Kattomyyjät.

Politiikkaa, maailmanparannusta ja muuta hölynpölyä, joka ei suoraan liity Ladoihin ja autoiluun.
Lada Scandinavia

Kattomyyjät.

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Meillä kävi viime viikolla kattomyyjät ja tulivat pihalle päivällä ja sitten sovittiin uudestaan, että tulevat iltasella, kun vaimokin on paikalla.
Kaupantekoa kesti 2.5 tuntia. Keittiömme pöydällä oli jos jonkinlaista todistusta ja esitteitä ja työkuvia.
Yrittivät myydä peltikattoa asennuksineen meille ja hintaan 11500e:lla.
Yrittivät lopulta ihan väkisin myydä :?
Kauppaa en kuitenkaan tehnyt, koska tiilikattomme ei vuoda ja kattoremontti ei ole nyt ajankohtainen.
Pitäiskö ensi syksyllä laittaa vähän pressua katolle, niin alkaa todella mainosesitteitä tulla :D
Onko muilla kokemuksia katto myyjistä?
Tai mielipidettä, että kumpi parempi katolla, pelti vaiko tiili.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kattomyyjät.

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No on kokemusta. Tiilikatto on jostain 50-luvun puolelta ja Ukki sitä aikanaan harjaili ja kohenteli. Nyt se on ollut puhdistamatta 90-luvun alusta asti. Mutta pelaa hyvin.

No, niitä esitteitä alkoi tulla. Viikossa tuli samalta virmalta useita. Ja kun ei oltu aina paikalla niin laatikko alkoi täyttyä. Siinä luki EiMainoksia.

Minä soittamaan. Kysyin, että eikös se mainosten syytäminen ala hyvällä loppua. Myyjä ihmetteli, että eihän hän voi vaikuttaa tähän mainostukseen. Minä että Johan on Kumma!

Lopulta sanoin, että ala tulla tekemään se arvio kun noin mainostat. Aijä tuli ja laskeskeli, kyseli mielihaluja ja tarjoili. Piti mainospuhetta. Ihan höpöjä. Talon arvo muka nousisi vähintää 20tuhannella eurolla kun saataisiin uusi katto. No, nii varmaa!

Kyselin sitten rakennus ratkaisuista. Tiedän jotakin tuosta omasta katostani. Siellä on erittäin hyväkuntoinen tervapahvi alla, hyväkuntoiset ruoteet ja tiilit ovat ehjät. Kyselin, että mitäs voitaisiin jättää purkamatta.

Ei tällä myyjällä oikein ollut homma näpissä. Ei hän mihinkään rakenteelliseen keskusteluun pystynyt. Tyrkytti vaan, että kaikki viedään mukana, eikä mitään rojua jää pihaan. Minä siihen, että ehjät tiilit ei katolta rojuna lähde vaan minä ne aikanaan puran itse, jos kattoremonttia tulee.

Kyselin halvinta peltikattoa ilman lumistoppareita, uusia kouruja (vanhat kunnossa), piipun pellityksiä ja hattuja. Siinä sitten laskeskeli ja sen reilun 11tuhatta sanoi hinnaksi. Ja taas myyntipuheita, joilla ei ollut mitään merkitystä. Pelkkää ulkolitaniaa. Nousee talon arvo niin ja niin paljon.

Alkoi kyllästyttää. Minä siinä että mitäs kun tämä on perikunnan talo ja minä tämän ostan. Minulle ei ole eduksi jos arvo nousee. Melkein pelästyi myyjä. Huomasi, että myyntipuheissa pitää olla tarkkana.

Sanoin että Kiitos. Palaan asiaan jos on aiheellista. Ja vielä kehotin varomaan laittamasta niitä mainoksia enää minulle tai tilaan sitten kattoni muualta. Ei noita ole enää tullut. Ja hyvä niin.

En muuten yleensäkään osta kutsumattomilta kauppiailta yhtään mitään. Itse se on tiedettävä kun jotakin tarvitsee. Niin vaikea tyyppi olen. Ja mitä enemmän tyrkytetään tai väkisin myydään sitä varmempi on että kauppoja ei tule. Kyllä nuo yleensä heti sen huomaavat.

Ja pelti/tiilikatoista. Pelti on halvempi, mutta siinä on se ikävä lumien alastulo-ongelma. Lumikuorma ei ole ongelma ainakaan Kymenlaaksossa eikä juuri Joensuussakaan. Jyrkkä tiilikatto, kuten 40-luvun lopun RintamaMiesTaloissa on, ei edes kerää lunta juurikaan. Ja näiden rakenne on todella vahva. Ei tehty tuolloin rimpulaa vaikka oltiin köyhiä ja raaka-aineet huonoja.

Tuo minunkin taloni on nyt kestänyt jo keski-ikäiseltä Ukilta keski-ikäiselle LapsenLapselle. Eikä heikkoakaan. Talo pelaa vaikkei mitään suuria typeriä läpihengittävän talon pilaavia remontteja ole tehtykään.

Väitän että aikoinaan osattiin rakentaa. Nykyään vaan keksitään uutta eikä muisteta mennetitä opetuksia. Kun ei samaa mallia valmisteta tarpeeksi kauan ei voida oppia sen virheistä. Eli tiilikatto kuuluu alunperin tiilikattoiseen taloon. Voi siihen pellinkin laittaa, mutta vain halvemman hankintahinnan takia.

Pätee minun mielestäni tuo jatkuvuuden puute AvtoVekottimiinkin. Mutta minähän nyt en tuotantotekniikasta paljoa ymmärrä. Ettäs tämmöistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Lada Scandinavia

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Tää meitin hirsi torppa on rakennettu 1886 kalliolle ja minulla valokuva vuodelta 1926 ja silloin oli huopakatto. Joskus 30 luvulla tuli tiilikatto ja huopa jätetty aluskatteeksi.
Talon ullakolla on paksu kurkihirsi ja monta tolppaa on tukemassa ja ulkoa kun katsoo, niin harja on täysin suora ja tämä katto kestänyt jo 122 vuotta.
Peltikatolle antavat 10 vuoden takuun, mun mielestä se on aivan liian lyhyt takuu.
Peltikaton huonopuoli on ainakin, että sateella äänekäs ja miten ne ruuvit katolla, kun kesällä päivällä aurinko porottaa ja yöksi kylmenee, metallihan laajenee ja supistuu.
Alkaako ruuvien välistä pikkuhiljaa vuotamaan?

Kattomyyjä sanoi, että pellin ja katon väliin jätetään yhteensä 7 centin tuuletusrako.
Eikö linnut sitten tee pesää sinne ja nokkivat aluskatteen rikki?
Niin ja jos jokavuosi rakentavat uuden pesän eri väleihin, niin tuuletus ei muutamanvuoden päästä pelaa.
Isokirjakin sanoo, että et voi estää, jos lintu lentää pääsi ylitse, mutta älä anna sen tehdä pesää pääsi päälle.

Olen katolta 9v sitten poistanut sammaleet ja nyt näyttäisi olevan taas tarve.
Tämmösen vanhan tiilikaton voi kuulemma huoltomaalata ja siten siitä tulee kuin uusi.
Onko kellään kokemusta tiilikaton maalauksen kestosta?
PöyhöinKuusaalt

Voi maalata toki. Ja hyvä tulee. Harmi kun tuo Toveri Lesnaja Slo... miten se nyt meni ei jouda Voorumille. Hänellä on kokemusta ja tietoa. Ja mihin ne vanhat Poltetut Savitiilet ominaisuutensa menettäisivät. Ei mihinkään. Putsaa vaan ja homma pelaa.

Niin ja ajaa ne hemmetin kattoremontoijat kauas kunnon vanhojen talojen pihasta. HusHemmettiin ja vähän vauhdilla kuin olisi jo! 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jusu

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Eipä ole kattokauppiaita näkynyt eikä kuulunut eikä ne kyllä saisi tänne mitään myytyäkään.

Tämän mörskän aaltopeltikatto on ammoin suoraan pärekaton päälle naulottu ja osa nauloista on noussut jo irvistelemään, mutta eivät kuitenkaan vuotane kovin kun ovat aallon harjalla ja onhan siellä alla kuitenkin ne päreet. Onneksi ei ole tuulinen paikka, puuska voisi viedä kyllä pellit mennessään.
Kyllä sille olisi jo syytä tehdä jotakin mutta eipä katon alla mitään niin kovin arvokasta ole että maksaisi vaivaa.

Ikkunakauppiaallekin sanoin kerran kun kauppasi konsulttiaan tänne ilmaista kustannusarviota tekemään, että eipä ole pelkillä ikkunoilla pelastettu tämä murju, kyllä tässä tarvittaisiin jo koko talo. Kaikki muukin olisi korjattava ja jos sitten koko tönön remppaa, niin se olisi kyllä syytä siirtää sellaiseen paikkaan mihin se ei painu vinoon...
PöyhöinKuusaalt

Niin ja noista peltikaton äänistä. Minä kyllä tykkaisin äänekkäästä peltikatosta. Ei tarvitsisi edes ulos katsoa kun tietäisi, että käännetäänhän kylkeä sohvassa ja muhitaan onnelliseen uneen takaisin. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
jta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Lada Scandinavia kirjoitti: Peltikaton huonopuoli on ainakin, että sateella äänekäs ja miten ne ruuvit katolla, kun kesällä päivällä aurinko porottaa ja yöksi kylmenee, metallihan laajenee ja supistuu.
Alkaako ruuvien välistä pikkuhiljaa vuotamaan?
Noissa ruuveissahan on kumitiivisteet matkassa mutta luonnollisestihhan nekin haprastuu ajan kanssa. Sitä en osaa sanoa että missä ajassa mutta meillä ainakin on nyt jotain 10 vuotta ollu peltikatto tässä talossa ja vielä ei ole ainakaan menny tiivisteet huonoiksi vaikka aurinko paistaa käytännössä koko päivän tuonne.
Jotain noin 10 000€ maksoi silloin tuo kun kattomiehet tuon laittoivat vaikka joutuivat kattoa suoristeleen aika paljon paikkapaikoin.

On tuo 7 senttiä kuitenkin aika pieni rako että ei taida lintu mahtua kunnolla sinne pesäänsä tekeen. Peltinä on tuo tiilikuvioinen. Ainakaan meillä ei oo tuon kans ollu ongelmaa. Varaston kattoon jätettiin kun viime kesänä pelti laitettiin niin jotain parin sentin rako sinne alle. Liekkö liian vähän vai sopivasti, sitä en tiedä kun en rakennusalalla ole.

Äänekäshän tuo peltikatto on kovalla satella mutta siihenkin tottuu. Tosin meillä jätettiin vanha huopa tuonne alle joka hieman vaimentaa ääntä. Enemmän häirittee kovalla tuulella nuo piipunpellit jossa ei ole minkäänlaista pokkausta. Hirvee humina kun tuo suorapelti taipuilee tuulessa.
Vastaa Viestiin