Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta
Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta
Yksi auto on yksi auto, kaksi autoa on jono. Nopeusrajoitus on rajoitus, ei määräys. Jos haluat ajaa 80km/h alueella 60km/h, niin se on sallitua. Se on vähän sama kuin axteckin kanssa, että 99% paskaa hitaasti ajavaa kuskia pilaa sen 1% hyvin ajavien maineen.
mutta jos ajat hiljempaa, katsot sitten myös peiliin, eikös joo. Itse ajelen usein hiljempaa, kuin muu liikenne, mutta katson peiliin ja päästän autoja ohi sopivissa paikoissa vilkulla vinkaten.
Suurin osa autoilijoista vain ei tajua mennä ohi. Vilkkumerkkejä ei tajuta ym. Ajetaan mielummin 15 auton letkassa 5 metrin väleillä. Helppo on semmoisessa letkasta mennä väliin, kun kahden auton väliin ajaminen tulkitaan myös poliisin toimesta rikosnimikkeeksi nimeltä kiilaaminen. Lada 1500S on 70-luvulla tehokas auto, nyt se ei riitä mihinkään. Silti silläkin saa ylinopeussakon millä tahansa suomen tiellä.
Ohittamisen jalo taito on kadonnut. Monella ei muna riitä siihen, että jonossa ajettaessa jätetään väliä edellä ajavaan ja samalla otetaan vastaan perässä tulevan valojen vilkutukset + keskarit. Sitten kun näyttää että tulee paikka ohittaa niin aletaan kerätä vauhtia ja mennään ohi jos tilanne sen sallii...
Nythän on kuitenkin niin, että joku uusrikas on jo sinun rinnalla jollain 170hv+ autolla kun keräät vauhtia siihen sun ohitukseen ja et pääsekään ohi, joten se siitä sitten.
Mitenkähän muuttuisi autoteollisuus, jos Saksan vapaan nopeuden pätkät poistuisi?
Nimim. Kolmostiellä (Helsingby-Ruto) 1200L vakiolla yhdellä iskulla kolmen yhdistelmärekan ohi. Ohitus kesti 3km. Vauhtia palatessa omalle kaistalle 117.
mutta jos ajat hiljempaa, katsot sitten myös peiliin, eikös joo. Itse ajelen usein hiljempaa, kuin muu liikenne, mutta katson peiliin ja päästän autoja ohi sopivissa paikoissa vilkulla vinkaten.
Suurin osa autoilijoista vain ei tajua mennä ohi. Vilkkumerkkejä ei tajuta ym. Ajetaan mielummin 15 auton letkassa 5 metrin väleillä. Helppo on semmoisessa letkasta mennä väliin, kun kahden auton väliin ajaminen tulkitaan myös poliisin toimesta rikosnimikkeeksi nimeltä kiilaaminen. Lada 1500S on 70-luvulla tehokas auto, nyt se ei riitä mihinkään. Silti silläkin saa ylinopeussakon millä tahansa suomen tiellä.
Ohittamisen jalo taito on kadonnut. Monella ei muna riitä siihen, että jonossa ajettaessa jätetään väliä edellä ajavaan ja samalla otetaan vastaan perässä tulevan valojen vilkutukset + keskarit. Sitten kun näyttää että tulee paikka ohittaa niin aletaan kerätä vauhtia ja mennään ohi jos tilanne sen sallii...
Nythän on kuitenkin niin, että joku uusrikas on jo sinun rinnalla jollain 170hv+ autolla kun keräät vauhtia siihen sun ohitukseen ja et pääsekään ohi, joten se siitä sitten.
Mitenkähän muuttuisi autoteollisuus, jos Saksan vapaan nopeuden pätkät poistuisi?
Nimim. Kolmostiellä (Helsingby-Ruto) 1200L vakiolla yhdellä iskulla kolmen yhdistelmärekan ohi. Ohitus kesti 3km. Vauhtia palatessa omalle kaistalle 117.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Re: Siitä ohittamisesta ja sen vaikeudesta
Jusu keksi tästä sen oleellisen pointin - Minä, minä, minä asenteen. Jokainen syyttää yleensä aina jotain muuta, kuin itseään.Jusu kirjoitti:Kuka tässä nyt on se ääliö joka ei osaa? Ne hitaat vai ne nopeat vai ne kaikki muut?
Se joka ajaa hiljaa ajettelee, että MINÄ saan ajaa hiljaa (miten sattuu). Se joka toisen perässä liian lähellä ajettelee, että MINÄ olen perillä aikaisemmin kun tässä ihan perässä roikun jne.
Tästä asenteesta pitäisi päästä eroon. Jokaisella joka autossa istuu on matka lähtöpisteestä A määränpäähän B. Jos päästäisiin jouhevasti ja iloisesti perille, niin kaikilla varmaan olisi mukaa. Mutta kun se minä, minä istuu siellä ratin takana niin ainakin jälkimmäinen tavoite jää usein saavuttamatta.
EDIT: Ja myös itse sorrun usein tähän minä, minä ajetteluun.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
Omasta mielestä ei paljoakaan. Eikä niitä vapaita pätkiä mielestäni siellä edes paljon ole, mitä nyt siellä olen itse reissanut. Kesällä tehdään paljon vielä tieremonttia niin rajoituksia on vielä monessa paikassa lisää. Kyllähän niitä tehoja myös juuri ohituksissa on hyvä olla olemassa.THI-900 kirjoitti: Mitenkähän muuttuisi autoteollisuus, jos Saksan vapaan nopeuden pätkät poistuisi?
Moottoritiellä on kyllä vaarallista körötellä hissukseen. Tuossa Lahden moottoritiellä jossain Orimattilan kohdilla tuli viime viikolla pimeällä henkilöauto yhtäkkiä "perä edellä vastaan". Jouduin Transitilla tekemään n. 110 vauhdista aikamoisen paniikkijarrutuksen, koska rinnalla oli juuri ohittajia.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Tuo tulikin aika pian mieleen kun tuota vuodatusta tavasin ja mietin että mistähän tässä nyt oikein vollotetaan. Koetinkin tuossa edellä varovasti tiedustella että luuletkos olevasi itse jotenkin muita parempi?THI-900 kirjoitti:Ja myös itse sorrun usein tähän minä, minä ajetteluun.

Vaan kukapas tässä sitten täydellinen olisi? Enpä minäkään vaikka itselläni on autonkuljettajan omituisuudessa näkökulma aivan varmasti jotenkin erilainen verrattuna pelkästään henkilöautoilla yksityisautoilua harjoittavaan kansanosaan.
Ammattitutkintokin on suoritettuna, joten kaikenlaista oppia on pölökkypäähän

Siinäkin tahtoo vain olla se pienimuotoinen lieveilmiö, että tulee ehkä turhankin helposti kiinnitettyä huomiota kaikenlaisiin virheisiin joita toiset eivät välttämättä itse edes tajua tekevänsä...

Täytyy sitten yrittää vain olla mahdollisimman vähän haitaksi, sillä mentävä olisi vaikka joku näkisikin punaista. Koiran virka koko kuskin homma.

Minä itse asenne on paha tuolla tien päällä, olkoon keli mikä hyvänsä. Joskus harmittaa kun alle nopusrajoitusta ajavan ohittaa. Viimestään sillon ohitettu herää kun palaan siihen samalle kaistalle, posotetaan sitten kilometri takapuskurissa kiinni, näytetään että tehoja on minunkin kärryssä.Minusta jos joku menee ohi niin annan sen mennä, mielellään hiukan hidastan että ohittaja saa rauhassa mennä.
Jämsään kun tästä ajelen, niin kun ajan hiukan ylinopeutta, ohittelenkin, niin Patalahessa saatan olla jopa minuuttia ennen kun rauhallisesti ajellen olisin. Matkassa menee jotakin vajaa puoli tuntia aikaa, se on paljon jos minuutinkin säästäää
Jämsään kun tästä ajelen, niin kun ajan hiukan ylinopeutta, ohittelenkin, niin Patalahessa saatan olla jopa minuuttia ennen kun rauhallisesti ajellen olisin. Matkassa menee jotakin vajaa puoli tuntia aikaa, se on paljon jos minuutinkin säästäää

warre 353w sedan,
Eniten minua hatuttaa ne, jotka ei vilkuile peileihin kun lähtee ohittamaan vaan tungetaan eteen. Kiva sitten löydä jarrua kun on sillä 1200:lla saanut kelattua ohitusnopeutta valmiiksi. Yleensä tällöin Ladan keula on jo ohitettavan perän kohdalla ja minä olen jo vastaantulijoiden kaistalla. Yleensä tulee tällöin hieman muistutettua kanssa autoilijaa ääni- tai valomerkillä.
Tosin on tätä huomattu Vollella liikuttaessa eli ei aina liity autoon.
Tosin on tätä huomattu Vollella liikuttaessa eli ei aina liity autoon.
Itse myös eräänä päivänä liityin Nissanilla Sutelan rampista 7 tielle, tie oli sula ja sää selkeä. Eräät autot köröttlivät 80km/h 100 alueella. Kun tie muuttui 2-kaistaiseksi niin laitoin vinkkarin päälle ja lämän tiskiin 3 vaihteella. Sitten siinä edellä ajava farmarivolvo päättää kiilata vinkkari päällä eteen kun ei katsonut peiliin että joskos joku hätäinen menisi ennen sitä ohi. Siinä sitten piti jarrutella kunnolla ja etujarrut tietysti meni lukkoon kun ei tossa mitään abseja ole. Okei, vauhtiakin kerkesin kerätä jo lähes 140km/h kun pistää ketuttamaan tommoset. Kiva liittyä tielle 100 vauhdilla kun siellä muut köröttelee 80km/h mitättömillä turvaväleillä.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
- Lada-Jussi
helpompi motarille on liittyä jos siellä ajetaan hiljempaa, kun taas että siellä ajettaisiin ylinopeudella, toisaalta jos törkeetä ylinopeutta ajaa moottoritielle, niin ei ihme jos siinä joutuu vähän jarruttelemaan, kun yrittää sopeutua normaaliin ajonopeuteen. itse harrastan risteysajossa yleensä ripeyttä, mutta en kuitenkaan ylinopeutta, tosin volvolla ripeys näkyy kulutuksessa niin paljon, että sillä tulee hyssyteltyä enemmän.

Tuolla ylinopeudellahan ei varmasti sitten ollut osuutta siihen asiaan että joutuu älyttömiä lukkojarrutuksia tekeen vaan syy löytyy sieltä volvon ratista...BME316 kirjoitti:Itse myös eräänä päivänä liityin Nissanilla Sutelan rampista 7 tielle, tie oli sula ja sää selkeä. Eräät autot köröttlivät 80km/h 100 alueella. Kun tie muuttui 2-kaistaiseksi niin laitoin vinkkarin päälle ja lämän tiskiin 3 vaihteella. Sitten siinä edellä ajava farmarivolvo päättää kiilata vinkkari päällä eteen kun ei katsonut peiliin että joskos joku hätäinen menisi ennen sitä ohi. Siinä sitten piti jarrutella kunnolla ja etujarrut tietysti meni lukkoon kun ei tossa mitään abseja ole. Okei, vauhtiakin kerkesin kerätä jo lähes 140km/h kun pistää ketuttamaan tommoset. Kiva liittyä tielle 100 vauhdilla kun siellä muut köröttelee 80km/h mitättömillä turvaväleillä.

Ja mihin ihmisillä oikein on noin kiire yleensäkkin että pitää ajaa 100 rajoituksella sitä vähintään 120km/h. Tuolla ei ajallisesti oo mitään merkitystä kun puhutaan näistä normaali työmatkoista eli siinä 10-60km vliin. Polttoainetta vaan palaa turhan takia enemmän ja säästi sen ehkä puolen minuuttia matkassa. Joka monesti sitten menetetäänkin siinä vaiheessa kun tod. näk. joutuu pysähteleen liikennevaloihin. Hyvä esimerkki tapaus itellä kun tuttu ohitti mut moottoritiellä kun ajelen sitä 90km/h ja tämä tuttu ajeli sellaista 110-120km/h. Matkaa määränpäähän oli vielä sellaiset 15km. Moottoritiellä saavutettua etua siitä ei ollu vaikka moottorien menikin nopeammin kun valot hidasti tutun matkaa silleen että peräkkäin käännyttiin samasta portista sisään.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Ite ajelen joka arkipäivä työmatkaa 140km, 80km/h tässä tiellä on talvisin. En mene ohi jos edellä ajava ajelee sitä 80km/h. Jos se ajaa 70km/h niin menen ohi, tekee mieli ajaa omaa vauhtia vaikkei sitten pääsisikään yhtään sen nopeammin perille. Hiacessakin on mittarivirhettä 9-10km/h 100 vauhdissa, gps:llä mitattuna joten voin ajella huoletta 90km/h 80 alueella.jta kirjoitti:Tuolla ylinopeudellahan ei varmasti sitten ollut osuutta siihen asiaan että joutuu älyttömiä lukkojarrutuksia tekeen vaan syy löytyy sieltä volvon ratista...BME316 kirjoitti:Itse myös eräänä päivänä liityin Nissanilla Sutelan rampista 7 tielle, tie oli sula ja sää selkeä. Eräät autot köröttlivät 80km/h 100 alueella. Kun tie muuttui 2-kaistaiseksi niin laitoin vinkkarin päälle ja lämän tiskiin 3 vaihteella. Sitten siinä edellä ajava farmarivolvo päättää kiilata vinkkari päällä eteen kun ei katsonut peiliin että joskos joku hätäinen menisi ennen sitä ohi. Siinä sitten piti jarrutella kunnolla ja etujarrut tietysti meni lukkoon kun ei tossa mitään abseja ole. Okei, vauhtiakin kerkesin kerätä jo lähes 140km/h kun pistää ketuttamaan tommoset. Kiva liittyä tielle 100 vauhdilla kun siellä muut köröttelee 80km/h mitättömillä turvaväleillä.Vaikka kattoo peiliin ja vilkasee vielä sivullekkin ja joku tulee tuolla vauhdilla takaa niin on aika nopeesti kohdalla jos itellä on vielä se 80 vauhtia kun on ohitukseen lähdössä. Itellä ollu muutaman kerran lähellä etten oo kiilannu eteen moottoritiellä just tuon takia kun tullaankin reilua ylinopeutta takaa. Että kannattaa hieman itekkin kattoa peiliin tuossa tilanteessa.
Ja mihin ihmisillä oikein on noin kiire yleensäkkin että pitää ajaa 100 rajoituksella sitä vähintään 120km/h. Tuolla ei ajallisesti oo mitään merkitystä kun puhutaan näistä normaali työmatkoista eli siinä 10-60km vliin. Polttoainetta vaan palaa turhan takia enemmän ja säästi sen ehkä puolen minuuttia matkassa. Joka monesti sitten menetetäänkin siinä vaiheessa kun tod. näk. joutuu pysähteleen liikennevaloihin. Hyvä esimerkki tapaus itellä kun tuttu ohitti mut moottoritiellä kun ajelen sitä 90km/h ja tämä tuttu ajeli sellaista 110-120km/h. Matkaa määränpäähän oli vielä sellaiset 15km. Moottoritiellä saavutettua etua siitä ei ollu vaikka moottorien menikin nopeammin kun valot hidasti tutun matkaa silleen että peräkkäin käännyttiin samasta portista sisään.
Lada-Jussille: Jos haluaa liittyä sillä mossella 60km/h vauhdilla moottoritielle jossa on 100km/h rajotus niin siitä vaan.. Helppoa se ei tosin ole. Välillä kun jotain koirankoppeja jää kiihdytyskaistalle tukkeeksi kun eivät uskalla kelata nopeutta tarpeeksi että olisi helpompi liittyä moottoritielle autovirran sekaan. On myös paljon autoilijoita jotka eivät anna tilaa jos joku yrittää liittyä pienemmällä nopeudella motarille. En tosin itsekään rupea hidastelemaan jonkun 60km/h ajavan papparaisen takia. Ei ainakaan vielä ole tullut kiihdytyskaistojen kohdalle 60km/h rajoitusta.
Kun bemariin ostaa osia, se on ku laittas rahaa pankkiin.
- Lada Scandinavia
On taas paljon autoilijoita, jotka eivät tiedä mitä kärkikolmio liikennemerkki tarkoittaa.
Nykyään hyvin yleinen tapa, että päätiellä oleva autoilija väistää vasemmalle kaistalle, kun kolmion takaa tuleva autoilija alkaa siirtymään kiihdytyskaistalta päätielle.
Liikennesääntö sanoo, että kolmion takaa tuleva väistää päätiellä liikkuvia ja eivät saa aiheuttaa mitenkään häiriöta päätiellä ajaville ajoneuvoille.
Kohta tilanne voi edetä siten, että Stop merkin takaa tullaan ja toiset väistää.
Nykyään hyvin yleinen tapa, että päätiellä oleva autoilija väistää vasemmalle kaistalle, kun kolmion takaa tuleva autoilija alkaa siirtymään kiihdytyskaistalta päätielle.
Liikennesääntö sanoo, että kolmion takaa tuleva väistää päätiellä liikkuvia ja eivät saa aiheuttaa mitenkään häiriöta päätiellä ajaville ajoneuvoille.
Kohta tilanne voi edetä siten, että Stop merkin takaa tullaan ja toiset väistää.
-
Meikäläisen maantieajot tuppaa olemaan kutostietä Joensuusta Onkamoon (40 km?)ja sitten Niiralan raja-asemalle.(35 km?)
Nopeusmittarin voi tarkistaa venäläisrekisterissä olevista autoista merkistä riippumatta.NE ei aja ylinopeutta.
Raskasta liikennettä ei tarvitse ohittaa jos noudattaa rajoituksia.
Traktoriliikenne aiheuttaa kevät- ja syyssesonkeina vain hiukan ongelmia.
Ladalla ohittaminen ei aiheuta juurikaan mielenosoituksia.
Reippaasti etenevä Lada on harvoin haaste äveriäämmille autoilijoille.
Ohituskaistatkin saavat 8- ,kaistan käyttäjät 7 -arvosanan.
Ollaanko täälläpäin omituisia?
Nopeusmittarin voi tarkistaa venäläisrekisterissä olevista autoista merkistä riippumatta.NE ei aja ylinopeutta.
Raskasta liikennettä ei tarvitse ohittaa jos noudattaa rajoituksia.
Traktoriliikenne aiheuttaa kevät- ja syyssesonkeina vain hiukan ongelmia.
Ladalla ohittaminen ei aiheuta juurikaan mielenosoituksia.
Reippaasti etenevä Lada on harvoin haaste äveriäämmille autoilijoille.
Ohituskaistatkin saavat 8- ,kaistan käyttäjät 7 -arvosanan.
Ollaanko täälläpäin omituisia?
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
- Lada-Jussi
jos ajaisin mossella tulisin moottoritielle samalla rajoituksen mukaisella nopeudella (mikäli kyseessä ei ole joku piikkinokkamosse jolla ei niin lujaa pääse). en väittänyt että moottoritielle pitäisi liittyä liian hitaalla vauhdilla, vaan liikenne virran mukaan. Kun siellä moottoritiellä sitten menee niitä bemari kuskeja 140 km/h niin täytyy ajaa ylinopeutta, että voi turvallisesti liittyä liikennevirtaan. Mutta bemarikuskeille ei mahda mitään, heidän on aina pakko näyttää että pelit kulkee.BME316 kirjoitti:Lada-Jussille: Jos haluaa liittyä sillä mossella 60km/h vauhdilla moottoritielle jossa on 100km/h rajotus niin siitä vaan.. Helppoa se ei tosin ole. Välillä kun jotain koirankoppeja jää kiihdytyskaistalle tukkeeksi kun eivät uskalla kelata nopeutta tarpeeksi että olisi helpompi liittyä moottoritielle autovirran sekaan. On myös paljon autoilijoita jotka eivät anna tilaa jos joku yrittää liittyä pienemmällä nopeudella motarille. En tosin itsekään rupea hidastelemaan jonkun 60km/h ajavan papparaisen takia. Ei ainakaan vielä ole tullut kiihdytyskaistojen kohdalle 60km/h rajoitusta.

- START
- Lada kerhon jäsen
se 140km/h on juuri sopivan turvallinen ohitus vauhti. kerkiää ohi varmasti. paljon vaarallisempaa on ajaa ohi 110km/h vaudilla satasen alueella, tulee meinaan kiire. tietenkin vauhtia hieman lasketaan ohituksen jälkeen...
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti