Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Hylkäsi perkuleen katsastusihminen rakkaan ajoneuvoni syynä: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa? Uskaltaako ajaa? Onko kallis korjata?
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Tarkoittaa, että etupyörän laakerointi on välyksellinen.Vasilisa kirjoitti: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa?

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Minä en osaa tehdä itse autolle paljon mitään, mutta jos minulla olisi sama tilanne, nostaisin ko. puolen pyörän tunkilla ilmaan, poistaisin pölykapselin ja sen navan rasvakupin. Sitten irrottaisin siitä kruunumutterista sokan, kiristäisin sitä keskimuttetia siten, että pyörä kuitenkin pyörii herkästi. Sokka, rasvakuppi ja kapseli paikoilleen, ja valmista on.
Tietysti sen mutterin voi poistaakin ja vetää laakerin ja pyörännavan pois, jolloin voi tarkistaa laakerin kunnon, puhdistaa ja rasvata sen uudelleen.
Kyllä nuo insinöörit varmaan antavat paremmatkin ohjeet tähän.
Tietysti sen mutterin voi poistaakin ja vetää laakerin ja pyörännavan pois, jolloin voi tarkistaa laakerin kunnon, puhdistaa ja rasvata sen uudelleen.
Kyllä nuo insinöörit varmaan antavat paremmatkin ohjeet tähän.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Näinhän me autamme kanssaihmisiämme.audiq kirjoitti:Tarkoittaa, että etupyörän laakerointi on välyksellinen.Vasilisa kirjoitti: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Siinä vaiheessa kun kovaan momenttiin vedetty suljettu kuulalaakeri menee väljäksi, se on aina roskiskamaa ja se on vaihdettava. Kiristäminen ei siihen auta.Pavlovits kirjoitti:Minä en osaa tehdä itse autolle paljon mitään, mutta jos minulla olisi sama tilanne, nostaisin ko. puolen pyörän tunkilla ilmaan, poistaisin pölykapselin ja sen navan rasvakupin. Sitten irrottaisin siitä kruunumutterista sokan, kiristäisin sitä keskimuttetia siten, että pyörä kuitenkin pyörii herkästi. Sokka, rasvakuppi ja kapseli paikoilleen, ja valmista on.
Tietysti sen mutterin voi poistaakin ja vetää laakerin ja pyörännavan pois, jolloin voi tarkistaa laakerin kunnon, puhdistaa ja rasvata sen uudelleen.
Kyllä nuo insinöörit varmaan antavat paremmatkin ohjeet tähän.
Pätee myös takavetoisten kartiorullalaakereihin. Kun ne kerran asentaa ja kiristää oikein ja kun ne joskus menevät väljiksi, niin kiristämisellä ei paljoa jatkoaikaa saa ennenkuin laakerit leipovat lopullisesti kiinni.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
-etupyörän laakeri kulunutVasilisa kirjoitti: Mitäs se tarkoittaa? Uskaltaako ajaa? Onko kallis korjata?
-varovaista ajoa muutaman sata kilometriä
-laakerisarja maksaa noin parikymppiä ja asennusaika tunnin luokkaa
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Periaatteessa voi korjata ite edullisesti kun
irrottaa navan ja vie sen johkin korjaamolle tai jollekin tutulle kellä on prässi.
Sen irrotus on aika helppo homma kun pistää vaan tolpan pultteihin merkit miten
ne oli.
irrottaa navan ja vie sen johkin korjaamolle tai jollekin tutulle kellä on prässi.
Sen irrotus on aika helppo homma kun pistää vaan tolpan pultteihin merkit miten
ne oli.
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Mutta sitähän se tarkoittaa?Pavlovits kirjoitti:Näinhän me autamme kanssaihmisiämme.audiq kirjoitti:Tarkoittaa, että etupyörän laakerointi on välyksellinen.Vasilisa kirjoitti: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa?
Syitä siihen on mahdotonta sanoa, koska perjaatteessa kuulalaakeria ei tavallinen autoilija saa ajettua niin loppuun, että hylkäisivät sen välyksen takia katsastuksessa.
Löysällä oleva napamutteria voisi välyksen tehdä, mutta kai tuollainen pitäisi jo sellaista kolinaa, että kiinnittäisi jo muutenkin siihen huomiota.
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Ai mitenkä niin ei muka saa?audiq kirjoitti:perjaatteessa kuulalaakeria ei tavallinen autoilija saa ajettua niin loppuun, että hylkäisivät sen välyksen takia katsastuksessa.
Ite vaihdoin taannoin erääseen etuvetoon 2-rivi pyöränlaakerin, joka oli niin loppu, että jarrulevy oli ainoa liikettä rajoittava tekijä.
Katsastus kuitenkin oli voimassa vielä neljä kuukautta eteenpäin..
2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Normaali järjellä varustettuja ihmisiä tarkoitin.Mara kirjoitti:Ai mitenkä niin ei muka saa?audiq kirjoitti:perjaatteessa kuulalaakeria ei tavallinen autoilija saa ajettua niin loppuun, että hylkäisivät sen välyksen takia katsastuksessa.
Ite vaihdoin taannoin erääseen etuvetoon 2-rivi pyöränlaakerin, joka oli niin loppu, että jarrulevy oli ainoa liikettä rajoittava tekijä.
Katsastus kuitenkin oli voimassa vielä neljä kuukautta eteenpäin..
Jos Ford lasketaan autoksi, niin se on ainoa etuvetoinen, jossa on edes pieni välys tuntunut pyörässä, kun laakeri on ollut loppu. Ja oli vaihto hetkellä huutanut jo kauan, että kilometrit oli jo tosi vähissä.
Siitä en ole kyllä aivan varma, että oliko siinäkin kuulalaakerit, nyt kun alan tarkemmin miettimään. -Etuveto oli kuitenkin, mutta joku Fordille tyypillinen idioottirakenne siellä oli.

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Tervehdykset toivottelen.
Etuvetoisen etupyörien laakerirakennelmia taitaa olla yhtä monta erilaista kuin on automerkkiä ja -tyyppiä. On säädettäviä kartiorullalaakereita, yksi ja kaksirivisiä sekä kuula, että kartirullalaakereita, kaksirivisiä kuulalaakereita joissa molemmilla kuularivillä on omat sisäkehät joita voi säätää asettamalla kehien väliin säätölevyjä. Eräässä kuvassa näyttäisi HB:n etulaakeri olevan kaksirivinen kuulalaakeri yhtenäisillä kehillä joten se on standarti välyksellä/esikireydellä varustettu paketti. Kuvissa purku ja kasaus näyttää tapahtuvan käsityökaluilla jolloin tiukkuudet eivät olisi kovinkaan voimakkaat. En ole vielä nähnyt luonnossa tätä laakerin vaihtoa saatikka sitä itse tehnyt, tämä vain miltä homma venäläisissä valokuvissa näytästää.
Etuvetoisen etupyörien laakerirakennelmia taitaa olla yhtä monta erilaista kuin on automerkkiä ja -tyyppiä. On säädettäviä kartiorullalaakereita, yksi ja kaksirivisiä sekä kuula, että kartirullalaakereita, kaksirivisiä kuulalaakereita joissa molemmilla kuularivillä on omat sisäkehät joita voi säätää asettamalla kehien väliin säätölevyjä. Eräässä kuvassa näyttäisi HB:n etulaakeri olevan kaksirivinen kuulalaakeri yhtenäisillä kehillä joten se on standarti välyksellä/esikireydellä varustettu paketti. Kuvissa purku ja kasaus näyttää tapahtuvan käsityökaluilla jolloin tiukkuudet eivät olisi kovinkaan voimakkaat. En ole vielä nähnyt luonnossa tätä laakerin vaihtoa saatikka sitä itse tehnyt, tämä vain miltä homma venäläisissä valokuvissa näytästää.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Terve!
Kuten täällä on jo mainittu, se "välyksellisyys" tarkoittaa käytännössä sitä, että laakeri on kulunut siten, että pyörä pääsee hivenen verran "lonksumaan".
Autolla voi tervettä järkeä käyttäen ajaa; aivan hurjimmat temput kannattaa jättää tekemättä.
Etuveto-Ladoissa on kaksirivinen viisto kuulalaakeri, jota ei voi säätää. Ainoa vaihtoehto on vaihtaa uusi laakeri. Kuten Pressa kirjoitti, maksavat yhden pyörän tarpeet noin 20 euroa (varmaan on kalliimpiakin). Kaikki autotarvikeliikkeet pystyvät hankkimaan osat, jos ei ole jo valmiiksi hyllyssä, alkuperäisvaraosa lienee kalliimpi kuin ns. tarvike.
Mikä tahansa korjaamo pystyy vaihtamaan laakerin. Myös kotikorjaaja pystyy tekemään työn, joskin jos oma korjauskokemus on vähissä, kannattaa työ teettää korjaamolla.
Jos jollakulla on innostusta tehdä työ itse, tarvitaan navan ja laakerin irrottamiseen/kiinnittämiseen tukeva ruuvipuristin tai vielä paremmin hydraulipuristin sekä sopivat holkit tms. puristamisen välikappaleiksi.
Napamutterin kiristysmomentti on 240 Nm. Olka-akselin ylimmän kiinnitysruuvin asema on ennen irrottamista syytä merkitä (epäkeskinen ruuvi, jolla säädetään pyörän sivukallistuma).
Eräs syy laakerin ennenaikaiseen kulumiseen voi olla laahaava (päälle jäävä) etujarru, joka kuumentaa laakerin. Normaalisti laakeri kestää ainakin 250.000 km.
Itse olen yhdet laakerit onnistunut tuhoamaan vajaan 500.000:n etuveto-Ladalla ajettujen kilometrien aikana.
menestystä
SvS
Kuten täällä on jo mainittu, se "välyksellisyys" tarkoittaa käytännössä sitä, että laakeri on kulunut siten, että pyörä pääsee hivenen verran "lonksumaan".
Autolla voi tervettä järkeä käyttäen ajaa; aivan hurjimmat temput kannattaa jättää tekemättä.
Etuveto-Ladoissa on kaksirivinen viisto kuulalaakeri, jota ei voi säätää. Ainoa vaihtoehto on vaihtaa uusi laakeri. Kuten Pressa kirjoitti, maksavat yhden pyörän tarpeet noin 20 euroa (varmaan on kalliimpiakin). Kaikki autotarvikeliikkeet pystyvät hankkimaan osat, jos ei ole jo valmiiksi hyllyssä, alkuperäisvaraosa lienee kalliimpi kuin ns. tarvike.
Mikä tahansa korjaamo pystyy vaihtamaan laakerin. Myös kotikorjaaja pystyy tekemään työn, joskin jos oma korjauskokemus on vähissä, kannattaa työ teettää korjaamolla.
Jos jollakulla on innostusta tehdä työ itse, tarvitaan navan ja laakerin irrottamiseen/kiinnittämiseen tukeva ruuvipuristin tai vielä paremmin hydraulipuristin sekä sopivat holkit tms. puristamisen välikappaleiksi.
Napamutterin kiristysmomentti on 240 Nm. Olka-akselin ylimmän kiinnitysruuvin asema on ennen irrottamista syytä merkitä (epäkeskinen ruuvi, jolla säädetään pyörän sivukallistuma).
Eräs syy laakerin ennenaikaiseen kulumiseen voi olla laahaava (päälle jäävä) etujarru, joka kuumentaa laakerin. Normaalisti laakeri kestää ainakin 250.000 km.
Itse olen yhdet laakerit onnistunut tuhoamaan vajaan 500.000:n etuveto-Ladalla ajettujen kilometrien aikana.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Vaikka Sdelanon ohjeet poikkeavatkin meikäläisen ehdotuksesta, kehotan luottamaan hänen neuvoihinsa. Olen oppinut siihen, että hänen ohjeensa eivät ole mitään MuTu- tietoa, vaan asiat perustuvat vahvaan teoria/kokemustietoon.
Toinen jonka neuvoihin myös luotan, on Larssi.
Ilman, että kumpaakaan tuntisin, ovat täällä olleet vastaukset ongelmatilanteisiin, tehneet ainakin minuun vaikutuksen.
Toinen jonka neuvoihin myös luotan, on Larssi.
Ilman, että kumpaakaan tuntisin, ovat täällä olleet vastaukset ongelmatilanteisiin, tehneet ainakin minuun vaikutuksen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Edelliseen mielipiteeseen on helppo yhtyä.Pavlovits kirjoitti:Vaikka Sdelanon ohjeet poikkeavatkin meikäläisen ehdotuksesta, kehotan luottamaan hänen neuvoihinsa. Olen oppinut siihen, että hänen ohjeensa eivät ole mitään MuTu- tietoa, vaan asiat perustuvat vahvaan teoria/kokemustietoon.
Toinen jonka neuvoihin myös luotan, on Larssi.
Ilman, että kumpaakaan tuntisin, ovat täällä olleet vastaukset ongelmatilanteisiin, tehneet ainakin minuun vaikutuksen.
- lada 1200s
- Viestit: 647
- Liittynyt: 10.3.2004 11:34
- Paikkakunta: Urjala
Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???
Aika monessa sampissa/110:ssä tuntuu etupyöränlaakerissa useasti pieni välys.
Se on sitten asia erikseen mikä on kenenkin mielestä pientä.
Se on sitten asia erikseen mikä on kenenkin mielestä pientä.