Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Yksi auto on yksi auto, kaksi autoa on jono. Nopeusrajoitus on rajoitus, ei määräys. Jos haluat ajaa 80km/h alueella 60km/h, niin se on sallitua. Se on vähän sama kuin axteckin kanssa, että 99% paskaa hitaasti ajavaa kuskia pilaa sen 1% hyvin ajavien maineen.

mutta jos ajat hiljempaa, katsot sitten myös peiliin, eikös joo. Itse ajelen usein hiljempaa, kuin muu liikenne, mutta katson peiliin ja päästän autoja ohi sopivissa paikoissa vilkulla vinkaten.

Suurin osa autoilijoista vain ei tajua mennä ohi. Vilkkumerkkejä ei tajuta ym. Ajetaan mielummin 15 auton letkassa 5 metrin väleillä. Helppo on semmoisessa letkasta mennä väliin, kun kahden auton väliin ajaminen tulkitaan myös poliisin toimesta rikosnimikkeeksi nimeltä kiilaaminen. Lada 1500S on 70-luvulla tehokas auto, nyt se ei riitä mihinkään. Silti silläkin saa ylinopeussakon millä tahansa suomen tiellä.

Ohittamisen jalo taito on kadonnut. Monella ei muna riitä siihen, että jonossa ajettaessa jätetään väliä edellä ajavaan ja samalla otetaan vastaan perässä tulevan valojen vilkutukset + keskarit. Sitten kun näyttää että tulee paikka ohittaa niin aletaan kerätä vauhtia ja mennään ohi jos tilanne sen sallii...

Nythän on kuitenkin niin, että joku uusrikas on jo sinun rinnalla jollain 170hv+ autolla kun keräät vauhtia siihen sun ohitukseen ja et pääsekään ohi, joten se siitä sitten.

Mitenkähän muuttuisi autoteollisuus, jos Saksan vapaan nopeuden pätkät poistuisi?

Nimim. Kolmostiellä (Helsingby-Ruto) 1200L vakiolla yhdellä iskulla kolmen yhdistelmärekan ohi. Ohitus kesti 3km. Vauhtia palatessa omalle kaistalle 117.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kuka tässä nyt on se ääliö joka ei osaa? Ne hitaat vai ne nopeat vai ne kaikki muut? :?:
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Jusu kirjoitti:Kuka tässä nyt on se ääliö joka ei osaa? Ne hitaat vai ne nopeat vai ne kaikki muut? :?:
Jusu keksi tästä sen oleellisen pointin - Minä, minä, minä asenteen. Jokainen syyttää yleensä aina jotain muuta, kuin itseään.

Se joka ajaa hiljaa ajettelee, että MINÄ saan ajaa hiljaa (miten sattuu). Se joka toisen perässä liian lähellä ajettelee, että MINÄ olen perillä aikaisemmin kun tässä ihan perässä roikun jne.

Tästä asenteesta pitäisi päästä eroon. Jokaisella joka autossa istuu on matka lähtöpisteestä A määränpäähän B. Jos päästäisiin jouhevasti ja iloisesti perille, niin kaikilla varmaan olisi mukaa. Mutta kun se minä, minä istuu siellä ratin takana niin ainakin jälkimmäinen tavoite jää usein saavuttamatta.

EDIT: Ja myös itse sorrun usein tähän minä, minä ajetteluun.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja samarai »

THI-900 kirjoitti: Mitenkähän muuttuisi autoteollisuus, jos Saksan vapaan nopeuden pätkät poistuisi?
Omasta mielestä ei paljoakaan. Eikä niitä vapaita pätkiä mielestäni siellä edes paljon ole, mitä nyt siellä olen itse reissanut. Kesällä tehdään paljon vielä tieremonttia niin rajoituksia on vielä monessa paikassa lisää. Kyllähän niitä tehoja myös juuri ohituksissa on hyvä olla olemassa.

Moottoritiellä on kyllä vaarallista körötellä hissukseen. Tuossa Lahden moottoritiellä jossain Orimattilan kohdilla tuli viime viikolla pimeällä henkilöauto yhtäkkiä "perä edellä vastaan". Jouduin Transitilla tekemään n. 110 vauhdista aikamoisen paniikkijarrutuksen, koska rinnalla oli juuri ohittajia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

THI-900 kirjoitti:Ja myös itse sorrun usein tähän minä, minä ajetteluun.
Tuo tulikin aika pian mieleen kun tuota vuodatusta tavasin ja mietin että mistähän tässä nyt oikein vollotetaan. Koetinkin tuossa edellä varovasti tiedustella että luuletkos olevasi itse jotenkin muita parempi? :roll: Hyvä kun tunnustit itse. :wink:

Vaan kukapas tässä sitten täydellinen olisi? Enpä minäkään vaikka itselläni on autonkuljettajan omituisuudessa näkökulma aivan varmasti jotenkin erilainen verrattuna pelkästään henkilöautoilla yksityisautoilua harjoittavaan kansanosaan.
Ammattitutkintokin on suoritettuna, joten kaikenlaista oppia on pölökkypäähän Kuva siitä mitä kaikkea liikenteessä pitäisi ottaa huomioon.
Siinäkin tahtoo vain olla se pienimuotoinen lieveilmiö, että tulee ehkä turhankin helposti kiinnitettyä huomiota kaikenlaisiin virheisiin joita toiset eivät välttämättä itse edes tajua tekevänsä... :roll: Jossain vaiheessa alkaa varmasti vítuttaa ja vaikka siinä kuinka yrittäisikin joku teiden ritari olla, niin ei sitäkään tahdo kaiken aikaa millään jaksaa, kun meno on kuin markkinoilla. :evil:
Täytyy sitten yrittää vain olla mahdollisimman vähän haitaksi, sillä mentävä olisi vaikka joku näkisikin punaista. Koiran virka koko kuskin homma. :arrow: Kuinka monessa muussa ammatissa täytyykään omalla työpaikalla ottaa huomioon sellaisia määriä sivullisia, jotka eivät kuitenkaan huomioi sinua oikein millään tavoin? :?
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Minä itse asenne on paha tuolla tien päällä, olkoon keli mikä hyvänsä. Joskus harmittaa kun alle nopusrajoitusta ajavan ohittaa. Viimestään sillon ohitettu herää kun palaan siihen samalle kaistalle, posotetaan sitten kilometri takapuskurissa kiinni, näytetään että tehoja on minunkin kärryssä.Minusta jos joku menee ohi niin annan sen mennä, mielellään hiukan hidastan että ohittaja saa rauhassa mennä.
Jämsään kun tästä ajelen, niin kun ajan hiukan ylinopeutta, ohittelenkin, niin Patalahessa saatan olla jopa minuuttia ennen kun rauhallisesti ajellen olisin. Matkassa menee jotakin vajaa puoli tuntia aikaa, se on paljon jos minuutinkin säästäää 8)
warre 353w sedan,
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2701
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Eniten minua hatuttaa ne, jotka ei vilkuile peileihin kun lähtee ohittamaan vaan tungetaan eteen. Kiva sitten löydä jarrua kun on sillä 1200:lla saanut kelattua ohitusnopeutta valmiiksi. Yleensä tällöin Ladan keula on jo ohitettavan perän kohdalla ja minä olen jo vastaantulijoiden kaistalla. Yleensä tulee tällöin hieman muistutettua kanssa autoilijaa ääni- tai valomerkillä.

Tosin on tätä huomattu Vollella liikuttaessa eli ei aina liity autoon.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja BME316 »

Itse myös eräänä päivänä liityin Nissanilla Sutelan rampista 7 tielle, tie oli sula ja sää selkeä. Eräät autot köröttlivät 80km/h 100 alueella. Kun tie muuttui 2-kaistaiseksi niin laitoin vinkkarin päälle ja lämän tiskiin 3 vaihteella. Sitten siinä edellä ajava farmarivolvo päättää kiilata vinkkari päällä eteen kun ei katsonut peiliin että joskos joku hätäinen menisi ennen sitä ohi. Siinä sitten piti jarrutella kunnolla ja etujarrut tietysti meni lukkoon kun ei tossa mitään abseja ole. Okei, vauhtiakin kerkesin kerätä jo lähes 140km/h kun pistää ketuttamaan tommoset. Kiva liittyä tielle 100 vauhdilla kun siellä muut köröttelee 80km/h mitättömillä turvaväleillä.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

helpompi motarille on liittyä jos siellä ajetaan hiljempaa, kun taas että siellä ajettaisiin ylinopeudella, toisaalta jos törkeetä ylinopeutta ajaa moottoritielle, niin ei ihme jos siinä joutuu vähän jarruttelemaan, kun yrittää sopeutua normaaliin ajonopeuteen. itse harrastan risteysajossa yleensä ripeyttä, mutta en kuitenkaan ylinopeutta, tosin volvolla ripeys näkyy kulutuksessa niin paljon, että sillä tulee hyssyteltyä enemmän.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja jta »

BME316 kirjoitti:Itse myös eräänä päivänä liityin Nissanilla Sutelan rampista 7 tielle, tie oli sula ja sää selkeä. Eräät autot köröttlivät 80km/h 100 alueella. Kun tie muuttui 2-kaistaiseksi niin laitoin vinkkarin päälle ja lämän tiskiin 3 vaihteella. Sitten siinä edellä ajava farmarivolvo päättää kiilata vinkkari päällä eteen kun ei katsonut peiliin että joskos joku hätäinen menisi ennen sitä ohi. Siinä sitten piti jarrutella kunnolla ja etujarrut tietysti meni lukkoon kun ei tossa mitään abseja ole. Okei, vauhtiakin kerkesin kerätä jo lähes 140km/h kun pistää ketuttamaan tommoset. Kiva liittyä tielle 100 vauhdilla kun siellä muut köröttelee 80km/h mitättömillä turvaväleillä.
Tuolla ylinopeudellahan ei varmasti sitten ollut osuutta siihen asiaan että joutuu älyttömiä lukkojarrutuksia tekeen vaan syy löytyy sieltä volvon ratista... :roll: Vaikka kattoo peiliin ja vilkasee vielä sivullekkin ja joku tulee tuolla vauhdilla takaa niin on aika nopeesti kohdalla jos itellä on vielä se 80 vauhtia kun on ohitukseen lähdössä. Itellä ollu muutaman kerran lähellä etten oo kiilannu eteen moottoritiellä just tuon takia kun tullaankin reilua ylinopeutta takaa. Että kannattaa hieman itekkin kattoa peiliin tuossa tilanteessa.

Ja mihin ihmisillä oikein on noin kiire yleensäkkin että pitää ajaa 100 rajoituksella sitä vähintään 120km/h. Tuolla ei ajallisesti oo mitään merkitystä kun puhutaan näistä normaali työmatkoista eli siinä 10-60km vliin. Polttoainetta vaan palaa turhan takia enemmän ja säästi sen ehkä puolen minuuttia matkassa. Joka monesti sitten menetetäänkin siinä vaiheessa kun tod. näk. joutuu pysähteleen liikennevaloihin. Hyvä esimerkki tapaus itellä kun tuttu ohitti mut moottoritiellä kun ajelen sitä 90km/h ja tämä tuttu ajeli sellaista 110-120km/h. Matkaa määränpäähän oli vielä sellaiset 15km. Moottoritiellä saavutettua etua siitä ei ollu vaikka moottorien menikin nopeammin kun valot hidasti tutun matkaa silleen että peräkkäin käännyttiin samasta portista sisään.
Avatar
BME316
Viestit: 263
Liittynyt: 21.1.2008 23:01
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja BME316 »

jta kirjoitti:
BME316 kirjoitti:Itse myös eräänä päivänä liityin Nissanilla Sutelan rampista 7 tielle, tie oli sula ja sää selkeä. Eräät autot köröttlivät 80km/h 100 alueella. Kun tie muuttui 2-kaistaiseksi niin laitoin vinkkarin päälle ja lämän tiskiin 3 vaihteella. Sitten siinä edellä ajava farmarivolvo päättää kiilata vinkkari päällä eteen kun ei katsonut peiliin että joskos joku hätäinen menisi ennen sitä ohi. Siinä sitten piti jarrutella kunnolla ja etujarrut tietysti meni lukkoon kun ei tossa mitään abseja ole. Okei, vauhtiakin kerkesin kerätä jo lähes 140km/h kun pistää ketuttamaan tommoset. Kiva liittyä tielle 100 vauhdilla kun siellä muut köröttelee 80km/h mitättömillä turvaväleillä.
Tuolla ylinopeudellahan ei varmasti sitten ollut osuutta siihen asiaan että joutuu älyttömiä lukkojarrutuksia tekeen vaan syy löytyy sieltä volvon ratista... :roll: Vaikka kattoo peiliin ja vilkasee vielä sivullekkin ja joku tulee tuolla vauhdilla takaa niin on aika nopeesti kohdalla jos itellä on vielä se 80 vauhtia kun on ohitukseen lähdössä. Itellä ollu muutaman kerran lähellä etten oo kiilannu eteen moottoritiellä just tuon takia kun tullaankin reilua ylinopeutta takaa. Että kannattaa hieman itekkin kattoa peiliin tuossa tilanteessa.

Ja mihin ihmisillä oikein on noin kiire yleensäkkin että pitää ajaa 100 rajoituksella sitä vähintään 120km/h. Tuolla ei ajallisesti oo mitään merkitystä kun puhutaan näistä normaali työmatkoista eli siinä 10-60km vliin. Polttoainetta vaan palaa turhan takia enemmän ja säästi sen ehkä puolen minuuttia matkassa. Joka monesti sitten menetetäänkin siinä vaiheessa kun tod. näk. joutuu pysähteleen liikennevaloihin. Hyvä esimerkki tapaus itellä kun tuttu ohitti mut moottoritiellä kun ajelen sitä 90km/h ja tämä tuttu ajeli sellaista 110-120km/h. Matkaa määränpäähän oli vielä sellaiset 15km. Moottoritiellä saavutettua etua siitä ei ollu vaikka moottorien menikin nopeammin kun valot hidasti tutun matkaa silleen että peräkkäin käännyttiin samasta portista sisään.
Ite ajelen joka arkipäivä työmatkaa 140km, 80km/h tässä tiellä on talvisin. En mene ohi jos edellä ajava ajelee sitä 80km/h. Jos se ajaa 70km/h niin menen ohi, tekee mieli ajaa omaa vauhtia vaikkei sitten pääsisikään yhtään sen nopeammin perille. Hiacessakin on mittarivirhettä 9-10km/h 100 vauhdissa, gps:llä mitattuna joten voin ajella huoletta 90km/h 80 alueella.

Lada-Jussille: Jos haluaa liittyä sillä mossella 60km/h vauhdilla moottoritielle jossa on 100km/h rajotus niin siitä vaan.. Helppoa se ei tosin ole. Välillä kun jotain koirankoppeja jää kiihdytyskaistalle tukkeeksi kun eivät uskalla kelata nopeutta tarpeeksi että olisi helpompi liittyä moottoritielle autovirran sekaan. On myös paljon autoilijoita jotka eivät anna tilaa jos joku yrittää liittyä pienemmällä nopeudella motarille. En tosin itsekään rupea hidastelemaan jonkun 60km/h ajavan papparaisen takia. Ei ainakaan vielä ole tullut kiihdytyskaistojen kohdalle 60km/h rajoitusta.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

On taas paljon autoilijoita, jotka eivät tiedä mitä kärkikolmio liikennemerkki tarkoittaa.
Nykyään hyvin yleinen tapa, että päätiellä oleva autoilija väistää vasemmalle kaistalle, kun kolmion takaa tuleva autoilija alkaa siirtymään kiihdytyskaistalta päätielle.
Liikennesääntö sanoo, että kolmion takaa tuleva väistää päätiellä liikkuvia ja eivät saa aiheuttaa mitenkään häiriöta päätiellä ajaville ajoneuvoille.
Kohta tilanne voi edetä siten, että Stop merkin takaa tullaan ja toiset väistää.
Joen musikka
Viestit: 2031
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Meikäläisen maantieajot tuppaa olemaan kutostietä Joensuusta Onkamoon (40 km?)ja sitten Niiralan raja-asemalle.(35 km?)
Nopeusmittarin voi tarkistaa venäläisrekisterissä olevista autoista merkistä riippumatta.NE ei aja ylinopeutta.
Raskasta liikennettä ei tarvitse ohittaa jos noudattaa rajoituksia.
Traktoriliikenne aiheuttaa kevät- ja syyssesonkeina vain hiukan ongelmia.
Ladalla ohittaminen ei aiheuta juurikaan mielenosoituksia.
Reippaasti etenevä Lada on harvoin haaste äveriäämmille autoilijoille.
Ohituskaistatkin saavat 8- ,kaistan käyttäjät 7 -arvosanan.
Ollaanko täälläpäin omituisia?
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

BME316 kirjoitti:Lada-Jussille: Jos haluaa liittyä sillä mossella 60km/h vauhdilla moottoritielle jossa on 100km/h rajotus niin siitä vaan.. Helppoa se ei tosin ole. Välillä kun jotain koirankoppeja jää kiihdytyskaistalle tukkeeksi kun eivät uskalla kelata nopeutta tarpeeksi että olisi helpompi liittyä moottoritielle autovirran sekaan. On myös paljon autoilijoita jotka eivät anna tilaa jos joku yrittää liittyä pienemmällä nopeudella motarille. En tosin itsekään rupea hidastelemaan jonkun 60km/h ajavan papparaisen takia. Ei ainakaan vielä ole tullut kiihdytyskaistojen kohdalle 60km/h rajoitusta.
jos ajaisin mossella tulisin moottoritielle samalla rajoituksen mukaisella nopeudella (mikäli kyseessä ei ole joku piikkinokkamosse jolla ei niin lujaa pääse). en väittänyt että moottoritielle pitäisi liittyä liian hitaalla vauhdilla, vaan liikenne virran mukaan. Kun siellä moottoritiellä sitten menee niitä bemari kuskeja 140 km/h niin täytyy ajaa ylinopeutta, että voi turvallisesti liittyä liikennevirtaan. Mutta bemarikuskeille ei mahda mitään, heidän on aina pakko näyttää että pelit kulkee.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta

Viesti Kirjoittaja START »

se 140km/h on juuri sopivan turvallinen ohitus vauhti. kerkiää ohi varmasti. paljon vaarallisempaa on ajaa ohi 110km/h vaudilla satasen alueella, tulee meinaan kiire. tietenkin vauhtia hieman lasketaan ohituksen jälkeen...
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin