Sivu 1/5

Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 16:05
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Näillä foorumeilla on ollut ja on jatkuvasti käsiteltävänä Ladan heikkous ja kestämättömyys.
Käännetäämpä asia toisin päin ja kehutaan mikä on ollut ja on Ladan kestävin osa.
Aloitan siittä kardaanin kuminivelestä, ja jatkan öljypumppu, moottorin kiinnityskorvakot, kampiakseli, kiertokanget, polkimet. En tämän enempää aloitukseksi.

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 17:45
Kirjoittaja AI
Ukki kirjoitti:Aloitan siittä kardaanin kuminivelestä
Käytäntö on osoittanut että reilut 30 vuotta on ainakin tälle osalle liikaa!

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 17:53
Kirjoittaja Sepesusi
Mulla laukesi samarasta öljypumppu parin vuoden ajon jälkeen.

Lähetetty: 17.2.2009 18:02
Kirjoittaja Jusu
Kaasupoljinkin voi katketa tai irrota jostain nivelpisteestään. :idea:

Öljypumppu ja muut moottorin sisuskalut olisi ehkä syytä jättää pois laskuista, koska ne kuten tietysti koko moottori ovat alttiita kaikenlaisille käyttövirheille ja huollon laiminlyönnille. Sama koskee luonnollisesti vaihteistoa.

Kiinnityskorvakkeet sen sijaan eivät tosiaan mahda olla kovilla jossei niitä ruuvaa irti lohkosta ja mäiski lekalla vihtakselle...

Mutta entäpä takavetoladan ohjausakselin ristinivel? Onko kukaan koskaan sellaista vaihtanut?

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 18:38
Kirjoittaja START
yksi öljypumppu on ollut rikki, käyttö akseli lähes 90astetta mutkalla ja koko pumppu tuhannenpäreinä. pojat oli ajanut ladan öljypohjan kantoon :shock:
koneen "kumityynyt" on ainakin semmosta pehmeetä sorttia. viimetalven jäärata-autossa kone heilu laidasta laitaan yli 10cm. eihän ne rikki menneet mutta p*rseestä ne silti on.
ja ruisku takavedoissa kaasuvaijjeri hajoaa sieltä polkimen päästä, joten sehän liittyy polkimien huonouteen :idea:
itse kardaani on ihan kestävä jos ei ristikoita oteta huomioon. onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 19:51
Kirjoittaja Nonnis
Virtalukko itsessään (pohjaa lukuunottamatta) taitaa useimmiten kestää, eikä mene sellaiseksi ruuvarilla käynnistettäväksi niin kuin japseissa?

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 20:03
Kirjoittaja ElManu
Takaoven pikkuikkuna (kolomio). Purku 2107:sta ei meinattu saaha hajotettuu ei niin millään! Parin nyrkin kokosella kivellä nakeltiin ja lapiolla hakattiin, eikä ees huomannu! :D
Ja yhtä irtonaista lasia nakeltiin pitkin pihaa, eikä hajonna.. :lol:
Jollain konstilla myö ne sit hajotettiin.. Paikallaan oleva varmaannii rälläkällä.. :lol:

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 21:20
Kirjoittaja rotsi4
Yksi 30 vuotta moottoreita koneistanut ammattimies sanoi eläkkeelle jäädessään ettei ole ikinä nähnyt Ladan haljennutta alumiinista sylinterinkantta. Enkä ole nähnyt minäkään, kieroja kyllä enempikin.

-Katkennutta Samaran jousta en ole nähnyt, ja taka-akselin rakenteet tuntuvat kestävän iskareita lukuun ottamatta.
-Etupuskurin muovi on aika kestävä, kävelyvauhtisissa kolareissa säilyy yleensä ehjänä. Hajonneita olen kyllä nähnyt kuitenkin.
-Syöpymällä hajonnutta jäähdytintä en ole nähnyt.
-Matkustamon kauhukahvat eivät jää käteen helposti.
-Gm-ruiskuisessa autossa ruiskun osat, kuten ilmamäärämittari tuntuu kestävän.
-Etualatukivarret nivelineen tuntuvat kestävän kanssa.
Nämä siis Samarasta, takavetoja en tunne niin hyvin että menisin sanomaan.

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 17.2.2009 22:01
Kirjoittaja Lada-Jussi
koskaan en ole nähnyt rikkinäistä ohjausakselin suojusta, eli niitä muovin puolikkaita jotka ratin ja kojetaulun välissä on, ehkä jossain varkaustapauksissa niitä on rikottu, mutta käytössä ei taida mennä rikki.

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 18.2.2009 0:48
Kirjoittaja samarai
13 vuotta samarailua/ 122tkm - aikana hajonneet osat:

- iskari edestä (nesteet vuoti)
- alapallonivel (väljää)
- jarrupääsylinteri (vuoto)
- lämpöanturi (sökö)
- valojen korkeudensäätölaite (nesteet vähissä)
- venttiili (palanut/säätämättä)
- kytkinlevy (pinnat loppu)

Osien hankintakustannukset yhteensä n. 100euroa - työt tehty itse. Ei mielestäni paha 13 vuoden aikana "hajonneista" osista.

Huolto-osina luonnollisesti vaihdettu lisäksi "ehjiä" osia, kuten vesipumppu, jakohihna, jarrukengät yms.

Kaikki muut osat kestäneet - Lujaa Samara Laatua!!

Lähetetty: 18.2.2009 9:02
Kirjoittaja Jusu
START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 18.2.2009 15:59
Kirjoittaja Jaska HKI
Laskeskelin että vuosimallin 2003 satakymppiä on korjattu noin 2000€urolla,eli korjauskustannukset ovat olleet noin 3snt/km.Ei mitään mainittavaa ole ollut,mitä nyt kannentiiviste,laturi,jarruletkuja,takajarrusylinteri,keskuslukitusmoottoreita, kaasuläpänasentotunnistinta,tyhjäkäyntimoottori,antureita,pissapoikaa,vesiletkuu, termostaattii,pakoputkee,konepellin avaussysteemii,nopeaustunnistintii ja hinausauto kännykän pikavalinnassa :lol: :lol:

Re:

Lähetetty: 18.2.2009 17:37
Kirjoittaja Pavlovits
Jusu kirjoitti:
START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.
Kahdesta muunmerkkisestä autosta on minulla ruostunut puhki.
Koska tuo oli offtopic, niin tässä köyhä patentti pienen tankkivuodon paikkaamiseen: muovaillaan mäntysuovasta paikka vuotokohdan päälle. Kestää muutaman sata kilometriä

Re:

Lähetetty: 18.2.2009 19:04
Kirjoittaja jeesma
Jusu kirjoitti:
START kirjoitti:onkos kellään bensa tankki ruostunut puhki/muuten ruvennut vuotamaan???
Mun nappiksessa oli tankin pohjaan ruostunut pienenpieni reikä ja menovedet meinasivat mennä menojaan.
Jouduin vaihtamaan vuonna -86 tankin, kun oli ruostunut puhki. Taisi olla vuosimallia -73

Re: Lujimmat ja kestävimmät kohteet Ladassa?

Lähetetty: 18.2.2009 20:38
Kirjoittaja START
Lada-Jussi kirjoitti:koskaan en ole nähnyt rikkinäistä ohjausakselin suojusta, eli niitä muovin puolikkaita jotka ratin ja kojetaulun välissä on, ehkä jossain varkaustapauksissa niitä on rikottu, mutta käytössä ei taida mennä rikki.
on saatu rikki. tämä siis johtui ladan virtalukon ja sen kehyksen mihin se tulee erittäin kestävästä rakenteesta.
työkaluina vasara, jokin hylsyavain ja ruuvimeisseli. vähän näytti vasaraa niin kappaleita lens.
ja ettei kukaan luule että oltaisiin varkaissa oltu, piti murtaa rattilukko kyseisillä työkaluilla että sai yhen raadon hinattua pihaan.
yksi kansi oli ilmeisesti halki tai jotain, suihkutti takaa seosta läpi
takavedon tukivarret tuntu oleen heikkoja kun jäiseen penkkaan hivenen nojas, alatukivarsi väänty.
(takaveto) ladasta en ole ikinä nähnyt/kuullut että oven kahva olisi jäänyt käteen