nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistälootaa

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistälootaa

Viesti Kirjoittaja START »

niin haulla sitä katselin jo, mutta ajattelin varmistella että, ollaanko lähellä oikeaa ajotusta kun pistän imu venan 2mm enemmän auki YKK:ssa kun pakovenan? kyseessä siis muistaakseni moposportissakin myynnissä oleva 289 asteinen nokka ja 32/36weeberi kaasarina.
ja toinen kysysmys, mitenkäs tuo pitäs säätää leimalle että menee päästöistä läpi?
tuo uusi kansi on vahviste hitsattu sieltä täältä, on vedetty imusarjan läpi menevät vesikanavat umpeen ja palotilojen läheltä myös hitsattu. se ei varmaan vaikuta lämpöihin? joutuu vaan hivenen viilaamaan reikiä että saa kansipahvin reiät osuun kohilleen. nyt saa vissiin laittaa vesipumpulta letku suoraan kaasarin kautta lämppärille :)
Viimeksi muokannut START, 6.8.2009 14:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Ei ehkä niinpaljon kannata laittaa imua edelle mun mielestä 0.6-0.8mm olis lähempänä ,eikö ollu mitään ajotusohjeita nokan mukana,vanhemmat viritteliät anto sellasen ohjeen jos ei tiedä miten ajotetaan eli ei ole mitään arvoja annettu niin laittaa molemmat yhtäpaljon auki ykkssa ja siitä sitten kokeilee molempiin suuntiin ,jarrussa olis tietenkin helppo säätää me tehtiin aikonaan silleen että nelosella 2000kierrosta kaasu pohjaan ja sekkari käyntiin ja otettiin aika 7000kierrokseen sillon kun meni nopeiten 7000teen niin siihen jätettiin on vaan vähän hankala nykyaikana kun polliisit tulee aika nopeesti paikalle mutta jos on sellanen paikka missä voi testata niin hyvä tulee.
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja START »

START kirjoitti:joutuu vaan hivenen viilaamaan reikiä että saa kansipahvin reiät osuun kohilleen.
nyt kuitenkin kannattaa vuolla tiivisteeseen sopivat reiät, eli kannelle ei mitään
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ATS 8x13

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Samaa mieltä Elmerin kanssa. 2mm on kyllä liikaa. Se akseli kannattaisi mitata.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja START »

joo voishan siitä jotain mittoja kahtella. ja tosiaan, ei ole tullut aikanaan mitään ajotus ohjeita.
tänään vasta pääsin alotteleen purkamista, jos huomenna sais kannen vaihettua niin pääsis tuota ajotusta ihmetteleen.
samaan laittoon menee vielä loota ja kartaani mihin laittelin uudet ristikot ja kannake laakerit tänään.
mukavaa kevät huoltoa näin kesän tulon kunniaksi :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja START »

ja taitaa mennä männätkin uusiks, tuntus aika väljiltä.
siispä mistä? ja mitä?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
elmeri racing team
Viestit: 139
Liittynyt: 11.12.2005 20:57
Paikkakunta: lohja

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja elmeri racing team »

Pientä vinkkiä siihen nokkahommaan,ensimmäiseks tarkista keinuvivut niissä on yleensä jopa 1mm paksuuseroja se vaikuttaa nokanajotukseen aika pirusti ,sitten se vipusuhde sitäkun ei kukaa ole varmaksisanonu mikä pitäs olla meitin koneessa se on 1,5 sillä pelaa parhaiten sitä nokkapukkia nostamalla tai laskemalla voi vaikuttaa siihen,jos on ohueksi hiottu nokka niin varmaankin joutuu höyläämään pukista ,
ääni ei riitä voimaa täytyy olla
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja START »

nyt mopo kyllä karkas, uudet männät ja laakerit tulossa, kone levällään, ja toivon mukaan sais ens viikolla taas kasaan :?
mites tommoseen katupeliin pitäs puristusta saada?
yritin mitata palotilaa, ja sain tilavuudeksi: kannessa 28ml männän päässä oleva upotus 12ml ja männät mun mitan mukaan jää 1,1mm alle lohkopinnan (vakio 1700) plus tiiviste joka uutena on liekkirenkaista 1,5mm ja muuten 1,3mm
eli jos palotilat on 40ml ja siihen mitä jää männän ja kannen väliin n2,1mm (olisko tiiviste sen 1mm puristettuna?) niin puristukseksi tulee 9,28 eli aika lähelle vakioo
mutta jos ottas lohkosta millin pois, niin rupeis oleen jo n 10,2. mikä kuulostaa jo paremmalta. sitä en sitten tiedä tuleeko venat kuinka lähelle mäntää n10mm nostolla, voishan sen varulta mitata.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ATS 8x13

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Siinä nokassa on todennäköisesti 105 astetta nokkien välinen kulma. Voit kokeilla vaikka sillälailla sitä ajoitusta että laitat imun max. noston 105 astetta jälkeen ykk:n, ja sitten voit sen jälkeen mitata miten ne venttiilit on kun mäntä on ylhäällä. Veikkaan että Elmerin arvio (0,6-0,8mm) on lähellä. Ja kyllä sinne se 1,5:1 vipusuhde olisi hyvä saada, muuten jää kyllä nostot pieniksi. Puhdistat yhden keinun ja maalaat sen spray maalilla, laitat kiinni (välys 0,15mm), purkaat ja katsot että missä kohdassa se nokka pyörii. Siitä saa vähän ainakin suuntaa että onko suhde ihan kuralla vai ei. Jälki pitäisi olla aika lähellä säädön puoleista päätä. Ja siinä että ottaako venttiilit mäntiin ratkaisee muut asiat kun max. nosto. Vaara siihen on 5-20 astetta eykk. tai jykk. Joten nokkien asteet, profiili, kulma, vipusuhde, ajoitus ja vent.välys ovat ratkaisevassa roolissa. Ja puristuksista sen verran että 10,7 pitäisi oman tiivisteen kestää, joten lähelle sitä sitten, 10.5 nyt ainakin.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja START »

niin arvaako ottaa yli milliä lohkosta pois?
elikkä tasalle vai jotain kymppejä yli?

kuviakin räpsin: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =859&pos=7
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ATS 8x13

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja ATS 8x13 »

Onko sulla vanhaa kannentiivistettä mistä voi sen puristuneen paksuuden mitata liekkirenkaan kohdalta? Jos se olisi 1mm, niin sitten männät lohkon tasolle. Ja tietenkin myös siihen että ottaako venttiilit mäntiin vaikuttaa myös nämä asiat.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Viesti Kirjoittaja START »

1,2mm oli vanha 1600 vakio tiiviste, nyt siihen tulee se 1700tiiviste.
nokka asiaakin yritin katella, keinuun tulee jälki aika keskelle.
nokalla on 6,5mm nosto ja venalla n.10mm
huomenna heitän koneistamoon lohkon tasohiontaan ja kampuran+vauhtipyörän tasapainotukseen.
edit: osat viety, tuntuu aina vaan viivästyvän, lupasivat että ens viikoks olis :?
uudet "visekot" haettiin eilen: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =859&pos=0
Viimeksi muokannut START, 19.4.2009 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: nokan ajotusta, kansi hommia ja alakertaremppaa

Viesti Kirjoittaja START »

venyy ja paukkuu, jos nyt alkuviikosta jo pikkuhiljaa sais osia koneistuksesta :?
tässä odotellessa tuli tehtyä vähän pakosarjaa http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =859&pos=2
eli 4-2-1 sarja, ei ehkä paras mahdollinen, eikä ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukanen, mutta toimii varmasti paremmin kun ryssän uus :wink:
mitenköhän termotekki käyttäytyy tommosen ohuen teräsputken kanssa? kuullut vaan huhua että syövyttäs saumankohat puhki aikas nopeesti :?:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: nokan ajotusta, kansi hommia ja alakertaremppaa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Termotecin kanssa löydät jonkin ajan kuluttua näkkileipää muistuttavan hienon sarjasi sen teipin alta.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: nokan ajotusta, kansi hommia ja alakertaremppaa

Viesti Kirjoittaja START »

onkos jotain "parempia" vaihtoehtoja?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin