Sivu 1/7

Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 22.5.2009 23:24
Kirjoittaja sasu
Tsernobyl.

Auto on siis n.105 000km ajettu venäläinen "laatuauto". -96 on valmistusvuosi, 2107 malli ja moottorina 1700i.

Kyseessä siis muistaakseni vuonna -06 motarilta alas/ulos ajettu yksilö. Tämän jälkeen keulaan ostettu miltei kaikki uudet osat lokareita, maskipeltiä, konepeltiä sun muita osia myöten ja koko auto maalattu, kunnes itse ajoin auton motarin kaiteeseen ~08 syksyllä.

Motonetistä uus loksu, etuvaloumpiot kotkasta, puskuri löyty hallilta ja kromilistan hain itäkeskuksesta. Oiskohan tullu maksamaan ton oman torveloimisen korjaaminen jotakuinki ~100e maaleineen päivineen.

Ööh. Sisusta on melkolailla orkkis, lukuunottamatta recaron sporttipenkkejä ja formulingin rattia. Takapenkit on tarkotus jossainvaiheessa päällystää uudelleen. Mersun sporttipenkit nahkapäällisillä kelpais, kunhan sellasen löytäis jostakin.

Soittimena toimii Pioneerin dvh-3900mp, joka toistaa myös dvd -leffoja sun muuta. Edestä löytyy vakiokajareiden paikoilta pioneerin 4" 2-tie kaiuttimet, ja takaata hattuhyllyltä 6x9":it. Kontissa yks spl -dynamicsin s-4002 -vahvistin ja 12" subwooferi. Jossainvaiheessa pitäis eteen saada joku erkkasatsi, vähän vaikee vaan alkaa sovittelemaan niitä kun en orkkissisustaa tahtois rikkoa.

Tuli myös tehtyä autoon kansiremontti, vaikkei tolla oo ajettukaan kun alle 100tkm. samalla imu- ja pakokanavat saivat snurrasta, muokkasin hieman venttiileitä ja imusarjaa samalla. Kansi kävi myös plaanattavana. ja siinähän ne suurinpiirtein onkin. Seuraavaksi kesäksi suunnitteilla nelipisteruiskun laittamista megasquirtin kera, nelipisteruiskun imusarja sun muut tilkkeet löytyvät jo valmiiksi. Suorasytytyspuolakin jo autosta löytyy valmiina niin saisi megasquirtin ohjaamaan sitäkin.

Alusta koostuu vähän kaikenlaisista osista. 124 -mersun sporttijouset edessä, takana 900:sen saabin etujouset ja bilsteinin iskarit. Eteen luultavasti haen hiacen tai el caminon iskarit lähipäivinä.

Vanteet on levitetyt pellit 8 ja 8,5" leveinä. Renkaina nykyään rullailevat Falkenin ze-912 185/60-13. Maavaraa vieläkin hieman liikaa...

Ja öö. Ei kait täs muuta. Aina kun jonkun jutskan saa autossa valmiiks ni seuraava onkin jo kehitteillä. Pohjapanssari etenee pikkuhiljaa, lauhari löytyy jo mut pitäs putkitukset tehä sille etupuskurin taakke ja hommaa joku ryöstökappale öljynsuodatinjalkaan, etuvalot on työnalla (xenon + oranssin vilkunkuvunpoisto) camberia pitäs saada lisää eteen + taakse (eteen varmaan jo huomenissa), eatonia ja megaruuttaa tulos jossainvaiheessa yms yms yms. Kyllä tää tästä...

http://sasu.kuvat.fi/kuvat/Lada+2107/



Kuva

Kuva



Kuva

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 23.5.2009 7:55
Kirjoittaja START
se on vaan vaikeeta tämmösten vähäpäästösen kanssa.
olisit ottanut 10vuotta vanhemman yksilön lähtökohdaksi niin ei tarvis miettiä päästöjä

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 23.5.2009 9:23
Kirjoittaja sasu
Megasquirttiin ajattelin tehdä kahdet kartat, toinen vaparille ja toinen eatonille. Ja veikkaan että saan päästöt kyllä säädettyä nelipisteruiskun ja megaruutan kanssa tarpeeksi alas, ehkä. No, sen näkee sit.

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 23.5.2009 14:13
Kirjoittaja IlkkaHe
Mutkun et saa megaagaan tähän autoon katastus ystävällisesti kiinni :? tai siis yks pisteenä saat orggis hiluilla, muttet nelipisteenä, ellet joko porvarina tee sitä vtt päästömittaus paskaa (jolloin sais sen eatoninki, tosin kallista ko elämä) taikka sitten onnistu jotenkin sepostamaan että on vaikka uuden nivan motti kaikilla päästö hilavitkuttimilla, se vois mennä läpitte...

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 25.5.2009 0:43
Kirjoittaja sasu
Noooh. Kaitpa mä jotain keksin. Eihän se toki iso homma ole vaihtaa imusarjaa vakioon jos megalta löytyy kartat jo valmiina yks -ja nelipisteruiskulle.

Mut asiaan. Öljypohja ei näyttäny niin hirveen kivalta ku se oli raapinu ni tein pohjapanssarin 2,5mm rst:stä. Siitä tuli ihan hyvä, pitää vielä kiillottaa se.

Autoa sain taas tiputettua hieman, menee just sopivasti pikkurilli pyörien ja kaarien väliin. Ja kaaria on siis pokattu jo vakioistakin melkosesti ulospäin...

Kuva

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 25.5.2009 9:28
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tuollapa ei sitten korotetuista suojateistä eikä hidastetöyssyistä ajella hyppäämällä kuten tavallisella TakaPotkulla. Mutta hieno kokonaisuus edelleen. Mitäs siellä sisällä on? Vai olikohan ne sisukset eli sisustus tuolla jossakin kuvassa?

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 5.6.2009 22:38
Kirjoittaja Kontio
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuollapa ei sitten korotetuista suojateistä eikä hidastetöyssyistä ajella hyppäämällä kuten tavallisella TakaPotkulla. Mutta hieno kokonaisuus edelleen. Mitäs siellä sisällä on? Vai olikohan ne sisukset eli sisustus tuolla jossakin kuvassa?
Keulimalla tietysti 8)

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 6.6.2009 1:09
Kirjoittaja sasu
Ei tämä toki vielä tolla moottorilla "keuli".

Sisään tuli tänään asennettua molempiin oviin dls:n reference -sarjan 6,5" kaiuttimet ja niille vahvistin. Vahvistintehoa siis tällähetkellä +0,7kw, kaiuttimia 6kpl ja yksi subwoofer. Soi ladaksi aika hyvin...

Ratin asentoa myös tuli hieman säädettyä, vasemmalle n.6cm ja pystykallistusta melkosesti lisää ja rattia kuljettajaa päin. Nyt on hyvä istua recaroilla ja pyöritellä formulinkia, ratti toki vaihtunee sparcon -"drifting" rattiin.

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 8.6.2009 18:34
Kirjoittaja sasu
Semmosta vaan kyselisin, että missäköhän sijaitsee öljynpaineanturi tossa yks piste seiskassa?

-Sasu

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 8.6.2009 18:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Liekkö siinä koneen vasemmalla kyljellä. Toinen on lämpöanturi ja toinen öljypaine. Vai meninkö taas höpöttämään?

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 8.6.2009 21:48
Kirjoittaja START
siinä se on niin kuin muissakin takavedoissa, kuskinpuolella lohkossa. ei siellä muita ole, vedenlämpö on taas sitten kannessa samalla puolella sekin

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 12.6.2009 20:47
Kirjoittaja sasu
Löytyi.

Nelipisteruiskuhomma edennyt jonkunverran...

Imusarja on siis satakympistä. Tigillä huitasen tossa maanantai-iltapäivällä siihen hieman tavaraa lisää kiinnikepulttien reikiin ja laitan mestoilleen. Suutinpukkikin mahtuu melko sopivasti sinne kunhan sen vain kääntää siten että bensapaineensäädin on etupuolella. Kaasuläppä tulee toki tulipeltiä päin, mutta mahtuu kuitenkin siellä olemaan vielä silikonimutkankin kera.

Moottorinohjaukseksi vaihtuu 1.6 tai 1.8 ooppelin gm:n nelipisteruiskun ohjausboksi, tai jos hyvin käy ni 85-95vm orionin / escortin moottorinohjausyksikkö, toki sekin gm:ltä mutta suorasytytyksellä varustettuna. Ettei tarttis kahta laatikkoa pitää.

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 16.6.2009 19:38
Kirjoittaja sasu
1,6 astran 4-pisteruiskun palikat tulossa suorasytky-yksikön kera, myös megasquirtin saan luultavasti käsiini loppuviikosta.

Satakympin imusarjaa alan muokkailemaan huomenna ja voisin sit kirjottaa muutaman viikon jälkeen jonkinnäköstä tekstiä tänne ton nelipistepruutan asentamisesta. Auto kun käyttöautona toimii tällähetkellä.

Montakohan "väkästä" tossa ladan kampiakselissa on mistä se anturi ottaa sen asentotiedon? 5?

Ja sit pitäs käydä dynottamassa tää laite, ihan vaan mielenkiinnon vuoks. =]

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 18.6.2009 15:11
Kirjoittaja Sergy
Nyt viel ilmapussit sinne alle, niin sit on hyvä ;)

Viel täytyis tohon lisätä, et mites sä nyt niitä takapyörien camber kulmia meinasit säädellä jäykällä taka-akselil? ;)
Ainoa vaihtoethto tos on, banjo mutkalle, mul on yks sellainen :D Tai sit tietty kyhää erillisjousitus sinne.

Re: Projekti: Tšernobõl

Lähetetty: 18.6.2009 18:24
Kirjoittaja IlkkaHe
Ei vaan taida erillisjousitusta saada leimalle niin millään..

Tuosta megasta, jos laitat sen ohjaamaan ruiskua ja syttyä (niinku suosittelen lämpimästi sitä, enkä mitään 2poksin härpästystä.) niin kelepaa vaikka millanen triggeri kampuralle. Tälläkin foorumilla vaikuttava heppu, Turbiini, tietääpi enempi tosta 1700i:n sytkäohjauksesta megalla, voi nimittäin käyttää orggis hilippeitä hyvinki pitkälle.

Muutenhan tuo ompi oikeen näppärällä mallilla.