Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Terve vaan kaikki!
Kysyisin seuraavaa asiaa. Itselläni on Lada 110 ja haluaisin tietää voiko sen "pukea" takaveto-Ladojen ja vanhempien Lada Samarien alkup. alumiinivanteisiin? Ovatko ne yleensä sopivia R13:sta tuumanrenkaisiin ja mikä tärkeintä, passaako niiden pulttijako ja koko Lada 110 -malliin?
Kysyisin seuraavaa asiaa. Itselläni on Lada 110 ja haluaisin tietää voiko sen "pukea" takaveto-Ladojen ja vanhempien Lada Samarien alkup. alumiinivanteisiin? Ovatko ne yleensä sopivia R13:sta tuumanrenkaisiin ja mikä tärkeintä, passaako niiden pulttijako ja koko Lada 110 -malliin?
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
etuvetoiseen ei saa laittaa takavetoisen vanteita, et-luku eri ja kaikki laakereihin/pyörän tuentaan liittyvät takuut raukee. Samaran vanteet taas sopivat et-luvultaan, mutta festivaaleihin eivät mahdu. Kaikissa ladoissa on sama pulttijako. Kysyessä tiedot ajoneuvosta auttaisivat vastaajia huomattavasti, ei aina menisi arpomiseksi.
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Jotenkin ne varmaan menevät, koska näin yhdessä Mobilian meetissä 111:n, jossa oli Ladan alut, juuri ne, joita takavetoisissakin on. Löytyy valokuvakin todisteeksi.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Kyllä takavedon vanteet voi laittaa etuvetoiseen, mutta et-luku on eri. Takavedon vanteilla raideleveys suurenee ja siksi laakerien kuormitus kasvaa.
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Noinkin maltillisilla ET-muutoksilla (10 mm) ei ole mitään vaikutusta laakerien kestoikään. Joskus ne loppuvat kuitenkin.
Ihan turha pelotella että laakerit leikkaa heti kun laittaa "peräkärryn" pyörät
Ihan turha pelotella että laakerit leikkaa heti kun laittaa "peräkärryn" pyörät

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
^ Niinpä.
Terv. nimim. ET 8 vanteet alla..
Terv. nimim. ET 8 vanteet alla..

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- Lada-Jussi
- Viestit: 10250
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
eikös 110:ssä ole ET-35 kun Samarassa ET-40 takavedossa ET-30-35, tosin 110:ssä toi ET taitaa olla 5,5" leveellä vanteella, että mitä se sitten tekee eroa, ei jaksa laskea, järkevintä on käyttää aitoja alkuperäisiä vanteita.

Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
muistaakos kymenlaakson pojat (tai elittekö silloin ) kun samara tuli markkinoille? Konelahan ilmoitti pesevänsä kätensä kaikista takuu asioista pyöräntuenta/laakeroinnin osalta mikäli takavedon vanteitä käytti. En missään vaiheessa väittänyt että heti hajoaa vaan aiheuttaa ylimääräistä kuormitusta. Eikö jokarikaan vielä tiedä että peräkärry jako on 4x100, ladassa on 4x98.
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Nus nus, Idän ihmeissä näin yhden peräkärryn, jossa oli 4x98 jakoiset rattaat alla, vieläpä erään satakympin perässä... 

Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Kyllä meilläpäin näkee peräkärryissä enemmän Ladan vanteita kuin mitään muita
Myös noi 4x98 autot tuntuu aina olevan narun jatkona perässä, joten 4x98 on kiistaton peräkärryn jako.
Olen kerännyt pressaa varten pienen kuvakollaasin:



Siinä on sitä peräkärryä konsanaan


Olen kerännyt pressaa varten pienen kuvakollaasin:




Siinä on sitä peräkärryä konsanaan


- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Pihasta löytyy peräkärri samaran vanteilla aiemmin oli takavedon vanteet.Muistelen nähneeni joskus peräkärrin takavedon aluvanteillakin.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Mulla on peräkärryssä takavedon vanteet 

21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Avtovaz suunnitteli aikoinaan myös omaa peräkärrymallia, koska 70-luvun alussa Neuvostoliitossa määrättiin suuremmille tehtaille määräys tuottaa kansalle ns. monikäyttöisiä tarve-esineitä.
Avtovazin suunnitteluosastolta tuli ehdotus tuottaa henkilöautojen peräkärryjä - mikään firma NL:ssä ei vielä silloin tuottanut. Kun alettiin miettiä millainen se pitäisi olla, sanoi tehtaan pääinsinööri E.E.Bašindžagjan, että mitä te turhaan päätänne vaivaatte: "Ottakaan vain kaksi Zhigulin takaosaa ja hitsatkaa yhteen niin teillä onkin kärry olemassa."
Tehtaalla kärry sai nimekseen B-2B(Bashindzhagjan-2 bagaznik). Sarjatuotantoon malli ei kuitenkaan päässyt, sitä valmistettiin vain muutama kappale.

Koska peräkärry ei päässyt tuotantoon, lähetti pääsuunnittelija V.Solovjov yhden rivisuunnittelijan Kuibosevin monitarve-esineitten näyttelyyn kameran kanssa - sieltä on jotain löydyttävä, tämä on tehtaan puoluekomitean käsky! Kaksi täyttä filmirullaa tuotiinkin pääsuunnittelijalle ja tutustuttuaan kuvamateriaaliin toimitti hän ne puoluekomitean sihteerille I.Rumkevitšile. Kahden päivän päästä tuli määräys: alamme tuottaa valurautakattiloita ja hella/hiili kuumennettavia silitysrautoja.
Kirjasta: Высокой мысли пламень ("Korkea ajatuksen liekki")
http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthre ... 308&page=3
Avtovazin suunnitteluosastolta tuli ehdotus tuottaa henkilöautojen peräkärryjä - mikään firma NL:ssä ei vielä silloin tuottanut. Kun alettiin miettiä millainen se pitäisi olla, sanoi tehtaan pääinsinööri E.E.Bašindžagjan, että mitä te turhaan päätänne vaivaatte: "Ottakaan vain kaksi Zhigulin takaosaa ja hitsatkaa yhteen niin teillä onkin kärry olemassa."
Tehtaalla kärry sai nimekseen B-2B(Bashindzhagjan-2 bagaznik). Sarjatuotantoon malli ei kuitenkaan päässyt, sitä valmistettiin vain muutama kappale.

Koska peräkärry ei päässyt tuotantoon, lähetti pääsuunnittelija V.Solovjov yhden rivisuunnittelijan Kuibosevin monitarve-esineitten näyttelyyn kameran kanssa - sieltä on jotain löydyttävä, tämä on tehtaan puoluekomitean käsky! Kaksi täyttä filmirullaa tuotiinkin pääsuunnittelijalle ja tutustuttuaan kuvamateriaaliin toimitti hän ne puoluekomitean sihteerille I.Rumkevitšile. Kahden päivän päästä tuli määräys: alamme tuottaa valurautakattiloita ja hella/hiili kuumennettavia silitysrautoja.

Kirjasta: Высокой мысли пламень ("Korkea ajatuksen liekki")
http://www.ladaklubi.ee/foorum/viewthre ... 308&page=3
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
Olipas Ladaklubin sivuilla mielenkiintoisia kuvia ja asiallista kirjoittelua.Tuollaista on hauska lukea ABC-asemien vertailun sijaan.. 

Mit sozialistischem Gruß!!!________________________________________________________________________________________
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Trabant 601 -66. Wartburg 353W Tourist -84 .VAZ 2101 -79. Simson SR 2E -63. Anhänger HP 500.Eurosamara-98
Re: Ladan vanhemmat alumiinivanteet
miksi se aabeeseekin piti tähänkin sotkea, kohta tulee jussi ja sanoo nähneensä kärryt jossa on ollut abc:n mainos....