Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vasilisa
Viestit: 106
Liittynyt: 18.6.2007 11:43
Paikkakunta: Tampere

Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Vasilisa »

Hylkäsi perkuleen katsastusihminen rakkaan ajoneuvoni syynä: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa? Uskaltaako ajaa? Onko kallis korjata?
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja audiq »

Vasilisa kirjoitti: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa?
Tarkoittaa, että etupyörän laakerointi on välyksellinen. :D
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Minä en osaa tehdä itse autolle paljon mitään, mutta jos minulla olisi sama tilanne, nostaisin ko. puolen pyörän tunkilla ilmaan, poistaisin pölykapselin ja sen navan rasvakupin. Sitten irrottaisin siitä kruunumutterista sokan, kiristäisin sitä keskimuttetia siten, että pyörä kuitenkin pyörii herkästi. Sokka, rasvakuppi ja kapseli paikoilleen, ja valmista on.
Tietysti sen mutterin voi poistaakin ja vetää laakerin ja pyörännavan pois, jolloin voi tarkistaa laakerin kunnon, puhdistaa ja rasvata sen uudelleen.
Kyllä nuo insinöörit varmaan antavat paremmatkin ohjeet tähän.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

audiq kirjoitti:
Vasilisa kirjoitti: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa?
Tarkoittaa, että etupyörän laakerointi on välyksellinen. :D
Näinhän me autamme kanssaihmisiämme.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pavlovits kirjoitti:Minä en osaa tehdä itse autolle paljon mitään, mutta jos minulla olisi sama tilanne, nostaisin ko. puolen pyörän tunkilla ilmaan, poistaisin pölykapselin ja sen navan rasvakupin. Sitten irrottaisin siitä kruunumutterista sokan, kiristäisin sitä keskimuttetia siten, että pyörä kuitenkin pyörii herkästi. Sokka, rasvakuppi ja kapseli paikoilleen, ja valmista on.
Tietysti sen mutterin voi poistaakin ja vetää laakerin ja pyörännavan pois, jolloin voi tarkistaa laakerin kunnon, puhdistaa ja rasvata sen uudelleen.
Kyllä nuo insinöörit varmaan antavat paremmatkin ohjeet tähän.
Siinä vaiheessa kun kovaan momenttiin vedetty suljettu kuulalaakeri menee väljäksi, se on aina roskiskamaa ja se on vaihdettava. Kiristäminen ei siihen auta.
Pätee myös takavetoisten kartiorullalaakereihin. Kun ne kerran asentaa ja kiristää oikein ja kun ne joskus menevät väljiksi, niin kiristämisellä ei paljoa jatkoaikaa saa ennenkuin laakerit leipovat lopullisesti kiinni.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vasilisa kirjoitti: Mitäs se tarkoittaa? Uskaltaako ajaa? Onko kallis korjata?
-etupyörän laakeri kulunut
-varovaista ajoa muutaman sata kilometriä
-laakerisarja maksaa noin parikymppiä ja asennusaika tunnin luokkaa
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Periaatteessa voi korjata ite edullisesti kun
irrottaa navan ja vie sen johkin korjaamolle tai jollekin tutulle kellä on prässi.
Sen irrotus on aika helppo homma kun pistää vaan tolpan pultteihin merkit miten
ne oli.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja audiq »

Pavlovits kirjoitti:
audiq kirjoitti:
Vasilisa kirjoitti: etupyörän laakerointi välyksellinen. Mitäs se tarkoittaa?
Tarkoittaa, että etupyörän laakerointi on välyksellinen. :D
Näinhän me autamme kanssaihmisiämme.
Mutta sitähän se tarkoittaa?

Syitä siihen on mahdotonta sanoa, koska perjaatteessa kuulalaakeria ei tavallinen autoilija saa ajettua niin loppuun, että hylkäisivät sen välyksen takia katsastuksessa.
Löysällä oleva napamutteria voisi välyksen tehdä, mutta kai tuollainen pitäisi jo sellaista kolinaa, että kiinnittäisi jo muutenkin siihen huomiota.
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Mara »

audiq kirjoitti:perjaatteessa kuulalaakeria ei tavallinen autoilija saa ajettua niin loppuun, että hylkäisivät sen välyksen takia katsastuksessa.
Ai mitenkä niin ei muka saa?
Ite vaihdoin taannoin erääseen etuvetoon 2-rivi pyöränlaakerin, joka oli niin loppu, että jarrulevy oli ainoa liikettä rajoittava tekijä.
Katsastus kuitenkin oli voimassa vielä neljä kuukautta eteenpäin..
2102 16V ex.
2103 -75
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja audiq »

Mara kirjoitti:
audiq kirjoitti:perjaatteessa kuulalaakeria ei tavallinen autoilija saa ajettua niin loppuun, että hylkäisivät sen välyksen takia katsastuksessa.
Ai mitenkä niin ei muka saa?
Ite vaihdoin taannoin erääseen etuvetoon 2-rivi pyöränlaakerin, joka oli niin loppu, että jarrulevy oli ainoa liikettä rajoittava tekijä.
Katsastus kuitenkin oli voimassa vielä neljä kuukautta eteenpäin..
Normaali järjellä varustettuja ihmisiä tarkoitin.
Jos Ford lasketaan autoksi, niin se on ainoa etuvetoinen, jossa on edes pieni välys tuntunut pyörässä, kun laakeri on ollut loppu. Ja oli vaihto hetkellä huutanut jo kauan, että kilometrit oli jo tosi vähissä.
Siitä en ole kyllä aivan varma, että oliko siinäkin kuulalaakerit, nyt kun alan tarkemmin miettimään. -Etuveto oli kuitenkin, mutta joku Fordille tyypillinen idioottirakenne siellä oli. :?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Etuvetoisen etupyörien laakerirakennelmia taitaa olla yhtä monta erilaista kuin on automerkkiä ja -tyyppiä. On säädettäviä kartiorullalaakereita, yksi ja kaksirivisiä sekä kuula, että kartirullalaakereita, kaksirivisiä kuulalaakereita joissa molemmilla kuularivillä on omat sisäkehät joita voi säätää asettamalla kehien väliin säätölevyjä. Eräässä kuvassa näyttäisi HB:n etulaakeri olevan kaksirivinen kuulalaakeri yhtenäisillä kehillä joten se on standarti välyksellä/esikireydellä varustettu paketti. Kuvissa purku ja kasaus näyttää tapahtuvan käsityökaluilla jolloin tiukkuudet eivät olisi kovinkaan voimakkaat. En ole vielä nähnyt luonnossa tätä laakerin vaihtoa saatikka sitä itse tehnyt, tämä vain miltä homma venäläisissä valokuvissa näytästää.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kuten täällä on jo mainittu, se "välyksellisyys" tarkoittaa käytännössä sitä, että laakeri on kulunut siten, että pyörä pääsee hivenen verran "lonksumaan".

Autolla voi tervettä järkeä käyttäen ajaa; aivan hurjimmat temput kannattaa jättää tekemättä.

Etuveto-Ladoissa on kaksirivinen viisto kuulalaakeri, jota ei voi säätää. Ainoa vaihtoehto on vaihtaa uusi laakeri. Kuten Pressa kirjoitti, maksavat yhden pyörän tarpeet noin 20 euroa (varmaan on kalliimpiakin). Kaikki autotarvikeliikkeet pystyvät hankkimaan osat, jos ei ole jo valmiiksi hyllyssä, alkuperäisvaraosa lienee kalliimpi kuin ns. tarvike.

Mikä tahansa korjaamo pystyy vaihtamaan laakerin. Myös kotikorjaaja pystyy tekemään työn, joskin jos oma korjauskokemus on vähissä, kannattaa työ teettää korjaamolla.

Jos jollakulla on innostusta tehdä työ itse, tarvitaan navan ja laakerin irrottamiseen/kiinnittämiseen tukeva ruuvipuristin tai vielä paremmin hydraulipuristin sekä sopivat holkit tms. puristamisen välikappaleiksi.

Napamutterin kiristysmomentti on 240 Nm. Olka-akselin ylimmän kiinnitysruuvin asema on ennen irrottamista syytä merkitä (epäkeskinen ruuvi, jolla säädetään pyörän sivukallistuma).

Eräs syy laakerin ennenaikaiseen kulumiseen voi olla laahaava (päälle jäävä) etujarru, joka kuumentaa laakerin. Normaalisti laakeri kestää ainakin 250.000 km.

Itse olen yhdet laakerit onnistunut tuhoamaan vajaan 500.000:n etuveto-Ladalla ajettujen kilometrien aikana.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vaikka Sdelanon ohjeet poikkeavatkin meikäläisen ehdotuksesta, kehotan luottamaan hänen neuvoihinsa. Olen oppinut siihen, että hänen ohjeensa eivät ole mitään MuTu- tietoa, vaan asiat perustuvat vahvaan teoria/kokemustietoon.
Toinen jonka neuvoihin myös luotan, on Larssi.
Ilman, että kumpaakaan tuntisin, ovat täällä olleet vastaukset ongelmatilanteisiin, tehneet ainakin minuun vaikutuksen.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Pavlovits kirjoitti:Vaikka Sdelanon ohjeet poikkeavatkin meikäläisen ehdotuksesta, kehotan luottamaan hänen neuvoihinsa. Olen oppinut siihen, että hänen ohjeensa eivät ole mitään MuTu- tietoa, vaan asiat perustuvat vahvaan teoria/kokemustietoon.
Toinen jonka neuvoihin myös luotan, on Larssi.
Ilman, että kumpaakaan tuntisin, ovat täällä olleet vastaukset ongelmatilanteisiin, tehneet ainakin minuun vaikutuksen.
Edelliseen mielipiteeseen on helppo yhtyä.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: Etupyörän laakerointi välyksellinen???

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Aika monessa sampissa/110:ssä tuntuu etupyöränlaakerissa useasti pieni välys.
Se on sitten asia erikseen mikä on kenenkin mielestä pientä.
Vastaa Viestiin