LadaRemppaajan jätteenkäsittely
- PöyhöinKuusaalt
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
LadaRemppaajan jätteenkäsittely
KevätSiivouksen aika lähestyy taas. Innossaan ryntäämme kaikkien vajojen, tallien ja lumesta pilkistävien epämääräisten (Lata)Kasojen kimppuun. Mitenkäs täällä suhtaudutaan unohtuneisiin Luurankoihin ja Raatoihin, jotka keväisin taas niin kirkkaasti loistavat AuringonKilossa.
Olen noita SuomalaisUgrilaisia piharemppoja tehdessäni pähkäillyt ja toteuttanut mielestäni tarkkaa kierrätystä kaiken kaman kanssa. Tässä puhutaan siis AutoKamaKierrätyksestä ja lajittelusta.
Mitenkäs te muut? Lajitteletteko metallin, lasin, muovit? Puratteko kaikkia noita sisältävät ehkä eriosiin ja viette kaman erillisinä keräyspisteisiin? Onko irrotettu viallinen osa heti jäte? Otatteko talteen toimimattomasta härpäkkeestä joitakin toimivia osia? Onko romu heti taakka ja vihattava jäte, koska ei toimi. Tässähän voidaan ajatella kokonaista Vekotintakin.
Itse olen pilkkomista ja näpräämistä. Esim. palanut polttimo on MetalliJäte. Suuri osa siinä on metallia eikä pieni lasimäärä haittaa metallin kierrätystä. Tyhjät spraypyllot ovat metallijätettä. Niihin jäävä ponnekaasu tai vaikuttava aine palaa luontoon kaatopaikallakin, joten metallijätteessä pullosta on edes olevinaan jotakin hyvätyä.
Tuolla kertoilinkin jotakin umpiosta. Siitä irtoaa aika paljon metallia, lasia ja muovia. Nippeleitähän siitä on jemmaan kel nyt siten on tällaiset tilat kuin minulla.
Ja nykyään ajattelen jo, että koko kierrätys nyt on vähän sellaista hauskaa puuhastelua. En minä enää kiihkoile ympäristöasioissa. Kyllä tämä maa makaa toimistani huolimatta, mutta etenkin niiden takia. Siis harrasteleen tarkkaa nippelilajittelua.
Idana on se ettei JätteenKuljetusYhtiö pääse laskuttamaan minua kaikkein kalleimmasta eli sekajätteestä. Ja se, että haluan itse päättää mahdollisimman paljon mitä romuilleni tapahtuu.
Eli miten LataLaittaja käsittelee käsiin jäävät Nippelit ja Nappeli, Nesteet ja Nöyhdät, Jätteen ja Jäämistön?
Olen noita SuomalaisUgrilaisia piharemppoja tehdessäni pähkäillyt ja toteuttanut mielestäni tarkkaa kierrätystä kaiken kaman kanssa. Tässä puhutaan siis AutoKamaKierrätyksestä ja lajittelusta.
Mitenkäs te muut? Lajitteletteko metallin, lasin, muovit? Puratteko kaikkia noita sisältävät ehkä eriosiin ja viette kaman erillisinä keräyspisteisiin? Onko irrotettu viallinen osa heti jäte? Otatteko talteen toimimattomasta härpäkkeestä joitakin toimivia osia? Onko romu heti taakka ja vihattava jäte, koska ei toimi. Tässähän voidaan ajatella kokonaista Vekotintakin.
Itse olen pilkkomista ja näpräämistä. Esim. palanut polttimo on MetalliJäte. Suuri osa siinä on metallia eikä pieni lasimäärä haittaa metallin kierrätystä. Tyhjät spraypyllot ovat metallijätettä. Niihin jäävä ponnekaasu tai vaikuttava aine palaa luontoon kaatopaikallakin, joten metallijätteessä pullosta on edes olevinaan jotakin hyvätyä.
Tuolla kertoilinkin jotakin umpiosta. Siitä irtoaa aika paljon metallia, lasia ja muovia. Nippeleitähän siitä on jemmaan kel nyt siten on tällaiset tilat kuin minulla.
Ja nykyään ajattelen jo, että koko kierrätys nyt on vähän sellaista hauskaa puuhastelua. En minä enää kiihkoile ympäristöasioissa. Kyllä tämä maa makaa toimistani huolimatta, mutta etenkin niiden takia. Siis harrasteleen tarkkaa nippelilajittelua.
Idana on se ettei JätteenKuljetusYhtiö pääse laskuttamaan minua kaikkein kalleimmasta eli sekajätteestä. Ja se, että haluan itse päättää mahdollisimman paljon mitä romuilleni tapahtuu.
Eli miten LataLaittaja käsittelee käsiin jäävät Nippelit ja Nappeli, Nesteet ja Nöyhdät, Jätteen ja Jäämistön?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: LadaRemppaajan jätteenkäsittely
Metalliromut olen perinteisesti kerännyt erilleen Haukijärven koulun jokakeväiseen keräykseen luokkaretkirahastoa varten. Nyt tosin koulu on vahvasti lakkauttamisuhan alla, joten en tiedä mitä sitten.
Ehjiä osia jos sellaisia kertyy voin säästää pahan päivän varalle.
Pahvit ja jotkut muovit toimii sytykkeinä.
Ehjiä osia jos sellaisia kertyy voin säästää pahan päivän varalle.
Pahvit ja jotkut muovit toimii sytykkeinä.
Reippaina käymme rekkain alle 

- lada-juntti
Biojäte kerätään tarkasti talteen kompostoriin, siitä tulee arvokasta multaa. Metallia en enää kiikuta keräykseen, vaan kerään ne talteen ja kun metallia kertyy tarpeeksi iso läjä, myyn sen metalliromu-koijarille. ongelmajätteet kuljetan paikalliseen jätteenkäsittely-yritykseen: Lakeuden Etappiin. Kaikki poltettavaksi kelpaava hyödynnetään pystymuureissa. Loppu menee lakisääteiseen sekajätepönttöön.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
- PöyhöinKuusaalt
Kierrätystä on käsitelty muuallakin. Tässä on tarkoitus Jauhaa AutoRemppaRomusta ja muusta moisesta.
Eli Miten suhtaudutaan autoilusta syntyvään jätteeseen ja romuun.
Yksi vinkki. Jos ei ole ammattisahuri, niin jäteöljyä voi käyttää moottorisahan teräöljynä kunhan muistaa, että jäteöljy ei ole niin jäykkää kuin ketjuöljy yleensä. Siis sitä kuluu enemmän. Siis tämä vinkki vain MökkiSahureille.
Eli pyytäisin Kommentoimaan tätä äänestystä autoilujätteen, romun ja remppaamisen kannalta. Muuten karkaa ehken vähän turhan kauas ja kun luetaan vain viimeinen kirjoitus ollaan kohta kierrättämässä VaarinVanttuita ja SnellmanninSinelliä tai jopa SiskonSyntejä.
Eli Miten suhtaudutaan autoilusta syntyvään jätteeseen ja romuun.
Yksi vinkki. Jos ei ole ammattisahuri, niin jäteöljyä voi käyttää moottorisahan teräöljynä kunhan muistaa, että jäteöljy ei ole niin jäykkää kuin ketjuöljy yleensä. Siis sitä kuluu enemmän. Siis tämä vinkki vain MökkiSahureille.
Eli pyytäisin Kommentoimaan tätä äänestystä autoilujätteen, romun ja remppaamisen kannalta. Muuten karkaa ehken vähän turhan kauas ja kun luetaan vain viimeinen kirjoitus ollaan kohta kierrättämässä VaarinVanttuita ja SnellmanninSinelliä tai jopa SiskonSyntejä.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- lada-juntti
O.k.!
Epäonnistuneen määräaikaishuollon ( siis Delta-autossa suoritetun) jäljiltä syntyneet öljyläiskät olen kerännyt pihasta lapiolla ämpäriin, ja en kyllä tiedä mitä tuolle saastuneelle soralle tekisin. Ehdotuksia?
Muuten ei ole ollut tarvetta rempata Ladaa, eli ei muuta Ladasta aiheutunutta jätettä.
Isävainaan Ladaan tein joskus ruostekorjauksia ja siitä syntynyt ruostepöly ja ruosteiset metallinpalat lakaistiin lakisääteiseen sekajäteastiaan.
Epäonnistuneen määräaikaishuollon ( siis Delta-autossa suoritetun) jäljiltä syntyneet öljyläiskät olen kerännyt pihasta lapiolla ämpäriin, ja en kyllä tiedä mitä tuolle saastuneelle soralle tekisin. Ehdotuksia?
Muuten ei ole ollut tarvetta rempata Ladaa, eli ei muuta Ladasta aiheutunutta jätettä.
Isävainaan Ladaan tein joskus ruostekorjauksia ja siitä syntynyt ruostepöly ja ruosteiset metallinpalat lakaistiin lakisääteiseen sekajäteastiaan.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
- PöyhöinKuusaalt
Öljyisen soran voisi laittaa vaikkapa nuotion pohjaksi. Eihän se öljy siinä puhtaasti pala, mutta kuitenkin. Kiiteän öljyjätteen voi viedä sille varattuun paikkaan ongelmajätteenä ilmaiseksi. Samaan paikkaan menevät tyhjät öljykanisterit, filtterit ja kaikki muu kiinteä, joka sisältää öljyä. Öljyinen sora kuuluu samaan osastoon. EkoKem sitten päättää jatkotoimista.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- lada-juntti
Minulla on tavallaan oma romulaani täällä. Siellä makaa muutama autonromu omiin varaosatarpeisiin ja sinne kasailen tarpeettomaksi jääneen roinan poiskuljetusta varten.
Autojen osathan säilyy tallessa parhaiten autossa paikallaan ja puretumpi raato on käypä metalliromulaatikko, jossa poisheitettävä tavara sitten poistuu kun romukauppias käy loppuraadon kourallaan nostamassa.
Siinä menee sitten samassa läjässä kaikki taloudessa syntyvä metallijäte. Eipä tarvitse niitäkään noihin kunnallisiin kierrätyspisteisiin kiikutella ja mitään autonosiahan niihin ei kai oikein saisi viedäkään...
Vähäiset ongelmajätteet menee niille tarkoitettuihin keräyksiin. Öljyt ja suotimet tosin kiikutin töissä käydessäni työpaikan asianmukaisiin säiliöihin. Kerran hävittivät läjän akkujakin joten kiikutin sinne omatkin romuakkuni.
Autojen osathan säilyy tallessa parhaiten autossa paikallaan ja puretumpi raato on käypä metalliromulaatikko, jossa poisheitettävä tavara sitten poistuu kun romukauppias käy loppuraadon kourallaan nostamassa.
Siinä menee sitten samassa läjässä kaikki taloudessa syntyvä metallijäte. Eipä tarvitse niitäkään noihin kunnallisiin kierrätyspisteisiin kiikutella ja mitään autonosiahan niihin ei kai oikein saisi viedäkään...
Vähäiset ongelmajätteet menee niille tarkoitettuihin keräyksiin. Öljyt ja suotimet tosin kiikutin töissä käydessäni työpaikan asianmukaisiin säiliöihin. Kerran hävittivät läjän akkujakin joten kiikutin sinne omatkin romuakkuni.
Kun käytät autosi usein huollossa on sinulla kohta öljysorat pihatietä varten......lada-juntti kirjoitti:Epäonnistuneen määräaikaishuollon ( siis Delta-autossa suoritetun) jäljiltä syntyneet öljyläiskät olen kerännyt pihasta lapiolla ämpäriin, ja en kyllä tiedä mitä tuolle saastuneelle soralle tekisin. Ehdotuksia?
- Lada-Jussi
Lada-Farmilla on jo pitkään ollut ongelmajätteen keräyspiste, sellainen pieni katos jonne kerätään akut ja vanhat nesteet ja suodattimet. Kun keräyspiste on täynnä, ne toimitetaan kunnalliseen kierrätyspisteeseen. Metalliromu ja osaromu menee yleensä auton romun mukana, silloin kun sellainen on toimituksessa. Tossa on metallikeräys 2 km päässä, niin mielellään ohiajaessa käyvät keräämässä raatoja kyytiin. Vazili kävi täällä siivoilee ja järjesti samalla romukasoista alumiinit ja muut erilleen, joten lajittelu on viety huippuunsa. Niin ja käytetyistä rikkinäisistä osista tulee usein otettu pultit ja mutterit talteen, niitä voi aina tarvita, eikä ne yleensä mene rikki.

Öljyt,akut yms jätteen kuskailen aina pikimmiten pois nurkista joko työmaalle tai paikalliseen kierrätyspisteeseen molemmista hoituu asiallisesti pois. Ei niitä omissa nurkissa viitti varastoida kun ei ole pakko. Muut roskat ja esim metallit keräilen talteen ja vien pois kun niitä alkaa olla nurkissa niin paljon että haittaa touhuilua. Periaatteessa mitään vähänkin käypää ei pitäis heittää pois koska sitä aina hetki hävittämisen jälkeen tarttis.
-
Hyi,hyi ja hyi!Siis mökkisahuri turaa jäteöljyä mökkimaastoon kaikkine raskasmetalleineen!Mustikoille,pikkulinnuille,kaivoon ja kalanpoikasille?Oon kauhian hämmästyny!Jäte(öljykään) eikä synteettinen öljy muutenkaan kuulu luontoon.PöyhöinKuusaalt kirjoitti: Yksi vinkki. Jos ei ole ammattisahuri, niin jäteöljyä voi käyttää moottorisahan teräöljynä kunhan muistaa, että jäteöljy ei ole niin jäykkää kuin ketjuöljy yleensä. Siis sitä kuluu enemmän. Siis tämä vinkki vain MökkiSahureille.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Käytettyä hydr.öljyä käytän moottorisahassa ei ihan parasta kun silmille sopivasti tulee. Riittävyys ongelmaa en ole huomannut ja onhan siinä pumpussa säätö mutta ei kai kaikissa. Kesällä ehken turhan ohuttakin talvella(talvella ja talvella eihän nyt ole oikein pakkasiakaan) ihan hyvää kun haaleassa säilyttää ettei ihan tervaa ole.
Käytetyt öljyt kerään 20l astioihin ja vien sitten ongelmajätteen keräykseen suodattimien kanssa "isompana" eränä eli jokaisia öljynvaihto öljyjä en vie asioikseen. Akut ja muut joutaa tietenkin viedä pois nurkista pyörimästä jos ei kerran mitään enää tee.
Vaihdetut ja rikkinäiset osat raskin laittaa roskiin tai mihin ne sitten kuuluvatkin en kerää niitä niin kuin jotkut pöydän alle ja tallin nurkkiin vaikka koko osalla ei tekisi mitään. Tätä "keräystä" minä en ymmärrä
.
Tuosta varaosa/romu asiasta yksi varaosaauto on ja jotain pientä mitä on muualta olen purkanut eihän sitä tiedä koska tarttee
.Tietysti tällä periaatteella tilat loppuu kesken ennen kuin noitakaan tarttee
.
Käytetyt öljyt kerään 20l astioihin ja vien sitten ongelmajätteen keräykseen suodattimien kanssa "isompana" eränä eli jokaisia öljynvaihto öljyjä en vie asioikseen. Akut ja muut joutaa tietenkin viedä pois nurkista pyörimästä jos ei kerran mitään enää tee.
Vaihdetut ja rikkinäiset osat raskin laittaa roskiin tai mihin ne sitten kuuluvatkin en kerää niitä niin kuin jotkut pöydän alle ja tallin nurkkiin vaikka koko osalla ei tekisi mitään. Tätä "keräystä" minä en ymmärrä

Tuosta varaosa/romu asiasta yksi varaosaauto on ja jotain pientä mitä on muualta olen purkanut eihän sitä tiedä koska tarttee

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
Teräketjuöljyistä suurin osa on tehty Teollisuuden jäteöljyistä toki tietenkin puhdistamalla tai jotenkin käsittelemällä.
Bioteräöljyjähäno on toki saatavana. Suosittelen toki niitä.
Minun SuperEkoiluaikani alkavat olla jo takanapäin. Valitetttttavsti.
Bioteräöljyjähäno on toki saatavana. Suosittelen toki niitä.
Minun SuperEkoiluaikani alkavat olla jo takanapäin. Valitetttttavsti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Autohuoltotöistä syntyvät jätteet vien yleensä kerralla kerran vuodessa keväisin ja syksyisin kiertävään ongelmajätekeräysautoon, siellä on ollut lava myös metallijätteille (pakoputket yms.) Mitään jemmattavaa "tarpellista jätettä" ei näistä omista huolloista/korjauksista juuri ole jäänyt.
Viime kesänä lähti tuolta vanhalta kotipaikalta yksi yli 20vuotta tallin takana seissyt Transitin raato kahden romanimetalliyrittäjän lavalla. Pikkusen kyllä harmitti jälkeenpäin kun en ollut itse paikalla ja muistin, että siellä kopissa meni samalla aikoinaan purkutaloista kerättyjä hellankansia ym. valurautaosia suuri määrä.
Pientä kommenttia tuli mieleen noista moottorisahan teräketjuöljyn säästövinkeistä:
Vaikka paljon tulee pihisteltyä Samaran öljyissä, niin moottorisahaan käytän kuitenkin pelkästään sitkostettua teräketjuöljyä, jolla on hyvä voiteluominaisuus ja pysyy laipassa, eikä maksa maltaita 10:n pytyssä. Em. käytetty moottoriöljy sisältää metallia, joka voi syödä mm. sahan öljypumpun. Hydrauliöljy on mielestäni taas liian ohutta eikä pysy laipassa - eikä näinvoitele laippaa kunnolla. Pahimmassa tapauksessa iso tukkia sahatessa laippa kuumenee niin, että polttaa sen pilalle. Ainakaan mihinkään hyvään sahaan en laittaisi. Palstan tuttu klisee tietysti vielä pitää olla - jokainen tietysti tekee sahallaan mitä haluaa.
Viime kesänä lähti tuolta vanhalta kotipaikalta yksi yli 20vuotta tallin takana seissyt Transitin raato kahden romanimetalliyrittäjän lavalla. Pikkusen kyllä harmitti jälkeenpäin kun en ollut itse paikalla ja muistin, että siellä kopissa meni samalla aikoinaan purkutaloista kerättyjä hellankansia ym. valurautaosia suuri määrä.
Pientä kommenttia tuli mieleen noista moottorisahan teräketjuöljyn säästövinkeistä:
Vaikka paljon tulee pihisteltyä Samaran öljyissä, niin moottorisahaan käytän kuitenkin pelkästään sitkostettua teräketjuöljyä, jolla on hyvä voiteluominaisuus ja pysyy laipassa, eikä maksa maltaita 10:n pytyssä. Em. käytetty moottoriöljy sisältää metallia, joka voi syödä mm. sahan öljypumpun. Hydrauliöljy on mielestäni taas liian ohutta eikä pysy laipassa - eikä näinvoitele laippaa kunnolla. Pahimmassa tapauksessa iso tukkia sahatessa laippa kuumenee niin, että polttaa sen pilalle. Ainakaan mihinkään hyvään sahaan en laittaisi. Palstan tuttu klisee tietysti vielä pitää olla - jokainen tietysti tekee sahallaan mitä haluaa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»