Sivu 1/31
1500 Combi DeLuxe case closed
Lähetetty: 2.5.2004 19:53
Kirjoittaja Jusu

Rojektitopiksi.
--------------------------------------
Huomioikaa päivämäärät.

Uusimmat ja viimeiset oireet loppupäässä.
--------------------------------------
Tulin perjantaina vaihtaneeksi Ladaani 1,7 moottorin varustettuna kaasuttimella ja virranjakajalla. Lauantaiaamuna laitoin paikoilleen vielä pakoputken, syylärin ja konepellin. Sitten koeajolle!
Moottori hörähti käyntiin ladamaisella varmuudella heti kun sain kipinän houkuteltua tulpille asti. Tyhjäkäynti oli virheetön, koska säädin nokkaketjun ja venttiilit perjantaina. Kaasutin köhi sen mitä ennenkin.
Koeajolle lähtiessäni kiinnitin kuitenkin huomiota outoon ääneen yläkierroksilla. Moottorista kuuluu kiihdytettäessä kummallinen rahina. Lisäksi havaitsin öljynpaineen paljon heikommaksi kuin 1200:ssa. Kaupan päälle moottorin lämmettyä öljynpainevalo syttyi tyhjäkäynnillä. 1200:ssa öljynpaine oli satasta ajettaessa (n. 4000rpm) vähän alle 4 kp/cm3 Ladan oman mittarin mukaan. 1700:ssa vastaava paine oli alle 2 kp/cm3 samalla mittarilla ja mittarin anturilla. Öljy on kyllä aikamoista kuraa ja kaiken lisäksi sitä on liikaa. Öljypohjassakin on pieniä lonttoja, mutta ei juuri imusiivilän kohdalla.
Kaasuttimena minulla on 1500:sen kaasutin, sama romu, joka oli jo 1200:sessa. Kaasuttimessa on mekaaninen kakkoskurkun avaus ilman alipainekelloa. 1200:seen kaasari oli hieman liian iso, 1700:seen se on liian pieni. 5000 kierroksen jälkeen loppuu soppa ja moottori alkaa nykiä. 130 lujempaa sillä ei pääse. Aikaisemmin vaivannut tyhjäkäyntiruuvin aukipyöriminen muuttui päinvastaiseksi. Moottori imee ruuvin kiinni ja tyhjäkäynti loppuu kokonaan.
Tuo rallatus kyllä arveluttaa. Kuulostaa aivan laakerivialta.

Kun moottori oli yksipisteruiskuineen kiinni 2104:ssa, siinä ei ollut mitään sivuääniä, paitsi venttiilien nakutus. Öljynpainevalokaan ei koskaan edes vilkkunut, saati palanut jatkuvasti. Kummasti moottori muuttuu kun sen laittaa toiseen autoon...
Lähetetty: 2.5.2004 20:07
Kirjoittaja Turbiini
Ettei se vain nakuta, syttyämyöhäisemmälle 1700 ei kestä samalla pensalla yhtäpaljoa ennakkoa kuin vanhemmat koska se on korkeampi puristeinen.
Laakerit silti kannattaa vaihtaa ne kun ei paljoa maksa ja hommakin on kohtuu helppo.
niinno...
Lähetetty: 4.5.2004 17:19
Kirjoittaja Jusu
Ei se varmaan laakeriääni ole, kun tulee tarkemmin kuunneltuna yläkerrasta päin. Sitä paitsi se on paremminkin pärinä kuin rahina. Nakutusta saattaisi olla. Ennakko on säädetty lähinnä näppituntumalla. Alipainesäädinhän sen kierroksilla säätää, joten pitäisiköhän letku nypätä irti?
Olen käyttänyt Ladassa aina ysikasia kun se tuntuu sillä toimivan paremmin. Voivatko tulpat muuten olla eriarvoiset kuin kaasaripelissä normaalisti? Jos ne on kuumemmat?
Tuo öljypohja täytyy kyllä rassata irti ja oikaista. Öljypumpun siiviläkin voisi olla hyvä joskus puhdistaa. Tiedä minkälaista paskaa sinne on kaadettu kun ed. omistajan autonpito on lievästi sanottuna hieman kyseenalaista. Voihan ne laakeritkin samalla tarkistaa vaikka ottamalla yhden laakeripukin irti ja katsomalla onko se palanut.
Mikähän kaasari AI:n Ladassa on? Itse ajattelin jotain Weberiä vai voisiko Daaziin laittaa tai poruuttaa isompia suuttimia? Se perkeleen säätöruuvi täytyy kyllä purkata vaikka sikamassalla kun se töksähtää sammuksiin aina ajon jälkeen.
hmm
Lähetetty: 4.5.2004 20:49
Kirjoittaja Lada-Jussi
alkuperäisessä 1700 kaasutin koneessa käytetään isommilla suuttimilla varustettua Solex mallista kaasutinta 21073-1107010 ja virranjakajana on kärjetön 3810.3706 joka eroaa tavallisesta takavetoisen kaasuttimesta erillaisten alipaine- ja keskipakosäätimen toimintakäyrien osalta.
tulppien kärkiväli 0,7-0,8 mm
sytytysennakko 3-5 astetta
AI:lla tosin taisi olla kiinni vain tavallinen Ozon malllinen 2107-1107010 kaasutin ja kärjellinen jakaja 1500/1600 koneesta. Toimii niilläkin.
jepujee
Lähetetty: 5.5.2004 20:22
Kirjoittaja Jusu
2107-1107010 taitaa minunkin kaasarini olla, ainakin säätöruuvien perusteella se on Ozon. -20-versio juuri sen takia koska siinä ei ole saasteealennusjärjestelmää. Ihmettelin kyllä kuinka kakkoskurkku voi tuossa olla mekaaninen koska eikös se Ozoneissa ole yleensä alipainetoiminen?

Saattaapi olla jonkun jälkeenpäin roplaama.
Jakaja on tavallinen kärjellinen, ennakosta ei tietoakaan, mutta käynnistyy hyvin ja vetää mainiosti ennen kuin alkaa köhiä. Tuo köhiminen saattaakin johtua juuri siitä että alipainesäädin vetää liian rajusti ennakkoa kierroksilla. Pärinä tulee kuvioihin jossain kolmen-neljän tuhannen hujakoilla. Täytyy koettaa ilman alipainesäätimen letkua jahka ehtii muilta kiirehiltä ja saa sen öljynpaineen kuntoon. Tulpatkin täytyy tarkistaa ja ostaa varmaan uudet, tiedä milloin niitäkään on vaihdettu.
Tuo 21073-1107010 voisi olla kiva kapine jos sellaisen vain jostain saisi. Samaten se jakaja. Alkuperäisillä osilla auto kuin auto kulkee paremmin.
Lähetetty: 5.5.2004 22:27
Kirjoittaja Turbiini
En usko että se johtuu alipaine säätimestä, sehän ei toimi kuin kaasua vähän painettaessa eli kaasupohjassa se ei lisää ennakkoa ollenkaan. Keskipakosäädin kyllä saattaa lisätä ennakkoa liikaa, ladan keskipako säätimen jouset on aika löysät joten täydet ennakot tulee aikapienillä kierroksilla eli juurikin tuossa 3krpm-4krpm välillä joka on liian aikaisin korkeapuristeiselle koneelle, tätä voi korjata vaihtamalla jäykemmät jouset tai kääntämällä perus ennakkoa myöhäisemmälle jolloin tosin alavääntö hieman kärsii.
Lähetetty: 6.5.2004 22:29
Kirjoittaja AI
1700-koneessa alunperin ruiskun kanssa tulppien kärkiväli on 1-1,2 mm, siitä voisi löytyä syy käyntihäiriöön, kärjellisellä sytytyksellä kun sen pitää olla vain 0,6 mm! Ja kaasuttimena mulla on todellakin 1600:sen ozon, oikeanlainen on kaapissa odottamassa vaihtoa.
Lähetetty: 9.5.2004 20:05
Kirjoittaja Jusu
Mistä sait kaasarin? Sellainen olisi kiva saada. Tunnen vain yhden tyypin joka vierailee Venäjällä ja sekin on sellainen kelmi...
Rassasin perjantaina öljypohjan pois ja tarkastin öljypumpun. Välykset olivat hyvät, eivät vielä lähelläkään vaihtorajaa. Paukutin öljypohjankin suoraksi ja pesin sen bensalla. Siellä oli taas perinteisesti ketjun laahaimen osat tuhannen silppuna. Laitoin pumpun takaisin ja ruuvasin öljypohjan kiinni. Öljyt ja suodattimen vaihdoin myös. Öljyä moottorissa oli yli neljä litraa ja suodatin oli irtiruuvattaessa tyhjä!
Koeajolla havaitsin ettei mitään muutosta öljynpaineissa ollut tapahtunut. Moottorin lämmettyä tyhjäkäynnillä loimotti öljynpainevalo. Kierroksilla öljy tuntui kertävän entisen laiskasti.
Sytkää säädin myöhemmälle ja alipaineletkuun tälläsin tulpan. Nyt kone ottaa 5500 kierrosta aika nätisti.
Se perkeleen tyhjäkäyntiruuvi imeytyi täysin kiinni yhden täyskiihdytyksen aikana.
Nuo öljynpaineet on kyllä syytä saada asialliselle tasolle. Täytyy roplata moottori kokonaan irti ja tehdä perusteellinen tutkinta laakereille ja voitelujärjestelmään. Täytyy laittaa tuo 1200 takaisin ja katsastaa kosla niin pääsee köröttelemään. hitsit tuo Mazdanpaskalla körötys kun sillä ei pääse ohi edes alamäessä.
Lähetetty: 11.5.2004 21:26
Kirjoittaja Jusu
Ladaani lennättää taas 1200-kuutioinen vauhtilaite. Täytyy syventyä tuon 1,7:n sielunelämään tarkemmin jahka kesäloma alkaa.
Tein uuden henkilökohtaisen moottorinirrotusennätykseni. Moottori oli irti noin 1h 15min kuluttua siitä kun sammutin sen. Korjausopuksen mukaan sen pitäisi onnistua muistaakseni kolmessa ja puolessa tunnissa...
Lähetetty: 12.5.2004 8:47
Kirjoittaja AI
Kaasuttimen sain kaverilta joka toi sen Viipurista, maksoi 55 euroa. Alkukesästä asentelen sen paikoilleen, ozon toimii liian hyvin että jaksaisi kiirettä pitää...
Lähetetty: 12.5.2004 20:29
Kirjoittaja Jusu
Jöh... Mihinkähän hintaan sieltä irtoaisi virranjakaja?
Tänään pesin Ladani. Viime juhannuksesta asti pesemätön paska oli pinttynyt tosi kovaan. Varsinkin katon leveissä urissa oleva sonta oli lujassa. Vaikka eihän mäntysuovalla auto puhtaaksi lähdekään. Koko souvissa meni noin kolme tuntia, lähes litra mäntysuopaa ja hermot. Lisäksi puutarhaletkusta lähti pistooli kolmesti kävelemään ja takaluukun tiiviste vuoti rutkasti vettä sisälle...
Lopputulos ei ole mitenkään kehuttava. Täytyy ostaa jotain parempaa pesuainetta tai vaikka tinneriä...
Lähetetty: 14.5.2004 21:43
Kirjoittaja Jusu
Mulkkasin tuon otsikon sopivammaksi, kun 1700 ei ole toistaiseksi kiinni autossa.
Tänään Ladani sai Formulingin ralliratin, kun polvi tuppasi jäämään pahasti ruorin ja vaihdekepin väliin kakkoselle vaihdettaessa. Lisäksi alla on nykyään 175/70 R14 renkaat Croman peltivanteilla. Levitystä piti harjoittaa tyyliin kiekko per napa, nottei raideväli pääse kapenemaan. Nyt ajettavuus on enemmän kuin kohdallaan. Lada tuntuu kääntyvänkin jyrkempään kuin ennen?!
Pääasia että pääsin niistä Silestoneista. Kumma kyllä yhdelläkään rengasliikkeellä Jämsässä ei ollut myydä käytettyä rengasta Ladaan. Ihmiset ajaa nykyään renkaansa loppuun. Ja jos joltain jotain jää, ne menee alta aikayksikön. Uusia olisi ollut mutta minä sanoin Vianorin äijälle, että en periaatteestakaan maksa kahtasataa/kierto renkaista satasen autoon. Äijä olisi halunnut ostaa Ladani.
Ajoaika päättyy kahden viikoa kuluttua, joten täytyy vaihtaa kardaani ja takaiskarit ja paikkoa pakoputki ja hakea Soikkelilta leima otteeseen.
Lähetetty: 15.5.2004 2:35
Kirjoittaja arpati
Mulle tuli farkkuun 14" apilat ja Ässä Pilot 175 65 14 renkaat ja maksoi 160 eukkaa sarja asennettuna ja oli myös halvin vaihtoehto paikallisessa vaikka niitä suunnittellinkin ihan muusta syystä

(soraa ja silleen

)
Pesuaineeksi Wurthin Pineline tehopesua veteen sekoittaa kohteeseen sopivan seoksen ja pintymät raakalla.... kandee si vahata tai kaikki paska on kohta entistä paremmin kiinni...... Nii oon määki joskus autoja pessyt vaikkei omaa viittikään

Maalata se tarttis ensin

Lähetetty: 15.5.2004 21:38
Kirjoittaja Jusu
Eikös apiloissa ole osa vanteen keskiöstä samassa tasossa kuin kiinnityspinta? Kaverilla oli Ladassa hetken aikaa apilat ja toisella puolella edessä oli kaksi paksua levikepalaa ja toisella puolella kolme kun muuten kolisi jarrusatulan sylinteriin.
Lähetetty: 15.5.2004 21:59
Kirjoittaja jta
Tuosta pesusta että nuo monet liuotin pesuaineet on aika huonoja... Mäkään saanu lähteen kolme vuotta seisoneesta autosta sitä likaa irti niillä.. Vimiä (vai mitä ciffiä se nykysin on) niin sillä lähti ilman isompia hankauksiakaan...