Näin siinä kävi:Tänään saatu sähköposti:
"1 Uusi lakiesitys julkaistu
Liikenneministeriö julkaisi lakiesityksen torstaina 7.6.2012. Se myötäilee aikaisemmin hyväksymättä jäänyttä lakiesitystä ja autokorjaamot ovat saamassa katsastusluvan.
Ministeriö pyytää lausuntoja asiasta 24.8. mennessä, mutta en usko, että lausunnot aiheuttavat suuria muutoksia esitykseen.
Voidaan todeta, että yhteistyö korjaamojen kanssa ei tulevaisuudessa ole mahdollista, koska heillä on oikeus itse aloittaa katsastustoiminta.
Päättäjät onnistuivat tällä päätöksellä estämään ison, autoilijoiden oman organisaation syntymisen Suomeen.
Tämän suuren intressiryhmän syntyminen haluttiin estää ja siksi autokorjaamot saivat kauan haluamansa katsastusoikeuden.
Korjaamojen katsastuslupa-asia oli useaan otteeseen esillä ennen meidän katsastuskapinaa, mutta asia jäi aina hyväksymättä.
Asiasta tehtiin virkamiesvoimin vertailevia tutkimuksia eri maiden käytännöistä ja silloin asia oli mahdoton hyväksyä.
En arvannut liikkeelle lähdettäessä, että meistä voisi tulla näin suuri uhka päättäjille.
Lähtökohtani oli valmistella konseptia, jolla luotaisiin kustannustehokas ja olemassa olevia laitteita sekä kiinteistöjä tehokkaasti hyödyntävä liikenneturvallisuuspalvelu.
Nyt seuraamme, miten uusi laki muuttaa katsastusalaa tulevina vuosina ja olivatko päättäjien päätökset viisaita.
Ainakaan A- ja K1- katsastukset eivät voi enää sanella hintoja kuten ennen katsastuskapinaa.
Liikevoittoa tavoitteleva toiminta jatkuu ja siten olen hieman pettynyt päättäjien ajatusmalliin.
Positiivista on, että Suomeen on perustettu myös monia uusia yksityisiä katsastuspisteitä. Toivottavasti nämä pienet yksityiset katsastusasemat ryhtyvät miettimään yhtenäisen kansallisen brändin luomista.
Markkinat tulevat muuttumaan varsin rajusti vuoden 2014 alussa, jos/kun uusi laki astuu voimaan ja korjaamot tulevat kisaan mukaan.
Korjaamoilla on etunaan se, että suuri osa (varsinkin uudehkojen) autojen omistajista haluaa katsastuksen suoritettavan huollon yhteydessä.
Suositaan siis yhdessä paikallisia yksityisiä asemia, jotta saisimme kilpailua alalle. Näin heidän käyttöasteensa nousisi ja kilpailukyky paranisi.
Uskon, että tällöin saamme hyviä paikallisia liikenneturvallisuuspisteitä ympäri Suomen ja toivottavasti kohtuullisella hinnalla.
2 Katsastuskysely
Kiitos kaikille, jotka osallistuivat katsastuskyselyyn. Vastaajia oli kaikkiaan yli 3000 henkilöä. Kyselyn pohjalta tehtiin Tampereen teknillisen yliopiston harjoitustyö, jossa käytiin kyselyn tulokset läpi. Tulokset ovat tämän sähköpostin liitteenä. Se on myös ladattavissa
www.sunkatsastus.fi -sivulta. Esimerkkinä noin 50 % ihmisistä haluaisi käydä katsastuksessa autonsa 16-20 välillä. Dokumentin lopussa on kolmen sivun yhteenveto. Sen lukemalla saa hyvän käsityksen kokonaisuudesta.
3 Ohjeita katsastuksen suorittamiseen ja auton kunnossa pitämiseen
Minulta on näitä kyselty usealta taholta ja tässä lyhyt lista:
- Käy OBD-testissä tutussa huoltopisteessäsi. Tällöin varmistat, että esim. OBD-luennassa ei löydy hylkäyksen syytä tai jos jokin anturin on rikki,
voidaan se korjata samalla ja säästät noin 25€ tarkastusmaksun katsastuksessa.
- Samalla kannattaa testauttaa myös päästöt. Näillekin voidaan tehdä korjaavia toimenpiteitä korjaamossa, jos tarvetta ilmenee.
OBD- ja pakokaasupäästöjen arvoista saat dokumentin katsastukseen, jolloin siellä ei tarvitse enää maksaa näistä mittauksista.
- Varaa aika katsastukseen etukäteen nettipalvelusta tai puhelimella hieman katsastuspisteestä riippuen, etukäteisvaraus alentaa yleensä hintaa
ja samalla sinun ei tarvitse jonottaa.
- Käsijarrun toimimattomuus on varsin yleinen hylkäyksen syy ja sen testaus on suhteellisen helppoa.
Aja soratiellä hiljakseen ja vedä käsijarrusta voimakkaasti sekä pyri saamaan renkaat lukkoon. Jos molemmista renkaista jäi jäljet soraan, käsijarru todennäköisesti on riittävässä kunnossa.
Tämä ohje ei sovellu aivan kaikille autoille yhtä hyvin, koska joissain autoissa käsijarru toimii eturenkaisiin.
Tällöin voisi peruuttaa hiljakseen. Paikka kannattaa aina valita niin, että ei aiheuta vaaraa itselle eikä muille.
- Jos autostasi kuuluu jotain kolinaa tai muuta poikkeavaa ääntä, kannattaa ajaa heti korjaamoon ja pyrkiä paikallistamaan syy.
On nimittäin niin, että suuri osa näistä äänistä aiheuttaa suurempia ja kalliimpia vahinkoja, jos niitä ei heti korjata.
Olen itse joskus käynyt katsastuskonttorilla ja kysynyt apua kolinan paikallistamiseen, kun korjaamo ei ole syytä löytänyt.
Katsastuspisteissä on tähän soveltuvat ravistuslaitteet. Näin vika löytyy ja ei tarvinnut vaihtaa kuin yksi nivel.
4 Lopuksi
Nöyrin kiitos kaikille mukana olleille! Mahdollistitte tämän kapinan näinkin suuren menestyksen, jopa poliittisen uhan syntymisen.
Tämä osoittaa, että meissä on voimaa. Jos kaikki valitusenergia saataisiin muutettua teoiksi, moni asia muuttuisi paremmaksi.
Toivoisin, että päättäjät kuuntelisivat ja miettisivät enemmän asioita itse sekä uskaltaisivat kuunnella myös omaatuntoaan, mikä olisi Suomen etu.
Lobbareita löytyy aina ja raha puhuu aivan liian usein päätöksenteossa ja näin Suomen etu ei tule ensin vaan lobbaavan rahan.
Lueskelin muutama päiviä sitten läpi kyselyn palautteita ja selasin saamaani sähköposteja. Palaute on ollut positiivista ja kannustavaa.
Sen avulla teimme varsin paljon töitä, jotka eivät nyt näy missään ja siten hieman harmittaa. Meillä olisi ollut mielenkiintoinen osaamisreservi muuttaa katsastustoimiala aivan toisen näköiseksi.
Alun alkaen pidin tämän projektin käynnistämistä parempana ajan käyttönä, kun jos olisin lähtenyt golfia pelaamaan. En sano, että golf olisi huono vaihtoehto, mutta tämä sopi minulle paremmin.
Olen oppinut paljon monista asioista, tutustunut hienoihin ihmisiin ja lopputuloskaan ei ole aivan huono. Isojen ketjujen ylivalta kaatui. Se, mitä tulee tilalle, jää nähtäväksi tulevina vuosina.
Nyt näyttää siltä, että matka jatkuu kohti uusia seikkailuja.
Hyvää kesää kaikille toivottaen ja kiitokset vielä kerran, Eero Grönroos
info@sunkatsastus.fi "