Sivu 1/8

nokan ajotusta, koneen tekoa, fiiatin sileekylkistälootaa

Lähetetty: 9.4.2009 18:17
Kirjoittaja START
niin haulla sitä katselin jo, mutta ajattelin varmistella että, ollaanko lähellä oikeaa ajotusta kun pistän imu venan 2mm enemmän auki YKK:ssa kun pakovenan? kyseessä siis muistaakseni moposportissakin myynnissä oleva 289 asteinen nokka ja 32/36weeberi kaasarina.
ja toinen kysysmys, mitenkäs tuo pitäs säätää leimalle että menee päästöistä läpi?
tuo uusi kansi on vahviste hitsattu sieltä täältä, on vedetty imusarjan läpi menevät vesikanavat umpeen ja palotilojen läheltä myös hitsattu. se ei varmaan vaikuta lämpöihin? joutuu vaan hivenen viilaamaan reikiä että saa kansipahvin reiät osuun kohilleen. nyt saa vissiin laittaa vesipumpulta letku suoraan kaasarin kautta lämppärille :)

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 9.4.2009 20:52
Kirjoittaja elmeri racing team
Ei ehkä niinpaljon kannata laittaa imua edelle mun mielestä 0.6-0.8mm olis lähempänä ,eikö ollu mitään ajotusohjeita nokan mukana,vanhemmat viritteliät anto sellasen ohjeen jos ei tiedä miten ajotetaan eli ei ole mitään arvoja annettu niin laittaa molemmat yhtäpaljon auki ykkssa ja siitä sitten kokeilee molempiin suuntiin ,jarrussa olis tietenkin helppo säätää me tehtiin aikonaan silleen että nelosella 2000kierrosta kaasu pohjaan ja sekkari käyntiin ja otettiin aika 7000kierrokseen sillon kun meni nopeiten 7000teen niin siihen jätettiin on vaan vähän hankala nykyaikana kun polliisit tulee aika nopeesti paikalle mutta jos on sellanen paikka missä voi testata niin hyvä tulee.

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 10.4.2009 4:02
Kirjoittaja START
START kirjoitti:joutuu vaan hivenen viilaamaan reikiä että saa kansipahvin reiät osuun kohilleen.
nyt kuitenkin kannattaa vuolla tiivisteeseen sopivat reiät, eli kannelle ei mitään

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 10.4.2009 22:16
Kirjoittaja ATS 8x13
Samaa mieltä Elmerin kanssa. 2mm on kyllä liikaa. Se akseli kannattaisi mitata.

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 10.4.2009 22:52
Kirjoittaja START
joo voishan siitä jotain mittoja kahtella. ja tosiaan, ei ole tullut aikanaan mitään ajotus ohjeita.
tänään vasta pääsin alotteleen purkamista, jos huomenna sais kannen vaihettua niin pääsis tuota ajotusta ihmetteleen.
samaan laittoon menee vielä loota ja kartaani mihin laittelin uudet ristikot ja kannake laakerit tänään.
mukavaa kevät huoltoa näin kesän tulon kunniaksi :wink:

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 11.4.2009 14:36
Kirjoittaja START
ja taitaa mennä männätkin uusiks, tuntus aika väljiltä.
siispä mistä? ja mitä?

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 11.4.2009 20:16
Kirjoittaja elmeri racing team
Pientä vinkkiä siihen nokkahommaan,ensimmäiseks tarkista keinuvivut niissä on yleensä jopa 1mm paksuuseroja se vaikuttaa nokanajotukseen aika pirusti ,sitten se vipusuhde sitäkun ei kukaa ole varmaksisanonu mikä pitäs olla meitin koneessa se on 1,5 sillä pelaa parhaiten sitä nokkapukkia nostamalla tai laskemalla voi vaikuttaa siihen,jos on ohueksi hiottu nokka niin varmaankin joutuu höyläämään pukista ,

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 12.4.2009 11:05
Kirjoittaja START
nyt mopo kyllä karkas, uudet männät ja laakerit tulossa, kone levällään, ja toivon mukaan sais ens viikolla taas kasaan :?
mites tommoseen katupeliin pitäs puristusta saada?
yritin mitata palotilaa, ja sain tilavuudeksi: kannessa 28ml männän päässä oleva upotus 12ml ja männät mun mitan mukaan jää 1,1mm alle lohkopinnan (vakio 1700) plus tiiviste joka uutena on liekkirenkaista 1,5mm ja muuten 1,3mm
eli jos palotilat on 40ml ja siihen mitä jää männän ja kannen väliin n2,1mm (olisko tiiviste sen 1mm puristettuna?) niin puristukseksi tulee 9,28 eli aika lähelle vakioo
mutta jos ottas lohkosta millin pois, niin rupeis oleen jo n 10,2. mikä kuulostaa jo paremmalta. sitä en sitten tiedä tuleeko venat kuinka lähelle mäntää n10mm nostolla, voishan sen varulta mitata.

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 12.4.2009 12:19
Kirjoittaja ATS 8x13
Siinä nokassa on todennäköisesti 105 astetta nokkien välinen kulma. Voit kokeilla vaikka sillälailla sitä ajoitusta että laitat imun max. noston 105 astetta jälkeen ykk:n, ja sitten voit sen jälkeen mitata miten ne venttiilit on kun mäntä on ylhäällä. Veikkaan että Elmerin arvio (0,6-0,8mm) on lähellä. Ja kyllä sinne se 1,5:1 vipusuhde olisi hyvä saada, muuten jää kyllä nostot pieniksi. Puhdistat yhden keinun ja maalaat sen spray maalilla, laitat kiinni (välys 0,15mm), purkaat ja katsot että missä kohdassa se nokka pyörii. Siitä saa vähän ainakin suuntaa että onko suhde ihan kuralla vai ei. Jälki pitäisi olla aika lähellä säädön puoleista päätä. Ja siinä että ottaako venttiilit mäntiin ratkaisee muut asiat kun max. nosto. Vaara siihen on 5-20 astetta eykk. tai jykk. Joten nokkien asteet, profiili, kulma, vipusuhde, ajoitus ja vent.välys ovat ratkaisevassa roolissa. Ja puristuksista sen verran että 10,7 pitäisi oman tiivisteen kestää, joten lähelle sitä sitten, 10.5 nyt ainakin.

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 12.4.2009 16:26
Kirjoittaja START
niin arvaako ottaa yli milliä lohkosta pois?
elikkä tasalle vai jotain kymppejä yli?

kuviakin räpsin: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =859&pos=7

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 13.4.2009 12:37
Kirjoittaja ATS 8x13
Onko sulla vanhaa kannentiivistettä mistä voi sen puristuneen paksuuden mitata liekkirenkaan kohdalta? Jos se olisi 1mm, niin sitten männät lohkon tasolle. Ja tietenkin myös siihen että ottaako venttiilit mäntiin vaikuttaa myös nämä asiat.

Re: taas nokan ajotusta ja kansi hommia

Lähetetty: 13.4.2009 17:20
Kirjoittaja START
1,2mm oli vanha 1600 vakio tiiviste, nyt siihen tulee se 1700tiiviste.
nokka asiaakin yritin katella, keinuun tulee jälki aika keskelle.
nokalla on 6,5mm nosto ja venalla n.10mm
huomenna heitän koneistamoon lohkon tasohiontaan ja kampuran+vauhtipyörän tasapainotukseen.
edit: osat viety, tuntuu aina vaan viivästyvän, lupasivat että ens viikoks olis :?
uudet "visekot" haettiin eilen: http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =859&pos=0

Re: nokan ajotusta, kansi hommia ja alakertaremppaa

Lähetetty: 19.4.2009 21:56
Kirjoittaja START
venyy ja paukkuu, jos nyt alkuviikosta jo pikkuhiljaa sais osia koneistuksesta :?
tässä odotellessa tuli tehtyä vähän pakosarjaa http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =859&pos=2
eli 4-2-1 sarja, ei ehkä paras mahdollinen, eikä ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukanen, mutta toimii varmasti paremmin kun ryssän uus :wink:
mitenköhän termotekki käyttäytyy tommosen ohuen teräsputken kanssa? kuullut vaan huhua että syövyttäs saumankohat puhki aikas nopeesti :?:

Re: nokan ajotusta, kansi hommia ja alakertaremppaa

Lähetetty: 19.4.2009 22:36
Kirjoittaja Jokari
Termotecin kanssa löydät jonkin ajan kuluttua näkkileipää muistuttavan hienon sarjasi sen teipin alta.

Re: nokan ajotusta, kansi hommia ja alakertaremppaa

Lähetetty: 20.4.2009 7:27
Kirjoittaja START
onkos jotain "parempia" vaihtoehtoja?