Sivu 1/1
1200 koneesta 1500 litraseks
Lähetetty: 13.5.2004 8:01
Kirjoittaja lada 1300s
Niin Mitenkäs 1200 kuutioisesta ladan koneesta saisi 1500 kuutioisen käykö 1500 ladan kampiakseli ja veivit 1200:sen lohkoon. Sehän on remmillä ja 1200 on ketjulla onko sillä merkitystä. vai pitäälö kansikin vaihtaa.

Lähetetty: 13.5.2004 8:31
Kirjoittaja Stefa
Vaihda koko kone, paljon helpompaa. Vai mitä tuolla swapilla haet? Multakin löytyisi yksi ylimääräinen 1500.
Lähetetty: 13.5.2004 8:47
Kirjoittaja lada 1300s
ostin tuon ladan 1300 satasena ja kantta irrotteassa huomasin että oli 1200 kone ja 0,6 ylikoko männät ja en viitsisi koko konetta vaihtaa kun on ajettu 30 tuhatta tuolla koneella. ja ei kannata virittää ennen kun on tilavuuttaa sehän tuo vähän vääntöä ja tehoa lisää. Vaikka voisihan sen koneen rakentaa uusiks jos halvalla sais.
Re: 1200 koneesta 1500 litraseks
Lähetetty: 13.5.2004 12:28
Kirjoittaja arpati
lada 1300s kirjoitti:Niin Mitenkäs 1200 kuutioisesta ladan koneesta saisi 1500 kuutioisen käykö 1500 ladan kampiakseli ja veivit 1200:sen lohkoon. Sehän on remmillä ja 1200 on ketjulla onko sillä merkitystä. vai pitäälö kansikin vaihtaa.

Ainoo takavetoladan kone joka on remmillä on se uudempi 1300 eli 2105 lohko. 1500 on ketjulla ja numero on 2103 (selkeetä eikö

) No tuohon varmaan vaikuttaa se että 1300 remmikone on myöhempää suunnittelua.....
Joo olen kanssa sitä mieltä että jos haluaa isompaa konetta nii on helpompaa ja halvempaa laittaa se isompi ladan kone sinne suosiolla

Jos taas haluaa pysyä pienissä tilavuuksissa ja enempi tehoa niin sitte vähän joutuu askartelemaan eli kannesta pois mikä on se helpoin tapa tai sitte lohkosta pois ja jyrsii kanteen männille tilaa tiivisteen mukaan ja tulee tietty kalliiksi kun lohkosta otetaan pois

.
Jos välttämättä haluaa tehdä "pikkulohkosta" "isolohkon" niin siitä on juttua esmex unkarin ladakerhon sivuilla, tuo vaatii hiukan lyhyemmät kiertokanget vakiomännillä kun pikkulohko on matalampi kuin isolohko, kampiakselin pitäis sopia heittämällä paikalleen..... Veivit on muuten ihan samat kaikissa ladankoneissa

Tai vois se toimia noillakin jos tekis vaikka paksumman kuparikannentiivisteen mutta senkin teettäminen tulee maksaan helposti 50 - 100 eur riippuen paikasta... Mittoja en ny muista ulkoa mutta niitä löytyy netistäkin ja täältäkin kun vedät hakua moottorista..... No kuiteski saat jo toimivan koneen noilla hinnoilla
http://www.celtia.hu/ladaklub/tuning/pa ... or_en.html
hmm
Lähetetty: 13.5.2004 18:38
Kirjoittaja Lada-Jussi
mä olen joskus kuullut että matalan lohkon saisi ihan toimimaan kans pitkällä iskulla, mutta puristukset on sitten aika kovat, mutta ei kuitenkaan ehkä ottais venttiileihin?
tosta numeroinnista sen verran: osien numerot tulee useimmiten siitä mallista missä kyseistä osaa alunperin on käytetty, kun 1200 kone oli mallissa 2101 on moottorin malli 2101, kun taas 1500 kone oli alkujaan mallissa 2103 niin siitä moottorille malli. remmikonehan oli ensimmäisen kerran mallissa 2105 ja näin sai siitä numeronsa. Esimerkiksi 1600 konetta käytetään Moskvitshissa ja moottorin malli on 2106 kuten Ladassakin, eikä mikään 313 tai 317 tai muuta mitä UZAM käyttää koneistaan.
Lähetetty: 13.5.2004 18:59
Kirjoittaja Jankos
Kyllä tuolla ahvenistollakin taisi yksi 1,6 litranen hihnakone liikkua... Eli on se mahdollista tehdä noitten unkarilaisten ohjeiden mukaan.
Lähetetty: 13.5.2004 23:08
Kirjoittaja Turbiini
Käsitinkö oikein tuon unkarin linkin? lyhensivätkö ne tosiaan vakio kiertokankea 7mm lämmittämällä ja puristamalla? voiko semmonenkin kestää?
Lähetetty: 14.5.2004 7:30
Kirjoittaja Jankos
Kyllä ne noita näyttää rutistavan kasaan, kuvittelisin ettei kovin vahva ole...
Luonnonlakien vastaista
Lähetetty: 14.5.2004 10:41
Kirjoittaja Valko
Kyllä ne on taas jotain mätäkuun juttuja, ei tommosia moottoreita oo rakennettu missään
Siinähän ottas männänhelmatkin kiinni kampiakseliin...
Eikä sopivia veivejä löydy enää mistään

Lähetetty: 14.5.2004 13:12
Kirjoittaja Jankos
Jaa taitaa se sitten ollakin ihan mahdoton homma jos kerran männätkin ottaa kampuraan kiinni!
Lähetetty: 14.5.2004 18:15
Kirjoittaja Turbiini
Kyllä tuo muuten olisi toteutettavissa eihän siinä tartte vakiomäntiä käyttää, mutta mitenkäs kampiakseli sopiiko ketjukoneen kampi remmikoneeseen?
Lähetetty: 15.5.2004 11:09
Kirjoittaja Jankos
No tää mun ja valkon jutustelu on ollut pientä herättelyä aiheeseen...
Eli valkon valkoisessa ladassahan tuollanen mylly on paikallaan.
Lada-jussilla on varmaan videota sen käynnistäkin kun säädettiin ahvenistolla siitä sytkää kohdalleen?
Martiganin videoissakin taisi pätkä olla kun liikku radalla.
Koneessa on siis osina: 2103 kampura, Fiat TC veivit (vaikeat löytää/saada), 2105 lohko, 2105 kansi, ladan kaasari 28/36, 21011 männät, hieman kevennetty vauhtipyörä, peltisatsi ja kärjetön sytkä.
Kone mistä se tuli tehtyä on vanha A-ryhmän rallikone mihin oli kanteen jyrsitty palotiloja ja kannesta ei ole tasosta otettu yhtään pois vaan lohkosta on aikalailla pois ja männät tulee lohkon tason yli.
Männät muuten ei ota pelkästään helmoista kiinni vaan myös tapin kohdalta, tuo on jo isompi ongelma.
Lähetetty: 16.5.2004 22:32
Kirjoittaja meggeri
Kaiffarilla oli vielä viimekesänä ahdetussa rataladassa 1300cc lohkossa 1600cc kamppari vakiomittasilla kiertareilla, mutta Suzuki GSX-R moposta männät. Tuntu se kulkevan noilla osilla kiitettävästi. Mäntä/kiertarikulma ei tuntunu olevan mikään ongelma, kunnes ahtimeen tuli vika ja puski tuimat 3.2bar koneseen jolloin se leikki loppui siihen.