Sivu 1/3

Nivan turbotus

Lähetetty: 11.7.2009 14:28
Kirjoittaja punanenä
Olisi tulossa puhallin nivaa ja ajattelin asentaa kaasuttajan turbon imupuolelle kun nurkissa ei satu pyörimään paineistettua kaasutinta,
Onko kokemuksia kenelläkään mitä ongelmia tästä voi seurata vai toimiiko systeemi ylipäänsäkkään tällälailla?

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 11.7.2009 17:38
Kirjoittaja Patu925
Tuohon on helppo vastata: Unohda turbot ja tee virivapari. Noita turbovirityksiä ei taida saada rakennettuu niin että ne toimisivat luotettavasti pitemmän aikaa... Tämä foorumi on esimerkkejä täynnä. Kyllä vaparista tehoa saa irti jos vaan osaa rakentaa. Nimim. Tehokkaan vapariLadan omistanut.

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 11.7.2009 21:02
Kirjoittaja punanenä
Patu925 kirjoitti:Tuohon on helppo vastata: Unohda turbot ja tee virivapari. Noita turbovirityksiä ei taida saada rakennettuu niin että ne toimisivat luotettavasti pitemmän aikaa... Tämä foorumi on esimerkkejä täynnä. Kyllä vaparista tehoa saa irti jos vaan osaa rakentaa. Nimim. Tehokkaan vapariLadan omistanut.
Tiedän kyllä että ladan vaparikoneesta saa irti hirvittäviä tehoja
mutta sain nämä turbot "ilmaiseksi".
2kpl fokuksen turboja,toinen uusi toinen vähänkäytetty kolariautosta
yhteishintaan 50€ :D.
tämä niva mihin nämä on tulossa on aikalailla äärimmäinen offipeli eikä sillä ajeta kuin maastoautotapahtumissa eli jos kone kestää 20 tuntia niin se on hyvä

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 12.7.2009 0:50
Kirjoittaja Mara
No jos se pitää tehdä "ilmaiseksi", laita koko kaasari painekotelon sisään ja hanki jostain bensapumppu+säädin, vaikka siitä Focuksesta. :idea:

Unohda se imupuolen kaasari.

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 12.7.2009 11:26
Kirjoittaja punanenä
Mara kirjoitti:No jos se pitää tehdä "ilmaiseksi", laita koko kaasari painekotelon sisään ja hanki jostain bensapumppu+säädin, vaikka siitä Focuksesta. :idea:

Unohda se imupuolen kaasari.
Saisko jotakin perustelua miksi imupuolen kaasutin ei toimisi.
Kokemusperäistä tai teoriassa joku vikakohta....

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 12.7.2009 11:35
Kirjoittaja ralli lada
Minkälaista kaasaria olet imupuolelle ajatellut?

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 12.7.2009 12:30
Kirjoittaja punanenä
ralli lada kirjoitti:Minkälaista kaasaria olet imupuolelle ajatellut?
mekaaninen weber 32/36.. joka on ollut nivassa jo ennestään..
Vaakamallin yksikurkkuinen kyllä istuisi paremmin mutta ajattelin aluksi kokeilla tuolla pystytuplalla

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 12.7.2009 15:51
Kirjoittaja punanenä
Kuva

Siihen se tulee nyt asettumaan

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 13.7.2009 13:57
Kirjoittaja jiipee
Jos ahdinta ei ole tarkoitettu kaasarin ja moottorin väliin niin alipaine imee öljyä ahtimen kautta jolloin sininen savupilvi on komea moottorille kierroksia annettaessa. Näin kävi itselläni. Normikaasarikin toimii painepuolella jos kohokammiosta on yhteys ahtopaineeseen mutta ei ulkoilmaan, eikä ahdot pääse karkaamaan muualtakaan ulkoilmaan.
Ei ahtaminen epäluotettava tapa ole hommata lisävoimaa. Itse olen ajellu nappiksella jo reilut 35000 km. Kun vielä laittaa sopivan pienen ahtimen niin saa kivasti vääntöä. Mulla 200Nm/3100rpm.

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 13.7.2009 17:59
Kirjoittaja punanenä
jiipee kirjoitti:Jos ahdinta ei ole tarkoitettu kaasarin ja moottorin väliin niin alipaine imee öljyä ahtimen kautta jolloin sininen savupilvi on komea moottorille kierroksia annettaessa. Näin kävi itselläni. Normikaasarikin toimii painepuolella jos kohokammiosta on yhteys ahtopaineeseen mutta ei ulkoilmaan, eikä ahdot pääse karkaamaan muualtakaan ulkoilmaan.
Ei ahtaminen epäluotettava tapa ole hommata lisävoimaa. Itse olen ajellu nappiksella jo reilut 35000 km. Kun vielä laittaa sopivan pienen ahtimen niin saa kivasti vääntöä. Mulla 200Nm/3100rpm.
Minkäläinen bensapumppusysteemi sulla on?

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 14.7.2009 8:05
Kirjoittaja jiipee
Aikasemmin oli joku fiiatin kaksikurkkunen kaasari ruiskun sähköpumpulla. Nyt on monipisteruisku haltechin ohjelmoitavalla boxilla.

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 10.8.2009 0:17
Kirjoittaja punanenä
Kaasutin ei sitten tullut imupuolelle tuon öljyn imemisen takia..
Tässä videon pätkä nykytilanteesta
http://www.youtube.com/watch?v=WtME2NPefZw

Tuo moottori on ladan vakio 1.6 ja kaasutin on weber dvg32/36
muovikoholla ja kumikärki neulalla,polttoainepumppu on ladan oma kalvolutkutin.turbo jostakin fokuksesta (ehkä garret kakkonen).
Pakoputki on vanha pöydänjalka :shock:

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 10.8.2009 12:30
Kirjoittaja pikku-maukka
sehän kuulostaa hianolta, millos mehtää testaa

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 10.8.2009 13:30
Kirjoittaja punanenä
pikku-maukka kirjoitti:sehän kuulostaa hianolta, millos mehtää testaa
Paha sanoa mutta lujasti töitä tehdään että syksyllä vielä metsään,
Tänään on ohjelmassa tuo keulan uudelleen pellitys...

Re: Nivan turbotus

Lähetetty: 10.8.2009 13:34
Kirjoittaja ralli lada
Sehän on jo melkein valmis :)
Hyvinhän tuo kävi, noin niinkuin diiseliksi.