Sähkö tai mekaaninen.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Sähkö tai mekaaninen.
Voidaan sanoa, että kaikissa uusissa ja uudemmissa autoissa on sähkökäyttöiset ikkunat.
Ovatko ne mielestäni yleelliset ja käytännölliset?
Arvostatko sähkökäyttöisiä ikkunoita, kun ostat autoa?
Itse arvostan mekaanisia.
Ovatko ne mielestäni yleelliset ja käytännölliset?
Arvostatko sähkökäyttöisiä ikkunoita, kun ostat autoa?
Itse arvostan mekaanisia.
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Sähkö tai mekaaninen.
No sanotahan nyt näin notta, kun mä luin kokemuksia Lada 110 sähköikkunoista, niin mä aloin toivoa, että oman Ladani ikkunat muuttuisivat mekaanisiksi. Eipä silti, hyvin ne on toiminut ja toimii edelleen. Mutta kyllä silti mekaaninen olis luotettavampi.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Re: Sähkö tai mekaaninen.
Sähkölasit on useampaan kertaan todettu epäluotettaviksi (varsinkin talvella) ja -käytännöllisiksi, että kyllä se perinteinen ikkunaveivi vie voiton 

Re: Sähkö tai mekaaninen.
Sähkölasit on hyvä keksintö, mut näissä vanhoissa romuissa en niitä kaipaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Sähkö tai mekaaninen.
viimeisen kuukauden aikana korjannut mersun ja audin sähkölasit. Mersun takaoven lasiin uusi hissi/vaijeri mysteerio yli sata e, audiin etu oveen noin puolitoista sataa. mersuun oli vaihto helpompi, tosin kumpaankin menee aikaa. En tunne olevani kehityksestä jäljessä vaikka arvostankin enemmän mekaanisia kuin sähkö lasia.
Re: Sähkö tai mekaaninen.
Mekaanisten puolestapuhuja mäkin olen. Jotenkin mitä vähemmän sähköhärveleitä, sitä vähemmän ärsyttäviä sähkövikoja, varsinkin vanhemmissa autoissa. Keskuslukkoakaan en arvosta, varsinkaan sellaista, joka avaa kaikki ovet ja takapaksin. Sähköpenkit ovat turhia, harvoin niitä tarvii säätää ja silloinkin mekaaninen on toimintavarma. Jos joku plussa sähköhimmeleille pitää antaa, niin sähkölämmitteinen tuulilasi on kova sana - kunhan ei hajoa.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Sähkö tai mekaaninen.
mm. 110:ssä juuri eniten itseä ärsyttävimmät asiat:
1. Sähköikkunat
2. Ajonestolaite
Toimineet kylläkin moitteetta, mutta aivan turhia vimpaimia itselle.
1. Sähköikkunat
2. Ajonestolaite
Toimineet kylläkin moitteetta, mutta aivan turhia vimpaimia itselle.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Sähkö tai mekaaninen.
sähköpenkit, jee jee. Juuri kesällä korjasin kaksivuotiaan acordin kuljettajan sähkötuolia. Uuden osakokonaisuuden hinta olisi ollut tuhatsata euroa!! Päivän kun askarteli niin sain yhden välitintanko/ vaijerin korvattua rauralla. Perskeles niin työni puolesta olen jo todennut että ei se auton merkki siitä viatonta tee,. Tosin on paljon sellaisia vikoja mitä ladoihin ei edes tule.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Sähkö tai mekaaninen.
Unohdin mainita, että sähköikkuna on hyvä, käytännöllinen, vain Postin autoissa jakeluajossa.
Missään muissa autoissa ei niitä oikeesti tarvita.
Avaan ja suljen Transporterin ikkunaa yhtenä yönä 60 kertaa.
Viikossa se tekee 420 kertaa ja kuukaudessa 1680 kertaa.
Jos pitäisi käsin veivata, niin noin puolessa vuodessa, jännetupin tulehdus oikeassa kädessä todennäköisesti.
Nyt uusimmassa Ladassani (111) on kaikissa ovissa mekaaniset ikkunannostimet.
Uudessa Lada Kalinassa aukeaa vain kuljettajan ovi, kun kerran painaa kaukolaite napista. Toisen kerran kun painaa, niin kaikki ovet aukee.
Minun työkaverilla oli uusi Nissan Almera ja 3 vuotta hän piti sitä ja ei kertaakaan ollut koskenut AC nappiin, eikä penkinlämmittimiin ja CD soitinta ei osannut käyttää, mutta onneksi myyjä oli laittanut radioon ylen kanavan muistiin ja näin työkaverini sai jotain iloa/hyötyä soittimesta.
Tälläisille ihmisille myydään sellaisia vakiolisävarusteita, joita he eivät osaa käyttää/eivät tarvitse.
Vuosi sitten työkaveri vaihtoi Almeeran uuteen Nissan Tiidaan ja siinä AC aina automaattisesti päällä, sen saa pois vain nappia painamalla, mutta kun työkaveri ei uskalla painaa mitään nappeja.
On bluutuut ja vaikka mitä himmeleitä ja jos ei kohta ajon alkaessa laita turvavyötä kiinni, niin alkaa ärsyttävä piippausääni kojetaulussa.
Missään muissa autoissa ei niitä oikeesti tarvita.
Avaan ja suljen Transporterin ikkunaa yhtenä yönä 60 kertaa.
Viikossa se tekee 420 kertaa ja kuukaudessa 1680 kertaa.
Jos pitäisi käsin veivata, niin noin puolessa vuodessa, jännetupin tulehdus oikeassa kädessä todennäköisesti.
Nyt uusimmassa Ladassani (111) on kaikissa ovissa mekaaniset ikkunannostimet.

Uudessa Lada Kalinassa aukeaa vain kuljettajan ovi, kun kerran painaa kaukolaite napista. Toisen kerran kun painaa, niin kaikki ovet aukee.
Minun työkaverilla oli uusi Nissan Almera ja 3 vuotta hän piti sitä ja ei kertaakaan ollut koskenut AC nappiin, eikä penkinlämmittimiin ja CD soitinta ei osannut käyttää, mutta onneksi myyjä oli laittanut radioon ylen kanavan muistiin ja näin työkaverini sai jotain iloa/hyötyä soittimesta.
Tälläisille ihmisille myydään sellaisia vakiolisävarusteita, joita he eivät osaa käyttää/eivät tarvitse.
Vuosi sitten työkaveri vaihtoi Almeeran uuteen Nissan Tiidaan ja siinä AC aina automaattisesti päällä, sen saa pois vain nappia painamalla, mutta kun työkaveri ei uskalla painaa mitään nappeja.
On bluutuut ja vaikka mitä himmeleitä ja jos ei kohta ajon alkaessa laita turvavyötä kiinni, niin alkaa ärsyttävä piippausääni kojetaulussa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Sähkö tai mekaaninen.
käyttämättömyyttään noi kai ryytyy ja mixei tietty liiasta käytöstäkin hajoo. itse välillä kaipailen takaoviin sähkölaseja, takaikkunoita on vaikea availla kuljettajan paikalta. mutta usein uusissa autoissa on sähkölasit vain edessä, sitä on vaikea ymmärtää, eikös sen pitäisi olla toisinpäin?
sama pätee peilin säätöihin, sähkösääteiset peilit olisi kätevä, koska eihän matkustajan puoleiseen peiliin ylety mitenkään kuljettajan paikalta, ja siinä se on istuttava että näkee koska peili on oikeassa asennossa. mutta esim. sähkösäätöistä kuljettajan istuinta on vaikee perustella järkisyillä.
mutta joka tapauksessa, mitä enemmän elektroa, sen enemmän vikakohteita, joten käyttääkö enemmän aikaa ja energiaa vikojen korjailuun vai itse toiminnon suorittamiseen? se on kai vähän makuasia.
sama pätee peilin säätöihin, sähkösääteiset peilit olisi kätevä, koska eihän matkustajan puoleiseen peiliin ylety mitenkään kuljettajan paikalta, ja siinä se on istuttava että näkee koska peili on oikeassa asennossa. mutta esim. sähkösäätöistä kuljettajan istuinta on vaikee perustella järkisyillä.
mutta joka tapauksessa, mitä enemmän elektroa, sen enemmän vikakohteita, joten käyttääkö enemmän aikaa ja energiaa vikojen korjailuun vai itse toiminnon suorittamiseen? se on kai vähän makuasia.

Re: Sähkö tai mekaaninen.
Samaa mieltä Lada-Jussin kanssa, että käyttämättömyys jumittaa sähköikkunat. Minulla on lämmin autotalli käytössä. Jotta Lada 111 (vm 2000) sisälle ei jäisi ummehtunut haju, ja lattiamatot kuivuisivat, niin avaan aina etuikkunat auki. En juurikaan ole muistanut käyttää takaikkunoita, ja siitä on seurannut se, että kerran Teltassa takaikkunat korjattu kalliiseen hintaan. Tänään kokeilin takaikkunoita, ja harmikseni vain vasen ikkuna aukesi.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Sähkö tai mekaaninen.
Jussi, ainakin vanhemmissa(124) Mersuissa on vaihdekepin lähellä nappi, josta oikeaa peiliä voi säätää, sähköisesti.
Ladalla kun ajaa, ei pitäisi tarvita takaikkunoita avata, kun Ladassa on läpivirtaus tuuletus ja se on vakiovaruste.
Pidän outona, jos pitää sähköikkunoita avata viikottain, jotta ne ei menisi epäkuntoon.
Mekaaninen ikkunanostin Ladassa, on niin hyvin rasvattu tehtaalla, että se ei ryydy käyttämättömyyden takia.
Siksi ainakin uusiin Lada 110 malleihin saa Venäjällä valita mekaanisen ikkunanostimen, kun se on käytössä hyväksi ja toimivaksi todettu.
Ladalla kun ajaa, ei pitäisi tarvita takaikkunoita avata, kun Ladassa on läpivirtaus tuuletus ja se on vakiovaruste.
Pidän outona, jos pitää sähköikkunoita avata viikottain, jotta ne ei menisi epäkuntoon.
Mekaaninen ikkunanostin Ladassa, on niin hyvin rasvattu tehtaalla, että se ei ryydy käyttämättömyyden takia.
Siksi ainakin uusiin Lada 110 malleihin saa Venäjällä valita mekaanisen ikkunanostimen, kun se on käytössä hyväksi ja toimivaksi todettu.
Re: Sähkö tai mekaaninen.
No ei ainakaan minun 112:ssa ollut mitään läpivirtaustuuletusta kun sen ostin.Ainoastaan takaovissa on istuimen korkeudella aukot joiden kautta ilma poistuu kun ajon aikana autoon muodostuu ylipaine.Kosteuden tiivistyminen laseihin on suurimmillaan silloin kun moottori on kylmä ja vaatteista haihtuva kosteus tiivistyy laseihin,varsinkin takalasiin.Niinpä tein peräpeiliin aukot johon asensin tietokonetuulettimet jotka pyörivät jatkuvasti parkkivalojen ollessa päällä.Varsin toimivat.Lada Scandinavia kirjoitti:Jussi, ainakin vanhemmissa(124) Mersuissa on vaihdekepin lähellä nappi, josta oikeaa peiliä voi säätää, sähköisesti.
Ladalla kun ajaa, ei pitäisi tarvita takaikkunoita avata, kun Ladassa on läpivirtaus tuuletus ja se on vakiovaruste.
Pidän outona, jos pitää sähköikkunoita avata viikottain, jotta ne ei menisi epäkuntoon.
Mekaaninen ikkunanostin Ladassa, on niin hyvin rasvattu tehtaalla, että se ei ryydy käyttämättömyyden takia.
Siksi ainakin uusiin Lada 110 malleihin saa Venäjällä valita mekaanisen ikkunanostimen, kun se on käytössä hyväksi ja toimivaksi todettu.
Lasinnostinongelmia on ollut mullakin.Takuuseen niitä on kerran korjattu.Lisäksi talvella jäätyminen voi aiheuttaa sen että sähkömoottori nykäisee lasin irti kiinnityskiskostaan niin voimakas se on.Sen jälkeen lasi ei mene alas eikä sijaudu ylösnostettaessa uraansa vaan alkaa suhista ajoviimassa.Ongelmana kuuluu myös olevan moottorin hiilien jumittaminen.Miksei Iigorit kerrankaan tajua laittaa riittävän laihoja hiiliä jotka pääsisivät liikkumaan ohjaimissaan?Nyt kun hiili kuluu niin ennenpitkää hiili ei jaksa siirtää ankkurin vaatimaa virtaa vaan pysähtyy.Yksi seikka vielä....lasien ilmanohjaimet on hyvät mutta kannattaa tarkistaa juuri nuo lasinostimen kiinnityskiskot jotta suhinoilta vältyttäisiin.Lisäksi ilmanohjaimet aiheuttavat lasin raollaan ollessa ilmavirran pysähtymisen jonka johdosta tiellä leijuva pöly kulkeutuu yläuraan.Yläura kannattaa puhdistaa aika ajoin.Viimeistään silloin kun lasista kuuluu hiekan kirsuntaa kun hiekkajyväset kiilautuu lasin ja ilmanohjaimen välissä.Muuten naarmuttuu lasin yläreuna.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Sähkö tai mekaaninen.
kyllä toi ilmanpoisto on aika heikkoa kaikissa ladoissa ja varmaan myös muissakin autoissa, normaalioloissahan se riittää, mutta kostean huuruisella kelillä saa lasit nopeammin kirkkaaksi kun takaikkunaa raottaa, eikä kuljettajalle tule häiritsevää vetoa tai muuta haittaa.
