kattoluukun asennus?

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
koppakuoriainen

kattoluukun asennus?

Viesti Kirjoittaja koppakuoriainen »

Oisko kenelläkään kokemusta kattoluukun asentamisesta? Paikalliselta autopurkaamolta löyty sellanen yleismallinen jonka merkkiä en nyt muista. Millä välineellä se aukko olisi viisainta leikata ja kertokaapa kaikkea sellasta jota kannattas ottaa huomioon asennusvaiheessa... :roll:
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

1. Mittaa paikka tarkasti paikalleen.
2. Tarkasta ettei sisäkatossa ole valoa alueella mihin luukku tulee (2107)
3. Piirrä kattoon reiän ulkomitat
4. Poraa reikä kattoon
5. Sahaa katto auki viivaa pitkin
6. Asenna luukku paikalleen
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jos katto suora niin älä suotta pilaa sitä tollasilla, tee vaikka avomalli ennemmin 124 kun on sellanenkin versio eli pitäis onnistua kun selvittää mitä vahvistuksia kori tarttee :roll: Tai no saahan sen katonkin si vaihdettua jos se luukku rupee ottaan aivoon.....

Niin no tää ny on vaan mun henk koht missioni kattoluukkuja vastaan että tee autoos vaan mitä tykkäät :lol: mää en vaan rupee neuvomaan, no en o kyllä yhtään asentanutkaan enkä asenna (ellei joku ole ensin lyöny kirvestä/vasaraa siitä kohtaa läpi katon)
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Voisin vielä ihan vinkkinä heittää jos siihen hommaan rupeat niin älä sitten leikkaile sitä reikää millään rälläkällä, lämpö vääntelee sen katon aika hauskaks (nimim. scuupin tehnyt, tosin ei katuautoon). Onko muuten kukaan tehnyt tuollaista avoa viime vuosina? Vähän tuollainenkin projekti kiinnostaisi.
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

arpati kirjoitti:Jos katto suora niin älä suotta pilaa sitä tollasilla, tee vaikka avomalli ennemmin 124 kun on sellanenkin versio eli pitäis onnistua kun selvittää mitä vahvistuksia kori tarttee :roll: Tai no saahan sen katonkin si vaihdettua jos se luukku rupee ottaan aivoon.....
Selvittelin tätä taannoin. Ajoneuvohallintakeskus kertoo millaset vahvikkeet pitää olla (palkkia pohjassa, ja turvakaari tod näk). Sitten vaan muutoskatsastamaan. Olis oikeen asiallinen modifikaatio jos vaan on aikaa rahaa, migitystaidot ja paikka missä tehdä.

Niin, ja aihioon tietysti kannattaa panostaa, ettei kourjauksiin mee toista mokomaa mitä katon poistoon.

Talvella toki hitsi, joskin joku kerran ehdotti, että jos autoista kiellettäisiin katot, se vähentäisi ilmansaasteita merkittävästi.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:Voisin vielä ihan vinkkinä heittää jos siihen hommaan rupeat niin älä sitten leikkaile sitä reikää millään rälläkällä, lämpö vääntelee sen katon aika hauskaks (nimim. scuupin tehnyt, tosin ei katuautoon). Onko muuten kukaan tehnyt tuollaista avoa viime vuosina? Vähän tuollainenkin projekti kiinnostaisi.
Niin no vedikkö 2 mm laikalla??? 1mm laikka ei kyä hirveesti lämmitä peltiä eli noi paksummat ei o sopivia ku noihin hiontahommiin.....ja materiaalin lämmitykseen tietysti :lol: :lol:
124/2101 practical beauty
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Niinnno, ite oon katon repimiseen käyttänyt nytkysahaa rautasahaterällä ja sitä tarkoitin tuossa ohjeessa, sen takia pitää porata reikä että saa terän läpi... Just sain tohon ässään luukun paikalleen kun oli niin kuuma ajella ilman.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Oli 2mm laikka. Jos rupeaisin siististi tekemään aukkoa johonkin laajaan peltipintaan niin kuviosaha olisi kyllä ykkös vaihtoehto, on tullut noista metalleista sen verran kokemusta että tuo lämpö on hieno asia jos vain käytetään oikein. Hitsatessa homma sitten tosi tarkkaa jos suoran haluaa. Avo olisi mielenkiintoinen, ja nuo tilat, vehkeet ja taidot löytyy, kun vain olisi aikaa ja rahaa...

Missä muuten olet 1mm laikkoihin törmännyt? 1,6mm olen tavannut paljokin mutta tuo 1mm vähän outo, tosin eipä ole ikinä ollut moiseen tarvetta.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:Oli 2mm laikka. Jos rupeaisin siististi tekemään aukkoa johonkin laajaan peltipintaan niin kuviosaha olisi kyllä ykkös vaihtoehto, on tullut noista metalleista sen verran kokemusta että tuo lämpö on hieno asia jos vain käytetään oikein. Hitsatessa homma sitten tosi tarkkaa jos suoran haluaa. Avo olisi mielenkiintoinen, ja nuo tilat, vehkeet ja taidot löytyy, kun vain olisi aikaa ja rahaa...

Missä muuten olet 1mm laikkoihin törmännyt? 1,6mm olen tavannut paljokin mutta tuo 1mm vähän outo, tosin eipä ole ikinä ollut moiseen tarvetta.
Hmm joo no ei noita ny ihan joka marketissa viälä ole myynnissä...valitettavasti, eli niitä ei varmaan osata ottaa kun ei ostajatkaan ole niin tietoisia ja pyydä niitä hyllyyn :wink: Noita saa työkalukaupoista jopa ihan hyllystä ja tilaamalla ainakin...Ite oon käyttäny Rasta merkkisiä jotka tehdään sveitsissä, muita on ollu mirkan eli oisko ollu flexovitin tekemiä....Törmänny olen mirkan tuotteeseen joskus jollain automessulla aikaa sitten ja totesin kokeillessani että näitäpä tarttee saada :P Käytetään peltihommissa ym mutta suositan kaikkeen katkaisuun kun eivät ole juurikaan kalliimpia kuin normi 2 mm laikat tai no normilaikkojen hinnoista ei ole enää niin muistikuvaakaan :lol: On kyllä paljon nopeampi ja hellempi kuin saha eikä terä tylsy kesken homman :wink: pyöreät kulmat tarttee si kyllä tehdä jotenkin muuten mutta nehän voi leikata vaikka hiukan ennen kulmaa 45 asteen kulmassa ja jyrsiä se nurkka muuten....no mulla ei ole mitään huippupeltisahaa eli tolla bilteman paskalla olen jyystäny ja laajoja peltipintoja on sillä melkoisen vaikea saada menemään ilman että pelti alkaa tärräämään.

Ite en ostakaan enää noita paksumpia kuin 1.2 mm ellei tartte hiontaan...ei leikkaukseen tartte noita paksumpia laikkoja :shock: edistyy työt paljon nopeammin kun laikan ei tartte leikata 2 mm railoa...eli yksinkertaisesti 1 mm laikalla saa puolet vähemmän lämpöä puolet nopeamman leikkaustuloksen ja kipinät ei ole läheskään yhtä kipeitä iholla tai kuumia jos paloturvallisuuttakin ajattelee....pikkurälläkoossa ne laikat kestää sivutaivutustakin riittävästi (Rasta) eli ei ole lennellyt palasia kovinkaan usein, hälppäähän se joskus mutta niin tekee paksummatkin varsinkin isossa rällässä, eli pikkurällään suhteutettuna ihan buenoo :D 115 mm laikkakonetta ei sitten kannata ostaa jos haluaa suojuksia käyttää eli en ymmärrä edes miksi moisia myydään..... 125mm laikoilla tekeekin jotain :wink:

Edit: pistetään tänne ny linkkivä ettei luulla että mää puhun omiani ja noi rastan ohkaset näköjään sopii rosterillekin :D

http://www.rasta.ch/800/english/produkt ... eiben.html

ja sieltä

Rasta AA460T (C 45)
Extra thin fast-cut cutting discs.
The high-performance A46 range for metals and stainless steel
124/2101 practical beauty
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itsekkin noihin 1,6:n laikkoihin tykästyin heti kun törmäsin, täytyypä kattella jos noita millisiä tulisi vastaan. Kestää muuten tuo 1,6mm isossakin (230mm) ellei pahoipitele, ja menee peltiin aika imelästi. Tuosta aivan samaa mieltä että nuo 115mm koneet on aivan turhia. Muuten se laikan suoja kannattaa pitää paikallaan, tiedän yhden tapauksen jossa laikka hajosi ja laikan siru silmäkulmasta aivoihin. Pelailee sälli nykyään vähän vajaalla pakalla.

Edelleen kyllä olen hieman skeptinen tuosta rälläkällä laajan peltipinnan leikkaamisesta, en ainakaan siviiliautoon tuota ensimmäisenä kokeilisi, mutta täytyypä testata jossain tulevassa projektissa tuokin. Rosterillehan käy kaikki rikittömät laikat eli nykyään käytännössä kaikki mitkä normaaliin rautaankin.
koppakuoriainen

Viesti Kirjoittaja koppakuoriainen »

Joo kattoluukku on jo paikallaan, eihän tuo ihan heittämällä paikalleen menny.. Reikä piti tehdä kahteen kertaan (ensimmäinen liian pieni). Kuviosahalla leikkasin aukon kattoon ja rälläkällä palkit poikki. Rälläkällä leikatessa rupes hiukan villat palamaan verhoilun ja katon välissä. Jos rälläkällä olis lekannu sen aukon niin ei varmaan maalipintakaan ois kattonu hyvällä. Sikapleksillä saatiin melko tiiviiks reunat..
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo sikaflex ei muuten kestä lämmön vaihteluita pitemmän päälle, rupeaa murenemaan. Johtunee tuosta jos rupeaa vuotamaan. Kestänee kyllä vuoden pari hyvin.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllä muuten Sikaflex kestää säätä kuin säätä, kunhan valitsee niistä muutamasta kymmenestä eri vaihtoehdosta sen oikean...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Paljon mahdollista mutta ainakin se yleisin "liima- ja tiivistemassa" on tuollaista oireillut. Tuossa katossa vaan joutuu melkoisille rasituksille alttiiksi tuo massa, talvella kovat pakkaset ja kesällä aurinko paahtaa (UV).
lada-racing

Viesti Kirjoittaja lada-racing »

tarviiko kattoon tehdä mitään vahvikkeita kun laittaa kattoluukun?
Vastaa Viestiin