Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Poistaisin surutta:
3. Jaguar XK 120
7. AMC Eagle
9. Dodge Caravan
Lisäisin:
MK1 kolffi
Mini
MK2 Corolla
3. Jaguar XK 120

7. AMC Eagle

9. Dodge Caravan


Lisäisin:
MK1 kolffi
Mini
MK2 Corolla
Elämä on laiffia.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Saab 96 ja UAZ 469 Komandirsky (tai GAZ)
Jotain noita viimeisiä voisi viskata mettään.
Perusteluja.
Saab 96 yhdistää lentokoneen, sukellusveneen ja puukengän (vaikka sitä sanottiinkin Volvosta). Lisäksi autossa on VapaaKytkin.
Tehty Voittajille. Tarkoitettu Johtoautoksi voittoisaan sodankäyntiin. Tulenjohtajat ajetaan komentopaikkaan tai tähyvstyspaikkaan ja kun paikka paljastuu viholliselle, nämä ajetaan sieltä turvaan. Autolla ei ole alunperin muuta Funktiota.
NeuvostoArmeija tilasi Uljanovskin tehtaalta näitä käskyllä:
Autoja on saatava niin ja niin paljon määrätyssä ajassa ja ne saavat maksaa vain niin ja niin paljon. Siksi Uljanovskin insinööri kehitti UAZ 469 Komandirskyn GAZ pohjalta (Lada-Jussi korjatkoon mahdolliset virheet).
Suomeen UAZ 469 Komandirskyjä tuli ilmaiseksi. Siis Suomen Armeija sai ne Kylkiäisinä. Kun osti Sergei 22mm Ilmatorjuntakanuunan, niin mukana seurasi automaattisesti UAZ 469 Komandirsky tulenjohtoauto. Tällä autolla myös vedettiin Sergei ilmatorjuntakanuunat tuliasemaan.
Kumpikaan kyseististä laitteista ei ollut tarkoitettu kestämään. Sergei on idioottivarma toiminnaltaan, mutta se on niin yksinkertainen, että se voitiin hyvin jättää asemaan vihollisten rynnäkkökoneiden paikallistettua asemat. Samoin Komandirsky. Se voitiin hylätä kun tulenjohto oli saatu turvaan.
Sergein tekniikka on täysin mekaaninen ja siinä on 2erillistä asetta, jotka toimivat toisistaan riippumatta. Kanuuna ei tarvi jäähdytystä. Tulivoima on kohtuullinen ja torjunta perustuu ammuspilven ampumiseen kohdekoneen eteen. Kanuunoja sijoitettiin vähintään 100 samaan torjuntakohteeseen. Mieluummin 1000.
Kanuunassa on panosvyöperiaattella toimivat panoslaatikot, joita voidaan asettaa kanuunaan juurikaan keskeyttämättä ampumista. Ammukset ladataan järjestyksessä: Valojuova, 3xkylmä, räjähtävä, 2kylmää, valojuova...
UAZ Komandirky siis veti nämä asemaan. Toisaalta näille ei ollut juurikaan käyttöä KylmänSodan maailmassa, joten näillä ei ollut kuin pelote vaikutus. Ja sekin pieni. Nämä ovat puolustusaseita, mutta voittavan puolustuksen aseita.
Eli HöpöHöpö
Jotain noita viimeisiä voisi viskata mettään.
Perusteluja.
Saab 96 yhdistää lentokoneen, sukellusveneen ja puukengän (vaikka sitä sanottiinkin Volvosta). Lisäksi autossa on VapaaKytkin.
Tehty Voittajille. Tarkoitettu Johtoautoksi voittoisaan sodankäyntiin. Tulenjohtajat ajetaan komentopaikkaan tai tähyvstyspaikkaan ja kun paikka paljastuu viholliselle, nämä ajetaan sieltä turvaan. Autolla ei ole alunperin muuta Funktiota.
NeuvostoArmeija tilasi Uljanovskin tehtaalta näitä käskyllä:
Autoja on saatava niin ja niin paljon määrätyssä ajassa ja ne saavat maksaa vain niin ja niin paljon. Siksi Uljanovskin insinööri kehitti UAZ 469 Komandirskyn GAZ pohjalta (Lada-Jussi korjatkoon mahdolliset virheet).
Suomeen UAZ 469 Komandirskyjä tuli ilmaiseksi. Siis Suomen Armeija sai ne Kylkiäisinä. Kun osti Sergei 22mm Ilmatorjuntakanuunan, niin mukana seurasi automaattisesti UAZ 469 Komandirsky tulenjohtoauto. Tällä autolla myös vedettiin Sergei ilmatorjuntakanuunat tuliasemaan.
Kumpikaan kyseististä laitteista ei ollut tarkoitettu kestämään. Sergei on idioottivarma toiminnaltaan, mutta se on niin yksinkertainen, että se voitiin hyvin jättää asemaan vihollisten rynnäkkökoneiden paikallistettua asemat. Samoin Komandirsky. Se voitiin hylätä kun tulenjohto oli saatu turvaan.
Sergein tekniikka on täysin mekaaninen ja siinä on 2erillistä asetta, jotka toimivat toisistaan riippumatta. Kanuuna ei tarvi jäähdytystä. Tulivoima on kohtuullinen ja torjunta perustuu ammuspilven ampumiseen kohdekoneen eteen. Kanuunoja sijoitettiin vähintään 100 samaan torjuntakohteeseen. Mieluummin 1000.
Kanuunassa on panosvyöperiaattella toimivat panoslaatikot, joita voidaan asettaa kanuunaan juurikaan keskeyttämättä ampumista. Ammukset ladataan järjestyksessä: Valojuova, 3xkylmä, räjähtävä, 2kylmää, valojuova...
UAZ Komandirky siis veti nämä asemaan. Toisaalta näille ei ollut juurikaan käyttöä KylmänSodan maailmassa, joten näillä ei ollut kuin pelote vaikutus. Ja sekin pieni. Nämä ovat puolustusaseita, mutta voittavan puolustuksen aseita.
Eli HöpöHöpö

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Taas näitä kulttuurieroja.
Meilläpäin PV Volvo kulki nimellä Pobeda-Volvo.
Puukenkä-Austin taas oli tämä:
http://traditionalcarclub.co.uk/wp-cont ... nA30SJ.JPG
Meilläpäin PV Volvo kulki nimellä Pobeda-Volvo.
Puukenkä-Austin taas oli tämä:
http://traditionalcarclub.co.uk/wp-cont ... nA30SJ.JPG
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Pikaisesti katsoen ainoat mitkä jättäisin on T-Ford,Trabant ja Ford mustang Eihän nuo muut uudemmat ole edes minkään näköisiä.
Missäs Lada on
sen lisäisin listaan.
Missäs Lada on

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PECTOPAH MECTA HOMEP
- Viestit: 702
- Liittynyt: 20.2.2008 20:28
- Paikkakunta: Pörsänmäki
- Viesti:
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Poistaisin samat. Tilalle Rättäri ja Corolla, jotka ovat muuttanet maailmaa parempaan suuntaan. Lisäksi listalle kuuluu tietysti Peugeot 306, joka on pilannut maailman.ile kirjoitti:Poistaisin surutta:
3. Jaguar XK 120![]()
7. AMC Eagle![]()
9. Dodge Caravan![]()
![]()
Lisäisin:
MK1 kolffi
Mini
MK2 Corolla
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Ehkä vähän laajemmin ajatellen Fiat 124 voisi sopia tuolle listalle.1500i kirjoitti:Missäs Lada onsen lisäisin listaan.
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Kyllä kai Mini oli kaikkien nykypikkuautojen esikuva.
Pienissä ulkomitoissa mahdollisimman tilava ohjaamo ja matkustamo.
Ja Kuplavolkkarihan viitoitti aikanaan halpojen pikkuautojen rakenteen.
Corollassa, enempää kuin Ladassa ei ollut mitään uutta. Tietysti jos valmistusmäärät muuttivat maailman, niin silloin nuo ilman muuta kuuluvat listalle.
Tuon Priuksen maailman muuttamisen näkee vasta muutaman vuosikymmenen päästä.
Pienissä ulkomitoissa mahdollisimman tilava ohjaamo ja matkustamo.
Ja Kuplavolkkarihan viitoitti aikanaan halpojen pikkuautojen rakenteen.
Corollassa, enempää kuin Ladassa ei ollut mitään uutta. Tietysti jos valmistusmäärät muuttivat maailman, niin silloin nuo ilman muuta kuuluvat listalle.
Tuon Priuksen maailman muuttamisen näkee vasta muutaman vuosikymmenen päästä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- PECTOPAH MECTA HOMEP
- Viestit: 702
- Liittynyt: 20.2.2008 20:28
- Paikkakunta: Pörsänmäki
- Viesti:
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Corollassa uutuutena oli luotettavuus. Priuksessa ympäristöystävällisyys. Selvää listakamaa molemmat.
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
Tuo, mitä kirjoitin Priuksesta, tarkoitti sitä, että ei ole ollenkaan varmaa, ovatko autot 30-50 vuoden päästä hybridejä vai mitä. Ken elää, saa nähdä.
Enpähän vielä ihan allekirjoittaisi sitäkään, että se oli juuri Corolla, joka oli ensimmäinen luotettava auto.
Enpähän vielä ihan allekirjoittaisi sitäkään, että se oli juuri Corolla, joka oli ensimmäinen luotettava auto.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kymmenen autoa, jotka muuttivat maailman
itte lisäisin listalle Kuplan.Minin ja Fiat 124sen