Virinokka Nivaan brobleemia ?

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Moottori

Virinokka Nivaan brobleemia ?

Viesti Kirjoittaja Moottori »

Onko kenelläkään faktatietoa, että onko Nivan nokka-akseli erilainen verrattuna takapotkun nokkiin ?
Sain käsiini 307 asteisen takapotkuladan nokan, jossa 11,5 nostoa, ja tälle mukana tuli madallettu nokkapukki.

Pienellä kokeiluilla ainakin venttiilijouset pohjaa, kun säätää välykset 0,3 - 0,35 mm tietämille. Lisäksi keinut on aika luonnottomassa asennossa, eli säädöt pitää ruuvata melko ylös, jotta välykset on noissa lukemissa. Eikä siinä vielä kaikki :( ottaahan nuo venttiilit sitten vielä mäntiinkin, kun kannesta on höylätty 2 mm pois.

Tiivistettynä; saanko Nivan pelaamaan tuolla ko. nokalla ja mitkä ovat keinot ? Niin ja onko muuten mitään mahkuja saada vielä leimalle päästöjen puolesta ko. nokalla ?
START
Lada kerhon jäsen

Re: Virinokka Nivaan brobleemia ?

Viesti Kirjoittaja START »

saa toimimaan. sama nokka kun takavedossa.
onkos tuo 1600?
tuo 11,5 nosto on varmaan venalla? paljonkos nokalla?
venakoloa mäntiin ja koikeilee eri nokkapukkia jos auttais (mulla ei ole käsitystä että mihin suuntaan pitäs muutttaa)
ja tuskin menee leimalle päästöt. mulla on 290asteinen ja päästöt ei ole siellä päinkään mitä pitäs. tietysti ajotuksella voi pelata, ja kaasarilla.

aikas jännä tuo että osuu mäntään, mulla on männät lohkon tasalla ja kannestakin toista milliä pois eikä osu, 1700 männissä on tosin ihan pienet kolot vakionakin, ja vähemmän nostoa, ja profiilikin vaikuttaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Moottori

Juu, - 89 ja 1600 tää on.
Nostoa 11,5 mm pitäis olla venalla. Huomasin, että konetta pyöritettäessä oli tullu hyvin pienet painaumat mäntiin ( tällöin ventiilin välys oli jotain 3 mm luokkaa, eli säädöt ihan minimissä ) joutuu siis tekeen palttiarallaa jotku millin kolot mäntiin. Mittasin kyllä nokankin ja vertasin vakioon mutta eipä tullu laitettua muistiin ( ... ja tämä pää, kun on sama kesät talvet ).
Venat on ihan originaalit ( uudet hiotut ).
Eniten mua arveluttaa toi keinujen asento ja sehän vielä korostuu, jos joudun venttilin varsia päästä lyhentämään, kun jouset pohjaa :o
START
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja START »

ajotus oikea? onko säädettävää pyörää?
mittaappas se nosto nokalta ja venaltakin kannattaa tarkistaa. tolla pukilla voi säätää sitä välitystä, ja jotkut sanoo että sieltä saa sen viimeisen millin nostoa kun menee semmoseen virhe asentoon. ja kuten elmeri racing sanoi tuolla toisessa topicissa: ei sitä pukin korkeutta ole missään kerrottu, se pitää hakea kohalleen.
tosin mulle riittää että vehkeet käy ja toimii jotenkin, ei kerkeä hieroon käyttöautossa kaikkia säätöjä viimesen päälle :?
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Moottori

Nokkapyörä on säädettävä ( mallia itsetehty ), eli tuo tapin reikä on porattu ovaaliksi.
Ajoituksesta sen verta, että kansi on mulla nyt irrallaan ja uskon, että saan kyllä jakopään ajoituksen jotakuinkin kohdalleen, nokan hienosäädöt tehdään sitten perstuntumalla.
Mittasin ton virinokan ja siinä nostoa on n. 8,5 mm, kun vakiossa sitä näyttäis olevan jotain 6,5 mm luokkaa ( mitattu tönärillä ).
Tuota venan nostoa en oikeen pysty mittaamaan, kun venttiilinjouset pohjaa siinä vaiheessaa, kun säädän ventiilin välykset lähelle oikeaa, eli 0,3 mm tietämille. Mut myyjä ilmoitti nostoksi 11,5 mm

Juu, ei se mullakaan oo niin tarkkaa ja ihan samoilla linjoilla mennään, että kunhan jotensakki kone käy ja kukkuu !!

Hiukka tuota kantta pyöritellessä tulin siihen tulokseen, että tota pukkia pitäis vielä laskea. Löytyiskö tähän hyviä ohjeita ? Missä asennossa keinujen tulee olla kanteen nähden, jotta homma pelaa ?
Mäntä

Viesti Kirjoittaja Mäntä »

Arvaus:
Sitä nostoa tuskin on 11.5mm, jos nokkapukkia on madallettu 2mm se muuttaa vipusuhdetta ja pienentää nostoa..

Vakio venttiileillä noin suuresta nostosta ei varmaan enään ole edes hyötyä..
Isommilla venttiileillä tietenkin eriasia..
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Susipoika

Viesti Kirjoittaja Susipoika »

Mahtaakin olla mun entisestä nokasta kyse. Nostoa ainakin pitäisi olla se 11.5mm. Niin se nokan tekijä kertoi mulle. :?
Mercedes 190 2.5TD -90
Opel kadett c 1.2S GL -78
Isuzu pickup 2.0D -82
VW golf 1.9td -98
Jyrki-boy

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Tervehdys

Tutkippas 1300 remmikoneen mäntiä. Niissä on kolot valmiina.

Jyrki-boy
Vastaa Viestiin