Ladan maalaaminen halvalla

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Jonir

Ladan maalaaminen halvalla

Viesti Kirjoittaja Jonir »

Tervehdys,

eilisen ruosteiden paikkailun lähdettyä hieman käsistä syntyi ajatus maalata koko kosla uudestaan. Tallitoverit ovat maalanneet parikin vanhaa autoa noin 50 euron budjetilla, joten tuohon hintaan voisi ottaa asian ihan kokeilun kannalta. Kovin kallista vahinkoa ei pääse syntymään. Maalina on tarkoitus käyttää Tarjoustalosta saatavaa n. 15€/litra maksavaa kiiltävää, punaista maalia (en ole tarkistanut löytyykö, mutta valkoisena löytyi ainakin pari vuotta sitten). Maalin merkkiä en juuri nyt muista, mutta puu- ja metallipinnoille luvattiin käyvän. Ainakin yksi tallilla oleva tällä maalilla maalattu auto oli kolmen vuoden jälkeen maalauksesta pitänyt maalinsa ja kiiltonsa suhteellisen hyvin, joskin maalaus oli hoidettu päin persettä ja valumia oli aika lailla. Pohjatyöt oli tehty huonosti, maalari veti vain yhden paksun kerroksen ja maalia ei alun perinkään oltu myllytetty. Ruiskun saan lainaan tuttavalta, ja ymmärtääkseni ruisku on ihan kelvollinen.

Idea olisi jokseenkin seuraavanlainen:

1.Pestään kunnolla liuottimella
2.Hiotaan koko kosla tai koneella noin 500-600:sella paperilla mataksi
3.Hiekkapuhalletaan, pohjamaalataan ja paklataan vammat piiloon
4.Pestään taas
5.Vedetään näillä näkymin suoraan vanhan päälle uusi maali
6.Ehkä jopa lakataan, riippuu lakan hinnasta
7.Myllytetään ja toivotaan että tulee kiiltävä

Tarkoitus ei ole saada aikaan näyttelykuntoista autoa, mutta tarkoitus on pyrkiä sellaiseen jälkeen, että äkkiä katsottuna maalipinta näyttäisi ihan asialliselta.

Onko tällä foorumilla ihmisiä, jotka ovat maalanneet Ladoja tai autoja? Onko jollakulla ymmärrystä siitä, onko tässä suunnitelmassa jotain kohtuuttomia epäkohtia? Muita vinkkejä? En ole ikinä maalannut ruiskulla, mutta ymmärtääkseni ensin vedetään ohut harso, jonka annetaan kuivua puolisen tuntia, jonka jälkeen vedetään varsinainen kerros. Ymmärtääkseni tällaisessa tapauksessa kovin useassa kerroksessa maalauksesta tulee äkkiä sävyeroja, joten peittävä kerros olisi tarkoitus saada yhdellä vedolla.

Ruiskulla maalanneet, kertokaa hyviä tai huonoja vinkkejä...

Voin pistää tänne kuvia projektin etenemisestä, aika näyttää saadaanko siitä "Näin onnistut maalaamisessa"- vai "Älä ainakaan näin yritä" -tyylinen ketju :D
THI-900

Re: Ladan maalaaminen halvalla

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Mulla on täällä foorumilla pyörivän FAST2105:sen maalama metallihohtonappis. Mun mielestä sen maalaus on ainakin onnistunut kivasti. Ei yhtään valumaa ja metallihohtoakin on joka paikassa. Ainut huono kohta on katto, jossa maalia on hiukka liika vähän, muuten voisi sanoa, että on loistava.

Kuvia Galleriassa nimimerkillä THI-900 ja auton nimi on Electra.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Jonir

Kerropa hiukan lisää maalausprojektista. Millaiset pohjatyöt, millainen maali, onko lakattu...

Maalattiinko ensin harso ja sen jälkeen kertavedolla peittävä pinta, vai miten?

edit: en minä ainakaan galleriasta kuvia löydyä tuolla nikillä, vai puhuttiinko nyt edes irccistä? :D

edit2: taidettiin puhua ladagalleriasta, jo löytyi.
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

mun nappis on vedetty miranolilla yli ruiskulla.
ei ole automaali, pari vuotta ollut ja rupeaa rapiseen irti tiivisteitten ympäriltä. kiven iskuja ei kestä yhtään.
suosittelen oikeaa 2komponentti maalia, se pysyy aivan erilailla
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
fordvaltonen

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

START kirjoitti:mun nappis on vedetty miranolilla yli ruiskulla.
ei ole automaali, pari vuotta ollut ja rupeaa rapiseen irti tiivisteitten ympäriltä. kiven iskuja ei kestä yhtään.
suosittelen oikeaa 2komponentti maalia, se pysyy aivan erilailla
Samoja kokemuksia miranolista, ei sovi auton maalaamiseen. Mulla haalistuikin selvästi NOPEAMMIN ja PAHEMMIN kuin oikeet automaalit.
Ite vedin viimeksi 2-komponentti automaalilla johon ei edes kuulunut lakkaa päälle, oli joku raskaankaluston maali kuulemma ja ihan automaalikaupasta löytyi, litra hinta vain vähän enemmän kuin miranolilla. Ja hyvin on kestänyt ja pitänyt kiiltonsa vaikkei pinta muuten toki paras ole kun en ammattimaalari sentään ole :lol:
Jonir

Miranolista olen kuullut muiltakin, että ei kannata missään nimessä siihen sortua.

Raskaankaluston maali voisi olla harkitsemisen arvoinen. Paljonko maksoi litralta? Varmaan kolmisen litraa menee tuohon Ladaan.
fordvaltonen

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Tarkkaa hintaa en muista mutta noin 35e/litra se oli. Halvemmallakin saa, se riippuu sitten väristä. Ihan perussävyt kuulemma sen liki saman kuin miranol. Keltainen ja punainen oli kyseisen liikkeen mukaan ne värit joista löytyy pahimmat sävyt sekoitella ja siksi hintakin nousee, niinkun mullakin kävi kun halusin just sen tietyn tumman punaisen.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Asiasta en tiedä mitään, mutta jos ennen en olisi maalannut ruiskulla, en opettelisi sitä ensimmäiseksi autoon. Ottaisin jonkun peltilevyn tai vastaavan ison kiiltävän pinnan. esimerkiksi vanhan jääkaapin oven. ja kun saisin siihen kelvollisen maalipinnan, saattaisin seuraavana päivänä harkita auton maalaamista.
Jos pohjatyöt tekee huolella, ei maalissa kannata pihdata muutaman (kymmenen) euron litrahinnan erossa.
Kyllä tuo viidenkympin budjetti on semmoinen, että ehkä kannattaa ostaa kympillä hyvin tummat aurinkolasit ja katsella entistä maalipintaa niiden läpi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Teknosynttiä on muutama kaveri käyttänyt maalaamiseen. Kiilto häviää neljässä vuodessa mikäli ei vahaa ja kuivuminen vie yli vuorokauden. Melko helppo ruiskuttaa ja hyvä tartunta.
Yhtäkään autoa en ole itse maalannut.......
Jombba

Viesti Kirjoittaja Jombba »

Tai sitten vaan haet pari purkkia paukkumaalia ja korin kaljaa, niin johan rupee hienoa jälkeä syntymään. :lol:

Mun entisen Omegan oli kaverit maalannu parin promillen humalassa mustalla peltikattomaalilla ja 7 euron arvoisella robin hoodin telalla. Jälkikin oli sen mukaista, mutta eipä ollu joka pojalla samanlaista! :lol:
Jonir

Varmaan paremmalla maalilla syntyy parempaa jälkeä, mutta auton käypäinen arvo on varmaan jossain 200 ja 300 euron välissä täydellä tankilla, joten en ala maksamaan maaleista puolta auton hintaa. Maalia kuluu kaiketi kolmisen litraa, joten muutaman kympin ero maalin litrahinnassa on äkkiä toista sataa euroa.

Ei tästä olla museoautoa tekemässä. Olisi sinänsä kiva tietysti alkaa askartelemaan ihan kunnolla, mutta aika, raha, kärsivällisyys ja taidot eivät riitä kovin totiseen entisöintiin tässä elämäntilanteessa. Tarkoitus on kokeilla millaista jälkeä saa aikaan. Autossa on sen verran monta kymmentä ruostetäplää nyt hiekkapuhallettu, että se alkaa näyttämään lähinnä leppäkertulta jos vain täplät maalaa, kun ei se spraymaali kuitenkaan ihan samanväristä varmastikaan ole. Kokeillaan miten käy. Kun itse tekee, niin siinä on se hyvä, että saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan. Eikä se nykyinenkään maalipinta häävi ole, joten kovin paljon huonompi siitä ei varmaan tule.

Näillä näkymin tarkoitus on käyttää Tarjoustalosta saatavaa Modenaa: http://kuvasto.maston.fi/product/604127 ... inen-250ml

Pohjakäsittelyvinkkejä ja maalivinkkejä otetaan edelleen kiitollisena vastaan.
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tee sitten tämä auto noin, Pohjatöitäkään ei varmaan kannata kovin kummaisesti tehdä. Seuraat kestääkä maali saman minkä muu auto ja sitten seuraavan auton teet kunnolla.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
'aatee'

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Ite maalasin tossa just toissapäivänä mustalla miranolilla ja halppis ruiskulla oman nappikseni, olen ihan tyytyväinen loppu tulokseen ja olen 1 ladan ennen maalannuki samoilla tuotteilla.
Hyvin toi miranol on pysyny jäärata-autossa vaikka on tullu lommoa, niin ei ole lähtenyt pois.

Pohjat tein nappikseen että ruosteet pois paperilaikalla ja sitten kittiä epätasasuuksiin ja pikku lommoihin sekä takaata puskurin reijät umpee ja listojen & merkkien reijät umpeen.

Kuvia ruoskasta -> http://minunauto.com/auto/17447 <-

ja maalia meni n 1.5L kyllä sen litrallakin maalaa, mutta jäi vähän kattoon vielä pilkottaa punasta niin ostin toisen 0.9L Purkin mustaa.

Uskallan ite suositella miranolia se on hyvän tuntusta maalia maalata, saa nähä miten käytössä kestää onneks on suht halpaa paikkamaalaillakin jatkossa.
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

joo kyllä sillä miranolilla värin saa vaihdettua, mutta aika appelsiini vaan herkästi tulee.
ja edelleen ei kestä kolhuja, vaan lohkeaa irti (onko se nyt sitten liian pehmeää?)
raskas kalusto maalit on ihan hyviä.
pojamaalina mulle suositeltiin wurtin punasta ruosteenestopohjamaalia. kestää maalata yli käytännössä millä vaan.
kuka vaan osaa värjätä autoja (jopa minä) mutta harva osaa maalata.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Jonir

Ymmärtääkseni tuo pohjamaalaus ei ole mitenkään välttämätöntä. Tallilla silloin tällöin pyörähtävistä vanhoista koslista on parikin maalattu jollain halpismaalilla suoraan vanhojen maalien päälle niin, että on hiottu vanhat mataksi ensin, ja ihan hyvin on väri pysynyt.

Alkaa entistä vahvemmin näyttämään siltä, että vedetään Modenalla. Netistä löytyy keskusteluja, joiden mukaan sillä saa jopa pensselillä vetämällä ihan mukavan näköistä pintaa aikaiseksi. Ruiskulla pitäisi varmaan saada ihan auton tasoon sopivaa, jos vähänkään onnistuu maalaaminen.
Vastaa Viestiin