää rosvoliittimiä, niin kuin käytin asentaessani vetokoukkua Ladaani. Toivottavasti Opel on tehnyt huolella sähkötyöt. Eniten hermostuttaa se, että miten CAN-väylät pelaavat vuosien päästä?
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Hienoa. Tämä on sitä tulevaisuutta.
Arvostan asiaa enemmän kuin verottaja.
Kunpa vaan itsekin olisi varaa alkaa ajamaan kaasulla, no ehkäpä sitten kunhan saadaan koko maan kattava tankkausverkosto?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Tupolev
Viestit: 238
Liittynyt: 10.12.2007 19:23

Re: Maakaasuauto

Viesti Kirjoittaja Tupolev »

Nykyautoissa yksi asia ihmetyttää – huollon vähyys. Moottoriöljyt vaihdetaan henkilöautossa 30’000 km tai 50’000 km välein, ja vaihteistoöljyä ei koskaan. Moottoriöljyn kannalta maakaasuauto on paremmassa asemassa kuin bensa-auto. Bensa-auto tuottaa enemmän kidemäisiä nitraatteja kuin maakaasuauto. Nitraatit pääasiassa huonontavat moottoriöljyn käyttökelvottomaksi.

Vaihteistoöljyille ei ole Opelissa edes poistoproppua, eikä täyttöaukkoa. Minun on kuitenkin vaikea uskoa, että vaihteistoöljyt pysyvät Suomen vaihtelevassa ilmastossa kunnollisina koko auton eliniän. Mielestäni, jos ei vaihda koskaan öljyjä, niin sitten joutuu vaihtamaan vaihteiston. Opel Combo Tour 1.6 CNG vaihteistoon menee 1.9 litraa öljyä, joten mielestäni viimeistään 100’000 km välein vaihteistoöljyt kannattaa vaihtaa, jotta vältyttäisiin vaihteiston huonolta toiminnalta tai rikkoontumiselta.
Vastaa Viestiin