1200 koneesta 1500 litraseks

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

1200 koneesta 1500 litraseks

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

Niin Mitenkäs 1200 kuutioisesta ladan koneesta saisi 1500 kuutioisen käykö 1500 ladan kampiakseli ja veivit 1200:sen lohkoon. Sehän on remmillä ja 1200 on ketjulla onko sillä merkitystä. vai pitäälö kansikin vaihtaa. :?:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vaihda koko kone, paljon helpompaa. Vai mitä tuolla swapilla haet? Multakin löytyisi yksi ylimääräinen 1500.
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

ostin tuon ladan 1300 satasena ja kantta irrotteassa huomasin että oli 1200 kone ja 0,6 ylikoko männät ja en viitsisi koko konetta vaihtaa kun on ajettu 30 tuhatta tuolla koneella. ja ei kannata virittää ennen kun on tilavuuttaa sehän tuo vähän vääntöä ja tehoa lisää. Vaikka voisihan sen koneen rakentaa uusiks jos halvalla sais.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: 1200 koneesta 1500 litraseks

Viesti Kirjoittaja arpati »

lada 1300s kirjoitti:Niin Mitenkäs 1200 kuutioisesta ladan koneesta saisi 1500 kuutioisen käykö 1500 ladan kampiakseli ja veivit 1200:sen lohkoon. Sehän on remmillä ja 1200 on ketjulla onko sillä merkitystä. vai pitäälö kansikin vaihtaa. :?:
Ainoo takavetoladan kone joka on remmillä on se uudempi 1300 eli 2105 lohko. 1500 on ketjulla ja numero on 2103 (selkeetä eikö :lol: ) No tuohon varmaan vaikuttaa se että 1300 remmikone on myöhempää suunnittelua.....

Joo olen kanssa sitä mieltä että jos haluaa isompaa konetta nii on helpompaa ja halvempaa laittaa se isompi ladan kone sinne suosiolla :wink: Jos taas haluaa pysyä pienissä tilavuuksissa ja enempi tehoa niin sitte vähän joutuu askartelemaan eli kannesta pois mikä on se helpoin tapa tai sitte lohkosta pois ja jyrsii kanteen männille tilaa tiivisteen mukaan ja tulee tietty kalliiksi kun lohkosta otetaan pois :? .

Jos välttämättä haluaa tehdä "pikkulohkosta" "isolohkon" niin siitä on juttua esmex unkarin ladakerhon sivuilla, tuo vaatii hiukan lyhyemmät kiertokanget vakiomännillä kun pikkulohko on matalampi kuin isolohko, kampiakselin pitäis sopia heittämällä paikalleen..... Veivit on muuten ihan samat kaikissa ladankoneissa :wink: Tai vois se toimia noillakin jos tekis vaikka paksumman kuparikannentiivisteen mutta senkin teettäminen tulee maksaan helposti 50 - 100 eur riippuen paikasta... Mittoja en ny muista ulkoa mutta niitä löytyy netistäkin ja täältäkin kun vedät hakua moottorista..... No kuiteski saat jo toimivan koneen noilla hinnoilla :wink:

http://www.celtia.hu/ladaklub/tuning/pa ... or_en.html
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä olen joskus kuullut että matalan lohkon saisi ihan toimimaan kans pitkällä iskulla, mutta puristukset on sitten aika kovat, mutta ei kuitenkaan ehkä ottais venttiileihin?

tosta numeroinnista sen verran: osien numerot tulee useimmiten siitä mallista missä kyseistä osaa alunperin on käytetty, kun 1200 kone oli mallissa 2101 on moottorin malli 2101, kun taas 1500 kone oli alkujaan mallissa 2103 niin siitä moottorille malli. remmikonehan oli ensimmäisen kerran mallissa 2105 ja näin sai siitä numeronsa. Esimerkiksi 1600 konetta käytetään Moskvitshissa ja moottorin malli on 2106 kuten Ladassakin, eikä mikään 313 tai 317 tai muuta mitä UZAM käyttää koneistaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllä tuolla ahvenistollakin taisi yksi 1,6 litranen hihnakone liikkua... Eli on se mahdollista tehdä noitten unkarilaisten ohjeiden mukaan.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Käsitinkö oikein tuon unkarin linkin? lyhensivätkö ne tosiaan vakio kiertokankea 7mm lämmittämällä ja puristamalla? voiko semmonenkin kestää?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Kyllä ne noita näyttää rutistavan kasaan, kuvittelisin ettei kovin vahva ole...
Valko

Luonnonlakien vastaista

Viesti Kirjoittaja Valko »

Kyllä ne on taas jotain mätäkuun juttuja, ei tommosia moottoreita oo rakennettu missään :lol:

Siinähän ottas männänhelmatkin kiinni kampiakseliin...

Eikä sopivia veivejä löydy enää mistään :lol:
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Jaa taitaa se sitten ollakin ihan mahdoton homma jos kerran männätkin ottaa kampuraan kiinni!
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Kyllä tuo muuten olisi toteutettavissa eihän siinä tartte vakiomäntiä käyttää, mutta mitenkäs kampiakseli sopiiko ketjukoneen kampi remmikoneeseen?
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

No tää mun ja valkon jutustelu on ollut pientä herättelyä aiheeseen...

Eli valkon valkoisessa ladassahan tuollanen mylly on paikallaan.

Lada-jussilla on varmaan videota sen käynnistäkin kun säädettiin ahvenistolla siitä sytkää kohdalleen?
Martiganin videoissakin taisi pätkä olla kun liikku radalla.

Koneessa on siis osina: 2103 kampura, Fiat TC veivit (vaikeat löytää/saada), 2105 lohko, 2105 kansi, ladan kaasari 28/36, 21011 männät, hieman kevennetty vauhtipyörä, peltisatsi ja kärjetön sytkä.

Kone mistä se tuli tehtyä on vanha A-ryhmän rallikone mihin oli kanteen jyrsitty palotiloja ja kannesta ei ole tasosta otettu yhtään pois vaan lohkosta on aikalailla pois ja männät tulee lohkon tason yli.

Männät muuten ei ota pelkästään helmoista kiinni vaan myös tapin kohdalta, tuo on jo isompi ongelma.
meggeri

Viesti Kirjoittaja meggeri »

Kaiffarilla oli vielä viimekesänä ahdetussa rataladassa 1300cc lohkossa 1600cc kamppari vakiomittasilla kiertareilla, mutta Suzuki GSX-R moposta männät. Tuntu se kulkevan noilla osilla kiitettävästi. Mäntä/kiertarikulma ei tuntunu olevan mikään ongelma, kunnes ahtimeen tuli vika ja puski tuimat 3.2bar koneseen jolloin se leikki loppui siihen.
Vastaa Viestiin