2105 1500s YliLataus: Onko tämä mahdoton tilanne? Eli oli!
Lähetetty: 6.3.2009 7:59
Katselin tuolla Etsimellä juttuja tähän YliLatauskseen, mutten oikein löytänyt sopivaa kertomusta tähän minun tilanteeseeni.
Tilanne siis suunnilleen seuraava: 2105 1500s toimi latauksen osalta moitteettomasti viime kesästä tämän vuoden helmikuulle.
Kävipä sitten muutaman kerran niin, että ovien huonon sulkeutumisen takia (jäässä tai muuta rähmää) akku oli purkautunut ovivalojen palamisen takia. Akkujahan on minulla tunnetusti useita latingissa varastossa.
Sittenpä laittelemaan täyttä akkua. Olipa akku kai jotakin KiinalaisiinKulkimiin tehtyä mallia, kun eivät kengät ylettäneet napoihin. Miksen sitten hakenut sopivampaa akkua vaan rupesin romppaamaan? Olin juuri antanut Ystävälleni kaksi täyttä akkua, enkä ollut muistanut ladata sitä yhtä sopivaa valmiiksi vaan jouduin siis käyttämään tätä TakaPotkuun hiukan sopimattomampaa.
Kenkiä ja johtoja joutui siinä vähän "venyttelemään" jotta ylettivät. Silloinpa kimposi +kengässä kiinni oleva ns. ylimääräinen johto jostakin irti. Johto oli selvästi joku myöhemmin laitettu ja näytti mahdollisten stereoiden virranottojohdolta. Siinä oli sulakeyksikkö lie 8amperin putkisulakkeelle.
Mutta ongelma! Tämän jälkeen alkoi ylilataus. Ylilatausta en saanut millään ilveellä pois. Otin jännitteen säätimen kokonaan pois pelistä eli apikon irti. Ei vaikutusta. Vedin puuttuvan johdon laturin toisesta apikosta sulakepoksille asiaan kuuluvaan paikkaan. Ei vaikutusta, koska tämä osoittautuikin latauksen merkkivalon systeemiksi.
Konsultoin tuossa puhelimessa erästä KymenVeljeä, muttei hänkään oikein mitään keksinyt. No, oletettavasti siis vika jännitteen säätimessä.
Kaameiden harharetkien jälkeen päädyin kotipihaan jäleen. Harharetki oli yli 100km ajelu ylilataavalla vekottimella. Siitä selvittiin mahdollisimman pienellä matkanopeudella, isolla vaihteella, kaikkien mahdollisten sähkölaitteiden täyskäytöllä, parkkeeraamisilla moottorisammuksissa ja kaikki sähköt täysillä ja pitkällä pinnalla.
No, auto seisoi siinä pihassa sitten yön yli. Illalla turvoksissa ollut akku oli purkautunut yön aikana. Mikään sähkölaite ei ollut jäänyt päälle.
Ja edelleen ylilatausvaiva. Eilen vaihdoin toimivan laturin ja toivoin parasta. Eikä pelaa. Sama vaiva. Piuhatkin ovat mielestäni oikein tai ainakin samalla tavalla kuin muissa vekottimissani ja samalla tavalla kuin tässä oli aiemmin. Puuttuvan latausvalopiuhan vetäminen aiheutti sen, että latausvalo alkoi tosiaankin toimia jälleen, mutta se hehkutti tietääkseni innoissaan ylilatausvaroitusta. Eli hehkui sitä kirkkaammin, mitä enemmän kone kiersi.
Siis kysymys: Jos tästä tarinasta muodostetaan yhtälö niin tuleeko siitä epätosi? Vai olenko unohtanut jonkun muuttujan? Mitä pitäisi ottaa vielä huomioon?
Paljonko latausvirrat saavat olla maksimissaan? Tyhjäkäynnillä raundöbaut 12-14V? Mitkä ovat maksimit ettei pommia muodosteta? Voisiko vika ollakin vain Latan LatausMittarissa joka on innostunut näyttelemään huimia?
Yleismittarilla olen mittaillut ja kyllä sieltä aika kovia näyttää tulevan.
Ei siis tu hittojakaa! Miä en osaa enkä ala mitää jos tää ei selviä. Auttakkee hyvät ihmiset ja kylien miehet.
Tilanne siis suunnilleen seuraava: 2105 1500s toimi latauksen osalta moitteettomasti viime kesästä tämän vuoden helmikuulle.
Kävipä sitten muutaman kerran niin, että ovien huonon sulkeutumisen takia (jäässä tai muuta rähmää) akku oli purkautunut ovivalojen palamisen takia. Akkujahan on minulla tunnetusti useita latingissa varastossa.
Sittenpä laittelemaan täyttä akkua. Olipa akku kai jotakin KiinalaisiinKulkimiin tehtyä mallia, kun eivät kengät ylettäneet napoihin. Miksen sitten hakenut sopivampaa akkua vaan rupesin romppaamaan? Olin juuri antanut Ystävälleni kaksi täyttä akkua, enkä ollut muistanut ladata sitä yhtä sopivaa valmiiksi vaan jouduin siis käyttämään tätä TakaPotkuun hiukan sopimattomampaa.
Kenkiä ja johtoja joutui siinä vähän "venyttelemään" jotta ylettivät. Silloinpa kimposi +kengässä kiinni oleva ns. ylimääräinen johto jostakin irti. Johto oli selvästi joku myöhemmin laitettu ja näytti mahdollisten stereoiden virranottojohdolta. Siinä oli sulakeyksikkö lie 8amperin putkisulakkeelle.
Mutta ongelma! Tämän jälkeen alkoi ylilataus. Ylilatausta en saanut millään ilveellä pois. Otin jännitteen säätimen kokonaan pois pelistä eli apikon irti. Ei vaikutusta. Vedin puuttuvan johdon laturin toisesta apikosta sulakepoksille asiaan kuuluvaan paikkaan. Ei vaikutusta, koska tämä osoittautuikin latauksen merkkivalon systeemiksi.
Konsultoin tuossa puhelimessa erästä KymenVeljeä, muttei hänkään oikein mitään keksinyt. No, oletettavasti siis vika jännitteen säätimessä.
Kaameiden harharetkien jälkeen päädyin kotipihaan jäleen. Harharetki oli yli 100km ajelu ylilataavalla vekottimella. Siitä selvittiin mahdollisimman pienellä matkanopeudella, isolla vaihteella, kaikkien mahdollisten sähkölaitteiden täyskäytöllä, parkkeeraamisilla moottorisammuksissa ja kaikki sähköt täysillä ja pitkällä pinnalla.
No, auto seisoi siinä pihassa sitten yön yli. Illalla turvoksissa ollut akku oli purkautunut yön aikana. Mikään sähkölaite ei ollut jäänyt päälle.
Ja edelleen ylilatausvaiva. Eilen vaihdoin toimivan laturin ja toivoin parasta. Eikä pelaa. Sama vaiva. Piuhatkin ovat mielestäni oikein tai ainakin samalla tavalla kuin muissa vekottimissani ja samalla tavalla kuin tässä oli aiemmin. Puuttuvan latausvalopiuhan vetäminen aiheutti sen, että latausvalo alkoi tosiaankin toimia jälleen, mutta se hehkutti tietääkseni innoissaan ylilatausvaroitusta. Eli hehkui sitä kirkkaammin, mitä enemmän kone kiersi.
Siis kysymys: Jos tästä tarinasta muodostetaan yhtälö niin tuleeko siitä epätosi? Vai olenko unohtanut jonkun muuttujan? Mitä pitäisi ottaa vielä huomioon?
Paljonko latausvirrat saavat olla maksimissaan? Tyhjäkäynnillä raundöbaut 12-14V? Mitkä ovat maksimit ettei pommia muodosteta? Voisiko vika ollakin vain Latan LatausMittarissa joka on innostunut näyttelemään huimia?
Yleismittarilla olen mittaillut ja kyllä sieltä aika kovia näyttää tulevan.
Ei siis tu hittojakaa! Miä en osaa enkä ala mitää jos tää ei selviä. Auttakkee hyvät ihmiset ja kylien miehet.