Onko kellään tietoa vesiruiskuista siis systeemistä jolla moottori saa ilmaa bensaa ja vettä, pitäis ilmeisesti lisätä tehoa mutta kestääkö kone . unkarinladakerhon sivulla oli kuvia kyseisestä systeemistä mutta ei tekstiä englanniksi , kertoilkaahan jotakin
Ei se tehoa juurikaan suoranaisesti lisää, mutta sen kanssa kyllä voidaan nostaa tehoa muuten kun se alentaa nakutus herkkyyttä joten kone kestää enemmän ahtopainetta. Vapaastihengittävissä ei juuri mitään muuta hyötyä kuin pitää koneen puhtaana ja ehkä voi aavistuksen suurempaa puristussuhdetta käyttää.
Sarjassamme tuninkia. Ainakin vaparissa suurin tehonlisäys taitaa tulla puristuspaineiden nostosta, mutta pysyy tuolla tosiaan kone puhtaana. Turbossakin ensin kunnon cooleri ja seokset ja sytkät kohdalleen, sitten ehkä jotain vesiruiskua miettimään. Ihan vertailuna tuollainen coolerin päälle vettä ruiskiva malli on subarun wrx:ssä, kokeilivat dynossa tuolla vedellä ja ilman, ei mitään eroa. Mutta jos löytyy oikotie onneen niin kertokaa minullekkin!
Eri asia kun puhutaan oikeista moottoreista, esim herlevin delta power max ahdot 18 bar muistaakseni niin vesiruisku on jo tosi hyvä peli.
Stefa kirjoitti:
Eri asia kun puhutaan oikeista moottoreista, esim herlevin delta power max ahdot 18 bar muistaakseni niin vesiruisku on jo tosi hyvä peli.
Stefa kirjoitti:
Eri asia kun puhutaan oikeista moottoreista, esim herlevin delta power max ahdot 18 bar muistaakseni niin vesiruisku on jo tosi hyvä peli.
Seurailin tuota joskus varmaan 5 vuotta sitten ja silloin ainakin ajoivat kolmessa painevaiheessa noita noin 18 barin ahtoja. Lajin nykytilasta en juuri tiedä.
Stefa kirjoitti:Seurailin tuota joskus varmaan 5 vuotta sitten ja silloin ainakin ajoivat kolmessa painevaiheessa noita noin 18 barin ahtoja. Lajin nykytilasta en juuri tiedä.
Joo oliskohan nyt 3vuotta ollut 1 turbo. kun siihen isompaan sarjaan rupes tulemaan metanoli käyttöisiä jolloin valtra ei pärjänny dieselillä eikä tuotekehitys mieles halunnu vaihtaa polttoainetta, niin vaihtoivat luokkaa. Nyt onkin sitten vain yksi turbo ja erikoinen intercooler rakennelma, isokaukalo josta ahtoputket kiertää täynnä jääpaloja
Tuollainen intercoolerhan on ihan hyvä tuollaiseen nopeaan repäisyyn. Mielenkiintoisempihan vielä olisi joku nestemäisellä typellä taytetty tjsp
Kun näitä termejä ollaan viime aikoina puitu niin onkos tuo muuten virallisesti enää intercooler? Intercoolerhan on käsittääkseni ilma-ilma -tyyppinen jäähdytin. Tuo taitaisi mennä lähemmäs aftercooleria eli ilma-vesi -mallia, vaikkakaan tuo vesi ei ole nestemäisessä olomuodossa?
intercooleri voi olla myös vaikka moottorin jäähdytysnesteellä toimiva, jolloin neste otetaa vesipumpun ja lohkon välistä ja palautetaan ylävesiletkuun. Aftercooleri taas ottaa veden lämpöiseltä puolelta eli on rinnan lämmityslaitteen kanssa, jostain syystä sitäkin on käytetty.
Cummins käyttää ainakin jossain dieseleissään tuota aftercooleria. Mulle ainakin kuorma-autojen rakenne-oppitunneilla on opetettu että noissa erona juuri tuo ilma-vesi kontrasti.
Musitaakseni jossain Subarun WRX mallissa (siis ei ralli, vaan ihan normaalissa tehdastuunatussa) on ratissa nappi jolla voi ruiskasta lisätehoja moottoriin.... eli siis sitä vettä.
Stefa kirjoitti:Ihan vertailuna tuollainen coolerin päälle vettä ruiskiva malli on subarun wrx:ssä, kokeilivat dynossa tuolla vedellä ja ilman, ei mitään eroa.
Niinhän tuosta oli puhetta ylempänä, tosin ei tuo taida lisätehoja tuoda mutta on paljon tylsempiäkin lisävarusteita nähty, ja ennenkaikkea naurettavia. http://www.takakaira.com/accessories/ni ... pager.html tuo ja vilkkuvat venttiilinhatut musta jo aika pohjanoteerauksia.
Eihän se pelkkä vesi tietenkään mitään tehoa tuo mutta aika reilusti sen pitäisi laskea palamis/pakokaasulämpöä ja kun niitä saadaan alemmas niin ahtoja voidaan nostaa...
N-ryhmän mitsuissahan on vedetty tosi tarkalle nuo pakokaasujen lämmöt turbon kannalta, se kun on ekana tuhoutumassa liian korkeista lämmöistä. Kuulopuheiden mukaan ahdot säädetään "suoraan" pakokaasulämpöjen mukaan hyvin lähelle limittiä.
Jankos kirjoitti:Eihän se pelkkä vesi tietenkään mitään tehoa tuo mutta aika reilusti sen pitäisi laskea palamis/pakokaasulämpöä ja kun niitä saadaan alemmas niin ahtoja voidaan nostaa...
Et kai tarkoita tuolla tuon wrx:n tyylistä vesiruiskua eli mallia joka ruiskii vettä coolerin päälle
Kyllä coolerin jäähdytys teho paranee noin 20% kun sen pintaan sumutetaan vettä jolloin myöskin ahtoilman lämpö laskee ja sitäkautta myös palolämpö. Eniten siitä on hyötyä kun lähdetään paikaltaan jolloin ajoviima ei jäähdytä cooleria.