1200:nen kulkemaan biobensalla?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
rollipeikko

1200:nen kulkemaan biobensalla?

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Tervehdys, viisaat toverit.

Onko kenelläkään kokemusta ladan käyttämisestä biopolttoaineilla? Kävin tuossa eilen katsomassa John websterin leffan "Katastrofin aineksia". Kyseisessä pätkässä kaveri modas uuden diesel audin käymään biodieselillä. Olisiko sama toimenpide mahdollista toimittaa ladan bensakoneelle niin, että polttoaineena voidaan käyttää etanolia/metanolia/jotain muuta biolitkua?

Mielipiteitä/ehdotuksia/neuvoja?
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 1200:nen kulkemaan biobensalla?

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Aika heikkoahan se on, kun ei ole oikein niitä asianmukaisia laitteistoja erillisenä asennussarjana myynnissä. Toki tankkiin voi laittaa vaikka lapiollisen sitä itseään ja sitten toivoa että menee edes osa pyttyyn asti :lol:
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 1200:nen kulkemaan biobensalla?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Omaan rehudiisseeliin (WV Polo) voi kaataa vaikka 100% rypsiöljyä tankkiin. Ainut mistä huomaan eron normaaliin naftaan, on se että ei savuta ja pakokaasu ei haise - se tuoksuu :lol:

Mutta asiaan. Mun mielestä tästä ladan muuttamisesta biokäyttöön sopivaksi on ollu juttua täällä foorumilla. Voi olla että muistan väärinkin. Ongelmana on esmes etanolilla on se, että se ei juuri voitele. :( Puristuskestävyys on kyllä sitten paljon parempi 8)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
rollipeikko

Re: 1200:nen kulkemaan biobensalla?

Viesti Kirjoittaja rollipeikko »

Tuo dieseliin vaihtohan olisi kaikkein helpoin vaihtoehto. Ajattelin vain että jos nykyisen bensaladan pystyisi modaamaan samalla tavalla kuin dieselin. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin ostaa sitten diesel. Onkos kenelläkään tietoa siitä, kuinka paha toimenpide on tuollaisen dieselkoneen muokkaus biopolttonesteelle?

Mistäs muuten tuota biodieseliä saa ostaa?
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 1200:nen kulkemaan biobensalla?

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

VW:n "sähköiselllä" jakajapumpulla varustettuihin dieseleihin ei tarvi periaatteessa tehdä muutoksia. Mylly osaa hoitaa itse ruiskutusajoituksen muutoksen oikeaan suuntaan. Ainoa pakollinen toimenpide on polttoainelinjan liitos pitävyyden tarkitaminen, tuo rypsidiesel kun on tulee sitten heti läpi, jos on vähänkin huono liitos. Todistettavasti toimii ainakin turbottomassa AEY koneessa ja turbollisessa AFN koneessa.

RME:etä eli esteröityä kasvidieseliä myy tällä hetkellä kaksi firmaa suomessa. Siis sellaista millä saa laillisesti ajaa (verot maksettu).Toinen on Iisalmessa ja toinen Ruukissa (Oulun yläpuolella). Se rajoittanee mahdollisuuksia hieman. Nimiä näille firmoille en muista.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 1200:nen kulkemaan biobensalla?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

rollipeikko kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta ladan käyttämisestä biopolttoaineilla? Kävin tuossa eilen katsomassa John websterin leffan "Katastrofin aineksia". Kyseisessä pätkässä kaveri modas uuden diesel audin käymään biodieselillä. Olisiko sama toimenpide mahdollista toimittaa ladan bensakoneelle niin, että polttoaineena voidaan käyttää etanolia/metanolia/jotain muuta biolitkua?

Mielipiteitä/ehdotuksia/neuvoja?
Kokemuksia ei ole, mutta jotain mutuilua. Homma on luonnollisesti aika eri diesel- ja bensa-autoissa. Dieseleistä tuossa jo tulikin. Polttoaineiden saatavuuteen tai homman järkevyyteen en ota myöskään juurikaan kantaa.

Esimerkiksi ruotisissa on käytössä E85 jossa on 85% etanolia ja 15% bensaa. Tuo toimii "normaalissa" autossa jotenkin jos polttoaineletkut kestää sen. Eli kaikki ei kestä, en tarkkaan tiedä onko kyse aromaattisuuden kestoista vai mistä, mutta kannattaa selvittää. Vaikutuksena tuolla saadaan fiksulla moottorinohjauksella varustetusta autosta enempi voimaa, mutta kulutuksessa hävitään. Etu tulee siitä, että tuo kestää puristusta huomattavasti paremmin (oktaaniluku) jolloin nakutustunnistimilla varustetuissa autoissa voidaan nakutusrajaa siirtää ja siten hyötysuhdetta parantaa. Oikeastaan etu on pääasiassa turboautoilla. Etanolin energiasisältö on bensaa huonompi, joten tuota joudutaan annostelemaan enempi jolloin kulutus nousee. Eli ladaan riittänee polttoainelinjojen tarkastus, isommat suuttimet ja sytkän säätö, etuja et saa kyllä mitään, suuremman kulutuksen kylläkin. Puristuksia jotain 15, ruisku ja kone muutenkin pelkästään alkoholimoottoriksi, niin alkaa saada hyötyä polttoaineesta. Niin ja käyttövoimavero pitää Suomessa maksaa.

Esimerkiksi 9-5 bio power aero saab tuottaa E85:lla 30 hv enempi, mutta kuluttaa myös noin 3,5 l sataselle enempi. Tosin silti sille väitetään 143 g/km pienempi hiilidioksidipäästö E85:lla. Kai jotenkin laskennallinen tulos joka ottaa huomioon muutakin kuin vain auton päästön.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin